تاسیسات موتورخانه اولین بخش از این سیستم هستند که به دلیل پوسیدگی و رسوب گرفتن لوله ها زودتر از سایر تجهیزات دیگر نیاز به بازسازی پیدا می کنند. برای اینکه شما را با نحوه بازسازی تاسیسات موتورخانه آشنا کنیم، فیلم زیر را از تمام مراحل انجام این کار آماده کرده ایم.

همانطور که در داخل فیلم ملاحظه کردید تاسیسات موتورخانه به دلیل پوسیدگی تجهیزات و رسوب گرفتن لوله ها به طور کامل نیاز به بازسازی دارد. در قسمت زیر شما را با مراحل بازسازی تاسیسات موتورخانه آشنا می کنیم:

  1. بازکردن سیستم لوله کشی قدیم متصل به موتورخانه

اولین مرحله در بازسازی تاسیسات موتورخانه این است که سیستم لوله کشی قدیم متصل به موتورخانه که به سمت واحدهای ساختمان می رود را باز کنیم. برای انجام این کار ابتدا شیر فلکه آب اصلی را می بندیم و سپس لوله ها از قسمت اتصال آن ها جدا می کنیم. پس از آن کل لوله های داخل سیستم موتورخانه را از محل خود خارج کرده و به بیرون از موتورخانه می بریم.

  1. باز کردن سیستم لوله کشی قدیم موتورخانه و متصل به کلکتورها

لوله های متصل به کلکتورهای موتورخانه نیز به کل آسیب دیده و نیاز به تعویض دارند. بنابراین تمام لوله های کلکتور را با فرز از محل جوش آن ها جدا کرده و خارج می کنیم.

فیلم مراحل بازسازی تاسیسات موتورخانه 1

  1. باز کردن پمپ های موتورخانه و اتصالات آن ها

پس از جداسازی سیستم لوله کشی موتورخانه نوبت به باز کردن پمپ های موتورخانه می رسد. برای این منظور تمام پمپ ها را به همراه فلنچ و شیرآلات آن ها از محل اتصالات باز کرده و از سیستم جدا می کنیم.

  1. باز کردن کلکتورهای موتورخانه

کلکتور پوسیده و رسوب گرفته موتورخانه را از محل اتصال آن به دیگ با کمک فرز و آچار مناسب باز کرده و آن را از محوطه بیرون می بریم.

  1. نصب کلکتور ورودی به دیگ و کلکتور لوله های رفت به واحدهای ساختمان

کلکتور جدید ورودی به دیگ و کلکتور لوله های رفت به واحدهای ساختمان را بر اساس اندازه های موجود آماده کرده و سپس آن را با کمک جوشکاری به سیستم وصل می کنیم. در این مرحله باید مراقب باشیم کلکتور کاملاً تراز شده نصب شود. در نهایت فلنچ های کلکتور را بر روی دیگ اتصال می دهیم.

برای اطلاع از نحوه ساخت، تعمیر و تعویض کلکتور موتورخانه روی لینک مقاله بزنید.

4. نصب پمپ ها و اتصالات آن به کلکتور ورودی به دیگ

برای نصب مجدد پمپ های موتورخانه باید ابتدا اتصالات آن ها را به خوبی با نوار تفلون پوشش داده و بعد از قرار دادن پمپ ها تمام فلنچ ها و شیرآلات جدید آن را می بندیم.

  1. نصب کلکتور برگشتی لوله های برگشت آب از واحدهای ساختمان

در این مرحله باید کلکتور برگشت از واحدهای ساختمان را بر روی سیستم نصب کرده و آن را به کلکتور ورودی به دیگ اتصال دهیم. پس لازم است یک اتصال برای قرارگیری کلکتور بر روی لوله ورودی به پمپ های موتورخانه قرار دهیم و در نهایت تمام اتصالات و لوله های ورودی به پمپ را از طریق جوشکاری به یکدیگر وصل کنیم.

  1. اجرای لوله کشی رفت و برگشتی شوفاژها و آب مصرفی سرد و گرم

بعد از اینکه نصب کلکتور به پایان رسید، باید لوله کشی رفت و برگشتی شوفاژها و آب مصرفی سرد و گرم واحدهای ساختمان متصل به سیستم موتورخانه را انجام دهیم. بهتر است از لوله های پنج لایه برای سیستم آب سرد و گرم مصرفی و شوفاژها استفاده می کنیم تا طول عمر تاسیسات بیشتر شود.

یک طرف لوله ها به داخل واحدهای ساختمانی هدایت می شوند و طرف دیگر آن ها بر روی کلکتور برگشتی از داخل واحدها بسته می شوند. در این مرحله لوله های سرد و گرم مصرفی و شوفاژها را عایق کاری کرده و پس از قرارگیری صحیح لوله ها در سیستم آن ها را با کمک بست به یکدیگر محکم می کنیم.

  1. روشن کردن دیگ و باز کردن شیر آب ورودی به کلکتور

برای اینکه سیستم را از لحاظ نشتی در قسمت اتصالات و نقاط جوش شیرآلات و دیگ تست کنیم، دیگ موتورخانه را روشن کرده و شیر آب ورودی به کلکتورها را از طریق شیرفلکه بر روی کلکتور باز می کنیم. سپس کل سیستم به خصوص نقاط اتصال و جوشکاری را با دقت بررسی می کنیم تا هیچگونه نشتی نداشته باشد. در صورت وجود نشتی به رفع آن اقدام می کنیم.

  1. لوله کشی از کلکتور به سمت منبع آب مصرفی و اتصال به آن

در این مرحله کلکتور جدید را از طریق لوله کشی به منبع آب مصرفی هدایت کرده و این دو وسیله را با کمک لوله به هم مرتبط می کنیم.

فیلم مراحل بازسازی تاسیسات موتورخانه 2

  1. باز کردن کلکتورهای قدیمی آب مصرفی ساختمان

حال می توان کلکتورهای قدیمی آب مصرفی ساختمان را از محل خود باز کرد. سپس یک سیستم لوله کشی جدید از منبع آب مصرفی موتورخانه به سمت کلکتورها اجرا می کنیم.

  1. آماده سازی کلکتورهای آب مصرفی و اتصال شیرآلات به آن ها جهت نصب در موتورخانه

بر روی کلکتور آب مصرفی موتورخانه شیرهای رفت و برگشت و هواگیری نصب می شوند. بنابراین جهت اتصال کلکتور جدید آب مصرفی در موتورخانه تمام شیرآلات کلکتور را با نوار تفلون پوشش می دهیم و بر روی کلکتورها می بندیم.

  1. نصب کلکتورهای آب مصرفی به سیستم

پس از آماده سازی کلکتورهای آب سرد و گرم مصرفی نوبت به نصب آن ها در سیستم موتورخانه و اجرای لوله کشی و اتصالات جدید به کلکتورها می رسد. پس کلکتورهای آب مصرفی را در محل مناسب آن قرار داده و لوله های آب سرد و گرم 5 لایه را به آن اتصال می دهیم.

  1. رنگ کردن کلکتورها و منبع آب مصرفی در موتورخانه

به منظور محافظت هر چه بیشتر از لایه خارجی لوله های کلکتور و منبع آب مصرفی در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی تمام کلکتورها و منبع آب گرم موتورخانه را رنگ می زنیم.

  1. نصب ترموستات پمپ ها و راه اندازی اولیه آن ها

در این مرحله ترموستات پمپ ها را بر روی آن ها نصب کرده و پمپ ها را روشن می کنیم تا روشن و خاموش شدن پمپ ها در دمای مد نظر را تست کنیم.

  1. نصب نگهداره لوله ها به سقف

حال باید لوله های موتورخانه را با کمک نگه دارنده به سقف این مکان محکم کنیم و سپس لوله های قدیمی اما سالم موتورخانه را به سیستم جدید اتصال دهیم.

  1. تست نشتی لوله های جدید

بعد از اجرای تاسیسات جدید در موتورخانه و انجام لوله کشی آن ها فشار آب را به داخل لوله ها هدایت می کنیم تا تمام لوله ها از لحاظ نشتی تست شوند. در صورت عدم وجود نشتی تاسیسات جدید موتورخانه آماده راه اندازی و بهره برداری است.

فیلم مراحل بازسازی تاسیسات موتورخانه 3

جمع بندی

انجام به موقع و اصولی بازسازی موتورخانه می تواند تا حد زیادی باعث صرفه جویی در هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه شود. چون پوسیدگی و زنگ زدگی لوله ها، شیرآلات و اتصالات موتورخانه سرآغاز خراب شدن دیگر تجهیزات این مکان است.

همانطور که در طول فیلم ملاحظه کردید حذف تاسیسات قدیمی از داخل موتورخانه و نصب تاسیسات جدید در این مکان نیازمند مهارت و تخصص است.

تکنسین های موتورخانه در گروه تاسیسات 24 ساعته می توانند با توجه به مهارت و تجربه بالای خود سیستم موتورخانه شما را با بالاترین سطح از کیفیت مثل روز اول بازسازی و مرمت کنند. در صورت سپردن بازسازی موتورخانه خود به متخصصین این مجموعه از بازدید رایگان تکنسین ها و گارانتی تضمین کیفیت خدمات بهره مند خواهید شد.

در کلیپ زیر می توانید یکی از ده ها پروژه بازسازی تاسیسات موتورخانه را مشاهده کنید که توسط متخصصین تاسیسات 24 ساعته انجام شده است.

 

برای ثبت سفارش کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر و ارسال کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

اشتراک گذاری این صفحه