02177683856 اسماعیلی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

موتور کمپرسور از مهمترین قطعات کولر گازی محسوب می‌شود. وقتی مطمئن شدید ایراد کولر گازی شما از کمپرسور آن است، در قدم بعد باید کمپرسور را عیب یابی کنید. بهتر است کار عیب یابی یا در صورت لزوم تعویض کمپرسور توسط افراد متخصص انجام شود زیرا هزینه تعویض و خرید کمپرسور نسبتا بالاست. در این مطلب به شرح روش های اصلی عیب یابی و رفع مشکلات رایج کمپرسور میپردازیم.

تعمیر کمپرسور کولرگازی 2

مشکل اورلود

نشانه اورلود کردن کولر گازی، گرم بود باد آن است. در این موارد اگر فیوز اورلود که خود به خود در دمای بالای 70 درجه جریان برق کمپرسور را قطع می‌کند کار نکند، باید کولر را فورا خاموش کرده و با تعمیرکار تماس بگیرید.

یکی از راه های دیگر برای شناسایی اورلود، تست کردن کانکتور سیم پیچ ها (S,R,C)  با اهم متر است. راه دادن کانکتورها به هم نشانه سالم بودن سیم پیچ است که در این صورت مشکل از قطعه دیگری است ولی اگر اهم متر که روی حالت بوق زدن قرار داده شده است صدایی ایجاد نکرد، ممکن است مشکل کمپرسور بر اثر اورلود باشد.

برای رفع مشکل اورلود، دریچه کندانسور کولر گازی را باز کنید و با احتیاط و بدون تماس مستقیم دمای کمپرسور را چک نمایید. داغ بودن کمپرسور نشانه اورلود است. در این صورت میتوانید ابتدا با جریان آب کمپرسور را خنک کنید و سپس به رفع مشکل اصلی بپردازید.

اورلود معمولا به دلیل کمبود گاز مبرد بر اثر مواردی مانند نشتی یا مسدود بودن لوله رخ میدهد، که در این موارد کمبود مبرد در کمپرسور منجر به افزایش دمای آن می شود. در صورت اورلود باید فیوز اصلی را قطع کرده و لوله ها را با دقت چک کنید.

تعمیر کمپرسور کولرگازی 1

مشکلات دیگر

  • کثیف شدن قطعات

روغنی بودن سوکت های ترمینال کمپرسور نیز میتواند باعث برقراری اتصال شود. برای چک کردن این مورد درپوش ترمینال کمپرسور را برداشته و از روغنی نبودن سوکت های کمپرسور مطمئن شوید.

گرد و غبار یا برفک گرفتن کویل های اپراتور نیز ممکن است باعت روشن و خاموش شدن کمپرسور با فواصل کم بشود.

کثیف بودن کندانسور نیز مانند زیاد بودن ماده مبرد یا هوا گرفتی کندانسور میتواند منجر شود کمپرسور مدت زیادی و بدون خاموش شدن کار کند. آشغال گرفتن شیر انبساط و صافی آن هم از عوامل کار کردن یکسره کمپرسور محسوب میشود.

  • سر و صدای کمپرسور

ضعیف بودن فوندانسیون کمپرسور یا شل بودن پیچ های آن میتوانند باعث ایجاد سر وصدا شوند. برای این کار و لایی فلزی را بررسی و پیچ ها را محکم کنید. فرسودگی قطعاتی مانند پیستون ها، گژن پین ها و شانون ها نیز ممکن است سروصدا ایجاد کند. این قطعات باید تعویض شوند.

برگشتن مبرد به خط مکش نیز از دلایل رایج سر و صدای کمپرسور است. برای رفع این مشکل محل نصب حباب حساس شیر انبساط و نحوه اتصال آن روی لوله مکش را بازدید و شیر انبساط را تنظیم دوباره کنید. لوله مکش را نزدیک دهانه مکش کمپرسور به حالت شترگلو در آورید تا از سرازیر شدن مبرّد به کمپرسور طی دوره خاموشی آن جلوگیری شود.

تنظیم روغن نیز ممکن است این مشکل را حل کند.

تست های سالم بودن کمپرسور و رفع عیب

به منظور تست بدنه، بعد از جدا کردن سیم های کمپرسور، یک طرف سیم اهم متر را به کانکتور و سر دیگر را به لوله رفت یا بدنه کمپرسور متصل می‌کنیم. در صورت بوق زدن اهم متر، مشکل از کمپرسور و سیم پیچ است، که در این صورت کمپرسور سوخته است و باید تعویض شود.

اگر اهم متر بوق نزد، در ادامه سیم پیچ و روتور را تست میکنیم.

برای انجام این تست، سوکت کابل استارت را از ترمینال کمپرسور جدا کنید و کمپرسور را با دقت بسیار و تنها به مدت زمانی کمتر از 3 ثانیه، با اتصال به برق مستقیم و یا با روشن کردن کولر روشن کنید؛ و هرگز این تست را بیشتر از 3 ثانیه انجام ندهید. در صورت کار نکردن کمپرسور، این قطعه کاملا سوخته است، اگر کمپرسور با صدای اضافی یا قفل کردن شروع به کار کرد نیز ایراد از روتور است که در این صورت بازهم کمپرسور غیرقابل تعمیر خواهد بود.

در صورت درست کار کردن کمپرسور در مرحله قبل، ممکن است مشکل بر اثر گیر کردن شیر برقی یا مسدود بودن لوله مویین، یا افت فشار کمپرسور باشد.

چک کردن افت فشار کمپرسور

تعمیر کمپرسور کولرگازی 1

برای چک کردن فشار کمپرسور، باید گاز سیستم را تخلیه کنید، سپس لوله های واحد خارجی را باز و پنل بیرونی را آزاد کنید. درپوش ترمینال را محکم ببندید و عینک ایمنی به چشم بزنید. سپس با احتیاط کمپرسور را در حالت سرمایش و تنها به مدت کمتر از 10 ثانیه روشن کرده و دست یا انگشت خود را جلوی خروجی هوای کمپرسور قرار دهید. یک کمپرسور سالم و بدون افت فشار، چنان فشاری ایجاد میکند که شما نمیتوانید بیش از نهایتا پنج ثانیه دست خود را روی خروجی آن نگه و/دارید، اما به هرحال برای رعایت ایمنی، دست خود را بیش از 5 ثانیه روی خروجی نگه ندارید.

در صورت تشخیص افت فشار، شیر تغذیه آب کندانسور، امکان نشتی و میزان شارژ گاز سیستم را بررسی کنید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عیب یابی و تعمیر کمپرسور، مشاوران ما به صورت شبانه روزی پاسخگوی سئوالات شما هستند.

دیدگاه‌ها  

0 # ماهان 1396-09-06 17:57
سلام
آیا امکان داره کمپرسور که معمولی هست یک دستگاه اینورتر سر راه اش قرار داده که دور آن را برا ما کنترل کنه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1396-09-07 18:02
سلام
سه فاز بله امکانش هست ولی تک فاز خیر.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # آرمین 1396-09-08 15:06
سلام
کولر روی حالت بخاری میره و ثابت میشه حالت df ولی کمپرسور صداش زیاده!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1396-09-09 09:46
سلام
ديفراست ميكند.
روند طبيعي دستگاه است که يخ بيرون را آب می کند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # علی 1396-09-10 19:30
سلام
کولر گازی بعد ازتعویض کمپرسور و وکیوم و شارژ گاز بعد از 5دقیقه کمپرسور اورلود میکنه و دکمه پاور روی پنل چشمک میزنه علت چی میتونه باشه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1396-09-10 21:59
سلام.
مشکل شما چند علت میتواند داشته باشد. از جمله وکیوم ناقص و وجود هوا در سیستم ، استفاده از گاز نامرغوب با درجه خلوص پائین ، شارژ بیش از حد مبرد ، اشکال در اتصالات الکتریکی مثل شل بودن سیم و یا پائین بودن ولتاژ شبکه ضمنا"توجه به علت آسیب کمپرسور قبلی میتواند کمکتان کند. اگر کمپرسور قبلی سوخته باشد حتما"سیستم باید شستشو بشود .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محمود 1396-09-11 19:36
سلام
برای تست کمپرسور لازم هست امپرنامی ان امتحان شود یا فقط سوپاپ رفت و برگشت ؟ اگر لازم هست و کمپرسور فاقد گاز باشه چگونه بفهمم که امپر می کشه یا نه؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1396-09-12 13:01
سلام
معمولا کمپرسورهایی که از کار افتاده باشند. اتصال بدنه دارند. یا از طریق تشخیص صدای کمپرسور و سیم پیچ کمپرسور با استفاه از اهم مشخص می شود.
انگشت گذاشتن روی لوله رفت کمپرسور هم یکی از روش ها است. باید انقدر قدرت داشته باشد که انگشت شما را پرت کند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # میرزایی 1396-09-19 10:27
سلام اورلود کردن سیستم ایمنی میباشد که در صورت کمبود یا ازدیاد گاز مبرد (خصوصا410) و همچنین هوا داشتن سیستم و گرفتگی و غر شدن لوله بوجود میاد زمانی که اورلود میکنه اگه دست به کمپرسور بزنید متوجه داغی بیش از حد اون میشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1396-09-19 11:23
سلام دوست عزیز
ممنون بابت مشارکت در بحث و ارسال نظرات ارزشمند :-)
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید