احتمالاً شما که این مطلب را می خوانید مدت ها ذهن خود را درگیر این سوال کرده بودید که گرمایش از کف بهتر است یا رادیاتور؟ و بعد از آن به این نتیجه رسیده اید که سیستم گرمایش از کف را برای ساختمان خود انتخاب کنید. اما هنوز هم نیاز به یک سری اطلاعات در خصوص مراحل، شیوه انجام کار و قیمت حدودی آن دارید.

اگر این مطلب را تا انتها دنبال کنید به شما قول می دهیم که به جواب تمام سوالات خود در مورد نحوه اجرای گرمایش از کف، هزینه حدودی و حتی مزایا و معایب این سیستم دست پیدا کنید. پس با ما همراه باشید.

 گرمایش از کف چیست؟

ابتدا اجازه دهید یک سری توضیحات در خصوص ماهیت سیستم گرمایش از کف در اختیار شما قرار دهیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

گرمایش از کف یک نوع سیستم حرارتی است که در آن گرمای حاصل از آب گرم یا برق از طریق لوله های حامل آب یا کابل برق مخصوص این سیستم ابتدا به کف بنا و سپس به فضای اطراف ساطع می شود.

بر اساس همین توضیح دو خطی که داده شد می توان دریافت سیستم گرمایش از کف به دو شیوه گرمایش از کف آب گرم و گرمایش از کف برقی در ساختمان ها قابل اجرا است. در بین این دو روش سیستم گرمایش از کف آبی به دلیل هزینه بالای برق در کشور ما گزینه مناسب تری برای انتخاب است. اما از آنجا که سیستم گرمایش از کف برقی از طریق گرم کردن المنت های برقی در کف ساختمان راه اندازی می شود، مصرف برق فوق العاده زیادی داشته و از طرفی توانایی گرم کردن متراژ زیادی از ساختمان را ندارد.

به دلیل توضیحات داده شده هر آنچه در ادامه این مطلب خواهیم گفت در مورد مزایا و معایب و نحوه اجرای سیستم گرمایش از کف با آب گرم است.

مزایا و معایب گرمایش از کف

حالا در این بخش خوبی و بدی گرمایش از کف را به شما معرفی کنیم تا در انتخاب این سیستم هیچ تردیدی نداشته باشید.

مزیت های سیستم گرمایش از کف

  • انتشار یکنواخت حرارت از کف ساختمان و توزیع آن در فضا
  • عدم اشغال محیط داخلی ساختمان
  • بدون ایجاد آثار لک و سیاهی بر روی دیوار و سقف
  • سیستم پاک و ایمن
  • بهترین نوع گردش هوای گرم مطابق با نیاز بدن انسان
  • بدون نیاز به سرویس و تعمیر

ایرادات سیستم گرمایش از کف

  • عدم ایجاد آسایش دمایی در مناطق گرمسیر
  • اجرای پر هزینه و زمان بر
  • نیازمند به تخصص بالا برای طراحی و اجرا
  • احتمال وارد شدن خسارت به بنا در صورت طراحی غیراصولی و نشتی در لوله ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خوبی ها و بدی های این سیستم به مقاله مزایا و معایب گرمایش از کف مراجعه کنید.

اجرای_گرمایش_از_کف_دماوند-_1.jpg

نحوه اجرای گرمایش از کف

اکنون که به طور کامل با سیستم گرمایش از کف آشنا شدید، در این قسمت مراحل اجرای گرمایش از کف را به صورت قدم به قدم برای شما توضیح می دهیم تا از روش طراحی، نصب و راه اندازی این سیستم نیز اطلاع داشته باشید:

مرحله اول: طراحی نقشه سیستم گرمایش از کف

مهمترین کار در زمان طراحی و اجرای سیستم گرمایش از کف در ساختمان این است که شکل چیدمان لوله ها، محل نصب کلکتور گرمایش از کف و حتی فاصله لوله در گرمایش از کف مشخص شود.

نقشه طراحی لوله ها در این سیستم به یکی از مدل های مارپیچ یک طرفه، مارپیچ دو طرفه، مارپیچ سه طرفه و مارپیچ گردان انجام می شود که هر طرح با توجه به نوع کاربری اتاق و محل قرارگیری نقطه سرد در اتاق انتخاب می شود.

تصمیم گیری برای انتخاب محل نصب کلکتور گرمایش از کف بسیار مهم است، چون تمام لوله های رفت و برگشت گرمایش از کف از طریق کلکتور در بین زون بندی ساختمان توزیع می شوند. معمولاً مکان هایی از قبیل زیر پله و داخل آشپزخانه محل مناسبی برای قرارگیری کلکتور هستند، چون در این نقاط کلکتور از رطوبت و یخ زدگی به دور است.

مرحله دوم: آماده سازی کف و دیوارهای ساختمان

قبل از اینکه لوله کشی گرمایش از کف را در ساختمان شروع کنیم، باید تمام سیستم لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان انجام شده و حتی چارچوب درب ها نصب شده باشد. پس از آن باید کف بنا را با کمک پوکه معدنی یا بتن کاملاً تراز نماییم تا جریان آب گرم در لوله ها به درستی انجام شود.

بعد از تراز کردن کف نوبت به نصب عایق حرارتی در کف ساختمان و قسمت پایین دیوارهای بیرونی و داخلی می رسد، هدف از انجام این کار ممانعت از انتقال حرارت آب گرم داخل لوله ها به زیر زمین و دیوارها است.

برای عایق کاری دیوارها از کف می توان از عایق های پلی استایرن و پلی اتیلن با ضخامت 3-4 سانتی متر استفاده کرد و عایق کاری پیرامونی دیوارها را با کمک عایق های XPE یا EPE انجام داد.

مرحله سوم: نصب کلکتور گرمایش از کف

در این زمان کلکتور گرمایش از کف را در مکانی مناسب نصب می کنیم. برای این منظور ابتدا جعبه کلکتور را به دیوار اتصال داده و بعد از آن شیرهای رفت و برگشت و شیر هواگیری کلکتور را بر روی آن وصل می کنیم.

اجرای_گرمایش_از_کف_دماوند-_2.jpg

مرحله چهارم: اجرای لوله کشی گرمایش از کف

تازه در این مرحله می توان لوله کشی گرمایش از کف را آغاز کرد. بهترین لوله ای که می توان از آن در سیستم گرمایش از کف استفاده نمود، لوله های چند لایه PEX است. چون تحمل دمایی بالایی داشته و به دلیل گرمای آب دچار انبساط و انقباض نمی شوند.

فرد متخصص ابتدا لوله های 5 لایه را در دستگاهی به نام رول باز کن قرار می دهد و سپس قسمت ابتدایی لوله ها را با فوم حرارتی می پوشاند تا پرت حرارتی کاهش پیدا کند. بعد از آن ابتدای لوله مسیر رفت را به کلکتور رفت اتصال می دهد و سپس بر اساس نقشه ای که از قبل آماده شده، به خواباندن لوله ها اقدام می کند. در این مرحله بسیار مهم است که فواصل بین لوله ها به درستی رعایت شود و لوله ها توسط بست خاردار یا مش یا بست ریلی بر روی عایق کف ثابت شوند.

پس اینکه مسیر رفت لوله ها به اتمام رسید، انتهای لوله ها به کلکتور برگشت اتصال داده می شوند تا آب گرم بتوانید در یک مسیر رفت و برگشتی در جریان بوده و افت حرارتی خود را بعد از یک دور چرخیدن در مدار توسط آب گرم شده در پکیج یا موتورخانه تامین کند.

مرحله پنجم: تست سیستم لوله کشی

از آنجا که بعد از بتن ریزی پایان کار دسترسی به لوله ها بسیار سخت و احتمالاً غیرممکن می شود، سیستم لوله کشی شده را توسط فشار آب مورد تست قرار می دهند تا هر گونه نشتی در محل اتصالات و لوله ها مشخص شده و از صرف هزینه های چند برابری برای ترمیم لوله ها پیشگیری شود.

مرحله ششم: بتن ریزی پایان کار

بعد از اینکه کل سیستم گرمایش از کف به مدت 24 ساعت تحت فشار 10 بار قرار گرفت و هیچ نشانه ای از نشتی مشاهده نشد، نوبت به بتن ریزی پایان کار یا ساخت ورقه بتونی بر روی لوله ها می رسد. این مرحله به قدری حساس است که حتی وزن سیمان قابل استفاده بر روی لوله ها باید مشخص شده باشد.

مرحله هفتم: نصب کف نهایی بر روی سیستم گرمایش از کف

پس از گذشت حداقل 21 روز از انجام بتن ریزی، می توان سطح بالایی این سیستم را با کفپوش هایی از قبیل سنگ مرمر، سرامیک، ام دی اف، تخته سه لا و پارکت پوشش داد.

مرحله هشتم: راه اندازی اولیه گرمایش از کف

اکنون می توان این سیستم را برای اولین بار مورد بهره برداری قرار داد. برای این منظور باید شیرهای ورودی آب به پکیج را باز کرده و شیرهای رفت و برگشت روی کلکتور گرمایش از کف را نیز در حالت باز قرار داد.

تنظیم درجه حرارت آب گرمایش از کف از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که نباید تا 3 روز ابتدایی راه اندازی این سیستم دمای مدار بیش از 20 درجه سانتی گراد باشد و به مرور باید این دما را افزایش داد.

مرحله نهم: هواگیری سیستم گرمایش از کف

احتمالاً در زمان نصب لوله ها و اتصال آن ها به کلکتور مقداری هوا به سیستم وارد شده است، به همین دلیل بعد از راه اندازی اولیه آن باید هواگیری از لوله ها را انجام داد، در غیر این صورت با مشکلاتی از قبیل گرم نشدن سیستم گرمایش از کف، هدر رفتن انرژی و ایجاد صدا در لوله ها و کلکتور مواجه می شویم.

شما می توانید توضیحات تکمیلی در خصوص نحوه اجرای گرمایش از کف را در مطلب صفر تا صد اجرای سیستم گرمایش از کف و لوله کشی آن مطالعه کنید، برای این منظور روی لینک مورد نظر بزنید.

 

فیلم اجرای گرمایش از کف

تمام آنچه که در بخش قبلی با عنوان مراحل گرمایش از کف برای شما توضیح دادیم را می توانید در کلیپ کوتاه زیر ببینید که در یکی از پروژه ها و توسط متخصصین ما در گروه تاسیسات 24 ساعته انجام شده است.

 

قیمت اجرای گرمایش از کف

در این مرحله به بخش مهم داستان، یعنی محاسبه قیمت گرمایش از کف می رسیم. همانطور که در مطلب هزینه دستمزد اجرای گرمایش از کف گفتیم، مهمترین عامل در محاسبه هزینه اجرای این سیستم متراژ لوله کشی است، چرا که هر چقدر طول لوله ها بیشتر باشد، هزینه گرمایش از کف هم بالاتر می رود.

دستمزد مجریان ما در گروه تاسیسات 24 ساعته برای اجرای گرمایش از کف شامل نصب عایق کف، اجرای لوله کشی، نصب کلکتور، اتصال لوله ها به کلکتور و پکیج و در نهایت تست سیستم است.

اما هزینه های مربوط به خرید لوله، اتصالات، کلکتور، عایق ها، کف پوش و غیره همگی به عهده شماست و باید باید برای یافتن قیمت نهایی هزینه خرید این اقلام را با دستمزد جمع کنید.

 

نکات مهم در اجرای گرمایش از کف

  1. در مکان هایی از قبیل محل قرارگیری یخچال، کابینت ها، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کمد دیواری، حمام و سرویس بهداشتی نیازی به خواباندن لوله های گرمایش از کف نیست. این محل ها باید در نقشه اولیه مشخص شوند.
  2. در اجرای لوله کشی گرمایش از کف نباید از هیچ نوع فیتینگ و زانویی استفاده نمود. به همین دلیل است که این سیستم را با کمک لوله های چند لایه منعطف اجرا می کنند.
  3. در زمان لوله کشی گرمایش از کف باید از فنر لوله خم کنی برای چرخش لوله ها در کناره دیوارها استفاده کرد.
  4. قبل از بتن ریزی پایان کار باید درب و پنجره های ساختمان نصب شده باشند، در غیر این صورت هوای ورودی باعث انقباض سیمان روی لوله ها و خراب شدن عایق می شود.
  5. اگر از کلسیم سولفات در مخلوط بتن نهایی سیستم گرمایش از کف استفاده شودف مدت زمان خشک شدن کامل بتن به 7 روز کاهش پیدا می کند.
  6. فاصله بین لوله های گرمایش از کف باید بین 10 الی 25 سانتی متر باشد.

اجرای_گرمایش_از_کف_دماوند-_3.jpg

نمونه پروژه اجرای سیستم گرمایش از کف در دماوند

تکنسین های ما در گروه تاسیسات 24 ساعته تا به حال پروژه های متعدد طراحی و اجرای گرمایش از کف را در شهرهای مختلف از جمله دماوند اجرا کرده اند.

این پروژه گرمایش از کف در منطقه ای به نام مهرآباد در نزدیکی رودهن و از توابع شهرستان دماوند توسط متخصصین ما انجام شده است. مهرآباد جزو مناطق سردسیر کشور محسوب می شود، به همین دلیل اجرای سیستم گرمایش از کف در ساختمان ها و ویلاهای آن گزینه بسیار مناسبی است.

متخصصین ما پیش از اجرای سیستم گرمایش از کف در این ساختمان ویلایی لوله کشی سرد و گرم آب و فاضلاب آن را به اتمام رسانده اند، چون تا زمانی که لوله کشی ساختمان تکمیل نباشد، نمی توان سیستم گرمایش از کف را در آن اجرایی کرد.

ساختمان مورد نظر شامل یک طبقه همکف و دو طبقه بالای همکف است، بنابراین در مجموع سه طبقه دارد که در تمام آن ها سیستم گرمایش از کف اجرا شده است. طبقه اول 120 متر، طبقه دوم شامل دو اتاق و یک بالکن و طبقه آخر یک اتاق دارد.

در این پروژه نیز همانند استانداردی که برای اجرای سیستم گرمایش از کف وجود دارد، مناطقی مثل حمام و سرویس بهداشتی را جزو نقشه لوله کشی گرمایش از کف در نظر نگرفته اند. همچنین محل های قرارگیری لوازم بزرگ آشپزخانه همچون یخچال فریزر، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و کابینت ها نیز از نقشه حدف شده اند.

موردی که بررسی کردیم تنها یکی از ده ها پروژه اجرای گرمایش از کف توسط همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته است که همراه با گارانتی تضمین کیفیت اجرا می شود.

سیستم گرمایش از کف در مناطقی از قبیل دماوند، رودهن، مهرآباد، گیلاوند، پلور، جابلان، آینه ورزان و ... به دلیل آب و هوای سردی که دارند، راندمان خوبی ارائه می دهد.

بنابراین اگر شما هم قصد دارید ساختمان ویلایی یا آپارتمانی خود را در دماوند به سیستم گرمایش از کف مجهز کنید، می توانید یک بار برای همیشه از تخصص مجریان کاربلد ما استفاده کرده و کارایی و کیفیت سیستم گرمایشی ساختمان خود را برای چندین سال تضمین کنید.

برای ثبت سفارش کافیست همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا از بازدید رایگان متخصصین ما نیز بهره مند شوید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه