در مکان هایی که بخواهیم یک لامپ یا یک مصرف کننده بدون حضور فیزیکی ما روشن و خاموش شود از فتوسل استفاده می کنیم. با این مقدمه قصد داریم تا در این مطلب شما را با نحوه نصب فتوسل نوری آشنا کنیم که در دو مدل سه سیم و چهارسیم وجود دارد.

پس ابتدا در خصوص محل نصب این وسیله صحبت می کنیم و پس از آن مدار فتوسل سه سیم و چهارسیم را با شما به اشتراک گذاشته و سپس روش نصب و سیم کشی هر دو مدل سه سیم و چهارسیم را برای شما توضیح می دهیم.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

محل نصب فتوسل باید کجا باشد؟

همانطور که در مطلب فتوسل چیست و چه کاربردهایی دارد، به طور کامل توضیح دادیم فتوسل های نوری مقاومت های حساس به نور هستند که میزان مقاومت آن ها با کم و زیاد شدن نور کم و زیاد می شود و باعث بسته شدن این دستگاه در مدار شود.

بنابراین فرق اصلی و در واقع مزیت مهم این وسیله نسبت به کلیدهای معمولی از جمله کلید تک پل، کلید دوپل، کلید تبدیل و کلید صلیبی در این است که برای روشن و خاموش کردن لامپ هیچ نیازی به حضور فیزیکی ما نیست و این وسیله همانند یک کلید و به صورت خودکار لامپ یا هر مصرف کننده دیگر را روشن و خاموش می کند.

بیشترین کاربرد فتوسل های نوری در تیر چراغ برق خیابان و روشنایی حیاط است که موقع غروب خروشید لامپ را روشن و در موقع طلوع خروشید لامپ خاموش می شود.

مکانیزم عمل photocell به این صورت است که وقتی در محل نصب این وسیله نور وجود داشته باشد، باعث افزایش مقاومت آن شده و به این ترتیب خروجی آن که باید از طریق سیم قرمز رنگ متصل به فتوسل به مصرف کننده برسد، ولتاژ مناسب نداشته و مصرف کننده قطع می شود. اما شب هنگام مقاومت نوری این کلید کاهش پیدا کرده و باعث وصل شدن مدار و روشن شدن مصرف کننده یعنی لامپ می شود.

حال اینکه این وسیله را در چه محلی نصب کنیم موضوع بسیار مهمی است که باید با توجه به مدل این دستگاه محل نصب آن مشخص شود. گفتیم که فتوسل های نوری یا معمولی برای عملکرد خود نیاز به نور دارند، بنابراین اولین نکته بااهمیت است که نباید فتوسل نوری را در محلی سرپوشیده نصب کنیم.

تذکر مهم دیگر در زمان نصب فتوسل این است که هرگز نباید در محل نصب آن منبع نوری دیگری غیر از خورشید وجود داشته باشد، به عنوان مثال فرض کنید که این وسیله را در مقابل لامپ روشن نصب کرده اید، شب هنگام که فتوسل باید جذب نور خورشید را پایان داده و با کاهش مقاومت خود رله را وصل کند، دیگر قادر به این عمل نخواهد بود.

چون این کلید نمی تواند نور خورشید را با منبع نور مصنوعی همچون یک لامپ روشن تشخیص دهد، در نتیجه به گمان اینکه هنوز هوا روشن است، رله را وصل نکرده و لامپی که به آن متصل است، روشن نمی شود.

جهت استعلام قیمت انواع فتوسل و خرید آن روی لینک خرید فتوسل از سایت دیجی کالا بزنید.

 

نحوه نصب فتوسل سه سیم و نقشه مدار آن

فتوسل نوری معمولی دارای سه سیم است که به رنگ های مشکی، سفید و قرمز هستند. سیم مشکی photocell فاز اصلی، سیم سفید نول و سیم قرمز فاز برگشتی این کلید است که وقتی رله داخلی فتوسل سوئییچ می کند، برق دار می شود.

