در گذشته سیستمهای گرمایشی ساختمان ها اغلب بخاری بوده و در مواردی که ساختمان از واحدهای زیادی تشکیل می شده است موتورخانه و شوفاژخانه بوده است.

هر کدام از سیستمهای قدیمی ایرادات خود را داشته و دارند. لوله کشی شوفاژخانه به دو صورت روکار و توکار در محل های مختلف اجرا می شود.

به دلیل بالارفتن هزینه و صرف زمان در لوله کشی شوفاژ توکار، در بعضی موارد از لوله کشی روکار شوفاژ استفاده می شود.

برای آشنایی با نحوه کار شوفاژخانه، مطالعه مقاله شوفاژخانه چگونه کار میکند را برای شما خوانندگان گرامی توصیه می کنیم.

 

معایب سیستم های گرمایشی قدیم:

به دلیل گران شدن قیمت سوخت و مصرف زیاد گاز، دیگر استفاده از بخاری مقرون به صرفه نمی باشد.

  موتورخانه ها و شوفاژخانه های قدیمی دارای لوله کشی های آهنی و گالوانیزه بوده اند که به مرور زمان دچار فرسودگی شده اند.

زنگ زدگیِ داخل لوله های آهنی باعث انباشته شدن جرم در داخل لوله ها و مسدود شدن مسیر آب گرم و در نتیجه خوب کار نکردن شوفاژها می شود.

لوله کشی روکار شوفاژ 01
 

شکل 1 نمونه نصب شوفاژ توسط همکاران ما

به عنوان یك اصل كلی در لوله کشی، به هیچ وجه مجاز به انتخاب مسیر افقی بر روی دیوار در عملیات لوله­ كشی تو كار لوله های نیوپایپ نیستیم.

بنابراین، این لوله­ ها بایستی مسیرهای افقی را در كف طی كرده و دقیقا از زیر موقعیت مکانی شیر آلات ساختمانی وارد اتصالات نصب شده در دیوار شوند.

همچنین به هیچ وجه، نمی توانیم وزن اضافی روی لوله­ های نصب شده سیستم لوله­ كشی نیوپایپ اعمال نماییم.

به همین دلیل، قرار گیری وزن شیرهای اصلی و فرعی واحدها، وزن شیر آلات بهداشتی، وزن كلكتورها و ... بر روی لوله­ ها به هیچ عنوان مجاز نیست و در اینگونه موارد بایستی از یک سری صفحات نصب مخصوص برای تحمل وزن سایر تجهیزات استفاده كرد.

در حال حاضر از لوله های پلی اتیلن و لوله های 5لایه5لایه برای مسیرهای لوله کشی بویژه در رادیاتورها استفاده می شود. 

برای جلوگیری از آسیب های بیشتر و همچنین کاهش هزینه های اضافی توصیه ما بجای استفاده از رادیاتورها با لوله کشی های قدیمی و جایگزینی عالی برای بخاری، لوله کشی روکار و استفاده از پکیج با تکنولوژی روز می باشد؛

در این عملیات لوله های فرسوده قدیمی در جای خود باقی مانده و برای جلوگیری از خرابی بیشتر و نم زدگی ساختمان، آب داخل آنها تخلیه شده و مسدود می شوند و در کمترین زمان لوله کشی روکار با طراحی مناسب و با هزینه ای کمتر انجام می شود.

 لوله کشی روکار شوفاژ 02

شکل 2 تصویری از لوله کشی روکار اجرا شده شوفاژ توسط مجریان ما در یک واحد ساختمانی

مزیت:

ساختمان علاوه بر صرفه جویی انرژی، هوایی متعادل در منزل خود دارد. از خطرات احتمالی پخش گاز دی اکسید کربن حاصل از بخاری ها جلوگیری می شود.

داکت کشی در سیستم لوله کشی آب ساختمان، علاوه بر مزیت های گفته شده، می تواند جلوه زیبایی به لوله کشی روکار ببخشد.

پروژه لوله کشی روکار، لوله کشی پکیج، رادیاتور و داکت کشی - جناب آقای اشتری، یکی از پروژه های لوله کشی روکار اجرا شده توسط گروه تاسیسات 24 ساعته است که برای دیدن تصاویر و توضیحات مربوط به آن، می توانید بر روی لینک پروژه کلیک نمایید.

 با توجه به مدفون بودن لوله های توکار و احتمال پوسیدگی این لوله ها و غیرقابل بهره برداری بودن لوله های قدیمی، در پاره ای از اوقات مجبور به لوله کشی مجدد می شویم.

از سویی دیگر، عدم وجود سیستم لوله کشی شوفاژ توکار و تبدیل شدن سیستم گرمایشی آبگرمکن - بخاری به پکیج نیز به وجودآوردنده این الزام برای ما محسب می شود.

در این گونه مواقع و با توجه به قیمت اجرا و دستمزد عملیات ساختمانی، هزینه  تمام شده لوله کشی توکار شوفاژ بسیار گران خواهد شد. از این رو اجرای لوله کشی شوفاژ و پکیج روکار یکی از بهترین راه ها برای سیستم رادیاتوری است.

برای مطالعه در خصوص کاربرد لوله های 5 لایه در لوله کشی شوفاژ، می توانید به مقاله لوله کشی شوفاژ با لوله های 5 لایه مراجعه فرمایید.

همچنین مطالعه مقالات لوله کشی روکار و لوله کشی شوفاژ از سقف می تواند پاسخگوی سوالات شما در زمینه های مشابه باشد.

 لوله کشی روکار شوفاژ 03

شکل 3 لوله کش در حال اجرای لوله کشی روکار

با توجه به اینکه لوله کشی روکار شوفاژ، در معرض دید مستقیم قرار می گیرد، استفاده از یک سری نقشه لوله کشی شوفاژ و سایز بندی مناسب لوله ها، ضروری به نظر می آید.

گفتنی است که لوله کشی کامپوزیت، سه لایه فویل دار، لوله کشی پنج لایه پرسی و فیتینگی و لوله کشی تک لایه سفید از جمله انواع لوله هایی هستند که استفاده از آنها در لوله کشی روکار رادیاتور شوفاژ و پکیج توصیه می شود.


یکی از خدمات گروه تأسیسات 24 ساعته در تمام مناطق شهر تهران اجرای لوله کشی روکار شوفاژ در سریعترین زمان، با طراحی مناسب می باشد.

همین حالا با ما تماس بگیرید تا همکاران ما در اولین فرصت از محل شما به صورت رایگان بازدید نمایند و این کار با بهترین کیفیت انجام شود. رزومه ی ما سوابق کاری ماست

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

اشتراک گذاری این صفحه