اجرای لوله کشی آب و فاضلاب یکی از مهمترین مراحل در تکمیل تاسیسات مکانیکی ساختمان نوساز است. به دلیل اهمیت این ماجرا فیلم زیر را آماده کرده ایم که به شکل اصولی و دقیق از صفر تا صد با لوله کشی آب و فاضلاب در ساختمان نوساز آشنا شوید. با ما تا انتها همراه باشید.

 

دیالوگ داخل فیلم

  1. آشنایی با ساختمان

در زمان بازدید اولیه از ساختمان در حال ساخت بسیار مهم است که نقشه طراحی و معماری تاسیسات ساختمان را در اختیار داشته باشیم. با کمک نقشه می توانیم ذهنیت اولیه از ساختمان، نحوه جانمایی سرویس ها، آشپزخانه و بالکن ها داشته باشیم.

  1. بازدید حضوری از پروژه

پس از اینکه بر سر قیمت با سازنده ساختمان به توافق رسیدیم، پروژه را مورد بازدید حضوری قرار می دهیم. در این مرحله بسیار مهم است که پیش از چک کردن جایگذاری سرویس ها و تاسیسات ساختمان تمامی درخواست هایی که سازنده از ما به عنوان مجری تاسیسات دارد خوب بررسی و مکتوب کنیم تا به مرور بتوانیم این موارد را چک کنیم.

  1. قرار بازدید با مهندس ناظر تاسیسات

از آنجا که در هر پروژه تاسیساتی ساختمان یک سری محدودیت ها از جمله محل عبور لوله ها، تاسیسات برقی، ارتفاع کف و غیره وجود دارد، بهتر است با مهندس ناظر تاسیسات یک قرار بازدید داشته باشیم. چون این مهندس ناظر است که بعد از اتمام کار آن را از ما تحویل می گیرد و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان را بر اساس استانداردهای نظام مهندسی تایید می کند.

فیلم راهنمای لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان نوساز 1

  1. علامت گذاری مکان برای اجرای لوله کشی

در این مرحله باید بر اساس طراحی معماری ساختمان چیدمان سرویس ها را چک کرده و محل در نظر گرفته شده برای نصب روشویی را علامت بزنیم. همچنین مکان قرارگیری توالت ایرانی، توالت فرنگی و یا وال هنگ را مشخص می کنیم.

  1. علامت گذاری جایگذاری تمامی شیرآلات و سرویس های بهداشتی (توالت فرنگی- توالت ایرانی)

با توجه به تخصص فنی خودمان، استاندارد ابعاد و فاصله گذاری لوله کشی و همچنین نظر فرد سازنده ای که باید در نهایت کار را به ایشان تحویل دهیم، جایگذاری تمامی شیرآلات، سرویس های توالت فرنگی و ایرانی را علامت گذاری می کنیم.

  1. اجرای لوله کشی فاضلاب

اولین مرحله در اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان اجرای لوله کشی فاضلاب است.

  • ابتدا با توجه به محل قرارگیری رایزر فاضلاب در ساختمان شاستی کشی های مورد نیاز را انجام می دهیم تا بعد از اتمام کار بتوانیم لوله های فاضلاب را در محل مناسب بست بزنیم.
  • برای اجرای لوله کشی فاضلاب در یک ساختمان در حال ساخت، از پایین ترین طبقه ساختمان کار را شروع می کنیم تا در نهایت به پشت بام ختم شود.
  • ابتدای کار لوله کشی فاضلاب از سمت رایزر است به نحوی که در این مسیر حداقل چرخش و حداقل استفاده از اتصالات زانویی 45 درجه را داشته باشیم.
  • استفاده از زانویی 90 درجه در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان ممنوع است و فقط می توان از این اتصال در زیر کاسه توالت فرنگی استفاده کرد.
  • چنانچه در مسیر لوله کشی فاضلاب به چرخش 90 درجه نیاز داشته باشیم، باید از دو اتصال 45 درجه استفاده کنیم تا مسیر فاضلاب شکست زیادی نداشته باشد.

رعایت استاندارد سایزینگ لوله های فاضلاب بسیار مهم است:

  • لوله فاضلاب تخلیه توالت فرنگی و ایرانی سایز 110 میلی متر
  • لوله فاضلاب کفشور آشپزخانه، بالکن، سرویس بهداشتی و حمام سایز 63 و65 میلی متر
  • الم فاضلاب سینک یا روشویی سایز 50 و 65 میلی متر
  • لوله فاضلاب ونت با توجه به نقشه لوله کشی سایز 65 و 70 (در صورت استفاده از لوله پوش فیت سایز 50)

فیلم راهنمای لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان نوساز 2

  1. اجرای بست لوله های فاضلاب

بعد از اجرای لوله کشی فاضلاب در ساختمان باید لوله ها را بست بزنیم. به نحوی که شیب لوله ها به درستی رعایت شود و برای خروجی فاضلاب به مشکل نخوریم. شیب لوله های فاضلاب با توجه به سایز لوله متفاوت است، اما باید حداقل شیب یک درصد را در لوله کشی فاضلاب رعایت کنیم.

 

بست های لوله های فاضلاب باید عمود بر سقف اجرا شوند، به این دلیل که صد در صد بار لوله فاضلاب بر روی بست باشد و بست به هیچ عنوان قابلیت جابجایی در حالت عمودی نداشته باشد.

 

  1. لوله کشی آب باران در پشت بام

بر اساس استانداردها وجود حداقل 2 کفشور آب باران در پشت بام ضروری است.

  • برای متراژهای کوچکتر از لوله فاضلاب سایز 90 و برای متراژهای بزرگتر از لوله فاضلاب سایز 110 باید استفاده کرد.
  • در زمان اجرای کفشور لوله کشی آب باران فاضلاب می توان سیفون را حذف کرد و به جای آن از دو اتصال 45 درجه برای هدایت آب باران استفاده نمود تا در فصول سرد سال با یخزدگی و ترکیدگی لوله سیفون مواجه نشویم.
  • به هیچ عنوان نباید رایزر آب باران را از درون فضاهای داخل واحدها مثل دیوار اتاق ها و سالن ها عبور داد تا در زمان بارندگی صدای آب آزاردهنده نباشد.
  • می توان با مشورت مهندس ناظر تاسیسات کفشورهای بالکن را هم به لوله کشی آب باران وصل کرد.
  1. اجرای لوله کشی هواکش حمام و سرویس بهداشتی

در زمان اجرای لوله کشی هواکش باید حداقل مسیر افقی ممکن را در نظر گرفت. به این دلیل که توان فن حمام و سرویس بهداشتی برای پرتاب هوا به داخل لوله هواکش محدود است و در صورت عدم رعایت این نکته با بوی بد فاضلاب در سرویس بهداشتی و حمام مواجه می شویم.

اما اگر مسیر لوله هواکش بیشتر به صورت عمودی به طرف پشت بام باشد، مکش خود به خودی هوا وجود دارد. همچنین توجه داشته باشید که هر کدام از سرویس بهداشتی های داخل ساختمان باید مسیر هواکش مستقل خود را داشته باشند و نباید مسیرهای لوله کشی هواکش واحدها باهم مشترک باشند.

 

  1. اجناس لوله های قابل استفاده در لوله کشی فاضلاب، هواکش و آب باران ساختمان
  • برای اجرای لوله کشی فاضلاب می توان از لوله های پی وی سی پلیکا و پوشفیت استفاده کرد.
  • در خصوص لوله کشی هواکش و ونت می توان لوله های غیرفاضلابی با ضخامت کمتر بکار گرفت.
  • برای اجرای لوله کشی آب باران حتماً باید از لوله های فاضلاب سنگین و هم جنس با لوله های فاضلابی استفاده نمود.
  1. اجرای لوله کشی آب سرد و گرم داخل واحدها

لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان را می توان به یکی از دو روش لوله کشی کلکتوری و لوله کشی انشعابی اجرا کرد. تفاوت اصلی این دو روش لوله کشی آب در این است که لوله کشی انشعابی فقط یک قطع کن اصلی برای تمامی واحدها داریم، اما در لوله کشی کلکتوری جریان آب در هر کدام از فضاهای داخلی ساختمان به صورت مستقل کنترل می شود.

به عبارتی دیگر مکان هایی از جمله حمام، سرویس بهداشتی، حمام مستر و آشپزخانه هر کدام قطع کن مجزا برای خود دارند. یکی دیگر از مزیت های لوله کشی کلکتوری در مقایسه با لوله کشی انشعابی این است که آب با توازن بهتری در بین مصرفی ها توزیع می شود.

در حالی که در لوله کشی انشعابی فشار آب در مکان های مختلف ساختمان با هم فرق می کند. به عنوان مثال اگر شیر آب را در آشپزخانه باز کنید، فشار آب در حمام کم می شود. به دلیل این قبیل مزیت ها است که امروزه در ساختمان های نوساز از لوله کشی کلکتوری بیشتر استفاده می شود.

علاوه بر این محدودیت های جدید نظام مهندسی دست شما را در انتخاب لوله کشی آب به روش انشعابی بسته است، به عنوان نمونه شما مجاز به استفاده از اتصال فلزی در کف ساختمان نیستید. در نتیجه وقتی نتوان هیچ اتصال و سه راهی در کف سازی استفاده کرد، امکان اجرای لوله کشی انشعابی وجود ندارد.

 

بهتر است در زمان اجرای لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان این سیستم را به کنتور آب وصل کنیم تا سیستم پر آب باشد و در موقع تست نشتی احتمالی را نشان دهد.

 

  1. اجرای سیستم گرمایش ساختمان

سیستم گرمایش ساختمان می تواند بنا به طرح اولیه و درخواست سازنده ساختمان به یکی از روش های رادیاتوری یا شوفاژ، داکت اسپلیت، اسپلیت (بیشتر در ساختمان های اداری و تجاری این سیستم انتخاب می شود)، فن کوئل و یا گرمایش از کف انجام شود.

چنانچه سیستم به صورت رادیاتور و یا داکت اسپلیت باشد، لوله کشی با استفاده از لوله های چند لایه و به روش کلکتوری قابل انجام است. در صورتی که سیستم گرمایش اسپلیت دیواری باشد، لوله کشی گرمایش به روشی کاملاً متفاوت با استفاده از لوله های مسی اجرا می شود.

فیلم راهنمای لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان نوساز 3

13. تست نهایی سیستم لوله کشی

پس از اتمام لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب، لوله کشی گرمایش و رایزر باید سیستم تست نهایی شود که این اقدام در حضور مهندس ناظر تاسیسات مکانیکی و کارفرما انجام می شود.

توصیه می شود پیش از انجام تست نهایی خود مجری تست مقدماتی را انجام دهد تا اگر نشتی احتمالی در سیستم وجود داشت به رفع آن اقدام کند.

فرآیند تست به این صورت است که کل سیستم لوله کشی فاضلاب تحت فشار قرار می گیرد. تمام دریچه بازدیدهای لوله کشی فاضلاب به کمک استاپر مسدود می شود تا تحت تست قرار بگیرد.

فشار و ارتفاع مجاز ستون آب در لوله های فاضلاب تحت تست 3 متر است. بعد از اینکه تست لوله کشی فاضلاب هر واحد به اتمام رسید به سراغ تست لوله کشی آب سرد و گرم و تست لوله کشی سیستم گرمایش ساختمان می رویم. برای آشنایی با نحوه استفاده از استاپر در تست لوله های فاضلابی پیشنهاد می کنیم فیلم تست لوله های فاضلاب با استفاده از استاپر را ملاحظه کنید.

تست لوله کشی آب سرد و گرم و سیستم گرمایش را می توان همزمان با هم انجام داد. برای این منظور سیستم باید در پایین ترین نقطه خودش دارای فشار حداقل 10 بار باشد که با کمک تلمبه های دستی قابل انجام است.

14. پوشاندن لوله های آب و گرمایش در معرض عبور و مرور

بعد از اتمام تست و اطمینان از عدم نشتی لوله ها باید تمام لوله های آب و گرمایش در معرض عبور و مرور به خوبی پوشانده شوند.

 

بهتر است سیستم لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان در یک فشار حداقلی نگه داری شده و به آب شهری وصل باشد تا اگر در حین بنایی لوله ها دچار آسیب شدند بتوان در اثر نشتی متوجه وجود آسیب به لوله ها شد و مجبور به کنده کاری بعد از اتمام ساخت و ساز نباشیم.

 

15. عایق کاری لوله ها

در صورتی که از لوله 5 لایه برای لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان استفاده کرده باشیم، عایق کاری لوله ها در حین انجام کار و با کمک فوم قابل انجام است. اما لوله های فن کوئل و لوله های موتورخانه را باید بعد از اتمام تست لوله ها عایق کنیم. لوله های جوشی را می توان با کمک عایق های پشم شیشه و الاستومری عایق کاری کرد.

فیلم راهنمای لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان نوساز 4

16. لوله کشی آب و فاضلاب داخل پارکینگ

بعد از اتمام بنایی داخل واحدها همچون سیمان کاری، گچ کاری و سنگ کاری به سراغ لوله کشی آب و فاضلاب داخل پارکینگ و لوله کشی پمپ آب می رویم که عمدتاً در داخل پارکینگ نصب می شود.

در این مرحله حفاری چاه های ساختمان از قبل انجام شده بنابراین محل جمع آوری فاضلاب و آب باران در پارکینگ مشخص است. پس کفشورها را در داخل پارکینگ نصب می کنیم و تمام رایزرهای فاضلاب و رایزرهای آب باران از داخل واحدها به سمت اگوی شهری و یا چاه جذبی هدایت می شوند.

 

رایزر درین سیستم گرمایش را نباید به چاه فاضلاب ساختمان هدایت کرد، چون این رایزر همیشه پر آب نیست و می تواند به صورت ونت عمل کند. بنابراین بهتر است رایزر درین سیستم گرمایش به چاه ارت ساختمان ختم شود.

 

18. نصبیات

بعد از اتمام نقاشی داخل واحدها می توان تمام نصبیات تاسیسات ساختمان را انجام داد.

خلاصه اجرای تاسیسات در یک ساختمان در حال ساخت به صورت زیر است:

  • اجرای لوله کشی فاضلاب و رایزر
  • اجرای لوله کشی آب باران
  • اجرای لوله کشی آب سرد و گرم و رایزرها
  • اجرای لوله کشی سیستم گرمایش و رایزر
  • تست نهایی و مهندس ناظر
  • نصب شیرآلات داخل واحد

فیلم راهنمای لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان نوساز 5

جمع بندی

در مطلب توانستید با راهنمایی ها و توضیحات داده شده با نحوه اجرای لوله کشی آب، فاضلاب و گرمایش ساختمان در حال ساخت آشنا شوید.

گروه تاسیسات 24 ساعته سال های زیادی است که خدمات لوله کشی و تاسیسات ساختمان را ارائه می دهد. بنابراین تجربه بالایی در این حوزه دارد. در این مجموعه تمامی خدمات از جمله لوله کشی آب و فاضلاب به همراه گارانتی تضمین کیفیت به شما مشتریان عرضه می شود.

فیلم راهنمای لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان نوساز 6

برای ثبت سفارش به منظور بازدید و مشاوره رایگان و همچنین اجرای لوله کشی ساختمان همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه