در مطلب نصب کولر آبی بصورت مفصل در مورد نحوه نصب صحبت کردیم.

در این مطلب قصد داریم در مورد اجرای لوله کشی آب کولر آبی که در راه اندازی آن بسیار مهم است توضیحاتی را ارائه کنیم.

 

اجرای لوله کشی آب کولر آبی 1

 

از آنجا که شیوه استفاده از آب در انواع کولر آبی متفاوت است ابتدا انواع کولر آبی و نحوه تامین آب در هر کدام را جداگانه بیان می کنیم.

انواع کولر آبی :          

  • کولر آبی پرتابل :

کولر آبی پرتابل یا متحرک یکی از انواع کولر آبی است که همانگونه که از نام آن پیداست قابلیت جابجایی داشته و میتوان آن را در هر مکانی از ساختمان قرار داد.

کولر آبی پرتابل را می توان با کمک دو شیوه پر از آب کرد. روش دستی که می توان از پارچ آب برای تامین آب کولر استفاده کرد و راه بعدی استفاده از شیلنگ آب است.

اجرای لوله کشی آب کولر آبی 2

پس همانطور که ملاحظه فرمودید درصورت استفاده از کولر آبی پرتابل دیگر نیازی به لوله کشی آب برای تامین آب آن نیست.

در نتیجه می توان از این مدل کولرآبی در هر نتطقه از ساختمان بنابر احتیاج استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب کولر آبی پرتابل اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده انواع کولرآبی پرتابل به همراه مشخصات و قیمت بر روی لینک خرید کولرآبی پرتابل از سایت دیجیکالا بزنید.

 

  • کولر آبی ثابت با استفاده از پوشال:

کولر آبی ثابت پوشالی به شکل کولرهای آبی بزرگی است که دیواره داخلی آن با پوشال پوشانده شده است.

روش کار این کولر به این صورت است که آب لوله کشی شده برای کولر بر روی پوشال های آن پاشیده شده و هوای خنک از طریق کانال های کولر وارد ساختمان می شود.

این کولر اغلب در مکان هایی از قبیل پشت بام، تراس و حیاط نصب می شود.

جهت مشاهده انواع کولرآبی به همراه قیمت بر روی لینک خرید کولر آبی از دیجیکالا بزنید.

اجرای لوله کشی آب کولر آبی 3

  • کولر آب ثابت سلولزی :

کولر آبی ثابت سلولزی شبیه کولر آب ثابت از نوع پوشالی بوده و تامین آب در آن توسط لوله کشی آب صورت می گیرد و تنها تفاوت این دو کولر آبی لایه هایی از جنس سلولز است که در دیواره داخلی قاب های کولر استفاده می شود.

این کولر در مقایسه با کولر آبی پوشالی بازده سرمایی بیشتری در حدود 2 تا3 درجه دارد. علاوه بر این این کولر جلوی ورود هوای آلوده باکتریایی به داخل ساختمان را می گیرد.

جهت مشاهده انواع کولر آبی سلولزی در ظرفیت های مختلف و دیدن قیمت آنها بر روی لینک کولر آبی سلولزی در دیجیکالا بزنید.

 

لازم به ذکر است که هر دو نوع کولر آبی در صورت نصب بر روی پشت بام نیاز به کانال کشی برای انتقال هوای خنک به داخل ساختمان را دارد و در صورت استفاده از کولر آبی در تراس یا بالکن پیشنهاد ما بهره وری از کولر آبی با قابلیت هوادهی از بالا است که در انواع پوشالی و سلولزی تولید می شود و در این نوع کولر آبی دهانه خروجی کولر در قسمت سقف آن قرار دارد.

 

نحوه اجرای لوله کشی آب کولر آبی:

همانطور که گفته شد باید در کولر آبی، جریان مداوم آب وجود داشته باشد تا با مکش آن توسط پمپ آب و پاشیدن آن بر روی پوشال یا پد سلولزی جریان هوای ایجاد شده توسط پروانه در حال گردش در کولر را به هوای خنک تبدیل کند.

در این قسمت برای لوله کشی کولر آبی باید این نکته را مد نظر قرار داد که کولر در چه مکانی قرار است نصب شود و همچنین اینکه با توجه به مکان نصب کولر آبی آیا در آن مکان دسترسی به آب لوله کشی وجو دارد یا خیر؟

گاهی در ساختمان لوله آب برای بالای پشت بام یا هر مکان دیگری برای نصب کولر تعبیه نشده است.

در این صورت باید به فکر لوله کشی آب برای کولر آبی بود که بتوان لوله آب کولر آبی را مستقیما به شیر آب تعبیه شده در بالای پشت بام متصل نمود.

قبلا در مقاله لوله کشی آب ساختمان در مورد نحوه لوله کشی آب ساختمان تو.ضیحات کاملی داده شد.

در این بخش می خواهی راهی پیدا کنیم که چطور می توان آب لوله کشی را از لوله کشی داخل ساختمان به پشت بام و یا حیاط رساند.

همانطور که قبلا ذکر شد لوله کشی آب در ساختمان ها به سه شیوه لوله کشی انشعابی، لوله کشی کلکتوری و لوله کشی آب ساختمان از بالا به پایین صورت می گیرد. شناسایی نحوه لوله کشی آب در ساختمان مورد نظر برای اجرای لوله کشی آب کولر آبی بسیار مهم است.                                

اگر از روش انشعابی در لوله کشی آب داخل ساختمان استفاده کرده باشید، می توانید از نزدیک ترین لوله آب به پشت بام یک انشعاب بگیرید و با کمک لوله کشی روکار و یا لوله کشی توکار، این انشعاب از لوله آب را به پشت دیوار پشت بام رسانده و با نصب شیر آب بر روی این لوله، انشعابات فرعی دیگر را نصب کنید.

البته که استفاده از روش لوله کشی آب به شیوه روکار علاوه بر این که بسیار سریع تر از شیوه توکار است، کم هزینه تر هم است.

اجرای لوله کشی آب کولر آبی 4

در صورتی که از لوله کشی کلکتوری در لوله کشی آب ساختمان خود استفاده کرده اید شما می توانید با یک انشعاب از کلکتور، لوله انشعابی را به بالای پشت بام چه به صورت روکار و چه به صورت لوله کشی توکار به بالای پشت بام هدایت کنید.

جهت مشاهده انواع کلکتور بر روی لینک کلکتور در دیجیکالا بزنید.

در ادامه اگر لوله کشی آب ساختمان شما به شکل لوله کشی آب از بالا به پایین بوده دسترسی به آب برای لوله کشی کولر نصب شده در بالای پشت بام بسیار راحت است، فقط کافی است که یک انشعاب جدید از رایزر اصلی برای کولر آبی در نظر بگیرید.

در این قسمت هم راحت ترین و در عین حال ارزان ترین شیوه برای لوله کشی استفاده از روش لوله کشی روکار است.

بعد از گرفتن انشعاب اصلی از لوله آب اصلی در ساختمان برای کولرهای دیگر در بالای پشت بام یک انشعاب در نظر می گیریم.

برای انشعاب گیری از لوله اصلی باید این نکته را رعایت کنید که مسیر لوله کشی را طوری طرح ریزی کنید که کمترین طول لوله، زانویی و همچنین کمترین میزان پیچ و خم را به کار ببرید.

در انتها در نزدیک ترین مکان به کولر آبی یک شیر آب تعبیه می کنید تا با استفاده از آن لوله مخصوص آب کولر را به آن وصل کنید.

از نصب شیر آب جداگانه برای کنترل جریان آب برای هر کولر نباید غافل شد.

اجرای لوله کشی آب کولر آبی 5

بعد از باز کردن شیر آب کولر، آب به داخل کولر جریان پیدا می کند و با کمک شناور کولر وقتی سطح آب به حد مورد نیاز رسید، جریان آب قطع شده و با کمک پمپ آب کولر، آب بر روی پوشال یا لایه سلولزی پاشیده می شود.

اجرای لوله کشی آب کولر آبی 6

نکته مهم اینکه برای اینکه لوله کشی آب کولر آبی به بهترین شکل صورت بگیرد نیاز به دو پیش مقدمه داریم که شامل مخزن یا پمپ آب و لوله آب مناسب می باشد.

 

مخزن آب در بالای پشت بام :

در ساختمان های بلند دسترسی به آب با فشار مناسب بسیار مهم است چرا که در صورت کمبود و یا کاهش فشار آب، ممکن است موتور کولر نیم سوز شود و یا حداقل نتیجه کم آبی در کولر، عدم بازدهی مناسب کولر و در نتیجه ایجاد هوای گرم به جای هوای خنک توسط کولر آبی است.

اگر موتور کولر شما نیم سوز شده و قصد تهیه نمونه جدید آن را دارید، راهنمای خرید بهترین موتور کولر آبی را مطالعه کنید.

در صورت استفاده از مخزن آب در بالای پشت بام، کافی ست که انشعابات فرعی را از لوله اصلی مخزن آب گرفته و تا نزدیک ترین مکان قرارگیری کولر آبی هدایت کنید و دیگر احتیاجی به لوله کشی آب از داخل ساختمان تا بالای پشت بام نیست.

البته داشتن مخزن آب در بالای پشت بام از ضروریات برای لوله کشی آب کولر آبی به شمار نمی رود و همانطور که در مقاله نصب منبع پمپ آب گفتیم اگر ساختمانی مجهز به پمپ آب هم باشد می توان مشکل کمبود فشار آب در پشت بام را حل کرد. برای مطالعه کامل این مبحث بر روی آن کلیک کنید.

 

لوله آب مناسب در لوله کشی آب کولر آبی :

برای انجام لوله کشی آب در کولر آبی به لوله ای احتیاج داریم که دارای خصوصیات زیر باشد :

  • انعطاف پذیری
  • مقاومت در برابر ضربه، نور خورشید، زنگ زدگی و رسوب
  • سبک
  • قابلیت استفاده در متراژ بالا
  • با قابلیت نصب سریع و راحت

با توجه به خصویات مورد نظر در مورد لوله آب می توان تنها از دو مدل لوله در این کار بهره برد : لوله پلیمری و یا لوله پنج لایه

اجرای لوله کشی آب کولر آبی 7

لوله های پلیمری و لوله های پنج لایه همانطور که ذکر شد هردو برای انجام لوله کشی آب کولر آبی مناسب هستند چرا که دارای انعطاف پذیری بالا بوده و می توان آنها را بدون استفاده زیاد از زانویی در متراژ های بالا استفاده کرد.

سایز مناسب برای این لوله 28 یا 32 می باشد یعنی کمتر از قطر لوله اصلی.

در این جا دو نکته وجود دارد، اگر شما از شیوه کلکتوری برای لوله کشی آب کولر آبی ساختمان خود استفاده کرده باشید بهتر است که لوله پنج لایه را به جای لوله پلیمری به کار ببرید چرا که به دلیل انعطاف پذیری بسیار بالاتر به نسبت لوله های پلیمری، این لوله ها برای نصب به کلکتور مناسبتر هستند.

از طرفی بعد از گرفتن انشعاب از رایزر اصلی چه در حالت انشعابی و چه در حالت کلکتوری، لوله های فرعی در بالای پشت بام قرار خواهند گرفت و در نتیجه در معرض تابش مستقیم آفتاب و همچنین سرمای بسیار بالا در فصل زمستان خواهند بود.

از آنجا که یکی از خصوصیات نامطلوب در لوله های پلیمری ترد و شکننده شدن آنها به دلیل تابش مستقیم آفتاب است، بهترین گزینه استفاده از لوله پنج لایه می باشد که به خاطر داشتن لایه های محافظت کننده از نور خورشید، دچار هیچ گونه تغییری در برابر آفتاب نمی شود.

 

نکات مهم در لوله کشی آب کولر آبی:

  1. لوله ای را در لوله کشی آب کولر انتخاب کنید که در دراز مدت دچار نشتی و یا شکستگی نشود.
  2. شیب مناسب در لوله ها باید در تمام نقاط ساختمان و بالای پشت بام رعایت شود.
  3. اگر مجبور به استفاده از لوله های پلیمری برای لوله کشی آب کولر آبی شدید، عایق کاری آنها را برای جلوگیری از یخ زدگی و نفوذ نور خورشید فراموش نکنید.
  4. برای هر انشعاب از لوله اصلی بالای پشت بام، نیاز به یک شیر آب برای قطع و وصل آب برای همان کولر داریم.

اجرای لوله کشی آب کولر آبی 8

  1. لوله های آب باید به شکل موازی با هم نصب شوند.
  2. برای لوله آب کولر آبی کوتاه ترین طول لوله با کمترین تعداد زانویی را در نظر بگیرید.

در اینجا نکاتی را در مورد استفاده بهینه از کولر آبی در ساختمان عرض می کنیم:

  • استفاده از عایق برزنتی و یا نصب سایه بان بر روی کولر آبی به دلیل کاهش نفوذ گرمای خورشید به کولر و همچنین کاهش هدر رفت هوای خنک داخل کولر .

اجرای لوله کشی آب کولر آبی 9

  • استفاده از سایز کولر متناسب با متراژ ساختمان به منظور کاهش مصرف برق و آب
  • انجام سرویس های دوره ای کولر به خصوص در آغاز فصول گرم
  • استفاده از پایه کولر متناسب با سایز کولر و ثابت نگه داشتن کولر آبی بر روی آن.

برای نصب کولر باید این سری مشخصات را برای انتخاب مکان قرار آن در نظر گرفت :

  • داشتن فضای کافی برای تعمیر و سرویس کولر.
  • در مکانی به دور از لوله های هواکش فاضلاب.
  • مکانی که هوا به راحتی در آنجا گردش پیدا کند.
  • عدم قرار گیری کولر در مسیر لوله های آب.
  • مکانی که کمترین میزان تابش نور خورشید را داشته باشد.

اجرای لوله کشی آب کولر آبی 10

با توجه به اهمیت لوله کشی آب برای کولر آبی شما می توانید برای انجام آن در هر منطقه ای از تهران با همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن در محل شما حاضر شده و کار لوله کشی آب کولر آبی را به بهترین شکل برای شما انجام دهند.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

اشتراک گذاری این صفحه