گرمایش از کف یکی از محبوب ترین و پربازده ترین سیستم های گرمایشی در ساختمان های واقع شده در مناطق عموماً سردسیر است که شاید در ظاهر بسیار پیچیده به نظر برسد.

اگر تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید مراحل اجرای سیستم گرمایش از کف را به صورت گام به گام به شما آموزش خواهیم داد تا با شیوه اجرای این سیستم و ریزه کاری های آن بهتر آشنا شوید.

گام های اجرای سیستم گرمایش از کف در یک نگاه

  1. تهیه نقشه اجرای گرمایش از کف
  2. تهیه جنس و متریال مورد نیاز برای اجرای سیستم گرمایش از کف
  3. اجرای گرمایش از کف (خواباندن فوم، اجرای لوله ها، استفاده از بست برای نگه داشتن لوله ها، نصب کلکتور، وصل نهایی لوله ها)
  4. بتون ریزی
  5. تست سیستم گرمایش از کف
  6. نصب کف پوش
  7. راه اندازی اولیه

فیلم راهنمای اجرای سیستم گرمایش از کف 1

مرحله اول: تهیه نقشه

بسیار مهم است که قبل از تهیه نقشه سیستم گرمایش از کف محل قرارگیری کلکتور را در نظر داشته باشیم. در این حالت فرقی نمی کند که سیستم گرمایش از کف با پکیج کار می کند یا موتورخانه.

در زمان درخواست از مهندس تاسیسات برای تهیه نقشه اجرای گرمایش از کف چند سوال از شما پرسیده می شود:

  1. محل پیشنهادی شما برای کلکتور کجاست؟
  2. جنس دیوارهای ساختمان از چیست؟
  3. آیا پنجره های عایق و دوجداره هستند یا خیر؟
  4. محل جغرافیایی قرارگیری ساختمان در کدام منطقه است؟
  5. واحد ساختمانی در طبقه چندم قرار دارد؟

تمامی این داده ها برای محاسبه بار گرمایشی مورد نیاز ساختمان مهم هستند.

همزمان با طراحی تهیه سیستم گرمایش از کف، باید کف ساختمان با کمک معمار ساختمان چک شود. چون کف ساختمان باید تراز در نظر گرفته شود تا هیچ فشار مثبت یا منفی در جریان آب ایجاد نشود.

مرحله دوم: تهیه متریال مورد نیاز

با استفاده از داده های نقشه می توان به متریال مورد نیاز دسترسی پیدا کرد و طول لوله کشی را محاسبه نمود. در این مرحله باید متریال مورد نیاز را خریداری کنیم. همچنین مهندس تاسیسات در این مرحله با توجه به اینکه سیستم گرمایش از کف انتخابی شما از نوع معمولی است یا ترموستاتیک، زوم بندی های مورد نیاز را در ساختمان اعمال می کند.

لوله های قابل استفاده در سیستم گرمایش از کف در دو نوع 5 لایه و تک لایه مخصوص گرمایش از کف در بازار وجود دارند.

فوم قابل استفاده در سیستم گرمایش از کف با توجه به بست مورد نیاز متفاوت است که از آن جمله می توان به فوم های صاف، فوم های مشبک یا شانه تخم مرغی و فوم های متالایزر عایق دار اشاره کرد.

برای ایجاد درز انبساط در کف و عایق کاری دیواره ها به عایق های جداری نیاز داریم. با توجه به اینکه کدام مدل از فوم را انتخاب نموده ایم، می توانیم از بست های خاردار، ریلی یا مش ها برای نگهداری لوله ها در کف ساختمان استفاده کنیم.

در این مرحله باید بر اساس نوع سیستم گرمایش از کف که به صورت معمولی است یا ترموستاتیک، کلکتور مورد نیاز را خریداری کنیم. تفاوت این دو نوع کلکتور در این است که کلکتور معمولی با استفاده از شیر رفت و برگشت باز و بسته می شود، اما در کلکتور ترموستاتیک این مهم توسط شیر برقی انجام می شود.

اگر بخواهیم در کنار سیستم گرمایش از کف از رادیاتور نیز در ساختمان استفاده کنیم، باید کلکتور مخصوص این کار را تهیه نماییم. به دلیل اختلاف دمای موجود در سیستم گرمایش از کف و رادیاتور، امکان اتصال این دو سیستم به یک کلکتور ثابت وجود ندارد.

مرحله سوم: اجرای سیستم گرمایش از کف

  1. نصب کلکتور گرمایش از کف در بهترین فضای در نظر گرفته شده

از جمله نکات مهم در انتخاب مکان مناسب برای نصب کلکتور گرمایش از کف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلکتور کمترین فاصله تا پکیج یا رایزر موتورخانه داشته باشد.
  • نصب کلکتور در داخل آشپزخانه از لحاظ طراحی داخلی گزینه مناسبی است.
  • نصب کلکتور گرمایش از کف در داخل حمام و سرویس بهداشتی به دلیل وجود رطوبت توصیه نمی شود.
  • در صورت نصب پکیج در بالکن می توان کلکتور را در همان نقطه نصب کرد، اما توصیه می شود به منظور کاهش پرت حرارتی کلکتور به خوبی عایق شود.

فیلم راهنمای اجرای سیستم گرمایش از کف 2

  1. اجرای فوم در کف ساختمان

در این مرحله باید کل مساحت کف ساختمان به غیر از نقاطی که گرمایش از کف اجرا نمی شود را با عایق فوم بپوشانیم. از جمله مناطقی که سیستم گرمایش از کف اجرا نمی شود عبارتند از: داخل سرویس بهداشتی، حمام، محل قرارگیری کمد، محل قرارگیری کابینت آشپزخانه

  1. اجرای عایق های جداری

بعد از اجرای فوم در کف، باید عایق های جداری را تا ارتفاع 3-4 سانتی متر بالاتر از عایق کف اجرا کنیم تا گرما به دیواره های خارجی هدایت نشده و پرت حرارتی نداشته باشیم.

  1. خواباندن لوله ها

اگر فوم گرمایش از کف از نوع مسطح ساده باشد، لوله ها را با استفاده از بست خاردار و بر اساس طرحی که مهندس طراح به ما داده است، در کف می خوابانیم. اگر تبحر کافی در اجرای لوله کشی گرمایش از کف نداریم باید در نقاطی که مجبور به تغییر مسیر لوله کشی هستیم، از فنر لوله کشی برای خم دادن لوله ها استفاده کنیم. در غیر این صورت با شکست لوله ها مواجه خواهیم شد.

در نهایت لوله های رفت و برگشت را به کلکتور رفت و برگشت منطقه خود وصل می کنیم. در زمان اتصال لوله به شیرهای کلکتور از برقو و ابزار کونیک کردن استفاده می کنیم تا اتصالات خراب نشوند.

در صورت استفاده از فوم های مشبک شانه تخم مرغی به تعداد بست کمتری برای نگهداری لوله ها نیاز است و سرعت اجرای لوله کشی بالا می رود.

فیلم راهنمای اجرای سیستم گرمایش از کف 3

  1. اجرای درز انبساطی

درز انبساطی مساحت حداکثر 40 متر مربع در کف ساختمان است که توسط عایق از یک دیگر جدا می شوند تا انبساط حجمی ایجاد شده در سیمان یا بتون بعد از داغ شدن کف ساختمان باعث لق زدن و خراب شدن سرامیک کف نشود.

همچنین در قسمت ورودی درب ها، ورودی سرویس بهداشتی و ورودی حمام به منظور جلوگیری از انتقال رطوبت به سیستم گرمایش از کف از درزها انبساطی استفاده می کنیم.

مرحله چهارم: تست اولیه سیستم گرمایش از کف

کل لوله های سیستم گرمایش از کف را پر از آب کرده و فشار را به اندازه 8 یا 9 بار بالا می بریم. اگر گیج فشار پایین تر از فشار تنظیم شده بیاید، نشان دهنده وجود نشتی در سیستم است. نکته مهم اینکه اگر نشتی در مدار گرمایش از کف مشاهده کردیم، باید کل آن مدار را از نو اجرا کنیم. چون استفاده از هیچ اتصالی در سیستم گرمایش از کف مجاز نیست.

بعد از گذشت یک ساعت که سیستم تحت فشار 8 بار قرار دادیم و هیچ نشتی در سیستم مشاهده نکردیم، می توانیم فشار را از 8 بار کاهش دهیم، اما نباید آب سیستم را به کل تخلیه کنیم. برای آشنایی بیشتر با نحوه تست سیستم گرمایش از کف پیشنهاد می کنیم لینک مقاله را لمس کنید تا به صورت تصویری از روش انجام این کار مطلع شوید.

فیلم راهنمای اجرای سیستم گرمایش از کف 4

مرحله پنجم: اجرای بتون محافظ از سیستم گرمایش از کف

بعد از اطمینان از تست سیستم گرمایش از کف باید کل سطح لوله ها با استفاده از بتون بپوشانیم.

مرحله ششم: اجرای کف پوش

نهایی ترین مرحله در اجرای سیستم گرمایش از کف نصب کف پوش است. در این مرحله باید بتون کاملاً خشک شده باشد. سپس کف پوش انتخابی خود از جمله پارکت، سنگ، سرامیک و ... را بر روی آن نصب می کنیم. بار حرارتی گرمایش از کف با توجه به نوع کف پوش ساختمان تعیین می شود.

ما در یک مقاله جامع به راهنمای صفر تا صد گرمایش از کف و لوله کشی آن پرداخته ایم، جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر روی لینک مقاله بزنید.

 

جمع بندی

در این مطلب راهنمای جامعی از نحوه اجرای سیستم گرمایش از کف در اختیار شما قرار دادیم تا با جزئیات، نکات مهم و مراحل اجرای این سیستم در ساختمان آشنایی داشته باشید.

همانطور که از مطالب گفته شده در این متن می توان برداشت کرد، اجرای دقیق و اصولی سیستم گرمایش از کف نیاز به تخصص و مهارت دارد. چون کوچکترین خطا در خم دادن لوله ها، طراحی نقشه، ضخامت عایق استفاده شده، انتخاب محل نصب کلکتور و حتی اتصال لوله ها به کلکتور می تواند باعث افت بازدهی این سیستم گرمایشی شود و هزینه های بالایی برای عیب یابی و اصلاح بر روی دست شما بگذارد.

همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته تجربه و تبحر بالایی در اجرای سیستم گرمایش از کف دارند. همچنین ما تمام خدمات خود از جمله اجرای گرمایش از کف را همراه با گارانتی تضمین کیفیت خدمات به شما عرضه می کنیم تا هیچ نگرانی بابت نتیجه کار نداشته باشید.

پس اگر به دنبال یک تیم حرفه ای و کاربلد برای اجرای سیستم گرمایش از کف ساختمان خود هستید، همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

 

اشتراک گذاری این صفحه