در ادامه مطلب تعمیر و نگهداری موتورخانه این بار قصد داریم در خصوص ترکیدگی لوله های موتورخانه و رفع نشتی آن ها توضیحاتی را بیان کنیم.

قطعاً تا به حال ترکیدگی لوله شوفاژ و موتورخانه را از نزدیک دیده اید و یا حداقل خبر اتفاق افتادن آن را از یکی از نزدیکانتان، شنیده اید.

در این نوشته، سعی خواهیم کرد که شما را با علل شایع ترکیدگی لوله ها و راهکارهای رفع آن آشنا کنیم.

ترکیدگی لوله ها و نشت حاصل از آن که ممکن است در هر ساختمانی اتفاق بیافتد، علاوه بر مختل کردن عملکرد سیستم های تاسیساتی، اثرات زیانبار دیگری را نیز بر جای می گذارد.

 ترکیدگی لوله های موتورخانه و رفع نشت آن ها 2

در صورتیکه نشت و ترکیدگی لوله، باعث خرابی و یا نم و رطوبت شود، لازم است در اسرع وقت، نسبت به یافتن محل نشتی و تعمیر آن اقدام کرد.

در مواقعی ابعاد این نشتی به گونه ای است که تعویض بخشی از لوله کشی و یا حتی، تعویض کل سیستم لوله کشی موتورخانه اجتناب ناپذیر است.

ترکیدگی لوله ها در ساختمان هایی که سال ها مورد بهره برداری قرار گرفته اند، پدیده شایعی است، اما وقوع آن در ساختمان های نوساز، کمی عجیب به نظر می رسد.

در صورت وقوع این اتفاق در ساختمان های نوساز، بایستی در درجه اول به کیفیت اجرای تاسیسات شک کرد، که این هم به نوبه خود ناشی از ضعف دانشی و مهارتی اجرا کننده است.

ترکیدگی لوله های موتورخانه و رفع نشت آن ها 4

علل بروز نشتی در لوله های موتورخانه

عوامل متعددی باعث ایجاد نشتی در لوله ها می شوند، که در ادامه شماری از مهمترین علل این امر، آورده شده است:

  •  خوردگی و یا فرسودگی لوله ها و مخازن
  •  پدیده های آب و هوایی محیطی مانند گرمای شدید، سرما و یخبندان
  • خسارت های پیشبینی نشده و عملیات سایر گروه های کاری که باعث آسیب دیدگی لوله ها و مخازن می شود
  • بهره برداری نامتعارف از تاسیسات

از میان این عوامل، فرسودگی لوله ها و مخازن در گذر زمان طبیعی است.

اگرچه با پیشرفت تکنولوژی و تولید مصالح نوین، فرسودگی در طول عمر بیشتری، اتفاق می افتد، اما لازم است راهکارهای کنترل آن را همواره مدنظر قرار داد.

پدیده خوردگی هم به واسطه مواد خورنده و یا عبور سیالات با ضریب سایشی بالا رخ می دهد و با رویکردهای اصلاحی نوین، امید می رود که این پدیده را نیز بتوان کنترل کرد.

عوامل و پدیده های محیطی ناشی از شرایط حاد آب و هوایی که چرخه های دمایی مخربی بر مصالح تحمیل می کند، نیز از عوامل تشدید کننده نشتی هستند.

به دلیل حضور تیم های مختلف کاری در طول پروژه احداث یک بنا، ممکن است خسارت های پیش بینی نشده ای بر تاسیسات مکانیکی وارد آید.

همچنین بهره برداری از تاسیسات در چارچوبی غیر از چارچوب پیش بینی شده در طراحی آن ها، می تواند آسیب های جدی بر لوله ها برجای بگذارد.

به عنوان مثال، بهره برداری در شرایط دمایی و فشاری خارج از محدوده متعارف و در مدت زمان طولانی، احتمال ترکیدگی و نشتی لوله ها را به مقدار قابل ملاحظه ای بالا می برد.

جهت کسب اطلاع از آموزش نحوه جوشکاری لوله های موتورخانه-بخش اول و آموزش نحوه جوشکاری لوله های موتورخانه-بخش دوم بر روی آن ها بزنید.

همانطوری که عنوان شد، جنس مصالح و عوامل محیطی در بروز و کنترل ترکیدگی نقش دارند.  لوله های متفاوتی در بازار یافت می شود، که هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را داشته و محدوده کاربرد مشخصی برای هر کدام از آن ها تعریف می شود.

لوله هایی که در اغلب موتورخانه ها به کار می رود، از جنس آهنی و گالوانیزه هستند. در این لوله ها سرعت پوسیدگی زیاد است و بروز فرسودگی ناشی از گذر زمان در این نوع لوله ها غیرقابل اجتناب است.

به عبارت دیگر فرسودگی این نوع از لوله ها در سازه ای با قدمت بیشتر از 30 سال، طبیعی است و باید به فکر جایگزین کردن سیستم لوله کشی موتورخانه بود.

در حالیکه بروز این اتفاق در سازه ای با قدمت زیر 12 سال نشان از وجود عوامل دیگری است که باعث افزایش سرعت فرسودگی و پوسیده شدن لوله ها می شود.

یکی از این عوامل تشدید کننده، رطوبت است که با شناسایی درست منبع رطوبتی و اتخاذ راهکار مناسب، می توان این عامل را کنترل کرد.

عامل مهم دیگر، وجود مصالح مزاحم و مخربی، چون گچ و آهک در کنار این لوله هاست.

همانطور که در مطلب عایق کاری حرارتی لوله های موتورخانه گفتیم، عایق کاری مناسب لوله های موتورخانه می تواند به میزان بسیار زیادی از پوسیدگی آن ها جلوگیری کند.

 در صورت نیاز به تهیه عایق پشم شیشه و اطلاع از قیمت خرید آن، بر روی لینک خرید پشم شیشه از دیجی کالا بزنید.

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل مهم دیگری می توانند در ترکیدگی لوله های موتورخانه نقش داشته باشند، که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حدیده کاری بیش از حد متعارف توسط لوله کش بر روی لوله های فلزی که باعث تشدید نشتی لوله آب هنگام افزایش فشار آب در لوله های ساختمان می شود.
  • انبساط و انقباض لوله های فلزی آب گرم به ویژه در ناحیه فیتینگ ها، که باعث شدن شدن آن ها می شود.

ترکیدگی لوله های موتورخانه و رفع نشت آن ها 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهکارهایی برای تشخیص نشتی لوله های موتورخانه

در اغلب اوقات، امکان تشخیص دقیق مکان ترکیدگی میسر نیست و فقط ممکن است آثار محدودی از رطوبت و چکه ظاهر می شود.

در ادامه شما دوستان را با برخی از راهکارهای تشخیص آشنا می کنیم:

  •  دستگاه های رابط نشت و صدا:

یکی از روش های معمول تشخیص محل ترکیدگی لوله استفاده از امواح صوتی است. حرکت آب در داخل لوله ها باعث پیدایش امواج صوتی می شود.

در صورت وقوع ترکیدگی در لوله، خروج آب از لوله مستقل از میزان آب خروجی، همراه با شدت بالایی خواهد بود.

این شدت بالای خروج آب، باعث به وجود آمدن امواج صوتی خاصی می شود که در محدوده شنوایی انسان نیست.

اما با کمک دستگاه هایی می توان محل انتشار این امواج که در واقع محل نشتی می باشد، از روی کم و زیاد شدن صدای آن پیدا کرد.

اگر لوله های موتورخانه به هر دلیلی مدفون باشند، این دستگاه ها تا عمق 40 سانتی متری توانایی تشخیص نشتی را خواهند داشت.

دقت اینگونه دستگاه ها بالا بوده و با فاصله مکانی کمتر از 10 سانتی متر محل نشتی را مشخص می کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و ساخت سنسورهای با درجه حساسیت بالا، بعید است ترکی بتوان یافت که دستگاه های نسل آینده قادر به تشخیص آن نباشند.

برخلاف دید عموم مبنی بر عدم نیاز به اپراتور با وجود یک دستگاه تشخیص دقیق، حضور یک فرد با تجربه برای کار با این گونه از دستگاه ها ضروری است تا در مواردی مانند تفکیک امواج مربوط به لوله از امواج مزاحم محیطی، بتواند به درستی دستگاه را به حرکت درآورده و مسیر لوله کشی را حدس زند.

  • تزریق گاز ردیاب:

علاوه بر روش رابط نشت و صدا که پیش تر به آن اشاره شد، تکنولوژی تزریق گاز ردیاب نیز در تشخیص ترکیدگی لوله به کار می رود.

در این روش، با تزریق یک گاز بی اثر در داخل لوله و ردیابی اثر باقی مانده ناشی از خروج آن گاز، محل نشتی مشخص می شود.

گاز ردیابی که به طور سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، سولوفورهگزا فلوراید (SF6) است.

  • دستگاه های نشت یاب:

دستگاه های نشت یاب FID، گونه دیگری برای تشخیص نشت گاز به خصوص در لوله های تو کار می باشد که بر اساس فرآیند یونیزاسیون شعله هیدروژن کار می کند.

این دستگاه حاوی یک محفظه احتراقی با سوخت هیدروژن است که هوای محیط اطراف را جذب می کند و با ورود اندک مقادیری از هیدروکربن های گازی به داخل این محفظه، سطح یونیزه شدن محیط پیرامون شعله عوض شده و در نهایت، نتیجه در قالب پیام های بصری ویا صوتی گزارش می شود.

  • گازیاب ها:

این ابزار، در تشخیص وجود گاز در غلظت های پایین تر از حد انفجار و هشدار دادن در مورد آن به کار می رود.

این دستگاه ها حاوی فیلامنت کاتالیستی پلاتینی هستند، که در غلظت های کمتر از آستانه انفجار، می تواند با فراهم آوردن امکان ترکیب شدن گاز و اکسیژن و با توجه به میزان غلظت گاز، دمای فیلامنت را عوض کند.

در نتیجه آن، در یک مدار الکتریکی با تغییر مقاومت و تغییر جریان ناشی از آن، بر روی صفحه نمایشگر خروجی بصری ظاهر و یا علائم صوتی شنیده می شود.

 

انواع دستگاه گازیاب از نظر کاربرد

دستگاه های گازیاب از نظر کاربردی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1. گازیاب های دستی و قابل حمل

دستگاه های گازیاب دستی توسط اپراتور مجرب در مسیر لوله گاز و یا محل های مورد نظر حرکت داده می شوند که در صورت مواجهه با کمترین میزان عیوب، وجود نشتی و شدت آن را اطلاع می دهد.

این نوع از دستگاه ها در مواردی از قبیل موارد زیر به کار می روند:

  • نظارت بر لوله هایی که به شکل روکار اجرا می شوند.
  • حصول اطمینان از عدم وجود گاز قبل از هرگونه عملیات جوشکاری و هر عملیات گرم دیگر بر روی خطوط لوله
  • اطمینان از نبود گاز در مکان های بسته مانند موتورخانه و مخازن قبل از ورود آن ها 

2. گازیاب های ثابت

برای تشخیص گاز به شکل دائمی از دستگاه های گازیاب ثابت استفاده می شود، که اغلب در محیط های صنعتی، سالن ها یا کارگاه ها نصب می شوند.

این دستگاه ها نیز به دو گونه هستند:

  • گازیاب های منفرد:

این نوع گازیاب ها که به صورت مستقل کار می کنند، بیشتر کاربرد غیرصنعتی دارند و در واحدهای مسکونی، موتورخانه ها، ساختمان ها، آبدارخانه ها و ... از این نوع، استفاده می شود.

محل استقرار این نوع گازیاب ها برای گاز طبیعی در ارتفاع بالا و برای گاز مایع در سطح پایین است.

  • گازیاب های شبکه ای:

این سیستم از یک مرکز کنترل اصلی و دستگاه های تشخیص دهنده و حساس به گاز تشکیل شده که در نقاط مختلف تاسیسات نصب می گردد.

این نوع از گازیاب ها بیشتر در ابعاد وسیع مانند سالن های تاسیسات، انبارها و یا محفظه های توربین ها مورد استفاده قرار می گیرند.

تابلوی اصلی این سیستم که با همه حسگرهای گاز در ارتباط است، در اتاق کنترل و یا مرکز آتش نشانی قرار می گیرد.

سنسور ها در نقاطی از محل مورد نظر، که احتمال نشت گاز در آن محل ها بیشتر از بقیه جاها است، نصب می شود.

هر یک از سنسورها بلافاصله بعد از تشخیص گاز علائمی را به مرکز ارسال می کند و در قالب این پیام ارسالی، کاربر از محل و شدت نشتی اطلاع می یابد.

 

در انتها لازم به ذکر است که اقداماتی همچون بازدید و سرویس موتورخانه بر اساس چک لیست تعمیر و نگهداری موتورخانه می تواند تا حد زیادی در تشخیص سریع نشتی لوله های موتورخانه و رفع آن موثر باشد.

با این حال چنانچه در سیستم لوله کشی موتورخانه ساختمان خود، علائمی از ترکیدگی را مشاهده می کنید، می توانید از تخصص کارشناسان ما کمک بگیرید.

مجریان کارآزموده و زبده با حضور در محل، پس از یافتن محل نشتی، عملیات رفع نشتی و تعمیر و بهسازی را با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب برای شما انجام می دهند.

برای این منظور فقط کافیست همین الان با ما تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

تاسیسات ۲۴ ساعته در کنار شماست تا به شما کمک کند مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنید

درخواست سرویسکار متخصص

اشتراک گذاری:

اینجا جواب میگیری اگر سوال فنی بپرسی

تصویر امنیتی

دیدگاه‌ها  

آموزنده بود 0 # نواب 1397-02-19 15:51
سلام
یکی از لوله های موتورخانه ما مرتبا از محل اتصال آب می دهد. لوله گالوانیزه است و حدیده ای است. چطور باید مشکل را را حل کنیم؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-02-20 23:45
سلام
احتمالا در زمانی که حدیده انجام شده بار زیادی از روی لوله برداشته شده است. بهتر است با خمیر و کنف و سپس تفلون به خوبی دنده های لوله پوشانده شوند و بعدا به آرامی اتصال راببندید تا احتمالا مشکل بر طرف شود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # سرخی 1397-02-21 23:10
معمولا بهترین راه گرفتن نشتی لوله ها چیست؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-02-22 19:10
بهتر است لوله را تعویض کنید و یا با جوشکاری مناسب نشتی گیری کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # فرید 1397-02-23 23:55
سلام . آیا عدم عایق کاری هم تاثیری در فرسودگی لوله ها دارد؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # اسماعیلی 1397-02-24 20:18
سلام وقت شما بخیر
بله. عایق کاری لوله ها باعث می شود گرمای بیرونی و رطوبت محیط کمتر به لوله آسیب وارد کند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +2 # حامد 1398-02-25 18:11
سلام برای رفع سوراخی لوله شوفاژخانه که درمعرض دید می باشد ونمی خواهید زیاد هزینه نمایید ابتدا محل سوراخ رابا سمباده تمیزنمایید سپس به اندازه کف دست تیوب لاستیکی را دورلوله با دوعد بست فلزی سفت نمایید توجه داشته باشید بستها درست نزدیک به وروی سوراخ بسته شوند. به همین راحتی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # مجتبی اسمعیلی 1398-02-26 10:06
سلام وقت بخیر آقا حامد
ممنون تجربیاتتون رو در اختیار دیگر بازدیدکنندگان سایت قرار میدهید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # ابوالفضل 1398-09-15 13:31
سلام
خواهشا یک محلول باز دارنده عالی که تو بازار موجود باشه جهت جلوگیری از تشکیل گاز هیدروژن در رادیاتورهای قرنیزی الومینیمی بهم معرفی کنید.ممنون میشوم سریعتر جواب بدهید.متشکر از اینکه وقت می گذارید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # mohamad javad 1398-09-15 17:26
سلام به کاربر گرامی عزیز شما برای شستشو رادیاتورهای آلمینیومی میتوانید از اسید 33٪دیس کلر استفاده کنید ولی قبل از اینکه اسید رو داخل رادیاتور بریزید به اندازه یک لیوان تاید دستی توجه داشته باشید که تاید دستی باشه نه ماشینی به 1لیتر اسید دیس کلر اضافه کنید که از تشکیل گاز هیدروژن جلوگیری میکنه فقط قبل از استفاده از دستکش و ماسک استفاده کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

خبرنامه

براي اطلاع از آخرين مقالات سايت، ايميل خود را در کادر زير وارد کنيد