امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

کولرهای آبی همچنان یکی از پر مصرف ترین سیستم های تهویه هوا در ایران به شمار می روند. این کولر ها نه تنها اغلب در ایران ساخته می شوند بلکه در ایران نیز طرفداران زیادی دارند و قبل از اینکه کولر گازی رو نمایی شود بیشتر مردم ایران برای خنک کردن محیط خود از کولر آب استفاده می کردند و همین موضوع اهمیت شناخت عیب ها و تعمیر کولر آبی را بیشتر نشان می دهد

برای تعمیر کولر آبی اولین توصیه ما به شما این است که حتما از کارشناسان کار بلد این حوزه کمک بگیرید ولی اگر خودتان قصد تعمیر و شروع عیب یابی کولر را دارید باید ابتدا بدانید که تعمیر کولر آبی با سرویس کولر آب دو موضوع کاملا مجزا هستند.

سرویس کولر آبی را در مقاله ای به همین نام تشریح کردیم و گفتیم که برای سرویس کولر آبی باید چه کارهایی انجام شود.سرویس کولر آبی معمولا در ابتدای فصل گرم سال انجام می شود و شامل همان اقدامات پیش گیرانه است تا از عیب کولر جلوگیری شود.

 

تعمیر کولر آبی 133345

کولر آبی

مثلا روغن کاری موتور کولر ، تعویض پوشال ها ، بازدید از مسیر لوله کشی و آب گیری کولر، تنظیم شناگر کولر آبی و ...

انجام این اقدامات که به سرویس کولر شهرت دارند برای این است که کولر دیرتر به عیب بیافتد و فرسوده شود. اما اگر کولر خراب شد و یا ایرادی داشت این بار باید دست به آچار شد و عیب را با ریشه یابی و تخصص مرتفع نمود.

معمولا هر یک از عیب های کولر آبی نشانه های مشخصی دارد. سیستم کولر ابی خیلی پیچیده نیست و به راحتی می توانید با شناخت ساده ای از اجزا مکانیکی و الکترونیکی این نوع کولر ها خودتان تا حدود زیادی مشکلات کولر را بر طرف کنید.

در ادامه ما مشکلات عمومی کولر های ابی را با دلیل و راه بر طرف کردن عیب عنوان می کنیم ولی باز هم تاکید ما بر این است که از متخصصین ما برای برطرف کردن مشکل کولر آبی کمک دریافت نمایید.

عمده مشکلات و عیب های کولر آبی به همراه دلیل و راه تعمیر کولر

  • کلید کولر را که می زنید کولر روشن نمی شود و پمپ آب هم کار نمی کند؟

احتمالا فیوز برق قطع است . برای اطمینان از این موضوع باید فیوز ها را توسط فاز متر بررسی کنید . اگر فیوز خراب باشد فاز به آن می رسد ولی با فشار دادن اهرم فاز قطع می شود. این نشان می دهد که فیوز باید تعویض شود. با تعویض فیوز مشکل حل خواهد شد

دلیل دیگر این است که احتمال دارد در سیم فاز و یا نول قطعی داشته باشید . در این حالت فیوز سالم است و در پریز کولر هم برق احتمالا موجود است. مشکل نرسیدن برق به ترمینال کولر است. در این حالت سیم کشی مشکل دارد و قطع شده که باید محل قطعی پیدا و عیب رفع شود و یا سیم کلا عوض شود.

تعمیر کولر آبی 2

برق داخلی کولر

اما اگر در پریز هم برق نبود باید بررسی کنید که مشکل از کجای برق ساختمان است. این کار را به کارشناس برق واگذار کنید.

  • با اینکه کولر روشن می شود و موتور کار می کند ولی باد داغ می زند

اغلب این عیب به دلیل این است که کولر آبی آب شده است. باید عیب را از خود تشتک کولر پیدا کنید. دریچه کولر را بر دارید اگر آب وارد تشتک کولر ابی نمی شود که باید دید گرفتگی از شناور است و یا والو خراب است و یا حتی آب به بالا نمی رسد. هر یک از این موضوعات باید بر طرف شود تا مشکل حل شود.

برای این منظور اگر شناور رسوب گرفته باید با استفاده از سرکه رسوب زدایی شود و دوباره نصب شود و یا تعویض شود. اگر لوله رابط آب گرفته بهتر است تعویض شود و اگر آب در مسیر نیست و به کولر آب نمی رسد باید با نصب پمپ آب خانگی و یا بواسطه یک منبع ذخیره آب مشکل را حل کنید.

اما اگر آب در تشتک هست مشکل از آب پخش کن های کولر و یا پمپ آب است و یا شیلنگ های رابط سوراخ شده اند.

اگر عیب از پاره شدن و یا سوراخ شدن شیلنگ آب پخش کن پوشال ها باشد باید شیلنگ تعویض شود و یا اگر رسوب گرفته باید رسوب زدایی شود . اما اگر پمپ آب کولر کار نمی کند باید عیب را بررسی کنید.

تعمیر کولر آبی 3

ممکن است نیم سوز شده باشد و یا هرزگرد پروانه کار نکند. بر خی مواقع هم ممکن است که برق پمپ قطع شده باشد . برای اطمینان از اینکه پمپ سوخته باید با دو سر سیم مطمئن که برق دارد پمپ امتحان شود. اگر سوخته بود بهتر است تعویض شود اما اگر نسوخته بود باید ایراد برقی پمپ شناسایی و بر طرف شود.

  • با اینکه موتور کولر کار می کند و پمپ هم آب رسانی می کند و آب هم به اندازه کافی هست ولی کیفیت باد خنک کم است.

دلایل متنوعی می توانند این مشکل را به وجود بیاورند ولی یکی از اصلی ترین این دلیل ها شل بودن و یا سفت بودن تسمه پروانه است. تسمه پروانه اگر شل باشد به خوبی موتور نمی تواند پروانه را حرکت دهد و اگر تسمه پروانه سفت باشد به موتور فشار خواهد آمد و دور موتور مناسب نخواهد بود.

باید با دست تسمه پروانه را فشار دهید . تسمه نه زیاد سفت باشد و نه شل . اگر شل یا سفت بود باید برای اینکه تسمه را بتوانید تنظیم کنید پایه الکتروموتور را شل کنید و موتور را به آرامی به سمت موافق حرکت دهید. یعنی به سمتی که تسمه سفت و یا شل شود.

کارشناسان اعتقاد دارند بهترین حالت تسمه این است که وقتی در نزدیکی پولی کوچک تسمه را با انگشت فشار می دهید باید تسمه تا یک بند انگشت به هم نزدیک شود. حالت دیگر این است که وقتی کولر را خاموش کردید فورا پروانه نایستد و حدود 5 تا 6 دور حداقل بچرخد و بعدا توقف کند.

تعمیر کولر آبی 4

دلیلی دیگر این موضوع می تواند به دلیل پاره شدن و یا باز شدن پارچه برزنتی باشد در این حالت هم باید پارچه برزنتی اگر خراب است تعویض شود.

دلیل سوم که احتمال آن هم زیاد است نیم سوز شدن موتور کولر است. بخصوص اگر زمان زیادی باشد که از عمر موتور کولر می گذرد این احتمال وجود دارد . برای اطمینان از این موضوع با یک آمپر متر جریان موتور را باید اندازه گیری کنید و با جریان روی موتور بررسی کنید . در حالت نیم سوز شدن موتور جریان نشان داده شده توسط آمپر متر چندین برابر اندازه درج قید شده بر روی موتور است و موتور هم خیلی زود داغ می کند.

این مشکل را تنها باید با تعویض سیم پیچی موتور بر طرف کرد. موتور را باز کنید و برای تعمیر نزد متخصصین ببرید و پس از تعمیر دوباره نصب کنید.

البته در مقاله تعمیر موتور کولر آبی هم توضیحات تکمیلی درباره تعمیر موتور کولر آبی را هم می توانید مطالعه کنید.

دلیل چهارم کیفیت بد خنک کنندگی کولر کیفیت بد پوشال ها می باشد. احتمال دارد پوشال نازک باشد و یا پوسیده و ریخته است و یا از قسمتی باز است. این موضوع باعث می شود که جریان هوا راحت از کولر خارج شود و یا وارد کولر شود.

راه حل این موضوع هم تعویض پوشال است.

تعویض پوشال کولرآبی 9

تعویض پوشال کولر توسط کارشناسان ما

  • موتور فن روشن نمی شود

قاعدتا اولین کار بررسی این است که برق به موتور می رسد یا خیر . ممکن است سیم فاز در کلید کولر قطع شده باشد و یا نول از اتصال خارج شده باشد. که باید ترمیم شود.

اما اگر کلید HI و COM را زدید و برق 220 ولت در کلید وجود داشت مشکل از موتور کولر است که باید بررسی شود. موتور یا سوخته است و یا قطعی دارد . بهتر است این کار را به متخصص تعمیر موتور واگذار کنید. همچنین می توانید نقشه برق موتور کولر را در مقاله نقشه برق موتور کولر آبی مطالعه کنید

  • موتور صدایی می کند ولی روشن نمی شود

این صدا که اغلب صدایی هوم مانند است نشان می دهد که سیم پیچ راه انداز موتور سوخته است و یا به کلید گرزی از مرکز وصل نشده است.

اما دلایلی همچون سفت بودن بیش از اندازه تسمه پروانه و یا در یک راستا نبودن پولی ها هم می تواند از جمله این دلایلی باشد.

نیم سوز شدن سیم پیچ دور تند موتور و یا در موتور های خازن دار سوختن خازن هم دلیل این صدا می شود. توصیه می کنیم برای تشخیص عیب دقیق کولر به مقاله تعمیر موتور کولر آبی مراجعه کنید .

  • موتور تنها در دور تند و یا دور کند کار می کند

همانگونه که در مقاله عیب یابی موتورهای کولر آبی گفتیم موتور کولر از نوع موتورهای دو دور است. این موتور ها با یک سیم پیچ راه انداز روشن می شوند و در ابتدا هم سیم پیچ راه انداز و هم سیم پیچ دور تند در مدار هستند. در این حالت اگر قرار باشد موتور در حالت دور کند کار کند وقتی دور موتور به 75 درصد رسید استارت از مدار خارج و سیم پیچ دور کند وارد مدار می شود.

حال اگر کلید تغییر وضعیت خراب باشد نمی تواند دور تند ، دور کند را راه اندازی کند و یا دور تند به سرعت نامی نمی رسد. البته گاها ممکن است هر یک از این سیم پیچی های دور تند و یا دور کند هم سوخته و یا نیم سوز شده باشند.

تعمیر کولر آبی 6

نصب موتور کولر توسط تکنسین های تاسیسات 24 ساعته

در حالت دیگر ممکن است کلید تبدیل خراب باشد . این موضوع به دلیل جوش خوردن کنتاکت های درون کلید کولر است. برای رفع عیب باید قاب کلید تبدیل را باز کنید و بوسیله اهم متر حرکت اهرم بین کنتاکت ها را بررسی کنید. در این حالت باید فیوز اصلی قطع باشد .

اگر در حین حرکت در کنتاکت ها جوش خوردگی دیده شد باید آنها را جدا کنید و سمباده بکشید و دوباره نصب کنید . اگر خوب شد که هیچ در غیر اینصورت آن را تعویض کنید.

  • برای اینکه موتور کولر به راه بیافتد باید با دست پولی را بچرخوانید

در این حالت هم احتمال دارد که سیم پیچ راه اندازه سوخته باشد ، کلید گریز از مرکز خراب باشد، تسمه پروانه سفت باشد، موتور نیم سوز شده باشد، سیم پیچی دور تند نیم سوز شده باشد و یا خازن راه انداز خراب باشد. بهتر است موتور را به نزد متخصص تعمیر موتور ببرید.

  • کولر خیلی صدا می کند

دلایلی که می تواند باعث بالا رفتن صدای کولر شود خراب بودن و یا شل بودن پولی ها ،گشاد کردن یاتاقان ها، تاب داشتن فن پروانه،خراب بودن موتور فن خراب بودن تسمه و یا نا میزان بودن کولر می باشد

با یک بررسی ساده می توانید در صورت خرابی تسمه ، یاتاقان و یا فن ان را تشخیص دهید و بر طرف کنید. اگر یاتاقان گشاد کرده باید با استفاده از تعویض بوش ها آن را اصلاح کنید. اگر پولی ها شل شده باید انها را سفت کنید و اگر تسمه خراب است باید جایگزین کنید.

تعمیر کولر آبی 7

اما بر طرف کردن تاب پروانه تنها توسط متخصص تراشکار امکان پذیر است. صدا اما اگر به دلیل خرابی موتور فن باشد به دلیل گیر کردن پروانه خنک کننده با درپوش موتور است . باید گیر مربوطه رفع شود.

  • موتور فن در حال کار خاموش و دوباره روشن می شود

اگر موتور مرتبا خاموش و روشن می شود نشان دهنده اورلود در راه سیم مشترک موتور می باشد . معمولا در موتور برخی از کولر ها از یک فیوز شیشه ای که جریان نامی خوانده می شود استفاده می کنند تا نقش محافظ در برابر نوسانات برق را داشته باشد. در صورت نوسان برق فیوز برق موتور را قطع می کند.

عواملی مانند نیم سوز شدن سیم پیچ ها، باقی مانده سیم پیچ استارت در مدار، سفتی تسمه پروانه، گریپاژ کردن یاتاقان ها، بسته بودن دریچه هوای کولر، در امتداد هم نبودن پولی ها و یا موضوعات متفرقه مانند جوشکاری و ... می تواند این موضع را پدید اورد.

برای این موضوع بهتر است مقاله عیب یابی موتور کولر آبی را ملاحظه فرمایید.

  • آب از کولر می رود

به سه دلیل آب از کولر می رود. شناور گیر کرده ، شناور تنظیم نیست و یا شیلنگ پشت کولر که به شناور وصل می شود آب بندی نیست. این سه موضوع را بررسی و مشکل را رفع کنید.

  • کولر کار می کند و با باد قطرات آب وارد سالن می شود

احتمالا یکی از پخش کننده های اب شیلنگش پاره شده و یا تنظیم نیست و یا عاملی باعث می شود که اب بر روی فن بریزد.

  • کولر در هنگام کار لرزش زیادی دارد

اگر اتصالات موتور با پولی و تسمه در یک راستا نباشند لرزش موتور زیاد می شود و کولر هم متعاقبا به لرزش خواهد افتاد. شاید هم کولر تعادل ندارد. مثلا یکی از پایه ها لنگ می زند. گاهی هم توربین و یا پروانه شل شده که به دلیل گشاد کردن پایه ها می باشد. همه را بررسی تا مشکل را مشخص و بر طرف نمایید.

  • باد کولر کم است

جایگاه نصب کولر اگر بد باشد و هوا به خوبی از پوشال ها وارد کولر نشود باعث می شود میزان هوا دهی کولر کم شود. برخی مواقع هم توربین به دلیل شل و یا سفت بودن پروانه به خوبی نمی چرخد و یا موتور نیم سوز شده و قدرت لازم را ندارد.

بررسی شل و سفت بودن تسمه560

بررسی شل یا سفت بودن تسمه کولرآبی توسط تکنسین

اگر هیچ کدام از این موارد نبود احتمال دارد به دلیل پیچ و تاب زیاد در مسیر کانال کولر شکست باد زیاد در مسیر اتفاق می افتد و در این حالت چاره ای ندارید که یا کولر را بزرگتر کنید و یا کانال را عوض کنید.

در این مقاله تلاش شد تا راه های عیب یابی و تعمیر کولر آبی به ساده ترین روش توضیح داده شود. ولی با این وجود توصیه می کنیم برای تعمیر کولر ابی خود همیشه از متخصصین کمک بگیرید.

نظر یکی از مشتریان در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه سرویس کولر آبی

 

گروه تاسیسات 24 ساعته مجری و مشاور حوزه های تاسیسات خانگی و اداری و صنعتی آماده ارائه خدمات و مشاوره لازم در خصوص عیب یابی و تعمیر کولر های آبی شما بصورت 24 ساعته می باشد.

دیدگاه‌ها  

0 # یارمحمدی 1397-02-04 22:02
سلام.. کولر ما هر وقت روشنش می کنیم یه بوی بدی میده. مشکل از کجاست؟ بوی سوختگی نیست.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-02-05 17:41
سلام دوست گرامی
احتمالا اگر پوشال ها را خیلی وقت باشه عوض نکردید مشکل از پوشال ها است. باید تعویض بشه. گاهی اوقات هم مشکل از آب کولر است و ممکنه منبع تغذیه مشکل داشته باشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # مهدی 1397-02-06 17:14
سلام
صدای زوزه موقع روشن شدن کولر آبی از چیه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-02-07 20:05
سلام
تسمه پروانه کولر به احتمال زیاد سفت می باشد. باید کمی آن را شل تر کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # مرشدی 1397-02-08 23:05
سلام
با اینکه موتور را روغنکاری می کنم ولی باز صدای کولر زیاده. چرا؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-02-09 22:15
سلام
صدای زیاد کولر چند دلیل می تونه داشته باشه که مهم ترین اون خرابی یاتاقان و بلبرینگ است و خود موتور کمتر باعث صدا میشه.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # علی 1397-03-12 08:43
کولر ما پنج دقیقه پس از روشن شدن کند میشد و این مشکل سالها وجود داشت , ابتدا که اصلا نمیدانستم این مشکل وجود دارد و فکر میکردم بعلت کهنه بودن موتور کولر است اما بعد از کلنجار رفتن بسیار فهمیدم یک یا چند پوشال بیرون میزند و آب را روی تسمه میریزد و بر اثر بکسباد سرعت موتور به پره منتقل نمیشود یعنی من سالها پول برق دادم اما استفاده نبردم و این نقص طراحی اکثر کولرهای ایرانی است . مشکل را با قرار دادن توری پنجره روی پوشال سمت موتور حل کردم .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-04-01 14:22
سلام وقت شما بخیر
از اینکه تجربه خودتان را با ما و مخاطبانمان به اشتراک گذاشته اید سپاس گذاریم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # امیر 1397-03-28 23:17
سلام از کولر بوی سوختگی بلند شده موتور دیگه روشن نمیشه موتور سوخته و یا علت دیگری داره مثلاً.../؟ بعد تعمیر میشه یا باید موتور خریداری بشه . و اینکه شما اینکار را انجام میدهید؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-04-01 13:32
سلام و وقت بخیر
بله انجام میدهیم
با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید