لوله پنج لایه یکی از پرکاربردترین لوله ها در سیستم لوله کشی ساختمان است که یا به صورت تکی و یا به صورت ترکیبی با لوله فلزی بکار گرفته می شود.

اگر می خواهید روش اتصال لوله پنج لایه را به صورت تصویری یاد بگیرید، توصیه می کنیم فیلم را زیر مشاهده کنید. در انتهای این فیلم روش اتصال لوله پنج لایه به لوله فلزی نیز توضیح داده شده است.

توضیحات

لوله های پنج لایه انعطاف پذیری فوق العاده ای دارند و از طرفی در برابر دمای بالای سیال بسیار مقاومند، به همین دلیل امروزه شاهد رواج استفاده از این جنس لوله در سیستم لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و گرمایش ساختمان ها هستیم.

در قسمت زیر بر اساس فیلم روش اتصال لوله پنج را برای شما توضیح داده ایم:

  1. برش لوله پنج لایه

برای اینکه بتوانیم اتصالات را در مسیر لوله کشی با لوله پنج لایه وصل کنیم لازم است تا ابتدا محل مورد نیاز به منظور قرارگیری اتصال را بر روی لوله مشخص کرده و سپس لوله را از همان نقطه برش بزنیم.

برای انجام این کار باید از ابزار مناسب آن استفاده کرد. اگر سایز لوله بین 16 الی 32 میلی متر است، بهترین وسیله قیچی لوله بر است که می تواند لوله پنج لایه را با سطحی یکسان برش بزند. اما برای بریدن لوله پنج لایه در سایزهای 40 الی 63 باید از دستگاه برش لوله استفاده نمود.

نکته مهم اینکه هرگز نباید لوله 5 لایه را با ابزارهای دیگر از قبیل اره یا چاقو برش داد، چون آرایش لبه های لوله از بین خواهد رفت.

  1. کالیبره کردن لوله پنج لایه

برای انجام اتصالات به لوله پنج لایه از برقو استفاده می کنیم. برقو وسیله ای است که لوله پنج لایه را کالیبره می کند. منظور از کالیبره کردن لوله این است که سطح لوله بریده شده صاف شود تا برای قرار گرفتن اتصال در آن آماده گردد.

پس به منظور کالیبره کردن لوله پنج لایه ابتدا به سایز لوله توجه کرده و سپس برقو متناسب با سایز لوله را انتخاب می کنیم. معمولاً برقو سه پره برای کالیبره کردن لوله های پنج لایه در سایزهای 16، 20 و 25 مناسب است.

در مرحله بعدی برقو را در محلول آب و ریکا آغشته می کنیم تا ورود آن به داخل لوله به نرمی و راحتی انجام شود. سپس برقو را وارد لوله کرده و در جهت عقربه ساعت می چرخانیم. در این حین سطح مقطع لوله کاملاً دایره ای شکل شده و برای ورود اتصال به آن آماده است. برای خارج کردن برقو نیز کافیست بدون اینکه جهت چرخش آن تغییر کند، از داخل لوله به بیرون کشیده شود.

  1. وارد کردن اتصالات به دو طرف لوله

لوله پنج لایه را می توان با یکی از انواع اتصالات کوپلی، پرسی و یا مهره ماسوره ای به سیستم لوله کشی مرتبط کرد. در این فیلم ما از اتصال پرسی برای وصل کردن لوله پنج لایه استفاده نمودیم.

روش اجرای اتصالات پرسی پنج لایه به این صورت است که بعد از کالیبره زدن لوله ابتدا اتصال پرسی را وارد لوله می کنیم و بعد از آن اتصال بعدی را داخل لوله قرار می دهیم. در این مرحله بهتر است به منظور سهولت کار بدنه اتصالات و برقو را به محلول آب و ریکا آغشته کنیم.

فیلم نحوه اتصال لوله پنج لایه و اتصال به لوله آهنی 1

  1. آماده سازی دستگاه پرس لوله

اتصالات پرسی پنج لایه با کمک ابزاری به نام پرس لوله محکم می شوند. این ابزار دو مدل دستگاه پرس دستی یا هیدرولیک و دستگاه پرس برقی موجود است.

جهت آماده سازی دستگاه پرس دستی مخصوص اتصالات پنج لایه باید ابتدا سایز لوله را در نظر گرفت و سپس با توجه به آن قالب مرتبط با سایز لوله را بر روی دستگاه پرس قرار داد. برای قرار دادن قالب مناسب در داخل دستگاه پرس باید فک های آن را با کمک آچار آلن باز کنیم.

  1. پرس کردن لوله پنج لایه

پس از قرار دادن قالب مناسب در داخل فک های دستگاه پرس دستی، باید فک دستگاه را کاملاً از هم باز کرده و اتصال را درون فک قرار دهیم. در این حالت باید قسمت پلاستیکی اتصال پنج لایه در لبه کناری فک پرس قرار بگیرد. سپس دسته های دستگاه پرس دستی پنج لایه را به هم نزدیک می کنیم تا اتصال مربوطه به خوبی پرس شود.

مراقب باشید در زمان نزدیک کردن دو دسته دستگاه پرس نباید فشار مضاعف به دسته ها وارد کنید چون باعث شکستن و از بین رفتن قطعات پرس می شود. همچنین باید پرس اتصال را به نحوی انجام دهید که مسیر لوله کشی دچار نشتی نشود.

جهت اطلاع از نحوه لوله کشی آب با لوله پنج لایه کافیست لینک مقاله را لمس کنید.

فیلم نحوه اتصال لوله پنج لایه و اتصال به لوله آهنی 2

روش اتصال لوله پنج لایه به لوله آهنی

تا این قسمت هر چه گفتیم در خصوص اتصال دو لوله پنج لایه به یکدیگر بود. اما گاهی مواقع لازم است لوله پنج لایه را به لوله ای از جنس دیگر وصل کنیم. به همین دلیل در ادامه قصد داریم روش اتصال لوله پنج لایه به لوله آهنی را توضیح دهیم:

  1. قرار دادن اتصال مناسب بر سر لوله فلزی

اولین قدم برای وصل کردن لوله پنج لایه به لوله فلزی این است که یک فیتینگ یا اتصال متناسب با سایز هر دو لوله انتخاب کرده و آن را به لوله فلزی ببندیم. معمولاً اتصالات پیچی برای این کار مناسب هستند. پس ابتدا اتصال هم سایز با لوله فلزی را انتخاب کرده و سپس سر لوله را با نوار تفلون می پوشانیم. در قدم بعدی اتصال پیچی را بر روی نوار تفلون قرار داده و آن را محکم می کنیم.

  1. آماده سازی لوله پنج لایه

بر اساس روشی که در قسمت قبلی توضیح دادیم، ابتدا لوله پنج لایه را در محل مورد نظر برش داده و بعد از آن سر لوله را با کمک برقو کونیک یا کالیبره می کنیم تا اتصال باعث پارگی لوله نشود.

سپس اتصال را به داخل لوله پنج لایه وارد می کنیم. برای کسب اطمینان از قرارگیری صحیح اتصال در داخل لوله می توان چند ضربه به اتصال زد. در نهایت لوله پنج لایه را در داخل اتصالی که پیش از این به لوله فلزی وصل کردیم قرار می دهیم.

در زمان اتصال لوله پنج لایه به فلزی دقت کنید قسمتی از لوله پنج لایه که اتصال به آن وصل می شود باید در مسیر مستقیم اتصال قرار بگیرد و هرگز خم نداشته باشد.

  1. پرس اتصال دو لوله به یکدیگر

در مرحله آخر قالب های دستگاه پرس را متناسب با سایز لوله آماده کرده و عملیات پرس کاری را در محل اتصال با دقت انجام می دهیم.

فیلم نحوه اتصال لوله پنج لایه و اتصال به لوله آهنی 3

جمع بندی

هر چند لوله های چند لایه امتحان خود را در سنجش کیفیت به خوبی پس داده اند، با این وجود انجام لوله کشی آب ساختمان با کمک لوله چند لایه نیازمند تخصص و تجربه است، چون کوچکترین خطا در اتصال لوله ها به یکدیگر باعث ایجاد نشتی و خسارت های سنگین بعد از آن می شود.

متخصصین ما در گروه تاسیسات 24 ساعته دانش و مهارت کافی برای اجرای لوله کشی با کمک انواع لوله به خصوص لوله چند لایه را در اختیار دارند. علاوه بر این تمام خدمات ما در این مجموعه دارای گارانتی تضمین کیفیت خدمات هستند.

پس شما می توانید با خاطری آسوده همین الان برای ثبت سفارش با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

اشتراک گذاری این صفحه