اگر بدنه فتوسل نوری را مشاهده کرده باشید، یک سری اطلاعات بر روی آن درج شده که از آن جمله می توان به ظرفیت ولتاژ فتوسل و رنگ بندی سیم های آن اشاره کرد. به عنوان مثال اگر بر روی فتوسل شما ماکزیموم جریان 10 آمپر نوشته شده، یعنی شما حداکثر مصرف کننده ای که می خواهید به این وسیله وصل کرده تا از آن جریان بکشد، به میزان 10 آمپر بوده و اگر بیش از این باشد فتوسل خراب می شود.

همچنین رنگ بندی سیم های این وسیله را ملاحظه می کنید که به قرار زیر هستند:

  • IN یا سیم های ورودی: مشکی و سفید (فاز و نول)
  • OUT یا سیم های خروجی: قرمز و سفید (فاز خروجی و نول)

برای نصب این وسیله به دیوار می توانید از پایه و پیچ هایی که همراه با این وسیله در داخل بسته بندی آن وجود دارد استفاده کنید. به این صورت که پایه فلزی را در زیر آن با پیچ کوچک می بندیم و طرف دیگر پایه را با کمک پیچ و رول پلاک به دیوار محل نصب آن اتصال می دهیم.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، سیم فاز یا سیم مشکی فتوسل به برق شهر وصل می شود، سیم نول و یا سیم سفید آن به نول شهری اتصال پیدا می کند و سیم قرمز از یک طرف به لامپ و از طرف دیگر به نول شهری بسته می شود.

طریقه نصب و سیم کشی فتوسل سه سیم و چهارسیم 1

آموزش سیم کشی فتوسل سه سیم به زبان ساده

برای سیم کشی فتوسل 3 سیم ابتدا سیم فاز برق شهری را به سیم مشکی آن وصل می کنیم. سیم دیگر برق شهر را به عنوان نول به سیم سفید این کلید می بندیم. بر اساس مدار سیم کشی این وسیله باید سیم قرمز آن را به یک طرف لامپ ببنیدیم، بنابراین ابتدا یک فاز و نول به لامپ می دهیم و سپس سیم قرمز فتوسل را به سیم فاز لامپ اتصال می دهیم. سیم نول لامپ را به سیم سفید رنگ آن که در واقع سیم نول ما بود، وصل می کنیم.

با این حساب در زمان سیم کشی فتوسل و اتصال آن به لامپ ما سه سیم نول خواهیم داشت که یکی از برق آن ها مربوط به برق شهری، یکی سیم نول این وسیله و دیگری سیم نول لامپ است.

وقتی اتصالات سیم ها به این کلید و لامپ تمام شد، باید محل اتصالات را به خوبی با چسب برق عایق کاری کرده و سپس سلامت آن را تست کنیم.

برای این منظور برق شهر را وصل کرده و روی فتوسل را می پوشانیم تا هیچ نوری به آن نرسد، سپس منتظر عکس العمل این وسیله می شویم. اگر فتوسل سالم باشد، باید به محض پوشاندن آن لامپ را روشن کرده و با برداشتن پوشش از روی آن باید لامپ خاموش شود. البته مدت زمان عملکرد فتوسل ها با توجه به مقدار حساسیت آن ها می تواند متفاوت باشد ولی در هر صورت مهم است که فتوسل در زمان تاریکی لامپ را روشن کرده و موقع روشنایی لامپ را خاموش کند.

تصویر فتوسل سه سیم

نقشه سیم کشی فتوسل چهار سیم و روش نصب آن

به طور کلی فتوسل ها یا سه سیم دارند و یا چهارسیم هستند، روش نصب و سیم کشی نمونه سه سیم را در بخش قبلی در اختیار شما قرار دادیم و اکنون به سراغ آموزش نصب و سیم کشی فتوسل های 4 سیم می رویم.

در فتوسل های چهارسیمه دو عدد از سیم های متصل به این وسیله همرنگ هستند که معمولاً این دو سیم همرنگ به یکی از رنگ های آبی و یا سفید انتخاب می شوند و در واقع سیم های نول فتوسل هستند. از دو رنگ باقی مانده سیم در مدل چهارسیمه، یکی سیم مشکی است که به صورت مستقیم باید به فاز وصل شود و سیم آخری به رنگ قرمز بوده که آن را باید به یک سر لامپ ببندیم.

به این ترتیب رنگ بندی سیم ها و مدار مدل های چهارسیمه به صورت زیر است:

  • دو سیم سفید یا آبی: نول یکی به لامپ و یکی به نول ساختمان وصل می شود.
  • یک سیم مشکی: فاز که به فاز اصلی ساختمان بسته می شود.
  • یک سیم قرمز: فاز خروجی به لامپ وصل می شود.

سیم بندی فتوسل چهار سیم

در نصب فتوسل چهارسیمه سیم ها دو به دو به عنوان سیم های ورودی و خروجی تقسیم بندی می شوند. دو سیم آبی و مشکی (سفید و مشکی) برق ورودی و دو سیم آبی و قرمز (سفید و قرمز) برق خروجی از آن هستند.

در زمان نصب مدل چهارسیمه، سیم های آبی و مشکی (سفید و مشکی) به برق 220 ولت شهری وصل می شوند که سیم آبی یا سفید منفی و سیم مشکی مثبت است. در ادامه سیم های آبی و قرمز (سفید و قرمز) به لامپ بسته می شوند که سیم آبی یا سفید منفی و سیم قرمز مثبت است.

 

تنظیم فتوسل به چه صورت است؟

یکی از ویژگی های مثبت فتوسل های 3 سیم و 4 سیم این است که می توان میزان حساسیت این وسیله به نور را کم و زیاد کرد تا عملکرد آن با توجه به نیاز ما بهتر شود.

برای تنظیم حساسیت فتوسل باید ابتدا کلاهک روی این وسیله را به صورت پیچی باز کنیم، پس از اینکه کلاهک از روی آن برداشته شد، یک عدد پتانسیومتر یا ولوم کوچک را ملاحظه خواهید کرد که در داخل این وسیله قرار گرفته است.

کافیست با کمک یک پیچ گوشتی چهارسو کوچک پتانسیومتر را بچرخانید. اگر می خواهید این کلید را طوری تنظیم کنید که تنها بعد از تاریک شدن کامل هوا عمل کند، باید پتانسیومتر را بر خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا میزان حساسیت آن کم شود.

در مقابل اگر مایلید به محض روشن شدن هوا فتوسل نوری شما عمل کند، باید پتانسیومتر را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. با این تنظیمات انجام شده میزان حساسیت فتوسل نوری زیاد می شود، بنابراین حتی در روزهای ابری و بارانی نیز این وسیله شما عمل کرده و چراغ ها را روشن می کند.

با این حال توصیه می کنیم اگر فتوسل را جدیداً تهیه کرده اید به تنظیمات پتانسیومتر آن دست نزنید، چون به شکل کارخانه ای این وسیله را بر روی زمان بندی مناسب تنظیم کرده اند و ممکن است با دستکاری شما تنظیمات اولیه آن بهم بریزد.

تصویر برد فتوسل و پیچ پتانسیومتر تنظیم آن

طریقه اتصال فتوسل به کلید دوپل

در صورتی که خواستید فتوسل نوری را به کلید دو پل وصل کنید این بخش از توضیحات به شما کمک می کند تا با روش این کار آشنا شوید.

کلید دوپل دارای سه پیچ است، یک پیچ آن مسی رنگ بوده و در واقع پیچ مشترک است و دو پیچ دیگر آن همرنگ بوده و غیرمشترک هستند.

برای سیم کشی و نصب نمونه 3 سیم به کلید دوپل کافیست بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

  1. یکی از پیچ های غیر مشترک کلید دوپل را به مهتابی وصل کرده و سپس آن را به سیم نول اتصال دهید.
  2. پیچ غیرمشترک دوم کلید دوپل را به سیم مشکی فتوسل ببندید.
  3. دو سیم سفید و قرمز این وسیله را به دو سر لامپ مهتابی وصل کنید.
  4. سیم سفید آن را به سیم نول اتصال دهید.

تصویر فتوسل

جمع بندی

در این مطلب با شما در خصوص نصب، سیم کشی و تنظیم فتوسل های نوری سه سیم و چهارسیم صحبت کردیم، چون این نمونه رایج ترین مدل از این وسیله بوده و کاربری زیادی در سیم کشی برق و روشنایی ساختمان ها دارد.

همانطور که خواندید نصب و سیم کشی فتوسل اصلاً کار دشواری نیست و اگر مقداری با برق آشنا داشته باشید، می توانید خودتان به تنهایی این وسیله را به لامپ های ساختمان خود وصل کنید تا بدون نیاز به حضور فیزیکی شما لامپ ها روشن و خاموش شوند.

اما برای آن دسته از افراد که اطلاعات کافی در مورد برق ندارند، توصیه می کنیم هرگز دست به این کار نزده و فقط از متخصص برقکار برای نصب این نوع کلید کمک بگیرند.

گروه تاسیسات 24 ساعته با کمک متخصصین برق ساختمان خود می تواند یکی از بهترین گزینه ها به منظور سپردن نصب فتوسل در ساختمان باشد. در این مجموعه تمامی خدمات تاسیساتی به همراه گارانتی تضمین کیفیت خدمات ارائه می شود تا شما مشتریان گرامی با خاطری آسوده سفارش خود را به تکنسین های این مجموعه بسپارید.

بنابراین اگر می خواهید سیستم روشنایی راه پله ها، پارکینگ، حیاط، باغ و باغچه خود را به فتوسل مجهز کنید، کافیست همین الان برای ثبت سفارش فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • فتوسل های نوری یا معمولی در دو نوع سه سیم و چهارسیمه طراحی می شوند که هر کدام روش سیم کشی خاص خود را دارند.
  • در مدل های 3 سیمه رنگ سیم ها به صورت قرمز، مشکی و سفید است که سیم های مشکی و سفید سیم فاز و نول ورودی و سیم قرمز فاز خروجی است.
  • سیم بندی نمونه های چهارسیمه با کمک چهار عدد سیم صورت می گیرد که دوتا از آن ها هم رنگ بوده و در واقع نول ورودی و نول خروجی هستند و دو سیم دیگر یکی فاز ووردی و دیگری فاز خروجی است.
  • میزان حساسیت فتوسل را می توان از طریق پیچاندن پتانسیومتر زیر کلاهک فتوسل کم و زیاد کرد.

 

سوال و جواب های کوتاه در خصوص نصب و تنظیم فتوسل

  1. آیا تمام فتوسل ها قابلیت تنظیم دارند؟

خیر، تنها برخی از مدل های فتوسل را می توانید با برداشتن کلاهک روی آن و پیچاندن پتانسیومتر تنظیم کنید.

  1. آیا می توانیم یک فتوسل 3 سیم را از طریق کلید روشن و خاموش کردن در مدار قرار دهیم؟

بله، کافیست قبل از فاز ورودی به این وسیله یک کلید تک پل نصب کنید.

  1. نصب فتوسل در زیر باران مشکلی را ایجاد نمی کند؟

بهتر است محل نصب فتوسل به دور از باران باشد، چون باعث کوتاهی عمر این وسیله می شود.

  1. چگونه سه لامپ را به فتوسل وصل کنیم؟

باید فاز و نول هر 3 لامپ را به هم ببندید و در نهایت آن ها را به فتوسل اتصال دهید.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه