یکی از مهمترین بخش های تاسیسات موتورخانه به کلکتور آن مربوط می شود که در واقع شاهراه توزیع و جمع آوری آب گرم در حال رفت و برگشت موتورخانه است. در مواقعی که تاسیسات شوفاژخانه دچار فرسودگی و خوردگی می شوند به احتمال قوی کلکتور نیز نیاز به تعویض دارد.

در فیلم زیر مراحل تعویض کلکتور موتورخانه را برای شما به تصویر کشیده ایم تا به صورت عینی با روند این کار آشنا شوید.

توضیحات

به طور کلی کلکتور لوله ای است که در قسمت زیرین خود چندین خروجی دارد. حال برای اینکه عمل چرخش آب گرم مصرفی و گرمایش با سرعت بالاتری در موتورخانه انجام شود و از طرفی آب گرم به صورت مستقیم به تمامی خروجی شیرآلات با فشار و میزان یکسان توزیع گردد از ککلتور استفاده می شود.

در موتورخانه دو کلکتور مورد استفاده قرار می گیرد که یکی مسئول توزیع آب گرم خروجی از موتورخانه به واحدهای ساختمان و دیگری مسئول جمع آوری آب سرد برگشتی از واحدها به سمت دیگ موتورخانه است.

به دلیل استفاده از فولاد سنگین برای ساخت کلکتور موتورخانه این احتمال وجود دارد که این قطعه به مرور زمان دچار جذب رسوبات، زنگ زدگی و نشتی شود. در چنین شرایطی هیچ راهی جز اقدام به تعویض ککلتور از طریق ساخت کلکتور جدید و نصب مجدد آن در سیستم موتورخانه نیست.

در قسمت زیر و با توجه به توضیحات داده شده در داخل فیلم شما را با مراحل تعویض کلکتور موتورخانه آشنا می کنیم:

  1. باز کردن کلکتورهای رفت و برگشت

ابتدا لوله های متصل به کلکتورهای رفت و برگشت را باز کرده و سپس آب درون لوله ها را تخلیه می کنیم تا در نهایت بتوانیم کلکتورها را باز کنیم. کلکتورهای باز شده را از محیط موتورخانه خارج می کنیم.

فیلم مراحل تعویض کلکتور موتورخانه 1

  1. آماده سازی کلکتور ورودی به دیگ

پس از ساخت کلکتور جدید برای نصب در قسمت ورودی به دیگ موتورخانه آن را در محل نصب خود قرار داده و برای جوش نهایی تراز می کنیم.

  1. آماده سازی کلکتور خروجی از دیگ

به همان ترتیب که کلکتور ورودی به دیگ را تراز کردیم، باید کلکتور خروجی از دیگ را نیز تراز کنیم تا برای جوش نهایی به دهانه خروجی دیگ آماده شود.

  1. جوشکاری تکیه گاه کلکتور ورودی به دیگ

برای اینکه کلکتور ورودی به دیگ موتورخانه در محل خود تراز باقی بماند نیاز به تکیه گاه دارد. بنابراین در این مرحله تکیه گاه مربوط به کلکتور ورودی به دیگ موتورخانه را از طریق جوش اتصال می دهیم.

  1. انجام جوش نهایی به کلکتور ورودی

در مراحل قبلی محل نصب کلکتور ورودی را تراز کردیم، بنابراین در این مرحله می توانیم کلکتور ورودی به دیگ را از محل خود باز کرده و جوش نهایی اتصالات آن را انجام دهیم.

  1. انجام جوش نهایی کلکتور خروجی از دیگ

پس از اینکه از تراز کلکتور خروجی از دیگ مطمئن شدیم همانند کلکتور ورودی به دیگ آن را از محل نصب خود خارج کرده و جوش نهایی به اتصالات کلکتور را انجام می دهیم.

  1. اتصال نهایی کلکتور ورودی به دیگ

پس از اتمام جوشکاری اتصالات به کلکتور ورودی و اطمینان از تراز بودن آن باید کلکتور ورودی را در دهانه دیگ قرار داده و آن را به دیگ اتصال دهیم. برای اتصال ککلتور ورودی به دیگ موتورخانه کافیست پیچ های نگهدارنده اتصال کلکتور را ابتدا با دست و سپس با آچار مناسب به خوبی سفت کنیم.

  1. اتصال نهایی کلکتور خروجی به دیگ

کلکتور خروجی از دیگ موتورخانه را نیز به همان شیوه که کلکتور ورودی را نصب کردیم به محل اتصال خود در دیگ وصل می کنیم.

فیلم مراحل تعویض کلکتور موتورخانه 2

  1. نصب پمپ ها، شیرآلات و اتصالات به کلکتور ورودی به دیگ

هر تعداد پمپ که باید به کلکتور ورودی به دیگ وصل شوند را بر روی آن می بندیم. در این مرحله همراه با پمپ ها باید شیرآلات و اتصالات پمپ نیز در محل خود بسته شوند. برای نصب پمپ ها ابتدا باید اتصال مخصوص پمپ بر روی کلکتور ورودی را با نوار تفلون بپوشانیم، سپس پمپ را بر روی کلکتور قرار داده و در نهایت شیرآلات کنترل پمپ را بعد از قرار دادن نوار تفلون بر روی پمپ ببندیم.

شیرآلات پمپ سیرکولاتور موتورخانه را ابتدا با دست در محل خود محکم کرده و در نهایت اتصال آن ها را با آچار سفت می کنیم.

  1. اتصالات کلکتور برگشت

بعد از پایان نصب پمپ ها، شیرآلات و اتصالات مربوط به آن ها بر روی کلکتور ورودی به دیگ، اتصالات مورد نیاز برای نصب کلکتور برگشتی را بر روی پمپ ها قرار داده و با کمک جوش آن ها را وصل می کنیم.

  1. جوش نهایی پمپ به کلکتور ورودی و کلکتور خروجی دیگ

پس از آماده سازی تمام اتصالات مربوط به کلکتور برگشتی و کلکتور ورودی محل قرارگیری کلکتورها بر روی پمپ های موتورخانه را با کمک جوشکاری محکم می کنیم. تا آخرین لحظه از انجام جوشکاری لوله های کلکتور به پمپ ها باید فاصله بین پمپ تا کلکتور را دقیق اندازه بگیریم تا کلکتور به شکل تراز بر روی پمپ ها سوار شود.

  1. نصب لوله های رفت و برگشت و شیرآلات به کلکتورها

بعد از اینکه نصب کلکتورها به اتمام رسید تمام شیرآلات و لوله های رفت و برگشت آب گرم را به آن ها اتصال داده و در نهایت به منظور حفاظت از لایه بیرونی ککلتورها آن ها را رنگ می زنیم.

ما در مطلبی با عنوان ساخت، تعمیر و تعویض کلکتور موتورخانه به صورت جامع این مبحث را توضیح داده ایم و حتی مراحل جوشکاری کلکتور جدید را نیز بیان کرده ایم. برای مطالعه این مطلب کافیست لینک مقاله را لمس کنید.

فیلم مراحل تعویض کلکتور موتورخانه 3

جمع بندی

توجه به تعمیر و نگهداری موتورخانه در زمان احداث و بهره برداری از این مکان بسیار ضروری است. بازسازی تاسیسات موتورخانه و به خصوص تعویض کلکتورها یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای بالا بردن عمر مفید موتورخانه انجام دهید.

یکی از ده ها خدماتی که ما در گروه تاسیسات 24 ساعته به شما مشتریان عزیز ارائه می دهیم بازسازی موتورخانه است که شامل تعویض کلکتور نیز می شود.

تمامی مجریان و تکنسین های مشغول به کار در این مجموعه دارای تخصص فنی و مهارت بالا هستند و علاوه بر این همه خدمات این مجموعه همراه با گارانتی تضمین کیفیت خدمات عرضه می شوند.

بنابراین اگر برای بازسازی و تعویض کلکتور موتورخانه خود به یک گروه فنی و کاربلد نیاز دارید، کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

 

اشتراک گذاری این صفحه