لوله کشی آب یکی از مهمترین بخش های تاسیسات مکانیکی ساختمان است که نیاز به طراحی و اجرای دقیق و حساب شده دارد.

به دلیل اهمیت این موضوع ما تصمیم داریم تا در فیلم زیر شما را با طریقه لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ در ساختمان آشنا کنیم. با مشاهده این فیلم می توانید صفر تا صد لوله کشی آب را به صورت تصویری و مرحله به مرحله یاد بگیرید.

مراحل اجرای لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ در ساختمان

  1. کنده کاری مسیر خطوط لوله های آب سرد و گرم و شوفاژ

در ابتدا با توجه به نقشه لوله کشی طراحی شده فضای مشخصی از کف زمین را برای لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ در ساختمان کنده کاری می کنیم.

  1. اجرای لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ از پکیج

با توجه به مکان تعیین شده برای نصب پکیج در ساختمان، اول لوله کشی لوله های سرد و گرم آب و شوفاژ را از محل قرارگیری پکیج انجام می دهیم. برای این منظور بهتر است از لوله سفید و یا لوله های چند لایه کمک گرفته شود تا طول عمر سیستم لوله کشی افزایش پیدا کند.

در نمونه پروژه ای که مشاهده می کنید از لوله سفید برای سیستم لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ استفاده شده است. بنابراین لوله ها را در متراژهای مشخص اندازه زده و سپس آن ها را با قیچی لوله بر برش می زنیم. با توجه به استفاده از لوله آذین یا لوله سفید باید برای اتصال لوله ها از دستگاه اتو لوله استفاده کرد.

دستگاه اتو لوله دو سر دارد که لقمه های اتو به آن ها وصل شده اند. ابتدا باید سایز لقمه را متناسب با سایز لوله و اتصال انتخاب کرده و سپس به دو طرف اتو ببندیم. پس از آن دمای اتو لوله را بر روی درجه دلخوا تنظیم کرده و لوله و اتصال را به صورت همزمان به دو سر اتو وارد می کنیم. بعد از اینکه لوله و اتصال به اندازه کافی گرم شدند هر دو را از اتو لوله جدا کرده و در هم فرو می بریم تا به یکدیگر وصل شوند. اگر نحوه کار با دستگاه اتو لوله کشی را نمی دانید روی لینک مقاله بزنید.

  1. انجام لوله کشی آب سرد و گرم حمام و توالت فرنگی

برای انجام لوله کشی آب سرد و گرم حمام و توالت فرنگی باید به نقشه تعیین شده مراجعه کنیم. سپس بر اساس مکان قرارگیری لوله های آب سرد و گرم روشویی، توالت فرنگی و دوش حمام لوله های آب سرد و گرم را در اندازه مناسب برش زده و با کمک دستگاه اتو لوله اتصالات را به آن ها وصل کنیم.

توجه داشته باشید پیش از انجام اتصال نهایی لوله ها حتماً یک بار دیگر طبق نقشه لوله کشی محل قرارگیری تمام لوله ها را چک کرده و اندازه لوله ها را بررسی می کنیم. سپس اتصال نهایی آن ها را به انجام می رسانیم.

فیلم نحوه لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ در ساختمان 1

  1. اجرای لوله کشی آب سرد و گرم روشویی

با توجه به ارتفاع نصب روشویی از کف سرویس بهداشتی اندازه لوله آب سرد و گرم آن را تعیین کرده و به همان مقدار لوله سفید را برش می دهیم. سپس با نصب اتصال 90 درجه لوله آب سرد و گرم متصل به روشویی را به لوله اصلی آب سرویس بهداشتی وصل می کنیم.

  1. اجرای لوله کشی آب سرد و گرم حمام

در داخل حمام نیز به لوله آب سرد و گرم برای دوش حمام و شیر دوش حمام نیاز داریم. بنابراین ابتدا ارتفاع نصب دوش و شیر دوش حمام را از کف زمین تخمین زده و بعد از آن لوله عمودی آب سرد و گرم را با کمک اتصال 90 درجه و سه راهی به لوله افقی هدایت شده در حمام وصل می کنیم.

  1. اجرای لوله کشی آب سرد و گرم توالت فرنگی

لوله کشی آب سرد و گرم توالت فرنگی را نیز به روش لوله کشی حمام و روشویی انجام می دهیم و در نهایت شیر اصلی قطع و وصل آب واحد ساختمان را نیز به این سیستم لوله کشی اضافه می کنیم.

  1. اتصال لوله ورودی از منبع بالای ساختمان به سیستم لوله کشی آب

در این پروژه از منبع آب بالای پشت بام برای تامین آب داخل ساختمان استفاده می شود. بنابراین لازم است لوله ورودی از منبع بالای ساختمان را به سیستم لوله کشی آب واحد ساختمانی وصل کنیم. برای این منظور نیز از لوله سفید به همراه دو اتصال 90 درجه استفاده کرده و آن ها را با کمک اتو لوله به یکدیگر وصل می کنیم.

  1. لوله کشی سرد و گرم تجهیزات داخل آشپزخانه

با انشعاب گرفتن از لوله های اصلی آب سرد و گرم خروجی از پکیج لوله کشی آب سرد و گرم آشپزخانه را انجام می دهیم. در ادامه آن لوله کشی آب سرد و گرم ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و سینک ظرفشویی داخل آشپزخانه را طراحی و اجرا می کنیم. برای این منظور باید ارتفاع لوله آب سرد و گرم ورودی به ماشین ظرفشویی و لباسشویی و همچنین سینک ظرفشویی را در نظر بگیریم.

همچنین برای استفاده در یخچال هایی که به سیستم لوله کشی متصل می شوند باید لوله کشی آب سرد را انجام دهیم. برای این منظور یک انشعاب از لوله آب سرد اصلی ورودی به آشپزخانه در نظر گرفته و با نصب اتصال مناسب به لوله آن را تا محل آب سرد ورودی به یخچال ادامه می دهیم.

 سپس کل سیستم لوله کشی آب سرد و گرم آشپزخانه را بررسی می کنیم تا مطمئن شویم هیچ بخشی از قلم نیوفتاده است. برای مطالعه مطلب آموزش نحوه لوله کشی آب و فاضلاب آشپزخانه لینک مقاله را لمس کنید.

  1. انشعاب گیری برای شوفاژها

بر اساس محل قرارگیری شوفاژها در ساختمان از لوله اصلی آب سرد و گرم مربوط به گرمایش ساختمان انشعاب های مورد نیاز را می گیریم و تا مکان های تعیین شده برای نصب تمام شوفاژها ادامه می دهیم. اطلاعات جامع تر در این خصوص را در مقاله لوله کشی شوفاژ مطالعه کنید.

  1. تست اولیه لوله ها

شیر آب ورودی به سیستم لوله کشی را موقتاً باز می کنیم تا با برقراری جریان آب داخل لوله ها آن ها را تست کنیم.

  1. نصب درپوش و اتصالات بر سر لوله ها

تمامی لوله های داخل سیستم لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ ساختمان باید با درپوش و اتصالات پوشیده شوند، بنابراین ابتدا تمام درپوش ها و اتصالات را با نوار تفلون می پوشانیم. سپس آن ها را بر روی لوله ها نصب می کنیم. توصیه می شود برای نصب درپوش بر روی لوله های آب سرد و گرم از شابلون استفاده کنیم.

فیلم نحوه لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ در ساختمان 2

  1. اتصال لوله های آب سرد و گرم به لوله های رفت و برگشت شوفاژ

برای اینکه ارتباط بین لوله های آب سرد و گرم با لوله های رفت و برگشت شوفاژها برقرار شود باید در محل نصب پکیج این دو مسیر لوله کشی را با کمک شیلنگ پیسوار به هم وصل کنیم. پس ابتدا اتصالات مورد نیاز را بر سر لوله های آب تعبیه شده در محل نصب پکیج می بندیم و سپس شیلنگ پیسوار را بر سر اتصالات نصب می کنیم.

  1. اتصال لوله آب سرد و گرم روشویی جهت تست

به منظور برقرار شدن جریان آب در کل سیستم لوله کشی جهت تست لوله ها باید لوله آب سرد و گرم قسمت روشویی را با کمک یک شیلنگ پیسوار به یکدیگر وصل کنیم. از آنجا که این پروژه در یک ساختمان در حال بازسازی اجرا می شود باید یک شیر آب در آشپزخانه وصل کنیم تا برای عملیات بنایی مورد استفاده قرار بگیرد.

  1. تست نشتی لوله ها

شیر اصلی ورودی واحد ساختمان را باز می کنیم تا تمام لوله ها و اتصالات را از لحاظ نشتی چک کنیم. در صورت وجود نشتی در قسمت اتصالات باید از طریق سفت کردن آن ها نشتی را رفع کنیم.

  1. هواگیری سیستم لوله کشی آب ساختمان

پس از جریان یافتن آب درون تمام لوله های سرد و گرم و رفت و برگشت شوفاژ باید کل سیستم لوله کشی آب هواگیری شود. برای این منظور درپوش سر لوله ها را به آرامی کمی باز می کنیم تا هوای درون لوله ها به همراه آب تخلیه شود و پس از آن درپوش را دوباره می بندیم. برای مطالعه مقاله کامل تر در مورد طریقه هواگیری لوله های آب ساختمان لینک مقاله را لمس کنید.

  1. ثابت نگه داشتن لوله ها

پس از اتمام تست و هواگیری لوله ها باید کل سیستم لوله کشی را به بدنه داخلی ساختمان ثابت ببندیم تا موقع بنایی جایجایی در سیستم لوله کشی ایجاد نشود. برای این منظور می توانیم از بست های پلاستیکی کمک بگیریم.

فیلم نحوه لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ در ساختمان 3

جمع بندی

در این مطلب صفر تا صد اجرای لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ ساختمان را به صورت گام به گام برای شما توضیح دادیم تا با روند کار آشنا شوید. اما حقیقت این است که اجرای لوله کشی آب ساختمان نیازمند تجربه، تخصص و مهارت است.

مجریان تاسیساتی و لوله کش در گروه تاسیسات 24 ساعته این تجربه و تخصص را دارند که سیستم لوله کشی آب واحد ساختمانی شما را با کیفیت بسیار بالا طراحی و اجرا کنند. در صورت سپردن پروژه لوله کشی آب ساختمان خود به این مجموعه از گارانتی تضمین کیفیت نیز برخوردار می شوید تا هیچ نگرانی بابت نتیجه کار نداشته باشید.

 

برای ثبت سفارش و بهره مندی از بازدید رایگان متخصصین این مجموعه کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه