موتورخانه یکی از پربازده ترین سیستم های تامین کننده تهویه مطبوع و سرمایش و گرمایش در ساختمان ها به شمار می رود. اما نصب و راه اندازی موتورخانه نیازمند فراهم کردن زمینه سازی های دقیق و اصولی است.

از آنجا که اجرای موتورخانه یکی از خدمات محبوب ما در شهر کرج محسوب می شود، در ادامه این مطلب قصد داریم تا علاوه بر آشنا کردن شما با تجهیزات مورد نیاز در موتورخانه مراحل نصب و راه اندازی شوفاژخانه را برای شما توضیح دهیم و قیمت حدودی آن را به شما اعلام کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

انواع موتورخانه

به طور کلی موتورخانه مکانی است که تجهیزات مورد نیاز برای تهویه مطبوع و تامین آب گرم مصرفی ساختمان از قبیل دیگ، مشعل، منبع، پمپ، سختی گیر و غیره را در خود جای داده است. اما موتورخانه ها در 2 نوع طراحی می شوند:

  1. موتورخانه های صنعتی

در موتورخانه های صنعتی از تجهیزات عظیم الجثه تر با ظرفیت های بسیار زیاد استفاده می شود، چون قرار است گرمایش متراژ بسیار بیشتری از ساختمان را تامین کنند. موتورخانه های کارخانه ها، صنایع بزرگ، پاساژها، بیمارستان ها و غیره از این دست موارد هستند.

  1. موتورخانه های مسکونی

اگر ساختمان محل سکونت افراد بیش از بیش از 8-10 واحد باشد، موتورخانه بهترین و پربازده ترین سیستم گرمایشی است که می توان در آن راه اندازی کرد. در موتورخانه های مسکونی دقیقاً از همان تجهیزات موتورخانه صنعتی، اما در مقیاس کوچک تر و با ظرفیت های پایین تر به منظور تامین گرمایش، تهویه مطبوع و آب گرم مصرفی ساختمان استفاده می شود.

موتورخانه های مسکونی هم همانند موتورخانه های صنعتی در فضایی خارج از محل سکونت افراد در زیر زمین یا اتاقی جدا راه اندازی می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با اجزای موتورخانه و نحوه نصب و راه اندازی آن آشنا کنیم.

نصب_و_اجرای_موتورخانه_در_کرج-_1.jpg

معرفی تجهیزات موتورخانه

تجهیزات موتورخانه یکی از مهمترین مهره های حیاتی این مکان هستند که اتفاقاً تاثیرات زیادی در میزان مصرف انرژی در ساختمان دارند. برای اینکه موتورخانه خود را راه اندازی کنید، لازم است تا این تجهیزات را بشناسید:

  1. دیگ آب گرم موتورخانه

بویلر یا دیگ آب گرم موتورخانه یکی از اجزای مهم موتورخانه است که نقش بسزایی در تولید آب گرم دارد. نحوه کارکرد سیستم دیگ آب گرم به این صورت است که آب سرد ورودی به داخل لوله های دیگ وارد شده و به واسطه حرارت بالای مشعل تعبیه شده در طرف دیگر دیگ، آب گرم می شود. آب گرم شده از طریق لوله ها به داخل کلکتور و سپس منبع دوجداره و پمپ سرکولاتور هدایت می شود تا مسیر خود را تا رسیدن به شیرآلات ساختمان و تجهیزات گرمایشی ساختمان ادامه دهد.

دیگ آب گرم موتورخانه در یکی از انواع دیگ چدنی و دیگ فولادی طراحی می شود که ظرفیت آن بنا به میزان نیاز ساختمان و تعداد مصرف کنندگان تعیین می گردد.

  1. مشعل یا برنر

وظیفه مشعل در موتورخانه این است که انرژی گرمایی لازم برای گرم کردن آب درون دیگ را از طریق تلفیق مقدار مشخصی از هوا و سوخت درون خود فراهم کند. میزان شعله مشعل بر اساس تنظیماتی است که تکنسین موتورخانه آن را اعمال می کند.

مدل های متنوعی از مشعل بر اساس نوع سوخت مصرفی آن ها وجود دارد که از آن جمله می توان به مشعل گازسوز، مشعل کازوئیل سوز، مشعل دوگانه سوز، مشعل سه گانه سوز و مشعل مازوت سوز اشاره کرد که اغلب در موتورخانه های مسکونی شهری از مشعل گازی استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر شما با وظیفه مشعل و انواع آن کلیپ آموزشی کوتاه زیر را آماده کرده ایم که دیدن آن را به شما علاقه مندان توصیه می کنیم.

  1. پمپ سیرکولاسیون موتورخانه

انتقال و چرخش سیال آب در سیستم موتورخانه از جایی به جای دیگر توسط پمپ سیرکولاسیون صورت می گیرد. پمپ های موتورخانه در 2 نوع کلی پمپ های خطی و پمپ های زمینی وجود دارند.

منظور از پمپ های خطی مدلی است که روی خط لوله کشی و توسط فلنچ مخصوص و با کمک پیچ و مهره نصب می شوند. اما پمپ های زمینی ظرفیت بالاتری داشته و به همین دلیل وزن و حجم بیشتری دارند. بنابراین بر روی فنداسیون جداگانه نصب و راه اندازی می شوند.

  1. سختی گیر

استفاده از سختی گیر آن هم در موتورخانه های مسکونی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا به منظور از بین بردن یون های داخل آب و پیشگیری از آسیب رساندن این یون ها به ترکیب آب و در نهایت کوتاه شدن عمر مفید تجهیزات موتورخانه، سیستم لوله کشی و شیرآلات ساختمان کاربرد بسیار مهمی دارد.

سختی گیرها در چند نوع سختی گیر مغناطیسی، سختی گیر رزینی و سختی گیر الکتریکی طراحی و تولید می شوند که در هر نوع موتورخانه و بنا بر میزان سختی آب منطقه می توان از یک از این مدل سختی گیرها استفاده کرد.

  1. چیلر

از چیلرها به عنوان سیستم تولید کننده سرمایش و برودت در موتورخانه ساختمان استفاده می شود، بنابراین تنها کاربرد این وسیله در فصول گرم سال است که با خنک کردن آب چرخشی در موتورخانه به سرمایش ساختمان کمک می کند. چیلرها به دو نوع کلی چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم بندی می شوند.

  1. منبع کویل دار یا منبع دوجداره یا مبدل صفحه ای

تمامی منابع آب گرم موتورخانه از قبیل کویلی، دوجداره و مبدل صفحه ای یک وظیفه مشترک به عهده دارند که آن نیز گرم کردن آب مصرفی ساختمان است و تنها در شکل طراحی خود متفاوت هستند.

منبع کویل دار دارای یک کویل مسی در درون محفظه داخلی خود است تا آب سرد مصرفی را در مجاورت آب گرم ورودی از دیگ قرار داده و به این ترتیب حرارت آب مصرفی به اندازه مورد نیاز، یعنی بین 50 تا 60 درجه سانتی گراد بالا رود. منبع دوجداره نیز دقیقاً به همین ترتیب عمل می کند، یعنی آب سرد ساختمان به یکی از جداره های منبع وارد می شود تا از طریق همجاوری با آب گرم دیگ درون جداره داخل منبع گرم شود.

احتمالاً بعد از مطالعه این بخش دچار تردید شده اید که از منبع دوجداره در موتورخانه استفاده کنید یا منبع کویل دار یا مبدل صفحه ای؟ برای رسیدن به پاسخ صحیح کلیپ زیر را ببینید.

  1. منبع انبساط

از آنجا که وقتی آب حرارت پیدا کند دچار افزایش حجم می شود، برای دفع حجم اضافه شده به آب گرم از منبع انبساط استفاده می شود تا افزایش فشار آب گرم باعث بروز مشکل در لوله ها و ترکیدگی آن ها نشود.

منابع انبساط نیز در دو مدل منبع انبساط باز و منبع انبساط بسته وجود دارند که اغلب از منبع انبساط باز در فضای سرباز موتورخانه، مانند بالای پشت بام استفاده می شود.

در منبع انبساط بسته تیوپ داخل منبع به کنترل سطح فشار آب گرم کمک می کند و این وسیله بر خلاف منبع انبساط باز، در داخل فضای بسته موتورخانه نصب و راه اندازی می شود. کلیپ زیر را تماشا کنید تا بیشتر با وظیفه منبع انبساط در موتورخانه آشنا شوید.

  1. تابلو برق موتورخانه

تجهیزات الکتریکی داخل موتورخانه نیاز به یک تابلو برق مجزا از سیستم برق مصرفی ساختمان دارند، به همین دلیل از تابلو برق جهت کنترل روشن و خاموش کردن تجهیزات و حفظ ایمنی تجهیزات استفاده می شود.

مواردی که بررسی کردیم جزو اصلی ترین تجهیزات موتورخانه بودند که بنا به نوع سیستم شوفاژخانه و ظرفیت آن می توان تعدادی دیگر از تجهیزات همچون هواسازها، رادیاتور، حوله خشک کن، برج خنک کننده، سیستم لوله کشی گرمایش از کف، کلکتور موتورخانه و ... را به این لیست اضافه کرد.

نحوه عملکرد موتورخانه شوفاژ

هر موتورخانه ای به دو نوع مبدل حرارتی مجهز است، مبدل های حرارتی که آب گرم مصرفی ساختمان را تولید می کنند، مانند منبع کویلی، منبع دوجداره و مبدل صفحه ای و نوع دوم مبدل های حرارتی مسئول گرم کردن ساختمان هستند، از قبیل رادیاتورها، فن کویل ها و هواسازها.

حال روند کار موتورخانه به این صورت است که آب گرم یا بخار در دیگ آب گرم یا دیگ بخار حرارت مورد نیاز خود را به دست آورده و از طریق لوله های رابط و پمپ های سیرکولاتور به داخل مبدل های حرارتی هدایت می شود تا در نهایت آب گرم مصرفی و گرمایش ساختمان تامین شود.

برای کسب اطلاعات دقیق تر در خصوص نحوه عملکرد موتورخانه پیشنهاد می کنیم مشاهده کلیپ زیر را از دست ندهید.

 

مراحل نصب موتورخانه کرج

تا این قسمت از متن با چیستی موتورخانه، اجزای داخلی آن و همچنین نحوه کار موتورخانه آشنا شدید، اکنون قصد داریم مراحل نصب موتورخانه را برای شما توضیح دهیم که شامل دو مرحله کلی به نام های ساخت فوندانسیون و نصب تجهیزات می شود.

در مرحله ساخت فوندانسیون زیر سازی محل نصب تجهیزات سنگین وزن موتورخانه از قبیل دیگ، منبع انبساط، چیلر، منبع آب گرم و ... آماده می شود تا وزن این وسایل فشار مضاعف به کف موتورخانه وارد نکرده و همچنین تراز نصب تجهیزات حفظ شود.

برای ساخت فوندانسیون موتورخانه ابتدا محل قرارگیری هر کدام از اجزا بر اساس نقشه قبلی این مکان مشخص می شود و سپس با استفاده از ابزار مناسب قالب فوندانسیون را آماده کرده و بعد از آن داخل قالب را با میل گرد مناسب، ماسه، سیمان و مقداری آب پر می کنند. در نهایت بعد از گذشت 24 ساعت قالب فوندانسیون را باز می کنند تا آماده تحمل وزن تجهیزات شود.

در مرحله نصب تجهیزات موتورخانه باید اجزا را به ترتیب دیگ آب گرم، منبع آب گرم، کلکتورهای رفت و برگشت و پمپ ها نصب نمود.

  • نصب دیگ موتورخانه

برای اینکه دیگ موتورخانه در محل مشخص شده خود در موتورخانه نصب شود، ابتدا پره های دیگ را مونتاژ کرده و بعد از تست آب بندی و دودبندی پره ها، ملحقات را به آن متصل می کنند و در نهایت پوشش دیگ را بر روی آن قرار می دهند. البته این روش از نصب مختص دیگ چدنی بود که قابلیت پره پره شدن دارد، اما دیگ فولادی طراحی سراسری داشته و نیازی به مونتاژ ندارد. شما می توانید اطلاعات جامع تر در خصوص دیگ فولادی را از طریق لینک نصب و راه اندازی دیگ های فولادی بدست آورید.

  • نصب منبع آب گرم

گفتیم که دومین تجهیز که باید در موتورخانه نصب شود، منبع آب گرم است. منبع دوجداره آب گرم موتورخانه را به صورت افقی و در بالاتر از دیگ نصب می کنند تا در فصل گرم سال بدون روشن کردن پمپ و تنها با باز کردن شیر بای پس گردش طبیعی آب به منبع فراهم شود.

نصب منبع آب گرم موتورخانه شامل مراحل مختلفی برای اجرای سیستم لوله کشی آن به دیگ می شود که شامل نصب ورودی آب سرد به منبع، نصب خروجی آب گرم مصرفی، نصب ورودی آب گرم موتورخانه، نصب خروجی آب گرم دیگ موتورخانه و نصب برگشت آب گرم مصرفی است.

  • طراحی و نصب کلکتور موتورخانه

بعد از اینکه نصب دیگ و منبع آب گرم موتورخانه به پایان رسید، به سراغ کلکتور رفته و آن را طراحی و سپس می سازند. کلکتور رفت و برگشت موتورخانه از لوله فولادی سیاه و از طریق اتصال جوشی ساخته می شود که تعداد انشعابات کلکتور با توجه به میزان مصرف ساختمان متفاوت است.

  • نصب پمپ موتورخانه

جهت نصب پمپ سیرکولاتور موتورخانه همیشه قبل از مبدل های انرژی گرمایی و سرمایی یعنی دیگ، چیلر، منبع آب گرم و ... است، به عبارتی دیگر پمپ سیرکولاتور موتورخانه را در مسیر برگشت نصب می کنند تا آب برگشتی از مبدل های حرارتی پخش کننده گرما و سرما را جمع آوری کرده و به مبدل های انرژی تولید کننده گرما و سرما هدایت کند.

در زمان نصب پمپ خطی موتورخانه باید به جهت سیال در داخل لوله و جهت فلش روی پوسته هوزینگ پمپ دقت کرد تا هم راستای هم باشند. علاوه بر این پمپ باید طوری نصب شود که فضای کافی برای سرویس و تعمیر آن فراهم باشد.

  • نصب منبع انبساط

گفتیم که منبع انبساط در دو مدل باز و بسته وجود دارد. نصب منبع انبساط باز از طریق اتصالات سیستم لوله کشی این منبع شامل نصب لوله پرکن آب، لوله رفت آب گرم دیگ، لوله برگشت آب گرم دیگ، لوله سرریز، لوله هواکش و لوله تخلیه انجام می شود. برای کسب اطلاعات دقیق تر در خصوص روش لوله کشی منبع انبساط باز فیلم زیر را تماشا کنید.

محل نصب منبع انبساط بسته باید قبل از ورودی به بویلر باشد، یعنی جایی که شیر یکطرفه قرار گرفته و کاملاً در مسیر آب سرد است. مهمترین نکته در زمان نصب منبع انبساط بسته این است که نباید در مسیر آب سرد ورودی به منبع نشتی وجود داشته باشد.

  • اجرای لوله کشی موتورخانه

آخرین مرحله در نصب و راه اندازی موتورخانه این است که سیستم لوله کشی آن طراحی و اجرا شود. با اجرای لوله کشی موتورخانه ارتباط بین تجهیزات موتورخانه از قبیل دیگ، منبع دوجداره و منبع انبساط فراهم می شود.

 

قیمت نصب موتورخانه کرج

هزینه نصب و راه اندازی موتورخانه با توجه به حجم آب گرم مورد نیاز، تعداد و ظرفیت تجهیزات بکار رفته در این مکان متغییر است و برای بدست آوردن قیمت نهایی این کار باید هزینه نصب و راه اندازی تک تک تجهیزات موتورخانه را با هزینه حمل و نقل و باربری این وسایل تا موتورخانه جمع کرد.

با این حال ما جدول زیر را برای اطلاع شما از هزینه نصب و راه اندازی موتورخانه در کرج آماده کرده ایم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب دستمزد نصب و اجرای موتورخانه مراجعه کنید.

نوع خدمات

اجرت حدودی

نصب و راه اندازی مشعل گازی و گازوئیلی با دمپر موتور برقی تا ظرفیت 2 میلیون

حدوداً 600 هزار تومان

نصب و راه اندازی مشعل گازی و گازوئیلی دوگانه سوز با دمپر موتور برقی

حدوداً 600 هزار تومان

ساخت کلکتور برای نصب بر روی دیگ

حدوداً 450 هزار تومان

نصب هر انشعاب کلکتور

حدوداً 250 هزار تومان

نصب و راه اندازی دیگ بخار سونا

500 الی 700 هزار تومان

نصب و راه اندازی پمپ سیرکولاتور خطی

200 الی 300 هزار تومان

نصب و راه اندازی سختی گیر

1 الی 2 میلیون تومان

نصب و راه اندازی منبع انبساط

250 الی 350 هزار تومان

سایر خدمات از جمله نصب و راه اندازی دیگ چدنی تنها بعد از بازدید حضوری تکنسین موتورخانه قابل برآورد است و به صورت توافقی محاسبه می شود. قیمت های داده شده در جدول فوق بر اساس تعرفه خدمات تاسیسات 24 ساعته در سال 1401 است. بنابراین شما می توانید برای دسترسی به قیمت های به روز شده به صفحه تعرفه خدمات سایت مراجعه کنید.

 

در کدام مناطق کرج خدمات می دهیم؟

مجموعه ما این افتخار را دارد که به تمام شهروندان ساکن در کرج خدمات تاسیساتی خود از جمله نصب و راه اندازی موتورخانه را ارائه دهد. بنابراین فرقی نمی کند در کدام منطقه از این شهر ساکن هستید و قصد راه اندازی موتورخانه را دارید، نیروهای متخصص ما در تمام محلات کرج از جمله خلج آباد، مصلای کرج، شهرک فهمیده، عظیمیه، کیانمهر، آق تپه، سهرابیه، اسدآباد، مهرشهر، حصارک پایین، المهدی، حیدرآباد، باغستان غربی، کوی قائم، اسلام آباد، آسیاب برجی، منظریه، حصار و .... مستقر هستند و می توانید از تخصص آن ها بهره مند شوید.

 

چرا استفاده از تاسیسات 24 ساعته برای نصب موتورخانه در کرج؟

تعداد شرکت های تاسیسات ساختمانی در کرج کم نیستند، اما چرا در بین تمام این گروه های خدماتی باید از تاسیسات 24 ساعته استفاده کنید؟ به چند دلیل ما استفاده از خدمات این مجموعه را به شما پیشنهاد می کنیم:

  1. تمام خدمات این مجموعه و همچنین نصب و راه اندازی موتورخانه دارای گارانتی واقعی تضمین کیفیت خدمات است.
  2. این مجموعه سال های طولانی به صورت تخصصی در حوزه تاسیسات و موتورخانه فعالیت کرده است و تجربه بالایی در این زمینه دارد.
  3. هزینه دستمزد مجریان این مجموعه مشخص شده و شفاف است.
  4. شما می توانید برای اجرای پروژه نصب و راه اندازی موتورخانه ساختمان خود از بازدید رایگان تکنسین های این مجموعه برخوردار شوید.
  5. هیچ هزینه ای بابت ایاب و ذهاب متخصص از شما گرفته نمی شود.
  6. متخصصین این مجموعه موظف هستند بعد از اتمام کار محل پروژه را پاکسازی شده و تمیز به شما تحویل دهند.
  7. تمام متخصصین این مجموعه و از جمله تکنسین های موتورخانه کار آن دارای گواهی عدم سوپیشینه هستند.
  8. این مجموعه خدمات تاسیساتی خود را در 7 روز هفته و به صورت 24 ساعته به شما عرضه می کند.

با توجه به دلایل ذکر شده دیگر تردیدی باقی نمی ماند که مجموعه تاسیسات 24 ساعته یکی از بهترین مجموعه های تاسیساتی برای سپردن پروژه نصب و راه اندازی موتورخانه ساختمان است.

برای دریافت خدمات و ثبت سفارش خود کافیست همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کرده یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

منابع: منبع 1، منبع 2

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

 

اشتراک گذاری این صفحه