در این مطلب قصد داریم تا 8 دلیل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر را بررسی کرده و نحوه رفع این مشکل را نیز بیان کنیم.

 

با اینکه سیستم کولر آبی به نسبت انواع کولرهای گازی ساده تر است، اما کافیست کوچکترین بی توجه ای به این وسیله شود تا کل روند کار آن بهم بریزد.

در حالت طبیعی کارکرد کولر آبی باید آب وارده به تشتک کولر توسط پمپ دستگاه مکیده شده و سپس با کمک سه راهه های توزیع بر روی پوشال های کولر ریخته شود.

باد گرم تولید شده در نتیجه حرکت پروانه کولر به پوشال های خیس خورده کولر آبی برخورد کرده و در نهایت این باد خنک به داخل کانل های کولر منتقل می شود تا هوای داخل خانه را مطبوع و سرد کند.

اما در بعضی مواقع پمپ آب کولر دچار مشکل می شود، به این صورت که فشار پمپ بالا نمی رود. همین مسئله به ظاهر کوچک باعث اختلال در روند کلی کولر خواهد شد، که در ادامه قصد داریم دلایل آن را بیشتر بررسی کنیم.

صدمات احتمالی کولر در صورت عدم بالا رفتن فشار در پمپ آب کولر

توزیع آب در داخل کولر و در کل سرد کردن باد خروجی از کولر آبی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به فشار پمپ آب این وسیله بستگی دارد.

از طرفی فشار پمپ آب وابسته به میزان فشار آب ورودی به پمپ است که افزایش یا کاهش پیدا می کند. بنابراین اگر فشار در پمپ آب کولر بالا نرود، به این معنی است که هیچ آبی توسط پمپ مکیده نمی شود.

زمانی که مکش آب توسط پمپ در میان نباشد، خیس شدن پوشال ها و دریافت باد خنک در داخل خانه محال است.

با این تفاسیر مهمترین علامت بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر این است که دستگاه باد گرم می زند. به این صورت که موتور یا دینام کولر کار می کند و حتی وقتی کلید پمپ آب کولر را می زنید، صدای پمپ را می شنوید.

اما از باد خنک خبری نیست و اگر این مشکل هر چه زودتر رفع نشود، ممکن است واتر پمپ کولر نیم سوز شده یا کلاً بسوزد.

شاید علت سوختن پمپ آب کولر آبی به طور مستقیم با وجود یا عدم وجود فشار آب در کولر در ارتباط نباشد.

اما توجه داشته باشید که وقتی پمپ بدون هیچ فشار آبی در حال کار کردن است، حتماً بر روی سیم پیچ آن فشار وارد شده و داغ می کند.

از آنجا که آب مهمترین عامل خنک کننده واتر پمپ و حتی موتور یا دینام کولر است، اگر وجود آب را حذف کنیم، احتمال سوختن پمپ و موتور کولر دور از انتظار نیست.

در این صورت درگیر هزینه های اضافی و گزاف بابت تعمیر کولر آبی، خرید موتور کولر و تهیه پمپ آب جدید برای این وسیله خواهیم شد. جهت استعلام قیمت انواع موتور کولر آبی، لینک خرید موتور کولر آبی از دیجی کالا را لمس کنید.

8 دلیل بالا نرفتن فشار پمپ آب در کولر به همراه راه حل رفع آن ها

علت های متنوعی می توانند باعث شوند که فشار پمپ آب در کولر بالا نرود، در این قسمت سعی می کنیم تمام این دلایل را بررسی کرده و در ادامه راه حل رفع آن ها را نیز بیان کنیم:

  1. عدم وجود آب کافی برای مکش در تشتک کولر

گفتیم که آب عامل مهم در بالا رفتن فشار پمپ آب در کولر آبی است. بنابراین اولین دلیلی که می تواند باعث افت فشار در پمپ آب شود، عدم وجود آب کافی برای مکش در تشتک کولر است.

دلایل نبود آب کافی در تشتک کولر آبی

  • قطع بودن آب ورودی به کولر آبی
  • نشتی از محل اتصال شیلنگ آب کولر به بدنه
  • سوراخ شدگی یا ترکیدگی شیلنگ آب کولر
  • گرفتگی شیلنگ آب کولر آبی
  • سوراخ شدن کفی کولر
  • معیوب شدن شیر تخلیه کولر
  • خرابی شناور کولر
  • تنظیم نبودن شناور کولر

8 دلیل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر1

راه حل رفع مشکل نبود آب کافی در تشتک کولر آبی

به عنوان اولین قدم در جهت رفع مشکل عدم وجود آب کافی در تشتک کولر آبی برای مکش لازم است تا مراحل زیر را تک به تک انجام دهید و پس از تکمیل مرحله قبلی به سراغ مرحله بعدی بروید:

الف) شیر آب تغذیه کننده کولر آبی را چک کنید تا مطمئن شوید آب قطع نیست و شیر در حالت بسته قرار ندارد. اگر شیر آب ورودی بسته است، آن را باز کنید.

ب) شیلنگ کولر آبی معمولاً در بالا پشت بام و در معرض تابش خورشید، سرما، باران و باد قرار دارد. تمام این عوامل می توانند باعث پوسیدگی و ایجاد سوراخ های ریز و یا ترکیدگی شیلنگ شوند.

بنابراین بدنه شیلنگ را به خوبی بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ آبی از آن نشتی نمی کند. سپس به سراغ محل اتصال شیلنگ به بدنه کولر بروید. اتصال باید کامل محکم و خشک باشد.

چنانچه مشاهده کردید آب از بدنه شیلنگ کولر نشت می کند، باید شیلنگ کولر را تعویض کنید و در صورتی که نشتی از محل اتصال شیلنگ کولر بود، بایستی اتصال را محکم کنید.

گاهی هم ممکن است اتصال شیلنگ به دلیل رسوبات آب خراب شده باشد، در این حالت بهترین کار تعویض اتصال است.

مورد بعدی که باید در خصوص شلنگ کولر آبی تست کنید، باز بودن مسیر لوله است. چون این احتمال وجود دارد که در زمان نصب کولر آبی شیلنگ آب دستگاه توسط شن و ماسه یا اجسام خارجی دیگر مسدود شده باشد.

چنناچه مایلید با طریقه اجرای لوله کشی آب کولر آبی آشنا شوید، کافیست لینک مقاله را لمس کنید.

پ) زیر بدنه کولر آبی را به خوبی بررسی کنید. اگر مشاهده کردید که آب از زیر بدنه در حال ریزش است، حتی ریزش های خیلی کم، مطمئناً کفی کولر سوراخ شده است.

برای رفع این مشکل لازم است تا ابتدا آب ورودی به کولر را قطع کرده و شیر تخلیه کولر که بر روی کفی قرار گرفته را باز کنید تا آب کاملاً تخلیه شود.

سپس کفی کولر را به خوبی خشک کرده و به دنبال پوسیدگی بر روی کف باشید. توجه کنید که حتی پوسیدگی های ناچیز هم می توانند باعث نشتی آب از تشتک شده و در ادامه فشار پمپ آب دستگاه را کم کنند.

پس از یافتن پوسیدگی باید آن نقطه را خوب بتراشید و تمیز کنید. سپس با کمک یکی از روش های پیشگیری از پوسیدگی کولر آبی همچون استفاده از قیر سرد، اسپری قیر، ایزوگام و پوشش نانوالاستیک کفی کولر را عایق کنید.

البته راه مطمئن تری هم برای رفع پوسیدگی کفی کولر آبی وجود دارد، به این صورت که کفی کولر را از قطعات یدکی این وسیله تهیه کرده و کل کفی را تعویض کنید.

این احتمال هم وجود دارد که نشتی آب از محل شیر تخلیه در کفی کولر باشد، در این صورت چون رسوبات و لجن های داخل کفی باعث خرابی شیر می شوند، راهی جز تعویض این قطعه وجود ندارد.

ت) تنظیمات شناور کولر آبی را بررسی کنید. این قطعه مسئول کنترل سطح آب موجود در کفی کولر است.

شیر شناور در حالت تنظیم شده خود باید وقتی سطح آب در تشتک کولر به ارتفاع حدود یک سانتی متری زیر سر ریز رسید، جریان آب را قطع کند.

اگر شناور کولر آبی تنظیم نبود، ابتدا به مدل شناور دقت کنید، اگر شناور از نوع اهرمی بود، اهرم یا میله آن را کمی خم کنید و در صورتی که دارای پیچ بود، پیچ بالای فلوتر را بپیچانید تا تنظیم شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله نحوه نصب و تنظیم شناور کولر آبی مراجعه کنید.

  1. گرفتگی پره های پروانه در پمپ آب کولر

از جمله اجزای تشکیل دهنده کولر آبی که نقش مهمی در روند کار این وسیله دارد، پروانه واتر پمپ کولر آبی است.

پروانه پمپ با چرخش خود آب موجود در کفی یا تشتک کولر را مکش می کند و سپس آب را از طریق لوله خروجی خود به توزیع کننده آب بر روی پوشال ها می رساند.

حال اگر پروانه به علت یکی از عوامل زیر مسدود شود، با وجود اینکه آب در تشتک وجود دارد، نمی تواند آب را پمپاژ کند و در نتیجه فشار پمپ افت پیدا می کند.

دلایل گرفتگی پره های پروانه پمپ آب کولر آبی

  • تشکیل لجن، شوره و رسوبات در آب داخل کفی کولر آبی
  • ریختن پوشال ها به داخل آب کفی
  • عدم استفاده از توری در زیر پمپ آب کولر
  • عدم تعویض به موقع پوشال ها

8 دلیل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر2

راه حل رفع مشکل گرفتگی پره های پروانه پمپ آب کولر آبی

چنانچه علت افت فشار در پمپ آب کولر به دلیل چرخش نامناسب پره های پروانه پمپ به دلیل گرفتگی آن باشد، اقدامات زیر را برای رفع این مشکل انجام دهید:

الف) اولین و مهمترین اقدام برای حل مشکل گرفتگی پره های پروانه پمپ آب این است که آب داخل کفی را تمیز کنید.

از آنجا که آب داخل کفی کولر غالباً در معرض هوای گرم روی پشت بام در حالت راکد باقی می ماند و خود آب هم دارای مقداری املاح است، تشکیل رسوبات و لجن در آن زیاد دور انتظار نیست.

این لجن ها در هنگام مکش پمپ وارد قسمت پروانه پمپ شده و آن را از کار می اندازند، در نتیجه پروانه نمی تواند به خوبی چرخش کرده و آب با فشار بالا به سمت لوله های توزیع کننده ارسال کند.

برای از بین بردن رسوبات از کفی کولر آبی بایستی ابتدا درچه های کولر را باز کرده و سپس آب داخل کفی را به صورت کامل تخلیه کنید.

حال با کمک یک فرچه سیمی نازک که به ورق فلزی کف کولر آسیبی وارد نمی کند، به تمیز کردن آثار باقی مانده از رسوبات اقدام کنید.

چنانچه تجمع رسوبات و شوره در کولر آبی به حدی است که درب های دریچه کولر باز نمی شوند، بایستی ابتدا مقداری جوهر نمک یا محلول رسوب گیر کولر بر روی درب های دریچه بریزید تا رسوبات سست شوند و سپس درب را باز کرده و چند بار بر روی زمین بزنید.

در ادامه برای پیشگیری از تشکیل رسوبات آتی در کولر می توانید از روش هایی همچون ریختن مواد شوره گیر کولر آبی، نصب پدهای سلولزی، نصب سختی گیرهای خانگی، رسوب گیر کولر، محلول جوهر نمک و سرکه در داخل آب کولر استفاده کنید.

هر چند توجه داشته باشید که اگر آب داخل کفی کولر را زود به زود تعویض کرده و اقدام به نصب سایبان بر روی کولر آبی نمایید، هرگز با مشکل تشکیل رسوبات در کفی و در ادامه بالا نرفتن فشار در پمپ آب مواجه نخواهید شد. برای خرید سایبان کولر آبی از دیجی کالا لینک مورد نظر را لمس کنید.

ب) زمانی که آب داخل کفی کولر آبی را تعویض کرده و داخل آن را خوب شستشو دادید، دقت کنید که حتماً در زیر پمپ آب توری یا سبد قرار گرفته باشد.

این توری هر چند به ظاهر ساده می تواند سهم مهمی در ممانعت از ورود اجسام خارجی همچون پوشال های کولر آبی به داخل پروانه پمپ آب دستگاه داشته باشد.

پ) اقدام بعدی که می توانید در رفع مسدود شدگی پروانه پمپ کولر انجام دهید، تعویض پوشال های کولر آبی است.

عمر پوشال ها عموماً کمتر از یک دوره مصرف است، یعنی بر اساس چک لیست سرویس و نگهداری از کولر آبی لازم است تا پیش از آغاز استفاده دوباره از کولر آبی در فصل تابستان پوشال ها حتماً تعویض شوند.

برخی گمان می کنند که با شستشوی پوشال های کهنه و حذف شورهای تشکیل شده بر روی آن ها می توان دوباره از همان پوشال ها در کولر استفاده کرد.

اما این تفکر کاملاً غلط است، چون پوشال یک دوره استفاده شده عملاً دیگر توانایی تولید سرما نداشته و شوره های آب در داخل منافذ پوشال کاملاً نفوذ کرده اند و می توانند دوباره بر داخل آب کفی ریخته شده و سبب مسدودیت پروانه پمپ آب شوند. اگر قصد خرید پوشال کولر آبی از دیجی کالا را دارید، روی لینک مورد نظر بزنید.

ت) مهمترین مرحله به منظور باز کردن گرفتگی پروانه پمپ کولر آبی این است که پس از قطع کامل جریان برق از دستگاه، پمپ آب کولر را از روی کولر باز کرده و اگر اجسام خارجی در داخل بدنه و لابلای پره های پروانه گیر کرده اند، آن ها را تمیز کنید.

توصیه ما به شما این است که اگر در این زمینه تخصص ندارید، هرگز خود دست به کار نشده و از سرویسکار کولر آبی کمک بگیرید.

  1. خراب شدن پره های پروانه پمپ آب کولر

بعضی مواقع مشاهده شده است که پره های پروانه پمپ آب کولر، باز هم به دلیل رسوبات و سختی آب دچار خوردگی شده است.

این مشکل خود می تواند تاثیر منفی بر روی چرخش پمپ و بالا رفتن فشار آن بگذارد.

راه حل رفع مشکل خراب شدن پره های پروانه پمپ آب کولر

برای اینکه مطمئن شوید مشکل افت فشار در پمپ آب به دلیل خرابی پره های پروانه آن است، باید پمپ را باز کرده و پره های آن را چک کنید.

اما قبل از هر کاری از قطع بودن کامل سیستم برق دستگاه مطمئن شوید. اگر پره ها آسیب دیده بودند، می توانید پروانه پمپ کولر را به صورت جداگانه از بازار تهیه کرده و فقط همان قسمت را تعویض کنید.

8 دلیل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر3

  1. مسدود شدن مسیر ورودی آب به داخل پمپ کولر

تمام عوامل موثر در گیر کردن پروانه پمپ آب کولر آبی به اضافه سختی بالای آب می توانند مسیر ورودی آب به داخل پمپ کولر را مسدود کنند.

وقتی مسیر ورودی آب به داخل پمپ کولر که یک لوله باریک می باشد، بر اثر آلودگی موجود در آب کفی، سختی بالای آب، املاح معلق در آب و شوره های ریخته شده در آن مسدود شود، از مقدار فشار آب دریافتی توسط پمپ کاسته می شود.

در نتیجه پمپ نمی تواند آب کافی دریافت کرده تا پمپاژ کند. بنابراین فشار پمپ بالا نرفته و باز هم با مشکلاتی همچون داغ کردن کولر و حتی در بعضی مواقع آتش گرفتن کولر آبی مواجه خواهیم شد.

راه حل رفع مشکل مسدود شدن لوله ورودی آب به پمپ کولر

الف) در وهله اول باید پمپ آب را باز کرده و تمام جرم های انباشته شده در لوله ورودی آب به پمپ را تمیز کنید.

ب) سپس بهتر است برای پیشگیری از وقوع دوباره این مشکل از سختی گیرهای مغناطیسی بر سر آب ورودی به پمپ کولر استفاده کنید.

ما در مقاله راهنمای خرید بهترین رسوب گیر پکیج و آبگرمکن توضیحات کامل در خصوص این نوع سختی گیر را داده ایم، در صورت تمایل به این مقاله مراجعه کنید.

  1. عدم روغنکاری به موقع پمپ کولر آبی

پمپ کولر آبی از دو قسمت اجزای مکانیکی و اجزای الکتریکی تشکیل شده است، که چرخش و کار قسمت مکانیکی این قطعه وابسته به روغن کاری این قسمت است.

بنابراین اگر مدت زمان طولانی است که پمپ آب کولر را روغن کاری نکرده اید، توقع نداشته باشد که پمپ به خوبی بچرخد و فشار بالایی تولید کند.

اگر پمپ آب کولر همچنان به کار کردن در حالت بی روغنی یا همان خشکی کار کند، داغ کردن پمپ و در نهایت سوختن آن دور از انتظار نیست.

راه حل رفع خشک کار کردن پمپ آب کولر

تنها راه حل برای رفع خشکی پمپ آب کولر این است که حداقل سالی یکبار مخصوصاً پیش از استفاده مجدد از کولر آبی پمپ را روغن کاری کنید.

روغن کاری پمپ آب کولر آبی با استفاده از روغن های سرویس کولر که در بازار موجودند، انجام می شود. توجه داشته باشید نباید از روغن معمولی و پخت و پز برای روغن کاری هیچ کدام از قطعات کولر بخصوص پمپ دستگاه استفاده کنید.

توجه کنید که در زمان روغن کاری پمپ آب کولر هرگز روغن به بخش سیم پیچی موتور این وسیله وارد نشود، در غیر این صورت موتور اتصال کوتاه کرده و می سوزد.

مهمترین قطعه در داخل پمپ آب که در واقع همان قسمت باید روغن کاری شود، بوشن های بلبرینگ دار و محور بلبرینگ هاست.

بنابراین لازم است تا پیش از انجام روغن کاری پمپ آب آن را باز کنید. برای این منظور بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

الف) برق اصلی به کولر آبی را قطع کنید.

ب) پیچ های نگه دارنده پمپ به بدنه کولر را با کمک پیچ گوشتی مناسب باز کنید.

اگر برای انجام این کار به دنبال تهیه پیچ گوشتی هستید، مقالات راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی دوسو و چهارسو و راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی همه کاره و چند کاره می توانند اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهند.

پ) سیم های برق پمپ آب را از ترمینال کولر جدا کنید.

ت) بست اتصال دهنده شلنگ متصل به پمپ آب کولر را باز کنید.

ث) کلاهک روی پمپ را با آچار مناسب باز کرده و کنار بگذارید.

ج) با استفاده از پیچ گوشتی تخت به پروانه پمپ که در قسمت بالای محور پمپ قرار گرفته خیلی آرام فشار وارد کنید تا از جای خود برداشته شود.

چ) درپوش موتور پمپ را با آچار تخت باز کرده و کنار بگذارید.

ح) درپوش موتور را روغن کاری کنید.

خ) استاتور پمپ را از روتور جدا کرده و سر سیم های کابل را از ترمینال جدا کنید.

د) محور موتور را نیز از بوش درپوش پایین موتور جدا کرده و خوب رسوب زدایی کنید.

ذ) مهره پیچ نگه دارنده پایه پمپ را باز کرده و بوشن روی درپوش را در بیاورید.

ر) بوشن بالا و بوشن پایین پمپ را با روغن ضد آب به خوبی روغن کاری کرده و تمام قطعات پمپ به جز بخش سیم پیچی آن را رسوب زدایی نمایید.

ز) در نهایت تمام قطعاتی که باز کردید را از آخر به اول ببندید و پمپ کولر را در جای قبلی خود قرار دهید.

آموزش داده شده در خصوص روغن کاری پمپ با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین بود. اگر مایلید با طریقه روغن کاری پمپ کولر آبی با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتی آشنا شوید، روی لینک مقاله بزنید.

8 دلیل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر4

  1. عدم برقدار بودن پمپ آب کولر

ساده ترین دلیلی که می توان برای بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر در نظر گرفتن، وصل نبودن برق پمپ آب کولر می باشد.

علامت بارز عدم اتصال پمپ به برق این است که در زمان زدن کلید مربوط به پمپ آب هیچ صدایی مبنی بر کار کردن پمپ آب به گوش نمی رسد.

راه حل رفع مشکل عدم برقدار بودن پمپ آب کولر

در چنین مواقعی قبل از اینکه احتمال سوختن پمپ کولر آبی را بدهید، سیستم برق پمپ را بررسی کنید. برای این منظور پمپ را جداگانه به برق وصل کنید.

اگر پمپ کار می کرد، به این معنی است که سیم های اتصال دهنده برق پمپ از کولر دچار قطعی شده و نیاز به تعمیر دارد. توصیه می کنیم این بخش از کار را به مجری تعمیرکار کولر آبی بسپارید.

  1. پایین بودن توان پمپ آب کولر

مقدار توان پمپ های آب کولر آبی حداکثر 500 وات بوده و از نوع تک فاز است. با این حال قدرت پمپاژ پمپ های کولر آبی با توجه به تعداد پره های آن ها با هم فرق می کند.

مثلاً امروزه شاهد طراحی و تولید پمپ کولر آبی در تعداد پره های بین 3، 4 و 5 پر هستیم که طبیعتاً هر چه تعداد پره های پروانه پمپ آب بیشتر باشد، قدرت و توان پمپ برای تولید فشار بیشتر می شود.

راه حل رفع مشکل پایین بودن توان پمپ آب کولر

از آنجا که این مسئله به دلیل ضعیف بودن پمپ آب است، تنها راه حل تعویض پمپ آب کولر با نمونه قوی تر آن می باشد، که در ادامه این مطلب طریقه تعویض پمپ کولر را توضیخ داده ایم. برای استعلام قیمت و خرید پمپ آب کولر آبی از دیجی کالا روی لینک بزنید.

  1. خرابی پمپ آب کولر

آخرین دلیل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر می تواند خرابی یا سوختن پمپ آب باشد. در این صورت هیچ فشاری در پمپ ایجاد نمی شود، چون این قطعه سوخته و نمی تواند روشن شده و فشار تولید کند.

علائم سوختن پمپ آب کولر

  • استشمام بوی سوختگی از پمپ
  • عدم مکش آب توسط پمپ
  • عدم ریزش آب از توزیع کننده ها بر روی پوشال ها
  • خروج باد گرم از کولر آبی

چنانچه پمپ آب کولر آبی سوخته باشد، اما با این وجود کولر را روشن کنید، این احتمال وجود دارد که دینام دستگاه نیز بسوزد. پس قبل از ایجاد مشکلات بیشتر و نیاز به صرف هزینه های بالاتر سریع تر برای تعویض پمپ اقدام کنید.

 

در نتیجه تنها راه حل خرابی یا سوختگی پمپ آب تعویض این وسیله بر اساس مراحل زیر است:

طریقه تعویض و نصب پمپ آب کولر آبی

اولین اقدامی که باید انجام دهید، خرید پمپ آب کولر آبی جدید و متناسب با دستگاه است. برای این منظور پیشنهاد می کنیم حتماً مقاله راهنمای خرید بهترین پمپ آب کولر آبی را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که میزان ولتاژ پمپ کولر خریداری شده با نمونه قبلی یکسان باشد. همچنین بهتر است پمپ کولر جدید را از بین نمونه هایی انتخاب کنید که خود سیستم تمیز کننده دارند که ذرات معلق را از پمپ خارج می کنند.

در این صورت احتمال مسدود شدن پروانه پمپ، افت فشار در آن و سوختگی دوباره پمپ بسیار کاهش پیدا می کند.

  • برق ورودی به کولر را به طور کامل قطع کنید.
  • درب های کولر را باز کنید تا به پمپ داخل آن دسترسی داشته باشید.
  • سیم مربوط به پمپ آب سوخته را به وسیله پیچ گوشتی از ترمینال کولر جدا و باز کنید. احتمالاً برای انجام ایمن این کار به پیچ گوشتی عایق نیاز خواهید داشت.
  • گیره شیلنگ پمپ را بردارید، برای این کار می توانید از سیم چین استفاده کنید.
  • شلنگ پمپ کولر را تا جایی که امکان دارد از یک طرف شلنگ جابجا کنید.
  • پیچ های نگه دارنده پمپ بر روی بدنه کولر را باز کنید.

8 دلیل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر5

  • پمپ آب جدید را در محل خود قرار دهید.
  • شلنگ پمپ از کولر آبی را به قسمت T شکل آب رسانی متصل کنید.
  • قسمت T شکل آب رسانی را به پمپ آب وصل کنید.
  • طرف دیگر شلنگ باید به توزیع کننده آب متصل شود.

8 دلیل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر6

  • سیم برق پمپ آب کولر را همانند نمونه قبلی در جای خود وصل کنید.
  • آب ورودی به کولر را وصل کرده و برق دستگاه را برقرار کنید.
  • کلید پمپ آب دستگاه را بزنید و ریزش آب توسط پمپ آب کولر را بر روی پوشال ها بررسی کنید.
  • درب های کولر آبی را در جای خود ببندید.

 

توصیه هایی به منظور پیشگیری از مشکل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر

همانطور که ملاحظه کردید دلایل زیادی می توانند باعث شوند که پمپ آب کولر آن مقدار فشار مناسب را نداشته باشد.

اما اگر به توصیه های زیر عمل کنید، به شما قول می دهیم که احتمال بروز این مشکل در کولر آبی شما به صفر خواهد رسید:

  • آب داخل کفی یا تشتک کولر آبی را در فواصل زمانی مرتب تعویض کنید.
  • از مواد رسوب گیر و سختی گیر در قسمت ورودی آب به کولر استفاده کنید.
  • پیش از استفاده مجدد از کولر آبی کفی کولر را کاملاً تمیز کنید.
  • نسبت به آبریزی از زیر کولر و شیلنگ متصل به آن حساس بوده و در صورت مشاهده برای رفع سریع آن اقدام کنید.
  • قبل از روشن کردن کولر در ابتدای فصول گرم سال، اقدامات مورد نیاز در خصوص سرویس کولر آبی از جمله روغن کاری پمپ آب، تعویض پوشال ها، تنظیم شناور و بررسی سیستم برق رسانی دستگاه را انجام دهید.
  • حتماً پمپ آب کولر را در داخل توری یا سبد مخصوص به خود قرار دهید.
  • هر چند وقت یک بار مقداری سرکه یا مواد سفید کننده در داخل آب کفی کولر بریزید و اجازه دهید آب در داخل سیستم آب رسانی آن گردش کند.
  • پیش از جمع کردن کولر آبی در آغاز فصل سرما، آب داخل تشتک کولر را خالی کرده و کفی آن را تمیز بشویید.

8 دلیل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر7

جمع بندی:

در این مطلب سعی کردیم تمام عواملی که می توانند در بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر آبی و در نتیجه خروج باد گرم از این وسیله موثر باشند را بررسی کنیم.

همچنین با ارائه توضیحات کامل نحوه برطرف کردن هر کدام از این عوامل مشکل زا را برای شما بازگو کردیم، با این امید که دیگر با مشکل افت فشار در پمپ آب کولر آبی خود مواجه نشوید.

اما همانطور که در طول متن بارها تاکید کردیم، عدم توجه به سرویس منظم کولر آبی آن هم پیش از استفاده از این وسیله سر منشا تمامی مشکلاتی است که بیان کردیم.

بنابراین توصیه می کنیم حتماً قبل از استفاده مجدد از کولر آبی سرویس این وسیله را به سرویسکار متخصص بسپارید و همچنین تعمیر کولر آبی را فقط به افراد کار بلد و فعال در این حوزه محول کنید.

8 دلیل بالا نرفتن فشار در پمپ آب کولر8

همکاران ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته دانش و تجربه کافی به منظور عیب یابی، سرویس و تعمیر کولر آبی را دارند.

شما می توانید همین الان برای ثبت سفارش با شماره های داخلی سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

منبع فارسی:

منبع1 منبع2

منبع انگلیسی:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4

اشتراک گذاری این صفحه