امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

یکی از سیستم های مکانیکی اجرا شده در واحدهای مسکونی و صنعتی برای خارج کردن فاضلاب از ساختمان به چاه یا فاضلاب شهری لوله کشی فاضلاب است. در صورتی که لوله کشی فاضلاب ساختمان به درستی انجام نشود، می تواند باعث زیان های غیر قابل جبرانی شود و آلودگی های محیطی بسیاری را به بار آورد.

به آب مصرف شده که آلوده به مواد می شود، فاضلاب گفته می شود.

فاضلاب (Sewage) هر نوع فاضلابی را که حاوی مواد آلی به صورت معلق و یا محلول است، گفته می شود. از طرفی فاضلاب (Waste) به هر نوع فاضلاب خروجی از لوازم بهداشتی و سایر دستگاه های مصرف کننده آب به استثنا فاضلاب توالت و آبریزگاه (پیسواریا Urinal) اطلاق می شود.

فاضلاب خاکستری(Gray water) به فاضلاب خروجی از وان، زیردوشی، کفشوی، لگن، ماشین لباسشویی و موارد مشابه گفته می شود که می توان به عنوان پرکن مخزن فلاش تانک توالت و آبریزگاه مورد استفاده قرار گیرد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان 1

 شکل  1شبکه لوله کشی فاضلاب ساختمان و اجزای آن

شبکه فاضلاب، شامل بخش های زیر می شود:

  • شاخه های فاضلاب

لوله افقی فاضلاب که محتویات لوله های انشعاب فاضلاب لوازم بهداشتی در طبقات ساختمان، به آن می ریزد و این لوله فاضلاب را به سمت لوله قائم فاضلاب هدایت می کند.

لوله قائم فاضلاب، لوله ای به شکل قائم است که فاضلاب را از شاخه های طبقاتی جمع کرده و در پایین ترین تراز طبقه به لوله افقی اصلی می رساند.

  • سیفون ها

سیفون وسیله ای است که با نگهداری مقداری آب در مسیر عبور فاضلاب، مانع انتشار هوای آلوده و گازهای موجود در داخل شبکه لوله کشی فاضلاب در فضای ساختمان شده و در عین حال هیچ گونه اثری بر جریان عادی فاضلاب ساختمان ندارد.

  •  لوله های هواکش

شبکه هواکشی، مجموعه ای از لوله کشی فاضلاب ساختمان است که به منظور شکل گیری ارتباط شبکه لوله کشی فاضلاب با جریان هوای آزاد و حفاظت آب و هوابند بودن سیفون در مقابل فشار معکوس و یا فشار سیفونی به کار گرفته می شود

  •  لوله قائم فاضلاب
  •  لوله افقی اصلی

این لوله که در پایین ترین قسمت شبکه لوله کشی فاضلاب ساختمان قرار دارد، وظیفه هدایت فاضلاب ساختمان را که از لوله های قائم یا لوازم بهداشتی پایین ترین تراز طبقه در آن ریخته می شود، به خارج ساختمان به عهده دارد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان 2

 شکل 2 اجزای اصلی سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان

در ادامه توجه شما عزیزان را به چند نکته مهم در زمینه لوله کشی فاضلاب ساختمان، جلب می کنیم:

  • رعایت شیب لازم در مسیر لوله ها
  •  به جز مسیرهای ورودی فاضلاب مانند روشوئی، ماشین لباس شویی و ظرف شویی برای مسیرهای لوله کشی از اتصالات 45 درجه به جای اتصالات 90 درجه استفاده کنید.
  • سیفون های ساختمان حتما باید تراز باشند و شیب نداشته باشند زیرا باعث پخش شدن بوی نامطبوع در فضا می شوند.
  •  در هنگام استفاده از لوله و اتصالات حتما توجه داشته باشید که ترک یا شکستگی نداشته باشد.
  • دقت کنید که سایز رایزر خروجی فاضلاب حتما جوابگوی خروجی فاضلاب باشد.
  • حتما لوله و اتصالات توسط سیم یا بست مهار شود.
  • در لوله کشی فاضلاب با لوله های پلیکا حتما از چسب قوی مخصوص پلیکا استفاده کنید و چسب کافی برای استفاده در لوله و اتصالات به آنها زده شود.
  • به هیچ عنوان از رایزر مشترک برای لوله کشی فاضلاب آشپزخانه با حمام یا توالت مشترک استفاده نکنید.
  • حتما در پارکینگ مسیر هر رایزر دریچه بازدید را به کار ببرید تا از آن در مواقع اضطراری استفاده شود.
  • تمامی سیفون های مورد استفاده در مسیر فاضلاب دارای هوا کش باشند. (توضیحات در عکس زیر)

لوله کشی فاضلاب ساختمان 3

 شکل 3 اینفوگرافیک نکات مهم در لوله کشی فاضلاب ساختمان

  • جنس لوله هاي فاضلاب بزرگتر از 2 اینچ و ونت بزرگتر از 2.5 اینچ و فتينيگ ها و اتصالات از نوع پلي اتيلن جوشي و جنس لوله های كوچكتر از اين مقادير از گالوانيزه مطابق با توضيحات ارائه شده در نقشه ها است.
  • لوله هاي گالوانيزه نباید در هیچ حالتی، در كف و زيركف سازي اجرا شوند.
  • اجراي لوله كشي فاضلاب بايستي طبق الزامات قید شده در مبجث 16 مقررات ملي ساختمان صورت گیرد.
  • لازم است که حداقل شيب لوله هاي كوچكتر از 4 اینچ، 5,1 درصد و بزرگتر از 4 اینچ، 1 درصد باشد.
  • پيمانكار می بایست آزمايش اوليه سيستم لوله كشي را قبل از نصب لوازم بهداشتي انجام دهد و همچنین به انجام آزمايش نهايي پس از نصب لوازم بهداشتي مبادرت ورزد و در هر دو صورت به تایيد دستگاه نظارت وكارفرما برساند.
  • آزمايش اوليه لوله كشي با آب بايستي به مدت 15 دقيقه و تحت فشار حداقل 6 متر ستون آب باشد. همچنين ساير مندرجات ارائه شده در مبحث 16 مقررات ملي ساختمان بايستي لحاظ شود.
  • فاضلاب خروجي از ساختمان ها بايستي تا نزديكترين چاه فاضلاب یا منهول طبق نقشه های تهیه شده در مجاورت ساختمان استقرار و اجراء شود.

لوله کشی فاضلاب ساختمان 4

 شکل 4 نمایی از آخرین مراحل انتقال فاضلاب

  • لوله هاي هرزآب تجهیزات آزمايشگاهي بايستي از جنس پي وي سي مقاوم در مقابل اسيد تهیه شود.
  • اتصال كليه وسايل بهداشتي به شبكه فاضلاب بايد با سيفون برقرار شود.
  • كليه لوله هایی كه عبور آنها از داخل و يا زير ديوارها است، بايد در برابر شكستگي محافظت شوند.
  • كليه لوله هایی كه اجرای آنها پايين تر از پي ها و يا ديوارهاي باربر صورت می گیرد، بايد در خارج از زاويه 45 درجه پي قرار گيرند مگر در مواردی که جز اين تصويب شده باشد.
  • پس از پايان كار روزانه فرآیند لوله كشي، بايستی بوسيله درپوش و يا كرباس و يا مواد ديگر، انتهاي سر باز لوله ها بسته شود تا از ورود مواد خارجي به داخل لوله ها جلوگيري به عمل آید.
  • ارتفاع مجاز نصب سر لوله هاي فاضلاب دستشويي و آشپزخانه 40 سانتيمتر از كف تمام شده است.

لوله کشی فاضلاب ساختمان 5 شکل 5 تصویر شماتیکی از دریافت کننده سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان

  • لوله کشی هواكش براي خروج گازهاي متصاعد از چاه به بالاترين نقطه ساختمان بايد ادامه پیدا کند.
  • محل چاه ها طوري پیشبینی شود كه از پي ها فاصله داشته و متحمل وزن ساختمان و پي ها نباشد.
  • به کارگیری ساپورت در تمام طول مسير لوله كشي به فواصل معين با استفاده از بست هايي كه كاملا قطر لوله را پوشش مي دهد، با توجه به مبحث 16 مقررات ملي ضروري است.
  • قرارگیری دريچه هاي بازديد بايد در فضاهايي باشد كه امكان دسترسي به آن در هر لحظه از زمان امكان پذير باشد.
  • لوله كشي آب باران و هر نوع فاضلاب دیگر نبايد به هيچ وجه اشتراكي داشته باشند.
  • قبل از خريد كليه مصالح و لوازم مصرفي بايستي نسبت به تصويب آن توسط كارفرما و دستگاه نظارت اقدام کرد.
  • بعد از نصب توالت ايراني حتما دهانه ي ورودي فاضلاب پوشانده شود و به جز موارد مربوط به تست در همین وضعیت تا پايان پروژه باقی بماند.

لوله کشی فاضلاب ساختمان 6 شکل 6 تصویری از سیفون و کارکرد آن

قابلیت های یک سیستم فاضلاب صحیح موارد متعددی رو شامل می شود. در این میان، تخلیه سریع، جلوگیری از رسوب گذاری، آب بند و هوابند بودن به منظور حفظ سلامت ساکنین ساختمان در برابر آلودگی های احتمالی و کنترل سطح فشار داخل شبکه در هنگام کار برای ایجاد هماهنگی مکش و رانش هوا در زمان تخلیه فاضلاب، مهمترین ویژگی های یک سیستم لوله کشی فاضلاب درست به شمار می روند.

در انتخاب جنس لوله ها برای انجام لوله کشی فاضلاب ساختمان تنوع انتخابی بالاست و با توجه به مزایا و معایب می توانید بهترین لوله را برای مکان مدنظر تهیه فرمایید.

  • لوله های چدنی
  • لوله های پلیکا از جنس قوی و نیمه قوی
  • لوله های پوش فیت
  • لوله های گالوانیزه
  • لوله پلی اتیلن
  • لوله های پلی ونیل کلراید

لوله کشی فاضلاب ساختمان 12

  • لوله های چدنی

در گذشته لوله های چدنی در ساختمانها استفاده می شد که امروزه به دلیل طریقه اجرای سخت و دشوار، سنگین بودن لوله ها، پر هزینه بودن، نبود نیروی کار، زمان بر بودن اجرا، رسوب پذیری، جرم گرفتن و کوچک شدن سایز داخلی لوله دیگر در ساختمان ها اجرا نمی شود، همچنین لوله های چدنی خود به دو دسته با سرکاسه و بدون سرکاسه تقسیم می شوند.

لوله کشی فاضلاب ساختمان 7

شکل 7 تصویر لوله های چدنی فاضلاب

  • لوله های پلیکا

امروزه در ساختمان ها به دلایل سبک بودن لوله و اتصالات، کم هزینه بودن اجرا، ارزان بودن لوله و اتصالات آن، کم هزینه بودن ابزار مورد نیاز برای اجرای لوله کشی فاضلاب، سرعت بالای اجرای لوله کشی، بیشتر لوله پولیکا مورد استفاده قرار می گیرد.

طریقه کار با لوله های پلیکا به این صورت است که یک سر لوله که کونیک نیست را با پیک نیک داغ کرده (خطر سوخته شدن وجود دارد) سپس سطح بیرونی لوله دیگر را به میزان کافی چسب زده و لوله ها را داخل یکدیگر کرده سپس با صبر و حوصله لوله ها را به یکدیگر بچسبانید.

  • لوله های پوشفیت

لوله های پوشفیت از لحاظ کیفیت از پلیکا قوی تر هستند، این لوله ها را توسط گیره ای به شکل سه پایه برش می زنند، اتصالات پوشفیت بر خلاف اتصالات پلیکا که توسط چسب به هم چسبیده می شود هستند و در داخل هر اتصال یک اورینگ قرار دارد که این اورینک زمانی که دو اتصال به هم وصل می شوند اتصالات را آب بندی می کند.

این لوله و اتصالات را توسط مایعی روان کننده به هم وصل می کنند، برای اجرای لوله کشی پوشفیت باید توسط نبشی شاسی کشی کرد و لوله و اتصالات را توسط بست T یا بست رایزر مهار کرد.

لوله های پوشفیت را می توان توسط دستگاه استاپر تست کرد ولی لوله های پلیکا را فقط به صورت آب روان تست می شوند.

لوله کشی فاضلاب ساختمان 8

شکل 8 تصویر لوله های پوشفیت فاضلاب

  • لوله های گالوانیزه

برای تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی کوچک از این نوع لوله استفاده می شود که خود به نوعی فولاد نرم هستند و درمقابل اسیدها و زنگ زدگی ها مقاوم می باشند، امکان خوردگی این لوله ها در اثر حرارت ناشی از جوشکاری وجود دارد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان 9

شکل 9 تصویر لوله های گالوانیزه فاضلاب

  • لوله های پلی اتیلن

این لوله ها با سه چگالی متفاوت (پایین، متوسط، بالا) ساخته می شوند، که هر کدام مزایا و معایب مخصوص خود را دارند، نوع سوم که چگالی بالایی دارد سنگین است اما از دو نوع دیگر به علت مقاومت، سختی، زبری و قابلیت انبساط کاربرد بهتر و بیشتری دارد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان 10

شکل 10 تصویر لوله های پلی اتیلن فاضلاب

  • لوله های پلی ونیل کلراید (PVC)

این لوله های PVC نیز با دو جنس فشار قوی و فشار ضعیف موجودند، برای سیستم های فاضلاب ساختمانی استفاده از لوله فشار قوی توصیه می شود از معایب این لوله ها می توان شکننده بودن در برابر سرما و گرما و مقاومت کم را مثال زد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان 11

شکل 11 تصویر لوله های PVC فاضلاب (پلی ونیل کلراید)


لوله کشی فاضلاب را همچون لوله کشی آب می توان هم به صورت زیر سقفی و هم روی کف اجرا کرد. اما بهتر است لوله کشی فاضلاب در زیر سقف اجرا شود تا دسترسی به لوله ها بهتر باشد. برای آشنایی بیشتر با این نوع لوله کشی بر روی اجرای لوله کشی فاضلاب زیر سقفی کلیک کنید.

مزیت:

این مزیت برای بازسازی لوله های فاضلاب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد تا خرابکاری و هزینه کمتری را در پیش داشته باشد.

 

برخی از سوابق کاری مرتبط با لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان و لوله کشی پکیج

یکی از خدمات ما اجرای لوله کشی فاضلاب به بهترین نحوه و با روش های به روز می باشد. در صورت نیاز به اجرا و بازدید رایگان پروژه با ما تماس بگیرید .

دیدگاه‌ها  

+4 # محمدی 1395-11-06 08:39
سلام وقت بخیر .. برای ساپورت فاضلاب از چه نوع پروفیلی استفاده کنیم خوبه .. نبشی ، قوطی ، تسمه .. با کدوم کار راحت جلو میره و کار باهاش راحته ؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # اسماعیلی 1395-11-07 06:26
با عرض سلام و احترام.
جهت ساپورت لوله فاضلاب بیشتر از نبشی استفاده می شود که کارباهاش راحتتر و سبک تر است. از قوطی هم میشه استفاده کرد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # عظیمی 1395-11-08 00:50
سلام . برای رایزر آب باران از لوله چند بار استفاده کنیم ؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1396-01-17 18:17
با سلام.
برای رابزر آب باران معولا از لوله 110 استفاده می کنند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # کاشانی 1395-12-06 06:54
سلام.
در یک ساختمان 9 طبقه جهت لوله های فاضلاب از pvc استفاده خواهد شد.
آیا ضخامت معمول لوله ها که 3.2 هست کفایت میکنه یا حتما باید ضخامت های خاص بالاتر مثل 4.2 که فقط بعضی برند ها مثل گلپایگان تولید میکند استفاده شود ؟؟
البته ضخامن های بالاتر مثل 4.2 هم گرون تر و هم در بازار سخت گیر میاد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # اسماعیلی 1395-12-06 07:21
سلام دوست عزیز
گلپايگان نيمه سنگين استفاده كن همون ۳.۲ کفایت میکنه ، هم مقاومتش بهتره هم تو اجرا ، ضخامت بالا كار كردنش درد سر داره ، زمان گرم كردن لوله مكافات داره و.....
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # مریوانی 1395-12-08 22:57
سلام
برای یک ساختمان هشت طبقه آیا برای فاضلاب که از طبقه بالا میاد سرعتگیری یا چیز دیگری که سرعت آب را کاهش بده لازم است؟
راهنمایی کنید لطفا.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # اسماعیلی 1395-12-09 21:52
سلام وشب بخیر. به نظر من اگر از لوله پی وی سی استفاده میکنند.در هر ۶ متر ارتفاع از دو زانوی ۴۵ درجه جهت سرعت گیر استفاده کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # اسماعیلی 1395-12-11 13:23
در صورت اجبار میتونید از بست سوکت استفاده کنید ک ایمن تر باشه.
این بست، ویژه سیستم فاضلابی سوپردرین در کاربردهای خطوط آب باران بیش از 6 متر و حداکثر 20 متر ارتفاع، خط تخلیه فاضلاب تحت فشار و در نقاطی که به علت تعدد اتصالات، امکان اجرای بست تک‌پایه و یا دو پایه وجود ندارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # مسعود 1396-10-17 19:14
به نقل از مریوانی:
سلام
برای یک ساختمان هشت طبقه آیا برای فاضلاب که از طبقه بالا میاد سرعتگیری یا چیز دیگری که سرعت آب را کاهش بده لازم است؟
راهنمایی کنید لطفا.

سلام
سرعت در لوله بعد از طی ۵ طبقه دیگه افزایش پیدا نمیکنه یعنی به حداکثر سرعت رسیده و نیازی به سرعتگیر نیست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # فولادی 1395-12-11 20:24
سلام ممنون از سایت خوبتون , رایزر پلیکا رومیشه بدون چسب کار کرد؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # اسماعیلی 1395-12-12 09:40
سلام. ممنون از اعتماد شما.
درسته که آب بدون فشاری به سمت پایین حرکت می کند اما باید آینده نگر باشید.
در صورت گرفتگی جزئی یا هر دلیل دیگه ای آب به راحتی به بیرون نشت می کند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # جعفرآبادی 1395-12-16 14:17
سلام
لوله فاضلاب وان چقد هست؟
میخام بدونم من اشتباه میکنم یا ناظران پروژه. من گفتم ۷۵سانتیمتر ولی بعضیها نمیدونم از کجا میگن که ۱۱۰سانتی متر است و حداقل ۹۰اجرا گردد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # اسماعیلی 1395-12-17 08:36
سلام
شما بر اساس جداول دبی عبور و فیکسچر یونیت درست میفرمائید اما در اجرا معمولا زیر وان بزرگتر میگیرند بدلیل تجمع مو یا مواردی از این نظیر ، همچنین وقتی درپوش وان باز میشه ولوله تخیله میشه حرکت آزاد و پس نزدن آن بدلیل عدم رعایت لوله ونت در بعضی موارد به این نتیجه میرسیم که استفاده از لوله 3 اینچ مناسب و دیگه خیلی تجربی آن همان 110 است که من توصیه نمیکنم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # شهرام 1395-12-24 17:40
سلام و وقت بخیر.
اگر در روشویی سیفون 63استفاده بشه مشکلی ایجاد میکنه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # اسماعیلی 1395-12-24 19:35
سلام وقت شما نیز بخیر.
بدلیل اینکه روشویی خودش سیفون داره در شبکه فاضلاب براش سیفون در نظر نمیگیرند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # مصطفوی 1396-01-03 09:52
سلام سال نو مبارک
برای هفت طبقه ونت کمکی رایزر اصلی فاضلاب رو میتونیم دو اینچ بگیریم ؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1396-01-03 10:53
سلام. سال نو شما نیز مبارک
برای هفت طبقه شما می توانید از لوله سایز 63 و 76 میلیمتر استفاده کنید.
لوله های فاضلاب با سایز میلیمتر سایز می شوند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # پورمحمدی 1396-01-14 10:54
سلام وقت بخیر .
برای لوله کشی فاضلاب آشپزخانه با سه انشعاب و کفشور، آیا لوله افقی اصلی آشپزخانه 2 اینچ جواب میده ؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1396-01-16 08:57
سلام جناب محمدی.
بهتر است که افقی را 90 در نظر بگیرید تا رایزر.
اگر محدودیت دارید با شیب مناسب 63 نیز میتوانید اجرا کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # غلامی 1396-01-19 10:39
سلام . لوله فاضلاب ماشین لباس شویی کف باشه یا تو دیوار کدام درسته؟ سیفون بزام یا نه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # اسماعیلی 1396-01-19 13:41
سلام جناب غلامی.
لوله فاضلاب لباسشویی، روشویی، سینک در فاصله 50 سانتیمتری از کف و بر روی دیوار نصب می شود و نیازی به سیفون ندارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # الببی 1396-01-21 09:50
سلام وقتتون بخیر بجای گرم کردن لوله فشار قوی برای جا زدن اتصالات از کالر استفاده میکنم برای پیشرفت، کار مشکلی نداره؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # #اصغریان 1396-02-11 16:05
سلام برای اجرای لوله فاضلاب یک حمام و آشپزخانه ونت برای هردو یکی کافیه یا این که مثلا کفشور یک و روشویی یک ونت جدا بزارم البته روشویی بدون سیفون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # اسماعیلی 1396-02-11 16:11
سلام دوست عزیز جدا بهتره
اگه طبقات بالا مصرف کننده داری ونت میخواست روشویی هارو جدا ببر
ونت سیفونارو هم جدا بده به رایزر اضافی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # فرشته الهيارى نيك 1396-02-12 09:40
سلام ميشه لطفاً توضيح دهيد اگر توالت فرنگيهامون خيلى از ديوار فاصله داشته باشه و كاشيكارى هم انجام شده و فضاى توالت خيلى گرفته شده ٢٠ سانت هم بيشتر جلو اومده ميشه كارى كرد كه خيلى خرابى به بار نياد و درست بشه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # اسماعیلی 1396-02-12 13:30
با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی
بدون خرابی می توانید از بوگیر های ژله ای استفاده کنید که ورودی و خروجی آنها حدود 5 سانت اختلاف دارد و توالت 5 سانتیمتر عقبتر می رود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # جعفری 1396-02-12 12:09
سلام
برای لوله کشی فاضلاب(تخلیه وان حمام ) چقدر فاصله با دیوار اطراف باید باشه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # اسماعیلی 1396-02-13 17:54
سلام
فاصله مناسب 45 تا 50 سانتی متر می باشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # مهدی 1396-02-17 10:15
سلام
ببخشید ما یه پمپ اب یک اینچ داریم که سر استخر گذاشتیم و مسافت تا کلکتور خیلی زیاده و پمپ اب همیشه هوا میگیره دلیل هوا گرفتن پمپ چیه ؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1396-02-17 13:23
سلام.
منطورتون کدوم پمپ تاسیسات استخر هست؟
دلیل هواگیری در مسافتهای زیاد بیشتر رعایت نکردن شیب مناسب در ورودی پمپ هست که همیشه پشت پمپ آب باشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # سلامت 1396-03-14 23:04
سلام و درود بر شما . من خیلی وسواس هستم و به دلیل اهمیت این بخش ، هزینه اش برام مهم نیست . متاسفانه یکی اومد لوله کشی فاضلابم را کار کرد ولی زیر بار تست نمی رفت تا خودم آب ریختم و از چند جا نشتی داشت . گفت درستش میکنم ولی قید ش را زدم . می خوام مجدد این کار رو بکنم . متاسفانه اتصالات زیاد و غیر ضرور رو استفاده کرده و لوله ها ماهان بود . چه لوله و انصالاتی پیشنهاد میدید؟؟؟ که هم از لحاظ نشتی و هم نشست سالهای بعدی ساختمان اثری نزاره . (هرچند اثرات نشست با اجرای صحیح و رعایت فواصل کمی کاهش می یابد).
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1396-03-15 16:35
سلام و درود بر شما که به قلب ساختمان خود اهمیت می دهید.
همانطور که شما فرمودید اجرای صحیح و با دقت هر گونه مشکل احتمالی را رفع می کند.
لوله و اتصالات ماهان و گلپایگان دارای کیفیت خوبی می باشند.
مایل باشید می توانید از تجربیات گروه ما در این زمینه بهره ببرید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # سلامت 1396-03-16 10:29
جناب آقای اسماعیلی
با سلام وتشکر از شما.
منظورم لوله ماهان پلاست تبریز بود .متاسفانه ماهان پلاست تبریز اتصالات نداره و باید از یک برند دیگه استفاده کرد که فکر می کنم این نقطه ضعف باشد . بنده برای تعویض فرصت دارم ، شما چه برند لوله ای با اتصالات خودش پیشنهاد می دید که باعث آسودگی خیال باشد ؟ لوله های فعلی ام را می توانم در جای دیگری استفاده کنم .
با سپاس مجدد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # سلامت 1396-03-20 09:53
با سلام.سوال دیگری خدمتتان ارسال نموده بودم ، در صورت امکان پاسخ بفرمایید.
همچنین چسب یا تفلون مایع به جای نوار تفلون در اتصالات لوله 5 لایه به کلکتور اصولی است یا نه ؟ آیا نوار تفلون را توصیه می فرمایید از لحاظ اطمینان از آب بندی کامل و همچنین تعمیرات بعدی (در صورت بروز نشتی در اثر مرور زمان کدام راحت تر و خواهد بود)
از اینکه بستر مناسبی برای اشتراک و ارائه اطلاعات مفید برای تمامی هموطنان عزیز ، ایجاد نموده ایم و زکات علم و دانش و تجربه تان را بی توقع پرداخت می نمایید مطمئنم همه دوستان دعا گویتان هستند.
با تشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1396-03-27 00:46
با سلام و درود به شما دوست عزیز و ممنون بابت حسن نظر جنابعالی.
تفلون مایع امروزه با سرعت در حال همه گیر شدن بین همکاران می باشد. دارای برندهای متفاوتی می باشد. در صورت استفاده از برند مناسب جایگزین مناسبی برای نوار تفلون می باشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # محمد 1396-03-29 20:19
با سلام و تشکر بابت پاسخگویی
لطفا در ارتباط با تست سیستم فاضلاب راهنمایی بفرمایید
در صورتی که دو طبقه دو طبقه بخواهیم تست کنیم و آب پر کنیم لوله های ونت نیز پر آب میشوند و خروج آب خواهیم داشت. پیشنهاد شما برای تست جداگانه فاضلاب و ونت چیست؟
و اینکه برای تست لوله های آب باران تا چند طبقه امکان تست یکجا وجود دارد؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1396-04-02 13:09
با سلام.
لوله های فاضلاب را می توانید هر یک طبقه یک طبقه تست کنید که فشار 3متر ستون آب درج در نظام مهندسی رعایت شود. مدت زمان تست 15 دقیقه میباشد.
دریچه بازدید در هر طبقه باید قرار بدهید که به خوبی تست شود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # موسوی 1396-04-07 01:28
با سلام
برای اجرای فاضلاب سه طبقه که پلان یکسان دارند به نظرتون لوله خروجی هر طبقه را تا بیرون از حیاط به صورت جداگانه کار کنم یا همه را در یه لوله خروجی رد کنم>
در ضمن چه سایزی برای لوله خروجی پیشنهاد میکنید"؟
تشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # اسماعیلی 1396-04-07 21:19
سلام جناب آقای موسوی. رایزر سروس ها، حمام و ... را می توان با توجه به نظر مهندس ناظر جدا جدا یا مشترک لوله کشی کرد. در رابطه با سایز لوله تعداد ورودی ها مهم می باشد.
لوله های فاصلاب در پارکینگ یا همکف یکی کرده و به سمت فاصلاب شهری یا چاه هدایت می کنند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # ابوذر 1396-04-09 09:28
سلام
وقت بخیر
یه وان ساده داریم که با لوله کش برای نصبش به مشکل خوردیم
اول اینکه وان مثل توالت فرنگی نصب میشه؟
برا تخلیه فاضلاب از کف مثل سینک عمل می کنه؟
لوله تخلیه چه قطری داشته باشه؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # اسماعیلی 1396-04-18 22:54
سلام دوست عزیز. وقت شما نیز بخیر.
خروجی وان به صورت لوله خرطومی است و مثل فرنگی با بوگیر نصب نمی شود.
مثل سیفون روشویی از طریق لوله خرطومی وصل می شود و لوله خرطومی را هم باید ببینید چه سایز خرطومی گذاشته شده است، عموما سایز ۵ است. ممکن است سایز ۴ هم باشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # موسوی 1396-04-30 21:43
سلام و عرض خسته نباشید جناب اسماعیلی
برا نصب اتصالات لوله فاضلاب pvc بهتر است از سوکت (کوپلینگ) استفاده کنیم یا روش داغ یا گرم کردن؟
ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-2 # اسماعیلی 1396-05-11 06:30
با سلام
روش داغ کردن به ۲ دلیل بهتر است:
۱. بعد از چندین سال که چسبندگی لوله ها از بین میرود به دلیل اینکه اتصال به داخل لوله وصل شده است آب به مسیر شیب حرکت می کند.
۲. استفاده از کوبلینگ یا بوشن به دلیل اینکه یک طرف کوبلینگ در جهت خلاف حرکت آب می باشد یه مرور زمان به مشکل می خورد و آب می دهد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # علی 1396-05-26 11:36
به نقل از اسماعیلی:
با سلام
روش داغ کردن به ۲ دلیل بهتر است:
۱. بعد از چندین سال که چسبندگی لوله ها از بین میرود به دلیل اینکه اتصال به داخل لوله وصل شده است آب به مسیر شیب حرکت می کند.
۲. استفاده از کوبلینگ یا بوشن به دلیل اینکه یک طرف کوبلینگ در جهت خلاف حرکت آب می باشد یه مرور زمان به مشکل می خورد و آب می دهد.

من با نظر شما موافق نیستم. تمام اتصالات از طریق نر و مادگی و استفاده از چسبه. اگه قراره اونا که ۹۰ درصد اتصالات رو تشکیل میده آب بده اینم آب میده.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # اسماعیلی 1396-06-01 09:01
سلام دوست عزیز و تشکر فراوان از شما که پاسخ ها را با دقت می خوانید و سعی در رفع ایرادات احتمالی بر می آیید
سوالی که شما فرمودین رو با تجربه سابقه اجرایی 10 ساله جواب دادم و این نظر بر مبنای تجربه می باشد. شاید دوستان با سابقه تر بتوانند جوابهای بهتری برای این سوال دهند.
بنده موردهایی رو دیدم که بعد از گذشت 15 سال از عمر ساختمان، چسب خاصیت خود را از دست داده ولی آب از طریق شیب در مسیر حرکت می کند و مشکلی پیش نیاورده و پروژه ای را دیدم که کل پروژه از بوشن یا رابط استفاده شده بود و بعد از یک سال در مسیر عمودی و رایزر نستی ایجاد شده است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # سجاد 1396-07-13 23:33
با سلام و عرض خسته نباشید:
بنده به عنوان یک تاسیساتی با نظر جناب عالی مخالفم به چند دلیل 1-چون در روش داغ کردن لوله ، خود لوله تغییر مسیر می دهد و در شیب بندی باعث مشکل میشود، 2-در روش داغ کردن لوله بعد از انبساط و انقباظ با حتی کوچکترین ضربه امکان ترک خوردن و شکستن را دارد، و .... که دیگر جایش نیست در متن بگوییم
در ضمن (۲. استفاده از کوبلینگ یا بوشن به دلیل اینکه یک طرف کوبلینگ در جهت خلاف حرکت آب می باشد یه مرور زمان به مشکل می خورد و آب می دهد.) با این نظر شما کاملا مخالفم چون در سیستم فاضلاب اگر به قسمت سوکت (کوپلینگ، بوشن) شما دقت کنید متوجه می شوید که لوله و اتصال کاملا چفت شده و هیچ درزی ندارد
بنده حقیر که شغل خانوادگی و چندین ساله ما این است تا به حال جایی از نشتی سوکت ندیدم:
(این نوشته جنبه انتقاد(سازنده) را دارد و هیچ جسارتی به شما و تیم زحمت کشتان را ندارد) با تشکر از سایتتون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # مریم پاشاپور 1396-05-12 18:09
سلام و روزتون به خیر .اقای اسماعیلی یه سوالی داشتم ازتون برای اتصال فاضلاب خونه مون ما اقدام کردیم وقتی مامورین اداره تو محل کارهاش رو کردند تو لحظه اخر همسایه مون هم با یه سه راهی فاضلاب خونه شون رو به همون لوله وصل کردند برام سوال پیش اومده که این کار ایمن هست تو اینده مشکلی پیش نیاد؟؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # مریم پاشاپور 1396-05-12 18:21
سلام و روزتون به خیر میخواستم بدونم که میشه فاضلاب دو تا خونه رو یکیش رو با یه لوله مستقیم و اون یکی با یه سه راهی از طریق همون لوله متصل کرد تو اینده مشکلی پیش نمی یاد اداره اب و فاضلاب بعد از طی مراحل قانونی فاضلاب خونه ما رو به صورت یه لوله مستقیم وصل کرد و در لحظه اخر بدون کارشناسی با یه سه راهی فاضلاب خونه همسایه از طریق همون لوله وصل کردند ممنونم ازتون ؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # اسماعیلی 1396-05-14 09:01
سلام ممنون روزتون بخیر
لوله هایی که برای تخلیه فاضلاب درنظر گرفته می شود ظرفیت مشخصی را برای رد کردن فاضلاب دارد، اگر همسایه مجاور شما آپارتمان ۴طبقه و بیشتر باشد در مواقعی که مصرف ساکنین زیاد باشد امکان دارد که سیستم فاضلاب ساختمان شما به مشکل بربخورد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1396-06-02 07:47
توصیه می کنم جهت درک بهتر موضوع فیلم انتخاب قطر لوله فاضلاب را در قسمت فیلم های آموزشی مشاهده کتید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # علی 1396-05-21 19:57
با سلام و وقت به خیر و تشکر از سایت بسیار مفیدتون. جهت تامین شیب لوله فاضلاب آیا این امکان هست که لوله فاضلاب از زیر شناژها عبور کند؟ این موضوع میتواند در آینده مشکل ساز شود؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # اسماعیلی 1396-05-24 10:59
سلام ممنون
در مواقعی که برای اجرای شیب لوله فاضلاب در ساختمانها به مشکل محدودیت ارتفاع و .... بربخوریم مشکلی برای عبور لوله های فاضلاب در زیر شناژ ساختمان وجود ندارد ولی در صورتی که شیب مناسبی برای لوله در نظر گرفته شود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # علی 1396-05-26 11:22
با سلام متشکر از پاسخ شما. شیب مناسب برای لوله فاضلاب افقی یک ساختمان سه طبقه چند درصد میباشد؟ در مبحث 16 حداقل 1 درصد را مشاهده کردم. بیشتر نگرانی من از عبور لوله فاضلاب زیر پی نواری، بحث نشست احتمالی هر چند کم ساختمان در طول دوره بهره برداری آن هست. آیا نیاز هست لوله فاضلاب زیر پی داخل غلافی بتنی یا فولادی قرار گیرد یا اینکه ریختن خاک نرم دور آن کفایت میکند؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # اسماعیلی 1396-06-01 08:53
سلام ممنون
شیب لوله های فاضلاب در مسیرهای افقی حداقل 1 درصد و حداکثر 2 درصد باید اجرا شود.
در صورتی که اطراف لوله های فاضلاب خاک نرم بریزید و اگر جنس لوله های فاضلابی از برندهای با کیفیت باشد مشکلی به وجود نمی آید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # ابراهیم 1396-05-29 15:36
با سلام و عرض خسته نباشید.
من ساکن یک اپارتمان 3 سال ساخت هستم. متاسفانه سازنده اپارتمان از لوله های بیصدا جهت سیستم تخلیه فاضلاب استفاده نکرده و صدای تخلیه طبقات بالایی مخصوصا اوایل صبح و اواخر شب،بسیار آزار دهنده می باشد. می خواستم از خدمتتان بپرسم آیا روشی هست که این صدا کمتر شو د؟با توجه به اینکه ساختمان ساخته شده است بهترین راه برای رفع این مشکل چه می باشد؟
با تشکر فراوان
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1396-06-02 09:27
سلام و خداقوت و عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخ‌گویی
لوله هایی که داخل دیوارها قرار گرفته است را نمی توان بدون تخریب فعالیتی برای رفع مشکل کرد ولی لوله هایی که در سقف کاذب قرار دارد را می تواند دور لوله ها را توسط فوم ورقی که عایق صدا باشد پوشش داد تا حدی جلوی صدا را بکیرد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # ابراهیم 1396-06-04 16:28
با تشکر فراوان بابت پاسخگویی.
می خواستم بپرسم شما خودتان این کار را (پوشاندن فوم دور لوله ها) انجام می دهید؟ نصب آن توسط نصابان شما،در دستشویی و حمام ،چقدر زمان میبرد؟
منظورتان از فوم همان پشم سنگ می باشد؟
سپاس فراوان
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1396-06-07 22:00
بله منظور همان پشم سنگ یا پشم شیشه می باشد. البته می تواند از فوم های عایق متری نیز استفاده کرد و دور لوله را با آنها پوشاند.

در مورد زمان بستگی به حجم کار دارد. لطفا با شماره تماس های داخل سایت تماس بگیرید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # احمد 1396-09-05 06:05
باتشکر از پاسخگویی و شکیبایی شما
در حال تعمیرات اپارتمان هستم سوالی برام پیش اومده میخواستم از اونجایی حموم خیلی بزرگ هست قسمتی از حمام رو توالت کنم و به دوقسمت تبدیل کنم ایا از نظر لوله فاضلاب به مشکلی برنمیخوریم و چه نکاتی رو باید رعایت کنم
قبلا از راهنمایی شما برادر بزرگوار متشکرم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1396-09-06 09:09
سلام وقت شما بخیر
برای توالت باید لوله ۱۰ باشد و برای روشویی هم لوله بگذارید.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # علی 1396-09-27 14:29
باسلام
یه ساختمان یک طبقه هست که نهایتا در اینده دو طبقه میشود .
برا فاضلاب توالت لوله اصلی با قطر ۱۱۰ و به طور مستقیم کشیده شده و ابتدای لوله دوزانوی ۴۵ درجه وصل شده وبه پشت بام رفته
اشپز خانه لوله مستقیم ۹۰ وابتدای لوله به پشت بام رفته
میخواستم بدونم برا ظرفشویی لوله سیفون ۹۰ گذاشتم
ایا مشکلی پیش میاد؟؟
ولی برا روشویی ونت نصب شده
ضمنا وقتی لوله اشپزخانه به صورت سه راه ۴۵ به لوله مستقیم توالت میرسه به توسط سه راه به لوله ۱۲۵ تبدیل میشه و بیرون میره
ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1396-10-03 14:46
سلام وقت شما بخیر
خیر ، اگر برای ظرفشویی لوله ی سیفون 90 بگذارید مشکلی پیش نمی آید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # موسی 1396-10-13 20:04
سلام
1-لطفا بفرمایید بهترین جنس لوله (پلی اتیلن .pvc.چدنی .پوش فیت و...) جهت اجرای فاضلاب در یک واحد ویلایی چه می باشد
2- جهت اجرای گرمایش از کف بهترین لوله(pex.یا pex.all.pex . یا ...) چه میتواند باشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1396-10-26 11:31
سلام وقت شما بخیر
بستگی به مجری دارد.
برای فاضلاب pvc کافی است. زیر زمین پوش فیت کار نکنید.
برای گرمایش از کف بهتر است New pip استفاده کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محمد 1396-12-11 13:43
سلام
یک مشکل مهم
بعد از تبدیل توالت فرنگی به ایرانی و بدون تغییر سیستم لوله کشی فاضلاب(بدون تغییر سیفون)،همسایه که لوله رایزر فاضلاب از داخل دیوار ایشان عبور میکند مدعی شده که در مسیر عبور لوله به دلیل عبور آب با فشار بیشتر،دیوار دچار ترک شده!!!.
نظر شما لطفاً
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # مهدی زهره وندی 1396-12-13 14:54
سلام وقت شما بخیر
اصلا امکان ندارد این مسئله که مطرح کردید.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # عباس حاجیزاده 1397-01-18 00:16
درود بر شما در باغ یک ساختمان ۴۰متری که حمام و دستشوئی آن با هم است وقتی که از سرویس استفاده می‌کنند بوی بد داخل ساختمان میاد البته لوله هواکش را فراموش شده که بگذارند آیا می‌توان از لوله خروجی به چاه یک لوله هواکش گذاشت
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-02-06 11:30
سلام وقت شما بخیر
اگر erventداشته باشد میشود گذاشت وگرنه نمیتوان گذاشت و باید سیفون گذاشته شود یا اگر سیفون دارد باید سیفون ها بررسی شود.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # احسان توکلی 1397-02-05 23:49
آقای اسماعیلی دست شما درد نکنه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-02-08 07:56
خواهش میکنم دوست عزیز
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # رضا ریحانی 1397-03-14 17:11
جناب آقای اسماعیلی بسیار عالی وصادقانه است آموزش های شما تندرست و شاد باشید در کنار خانواده گرامیتان
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-06-19 08:49
سلام آقای ریحانی. ممنون از لطفتون. خوشحالیم که آموزش های سایت مورد پسند شما بازدیدکنندگان سایت قرارگرفته است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # برهان 1397-03-19 13:18
سلام.ببخشید میخواستم بدونم میتوان به اتاق خواب حمام اضافه کرد؟ امکانش هست؟ فاضلاب و لوله کشی به چه صورت میشه؟ واحد در طبقه دوم قرار دارد و کاملا اماده هست.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-06-19 08:48
سلام وقت شما بخیر
اگر با کنده کاری به نزدیک ترین لوله فاضلاب و سرد و گرم مشکلی ندارید بله امکانش هست.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # alzan 1397-06-31 13:43
اقای اسماعیلی خسته نباشید میشه لطفا طریقه گذاشتن ونت فاظلاب سینگ و لباسشویی و ظرفشویی برقی را شرع دهید ممنون؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-07-01 14:00
سلام وقت شما بخیر
ونت هر سه مشترک شود به سمت بالا به لوله ی اصلی ونت نصب شود در ضمن سه راهی ونت اصلی ۴۵ درجه رو به پایین باشد.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # alzan 1397-06-31 17:36
آقای اسماعیلی یک سوال دیگر هم داشتم در نقشه های ساختمانی در انتهای لوله های فاضلاب در کف دریچه بازدید گذاشته میشه این دریچه بازدیدا چجوری قرار میگیرن در کف میشه توضیع بدید؟
ممنون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-07-01 14:04
دریچه بازدید بهتر است ۴۰ سانتیمتر باشد همچنین از کف بالاتر باشد تو بدنه دیوار قرار گیرد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محمد حسن منتظر 1397-07-19 11:43
سلام بااحترام.قطر لوله اصلی افقی که به چاه وصل میشود برای یک ساختمان مسکونی ده واحدی بازیر بنای هر واحد۱۲۰ متروتعداد کل ساکنین حدود ۳۰نفر چقدرباید باشد؟باتشکر.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-07-20 17:41
سلام وقت شما بخیر
اگر منظور شما لوله ی کف خواب فاضلاب باشد ۶ اینچ مناسب است.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # جواداقاجانی 1397-07-25 08:25
درسیستم گرمایش ازکف کف اتاق خواب همیشه باسایرکفها سردترهست.هواگیری هم شده.طول خط ها برابره.توان پکیج هم بالاترازمتراژواحده.علت چی میتونه باشه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-07-27 07:45
سلام وقت شما بخیر
به غیر از هوا یا گردش نکردن آب چیز دیگری نمیتواند باعث این مشکل شود شیر رفت و برگشت آن اتاق را بررسی کنید. از سالم بودنش مطمئن بشوید. چون اگر کشویی یکی از شیرها بریده باشد چرخش آب انجام نمیشود. در مرحله بعد بقیه شیرها را ببندید و فشار را بیندازید به همان اتاقی که سرد هست اگر گرم نکند توان پمپ گردش پایین هست و نمیتواند کل وسیستم را گرم کند.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید