امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

کولرهای آبی معمولا از یک موتور دو دور برای انجام فعالیت خنک کنندگی خود بهره می گیرند که از قبل در جای حخود محکم و اصولی نصب شده اند. در این مقاله قصد داریم به آموزش نصب موتور کولر آبی بپردازیم.

قبلا در مقاله نصب کولر آبی و همچنین سرویس کولر آبی توضیحاتی در خصوص نصب و راه اندازی کولر آبی و سرویس دوره ای کولر آبی  و اهمیت آن سخن به میان آمد و گفتیم که باید موتور نیز در این سرویس دوره ای بازدید شود.

حتی در مقاله آموزش نحوه روغن کاری موتور کولر به توضیح اصول روغن کاری موتور کولر پرداختیم. اما در شرایطی ممکن است نیاز باشد که موتور کولر آبی را باز و بسته کنید و برای این منظور باید آمادگی لازم را داشته باشید.

در شرایط زیر احتمال دارد شما نیاز داشته باشید موتور کولر آبی را باز و بسته کنید:

  • برای نصب کولر آبی مجبور باشید قطعات کولر را باز کنید تا کولر را بتوانید به جایگاهی که در نظر گرفته اید انتقال داده و دوباره آن را سر هم کنید
  • موتور خراب شده و برای تعمیر به یک تعمیرگاه ارسال شده و اکنون باید دوباره نصب شود.

نصب موتور های کولر آبی

موتور کولر آبی همانگونه که عنوان شد از نوع دو دور است. یک دور معمولا 1000 و یک دور 1500 دارد که دور 1000 برای سرعت کند کولر و دور 1500 برای سرعت تند کولر استفاده می شود. قبلا در مقاله موتور کولر آبی به تفصیل عملکرد این موتورهای تشریح شد و می توانید برای اطلاع بیشتر مقاله عیب یابی موتور کولر آبی مراجعه کنید.

ساختمان موتور کولر با سه نوع سیم پیچ که به سیم پیچ راه انداز، سیم پیچ دور تند و سیم پیچ دور کند شهرت دارند مجهز شده است.  بر روی بدنه این موتور  یک کلید گریز از مرکز وجود دارد  که خروجی سیم پیچ ها و کابل برق ورودی  بر روی آن تعبیه شده است.

در بدنه کائوچویی سه قسمت وجود دارد. یکی به نام com یکی به نام hi  و دیگری به نام lo . hi  برای دور تند، lo برای دور کند و com برای مشترک و یا فاز دیده شده است.  جریان برقی که موتور برای کار نیاز دارد حدود یک اسب بخار است. البته این برای کولر های معمولی است و برخی از کولر های با حجم زیاد هستند که از موتورهای سه فاز بهره می گیرند.

آموزش نصب موتور کولر آبی 1

قسمت کائوچویی برای ورود سیم های موتور

قسمت استاتور موتور قسمتی است که سیم پیچ ها در ان قرار دارد و جوش داده شده است . بر روی آن سوراخ هایی برای تهویه هوا و داغ نکردن موتور دیده شده است.

در هنگامی که موتور را روی پایه مربوطه برای نصب قرار می دهید باید قسمت بیرون منفذ به سمت بالا باشد تا از آب و رطوبت ایمن باشد. روتور موتور  در درپوش های انتهای موتور تعبیه شده است .

کلید تعبیه شده بر روی موتور چهار سر ورودی برق دارد که باید فیش های برق به آن وصل شود. برای این منظور مطابق با علامت های lo و hi و com  باید فیش ها را متصل کنید

بستن موتور کولر

در درون کولر آبی و  بر روی محفظه فن و یا پروانه کولر یک پایه تعبیه شده که باید موتور بر روی آن بسته شود. به یاد داشته باشید اولین اقدام برای بستن موتور این است که تسمه کولر را تنظیم کنید.

برای این منظور باید موتور به شکلی قرار بگیرد که قسمت پولی و یا تسمه خودر آن به سمت بر بیرون باشد و درست مطابق با قسمت پولی پروانه  بر روی یاتاقان ها باشد.

آموزش نصب موتور کولر آبی 2

نحوه قرار گرفتن کولر بر روی پایه نگهدارنده

پس از اینکه اطمینان یافتید که پولی ها در یک راستا هستند تسمه را جا بیاندازید و با دست امتحان کنید که محکم و یا شل نباشد. سپس در اطراف پمپ محل هایی وجود دارد که با چهار پیچ باید موتور را به قسمت مربوطه محکم کنید.

قبل از محکم شدن موتور بر روی پایه موارد زیر را بررسی کنید:

  • منافذ خنک کننده موتور در دو طرف موتور و به سمت پایین باشند
  • تسمه موتور سفت و یا شل نباشد.
  • تسمه کولر بصورت مستقیم و در یک خط قرار گرفته باشد.

سپس پیچ ها را محکم کنید و به وسیله یک پیچ گوشتی تخت پیچ بست نگه دارنده سمت عقب موتور را محکم کنید .

آموزش نصب موتور کولر آبی 3

سفت کردن پیچ نگهدارنده عقب موتور

دوباره سر سیم ها را تست کنید که در جای خود محکم باشند و در ضمن به درستی نصب شده باشند و اتصالی هم نداشته باشند.

در انتها دوباره تسمه موتور را بررسی کنید که زیاد شل  و یا محکم نباشد. اگر تسمه محکم باشد استهلاک موتور کولر را بالا می برد و اگر شل باشد موتور نمی تواند به درستی پروانه را بچرخواند.

آموزش نصب موتور کولر آبی 4

برای سرویس دوره ای کولر آبی خود و یا نصب کولر آبی خود نیاز به مشاور و یا تکنسین مجرب دارید با گروه تاسیسات 24 ساعته تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها  

+1 # رستگار 1397-03-01 23:29
امکان اینکه موتور یک کولر دیگر را روی کولر خودمان بیاندازم هست؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # اسماعیلی 1397-03-02 22:26
سلام
به شرط اینکه حجم کولر یکسان باشد بله
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # نادر 1397-03-03 22:58
اینکه تسمه کولر مرتب پاره می شود ایراد از موتور کولر است؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1397-03-04 23:23
خیر. یا تسمه ها کیفیت ندارد و یا پولی خراب است و یا تسمه سفت است.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اشجری 1397-03-04 23:50
بدنه موتور اتصالی دارد. موتور کولر سوخته است؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1397-03-05 22:59
خیر. احتمال دارد یکی از سیم پیچ ها سوخته و یا نیم سوز شده و جایی اتصال برق دارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # علی 1397-03-08 19:56
روی سیم های موتور ک پلاکش نوشته نداشته باشه طریقه پیدا کردن مشترک و تند و کند چ جوریه °؟؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # اسماعیلی 1397-04-09 13:21
سلام وقت شما بخیر
سیم مشترک یا com که نول هست
سیمی دیگر را به فاز می زنید. اگر موتور با دور تند کار کرد که دور تند است و اگر کند کار کرد دور کند است. سیم سوم هم مشخص میشود.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # مالک 1397-03-25 11:25
باعرض سلام و تبریک عید فطرار کلیه زحمت‌کشان نهایت تشکر را دارم ازتون استدعا دارم نحوه سیم کشی کلید کولر ابی دستی رو برام بفرمایید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-05-16 09:43
سلام وقت شما بخیر
میتوانید از گوگل مدار کلید را بصورت عکس دریافت کنید تا بهتر متوجه توضیحاتم بشوید
اول سیم آبی که همان نول هست را مستقیم به سیم آبی رنگ کولر وصل کنید سیم فاز را به بالای کلید سمت چپ وصل کرده و به جعبه تقسیم داخل کولر نگاه کنید سیم پمپ را به کلید پمپ سیم تند و کند موتور را به پشت کلید تند و کند که با عکس یک فن مشخص است وصل کنید.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محسن 1397-04-01 15:29
موتور کولر رو تازه از تعمیر اوردم میشه راهنمایی کنید که چطوری سیمهارو چطوری روی موتور وصل کنم ممنون میشم زود کمکم کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-05-16 11:03
با سلام وقت شما بخیر.
در سیم موتور کولر یک سیم آبی و یک سیم قهوه ایی و یک سیم سیاه وجود دارد. خیلی ساده است سیم آبی رنگ را که سیم فاز است و حتما با فازمتر تست شود در وسط سه فیش موتور قرار دهید یعنی در هر صورت دومین فیش چه از چپ چه از راست و دو سیم دیگر برای دور زیاد و دور کم میباشد که با یکبار تست و جابجایی بصورت منظم میتوانید نصب و استفاده کنید با تشکر.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # محسن 1397-04-01 15:31
موتور کولر رو تازه از تعمیر اوردم میشه راهنمایی کنید که چطوری روی موتور وصل کنم ممنون میشم زود کمکم کنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-04-09 13:23
با سلام وقت شما بخیر
سیم مشترک یا com که نول هست
سیم دیگری را به فاز میزنید. اگر موتور با دور تند کار کرد که دور تند و اگر کند کار کرد دور کند است . سیم سوم هم مشخص میشود.
موفق باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید