سرویس کولر گازی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید به منظور بهبود و حفظ بازدهی این وسیله انجام دهیم، اما بسیاری از افرادی که دست به آچار هستند ترجیح می دهند خودشان کولر گازی خانه را سرویس کنند.

اگر شما هم می خواهید سرویسکار کولر گازی خودتان باشید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید چون قصد داریم نحوه سرویس کولر گازی را به شما آموزش دهیم.

 

سرویسکار کولر گازی کیست؟

وقتی از واژه سرویسکار استفاده می شود، بسیاری از ما این واژه را با واژه تعمیرکار تفکیک می کنیم. هرچند یک سرویسکار در کشورهای دیگر ممکن است با تعمیرکار جدای از هم دیده شوند یا در برخی از خدمات در ایران هم جدا دیده می شوند، ولی در کل سرویسکار همان تعمیرکار است و این دو به هیچ عنوان از هم مجزا نیستند.

در تعریف محدوده شغلی و وظایف شغلی در شرکت ها و گروه های بزرگ، معمولا به افرادی که کار عیب یابی و تعمیر کولر گازی را انجام می دهند، عنوان سرویسکار کولر گازی اطلاق می شود.

در تعریف صحیح از سرویسکار، باید فردی را عنوان کرد که اقدام به بررسی، راه اندازی، تمیز کردن، انجام خدمات جانبی مانند تعویض قطعات مصرفی و دادن ایده های کاربردی به مصرف کننده می کند.

همچنین در این فرآیند عمدتاً مشکلات احتمالی یک محصول را شناسایی کرده و به مشتری و یا صاحب محصول اطلاع رسانی می کند. سپس با موافقت خود صاحب کار خدمات تعمیر و مرتفع کردن مشکل تشخیص داده شده را نیز انجام می دهد.

سرویسکار کولر گازی 1

بنابراین یک سرویسکار کولر گازی ضمن تشخیص عیب کولر و یا انجام خدمات سرویس کولر، عمدتا اقدام به بر طرف کردن این عیب می کند که می تواند عیب مکانیکی، الکترونیکی، تخصصی و یا غیر تخصصی باشد.

بنابراین تعاریف، یک سرویسکار کولر گازی فردی است که در زمان های مورد نیاز مشتری (معمولا در اوایل فصل گرم سال)، با حضور در محل مشتری اقداماتی را برای کولر انجام می دهد تا کولر در آن فصل سال بتواند با مصرف کم انرژی بازدهی بالاتری داشته باشد و احیاناً اگر مشکلی در کولر وجود دارد، به مشتری اطلاع رسانی و برطرف می کند.

برخی از سرویسکاران کولر گازی با ایجاد تمایز بین این دو مفهوم در تلاش هستند تا کار تعمیرات را به دیگران واگذار کنند، در حالی که سرویسکار خوب کسی است که خودش کار تعمیرات را انجام دهد.

سرویسکار کولر گازی عموماً با داشتن اطلاعات فنی خوب و درجه یک اقداماتی مانند تعویض فیلتر، تمیز کردن پنل داخلی و خارجی و ... کار سرویس کولر گازی را انجام می دهد و خدمات بیشتر را ممکن است در بعد تعمیراتی انجام دهد.

تعمیرکار یا سرویسکار کولر گازی گاهاً با دیدگاه تخصصی برای رفع عیب کولر گازی وارد فاز اجرایی می شود و مثلا برای بر طرف کردن مشکل عدم خنک کنندگی کولر گازی، ایراد آن را شناسایی و تعمیر می کند.

بنابراین به هیچ عنوان نمی توان گفت چون سرویسکار کولر گازی کار سرویس را انجام داده، برای تعمیر کولر گازی صلاحیت کافی را ندارد.

سرویسکار کولر گازی 2

با توجه به این تعاریف به نظر می رسد مفهوم سرویسکار و تعمیرکار کولر گازی را کاملا متوجه شده باشیم و بتوانیم تفاوت یک سرویسکارخوب کولر گازی که معمولا کار تعمیرکولر گازی را هم خودش انجام می دهد، متوجه شده باشیم.

کار سرویس کولر گازی معمولا اقداماتی را شامل می شود که برای کولرهای گازی در زمان راه اندازی کولر انجام می شود و معمولا افرادی که تقریبا تا حدودی با کار فنی آشنایی داشته باشند هم می توانند آن را انجام دهند.

اما تعمیرات کولر گازی کار کاملا تخصصی است که تنها از دست تعمیرکار و یا سرویسکار خبره کولر گازی بر می آید و حتی تعمیرکاران سایر لوازم خانگی هم نمی توانند ادعای متخصص بودن در این زمینه را داشته باشند

سرویسکار کولر گازی 3

مراحل سرویس کولر گازی توسط سرویسکار

 یکی از مواردی که با شروع به کار کولرهای گازی به آن دقت کافی نمی شود، سرویس کولر گازی می باشد. در حالی که با جذب غبارهای موجود در هوا بر روی فیلتر و اواپراتور کولر گازی انتقال حرارت به طور کامل انجام نمی شود و بازدهی کولر بین 5 الی 15 درصد کم شده و سرمای مناسب در داخل واحد احساس نمی شود.
بهتر است قبل از شروع به استفاده از کولر گازی آن را سرویس کنید، خود شما نیز نیز می توانید این کار را به راحتی انجام دهید ولی در صورت نیاز به تعمیرات تخصصی و فنی تر با کمک گرفتن از تعمیرکار یا سرویسکار حرفه ای کولر گازی مشکل خود را حل کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

در ادامه عمده ترین سرویس های مورد نیاز کولر گازی را توضیح خواهیم داد تا خودتان به عنوان سرویسکار کولر گازی آن را انجام دهید. قبل از شروع به سرویس کولر گازی برق ورودی آن را قطع کنید که دچار برق گرفتگی نشوید.

  • شستشوی فیلترها

سرویسکار کولر گازی 4

تمیز کردن فیلتر کولر گازی

فیلترهای کولرگازی که در دسترس ترین جزء برای سرویس هستند، اهمیت خاصی دارند. برای انجام این کار قاب جلوی پنل داخلی را باز کنید، فیلترها را درآورده و با آب گرم بشویید تا تمیز شده و جریان هوا به خوبی انجام شود و جلوی عبور گرد و غبار را بگیرد.

در صورت تمیز نبودن، فیلترها از گرد و خاک اشباع شده و سطح اواپراتور را گرد و خاک می گیرد و مانع از خنک کردن هوا توسط کولر می شود. در نظر داشته باشید که این فیلترها باید پس از مدتی تعویض شوند. فیلتر کولر گازی قیمت زیاد بالایی ندارند و کار تعویض آنها هم اصلا کار مشکلی نیست.

با مشاهده کلیپ زیر می توانید از اهمیت و تاثیر شستشوی فیلتر کولر گازی و زمان مناسب انجام این کار مطلع شوید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که بر اساس مدل و نوع دستگاه فیلتر را تهیه کنید و تعویض نمایید. معمولا توصیه می شود سالی یک بار و یا نهایتا هر دو سال یک بار فیلترهای جلوی کولر را تعویض کنید، با این حال محل نصب پنل داخلی و محل نصب کندانسور و کمپرسور کولر گازی در تعیین این دوره تاثیر گذار است.

 

  • شتشوی اواپراتور

سرویسکار کولر گازی 5

شستشوی اواپراتور

کویل هایی را که به شکل رادیاتور پشت فیلترها می بینید، اواپراتور نامیده می شوند. اواپراتور وظیفه اصلی انتقال حرارت را بر عهده دارد. گاز سرد درون آن با عبور هوای گرم محیط و گرفتن حرارت هوای محیط به بخار تبدیل شده و هوا عبوری محیط خنک می شود. هر چقدر سطح مقطع این کویل ها تمیزتر باشند، انتقال حرارت هوای گرم به گاز سرد کامل تر انجام شده و کولرگازی سرمای بهتری دارد.

اگر می خواهید بدانید کثیف بودن اوپراتور چه تاثیری بر روی عملکرد کولر گازی می گذارد و چگونه می توان این قطعه را تمیز کرد، پیشنهاد می کنیم کلیپ زیر را تماشا کنید.

برای شستن اوپراتور می توانید از بخارشور یا کارواش خانگی استفاده کنید. بخار شور به علت وجود بخار و چربی زدایی آن مناسب تر است. با فشار بخار و آب، سطح کویل تمیز می شود. محلول سرکه و آب و همچنین محلول های گاز پاک کن هم برای تمیز کردن این کویل ها بسیار مناسب هستند.

فقط در نظر داشته باشید، اگر چربی کویل ها زیاد است، ابتدا با محلول گاز پاک کن کویل ها را با یک قلم مو نرم به خوبی شستشو دهید و بعداً با محلول سرکه و آب بر روی آن مجدداً استعمال کنید تا آثار مواد شیمیایی گاز پاک کن هم از بین برود.

در شستشوی اواپراتور دقت کنید که فین ها به هیچ عنوان خم نشوند که باعث مسدود شدن مسیر گاز در جریان آن می شود.

 

  • شستشوی کندانسور:

سرویسکار کولر گازی 6

نحوه شستن کندانسور

کندانسور همان دستگاه خارجی است که در پشت بام نصب شده، کندانسور نیز مانند اواپراتور از کویل هایی تشکیل شده که با حرکت هوا آزاد از میان آن باعث انتقال حرارت گاز درون به هوای بیرون می شود.

شستشوی آن نیز مانند اواپراتور است، فقط در زمان شستشو دقت شود که به قطعات برقی آسیب زده نشود. پس از آن پره های فن را نیز به خوبی تمیز نمایید که راندمان کاری بهتری داشته باشند.

 

  • سرویس پره های کویل اواپراتور و کندانسور

اواپراتور و کندانسور دارای پره هایی هستند که اگر نظم خود را از دست بدهند، باعث خواهند شد که جریان هوا مختل شود.

به راحتی با مراجعه به یک فروشگاه کولر گازی می توانید ابزاری به نام شانه پره را تهیه کنید و با استفاده از آن پره های اواپراتور و کندانسور را به حالت اولیه باز گردانید.

سرویسکار کولر گازی 7 

  • بررسی مجرای تخلیه

مجرای تخلیه در پنل داخلی کولر گازی تعبیه شده و برای خارج کردن آب و رطوبت درون دستگاه استفاده می شود. اگر این مجرای مسدود شود آب در دستگاه تجمع می کند و باعث نشتی آب از زیر پنل خارجی می شود.

در نظر داشته باشید که اگر کولر گازی شما به لوله کشی مجهز است و آب را رد نمی کند، این احتمال وجود دارد که گرفتگی در مسیر لوله باشد. این کار را باید به تعمیرکار کولر گازی واگذار کنید. توضیحات بیشتر در خصوص علت خشک بودن لوله تخلیه کولر گازی را در کلیپ زیر تماشا کنید.

 

  • بررسی وضعیت ظاهری کولر گازی

بسیار اهمیت دارد که هر بار در سرویس کولر گازی سرویسکار وضعیت ظاهری کولر گازی را بررسی کند. موضوعاتی مانند موارد زیر از جمله عواملی هستند که به عنوان وضعیت ظاهری باید یک سرویسکار در هنگام سرویس کولر گازی انجام دهد:

1. تراز بودن کولر و بر هم نخوردن تراز آن

کلیپ زیر را تماشا کنید تا بدانید تراز نبودن کولر گازی چه معضلاتی می تواند ایجاد کند.

محل قرارگیری فیلم تراز

2. بوی بد در کولر گازی

3. بوی سوختگی

4. گرما و میزان خنگی دستگاه

5. مسیر انتقال گاز

6. نحوه کار کمپرسور و سایر تجهیزات دستگاه

برای آشنایی با وظیفه کمپرسور کولر گازی مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

7. کار کرد کنترل دستگاه

8. بررسی وضعیت ترموستات

ما در کلیپ زیر توضیحات جامعی در خصوص وظیفه ترموستات و نحوه تشخیص خرابی آن برای شما بیان کرده ایم. پس مشاهده آن را از دست ندهید.

9. نشت یابی گاز کولر گازی و رفع نشتی

با مشاهده کلیپ زیر از دلایل نشتی کولر گازی، نحوه تشخیص و رفع این مشکل مطلع خواهید شد.

10. سلامت سیم کشی و..

با مشاهده کلیپ زیر می توانید از مراحل کامل سرویس کولر گازی مطلع شوید.

  • آموزش کاربران

یکی از دلایل مشکلاتی که برای برخی از کولرهای گازی همیشه دیده می شود، عدم آشنایی کاربران با برخی از ابزارها و قابلیت های کولر گازی است. این موضوع باعث می شود که کاربر و یا مشتری گمان کند که کولر ایرادی دارد و یا به مشکل برخورد کرده است. از مهم ترین وظایف یک نمایندگی فروش آموزش کاربران است.

اما وقتی تازه وارد خانه ای شده اید و یا به درستی آموزش استفاده را فرا نگرفته باشید، ممکن است با انتخاب تنظیمات اشتباه باعث شوید کولر از وضعیت نرمال خارج و مشکلاتی را ایجاد کند.

سرویسکار حرفه ای کولر کازی باید به مشتریان خود آموزش دهد تا بدانند که این مشکل به چه دلیل به وجود آمده و دقیقاً روش درست کار کردن با کولر گازی و یا کنترل آن را به مشتری آموزش دهد.

مطالعه مطلب راهنمای کار با انواع کنترل کولر گازی می تواند در این زیینه مفید باشد. در نهایت باید به این نکته اشاره شود که یک سرویسکار کولر گازی به هیچ عنوان بصورت سر خود و بدون اجازه مشتری اقدام به انجام تعمیراتی در دستگاه نمی کند.

سرویسکار کولر گازی 8

 

چرا گروه تاسیسات 24 ساعته؟

با تخصصی شدن تولیدات کولر گازی و انواع تجهیزات گرمایشی و سرمایشی اطمینان به تعمیرکار و یا سرویسکار اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

با توضیحات فوق متوجه شده اید که کار سرویس و نگهداری کولر گازی با کار تعمیرات کولر گازی دو مقوله جداگانه نیستند و در ضمن نباید به بهانه سرویس کردن کولر هزینه اضافی تعمیرات روی دست مشتری بماند. هدف ما در گروه تاسیسات 24 ساعته تامین شرایط امن و حرفه ای برای کاربران انواع کولر گازی است.

ما با تقسیم فعالیت ها در بین کارشناسان مختلف خود و مشخص کردن حیطه فعالیت آنها دقیقا واژه حرفه ای بودن را برای شرایط بهتر و آسوده تر کردن خیال مشتریان به کار بسته ایم.

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که سرویس حرفه ای کولر گازی نیازمند صبر و حوصله فراوان و دقت در اجرای تعهدات به مشتری می باشد و با شتاب و سرسری انجام دادن کارها تنها اعتماد مشتری است که از بین خواهد رفت.

داشتن تجهیزات و امکانات کافی لازمه کار سرویسکاران و تعمیرکاران حرفه ای کولر گازی است و جبران نقیصه تجهیزات را حتی دانش بالا هم جوابگو نخواهد بود.

سرویسکار کولر گازی 9

کارشناسان ما در گروه تاسیسات 24 ساعته با طی دوره های آموزشی؛ آزمایشی و تخصصی و انجام سال ها خدمات موثر و حرفه ای توانسته اند اعتماد بالای مشتریان را جذب نمایند.

متخصصین ما خدمات تخصصی کولر گازی را همراه با گارانتی تضمین کیفیت خدمات به مشتریان ارائه نمایند. تنها گوشه ای از این خدمات عبارتند از:

شما هم می توانید برای ثبت سفارش فرم مخصوص درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • سرویسکار کولر گازی فردی است که معمولا در اوایل فصل گرم سال با حضور در محل اقداماتی را برای کولر انجام می دهد تا کولر در آن فصل سال بتواند با مصرف کم انرژی بازدهی بالاتری داشته باشد و احیاناً اگر مشکلی در کولر وجود دارد، به مشتری اطلاع رسانی و برطرف می کند.
  • از جمله وظایف سرویسکار کولر گازی می توان به تمیز کردن پنل داخلی و خارجی کولر گازی، بررسی صدای دستگاه، چک کردن میزان فشار گاز، اطمینان از سلامتی کمپرسور و بازبینی سیم کشی کولر گازی اشاره کرد.
  • سرویسکار حرفه ای کولر گازی فردی است که آموزش های لازم برای نحوه کار با کولر گازی را به کاربران بدهد.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. آیا می توانیم عیب یابی مربوط به کولر گازی را خودمان انجام دهیم؟

بله شما می توانید با بررسی دفترچه راهنمای کولر گازی خود از مفهوم کد خطای این وسیله مطلع شده و سپس برای تعمیر آن به متخصص مراجعه کنید.

  1. سرویس کولر گازی شامل چه اقداماتی است؟

تنظیم مقدار مصرف برق کمپرسور، کنترل فشار گاز داخل سیستم، بازبینی سیم کشی داخلی، شستشوی کندانسور و اوپراتور، شستشوی فیلترها و...

  1. چه زمانی باید کولر گازی را سرویس کنیم؟

ابتدای شروع فصل تابستان و گرما بهترین زمان برای انجام سرویس کولر گازی است، هر چند دوره 6 ماهه نیز توصیه می شود.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه