ما در این مطلب قصد داریم علت برق دار شدن بدنه پکیج و نحوه رفع آن را بیشتر بررسی کنیم تا با ارائه راهکارهای واقعی شما را از شر این مشکل خلاص نماییم.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

انواع پکیج دیواری از طریق آب، برق و گاز ورودی به دستگاه مشغول به کار می شوند تا علاوه بر گرم کردن آب مصرفی سیستم گرمایش ساختمان، یعنی رادیاتور شوفاژ و یا سیستم گرمایش از کف را نیز گرم کنند.

بنابراین وجود برق در پکیج به دلیل برد الکترونیکی و سایر قطعات برقی همچون پمپ سیرکولاتور، شیر سه راهی و فن کاملاً طبیعی بوده و برای کارکرد دستگاه ضروریست.

اما در اخبارهای رسیده از سمت کاربران ما اینطور گزارش شده که بدنه پکیج آن ها برق دار شده است، به حدی که در صورت لمس پکیج، انگشتان آن ها حالت گزگز برق گرفتگی پیدا می کند.

برخی دیگر نیز اعتراض داشتند که نه تنها بدنه پکیج آن ها برق دار شده، بلکه وقتی شیر آب را باز می کنند هم دچار برق گرفتگی جزئی می شوند.

به قدری که بدنه شیرآلات آشپزخانه و حتی حوله خشک کن نصب شده در حمام نیز همین حالت را نشان می دهند.

به همین دلیل ما بر خود واجب دانستیم تا به منظور محافظت از جان شما در برابر خطر برق گرفتگی از پکیج و کمک به بازگشت آسایش به خانه هایتان این مقاله را آماده کنیم.

در ادامه ابتدا علت برق دار شدن پکیج را بررسی کرده و سپس راه حل هایی برای رفع آن به شما پیشنهاد خواهیم داد.

 

چرا در پکیج از برق استفاده می شود؟

قسمت های مختلف پکیج دیواری با توجه به فن دار بودن یا بدون فن بودن دستگاه کمی متفاوت هستند.

اما به طور کلی اجزای پکیج به دو دسته الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می شوند، که بخش اصلی صحبت ما در این مطلب بیشتر به قسمت های متصل به برق یا الکتریکی پکیج مربوط می شوند.

برای رسیدن به این جواب که چرا در پکیج از برق استفاده می شود؟ لازم است تا ابتدا قطعات الکتریکی این وسیله را کمی بررسی کنیم.

قطعات الکترونیکی داخل پکیج خود به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. برد دستگاه که وظیفه کنترل و اجرای برنامه های تنظیمی و درخواست شده را دارد.
  2. قطعاتی از پکیج که فقط با فرمان برد کنترل عملیات را اجرا می کنند و معمولاً از برق 110 و 220 ولت تغذیه می شوند.
  3. قطعاتی که تغییرات را به برد کنترل گزارش می دهند و برد به نسبت این اخبار به قطعات مجری فرمان در پکیج دستور انجام عملیات را صادر می کند.

01.jpg

  • پمپ خطی یا سیرکولاتور پکیج

یکی از قطعات متصل به برق در پکیج که اتفاقاً تاثیر بسیار زیادی در روند کار دستگاه دارد، پمپ دستگاه است.

برای جبران افت فشار مدار گرمایش و گردش آب گرم در مسیر بسته گرمایش پکیج از پمپ سیرکولاتور یا خطی استفاده می شود.

جالب است بدانید این پمپ توسط یک عدد خازن که به صورت سری یا متوالی در مدار الکتریکی آن نصب شده راه اندازی می شود.

  • فن پکیج

وظیفه فن در پکیج مکش هوا به داخل محفظه احتراق دستگاه و بیرون راندن محصولات گازی حاصل از احتراق است. فن ها نیز از برق 220 ولت برای عملکرد خود تغذیه می کنند.

  • شیر گاز

برای کنترل روشن و خاموش شدن و تنظیم شعله پکیج از شیر گاز استفاده می شود. این قطعه نیز معمولاً با برق 220 یا 110 ولت متناوب کار می کند.

  • جرقه زن

جرقه زن وظیفه تخلیه صحیح بار الکتریسته جمع شده توسط برد در مسیر خروجی گاز از پره های مشعل را به عهده دارد.

  • شیر برقی یا سه راهی پکیج

شیر سه راهی یا شیر برقی پکیج که به نام شیر موتوری نیز شناخته می شود، قطعه بسیار مهم در پکیج های دو مبدل است.

این قطعه مدار آب گرم و شوفاژ را در مواقع نیاز باز و بسته می کند و خود از سه قسمت موتور، بلوک سه راهه و سوپاپ تشکیل شده است.

موتور شیر برقی در قسمت بالای آن قرار گرفته و حرکت آن از نوع خطی رفت و برگشت می باشد. این قطعه نیز با ولتاژ 220 تا 230 ولت کار می کند.

 

علل برق دار شدن بدنه پکیج

حال که با منشاء برق در پکیج به منظور راه اندازی قطعات الکترونیکی آن بیشتر آشنا شدید، بهتر می توان علل برق دار شدن پکیج را بررسی کرد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته چند دلیل از جمله دلایل عمده برق دار شدن بدنه پکیج هستند:

  1. سوختن قطعات برقی داخل پکیج و ایجاد اتصال کوتاه

در قسمت فوق قطعات برقی پکیج از جمله پمپ، شیر سه راهی یا برقی و فن دستگاه را یک به یک بررسی کردیم.

حال اگر هر کدام از این قطعات بسوزند و حتی از نظر بسیاری از کارشناسان نیم سوز شوند، احتمال ایجاد اتصال کوتاه در دستگاه زیاد شده و در نتیجه پکیج برق دار می شود.

اتصال کوتاه در واقع مداری است که به جریان اجازه می دهد تا از یک مسیر ناخواسته گذر کند. نتیجه این اتفاق می تواند آسیب به مدار، تولید گرمای بیش از حد، آتش یا انفجار باشد.

  1. سوختن فیوز پکیج

در داخل پکیج دیواری از سیستم برد الکترونیکی استفاده شده است. برد در واقع مرکز کنترل و مدیریت دستگاه است که ورودی و خروجی های پکیج را چک می کند.

این قطعه خود شامل رله، ترانس تغذیه، فیوز و آی سی رگلاتور می باشد. رله موجود بر روی برد از یک بوبین و یک سری کنتاکت تشکیل شده است.

همچنین ترانس تغذیه بر روی برد پکیج برق 220 ولت متناوب شهری را به برق 9 و 18 ولت متناوب تبدیل می کند.

فیوز یکی از اصلی ترین قطعات الکترونیکی پکیج است که در ورودی برق اصلی به دستگاه قرار دارد و در مقابل هر نوع اتصال کوتاه عمل کرده و برق ورودی به برد را قطع می کند.

با توجه به این توضیحات اگر فیوز دستگاه خراب شده باشد، در مقابل اتصال کوتاه احتمالی ایجاد شده در پکیج عمل نکرده و برق ورودی را قطع نمی کند.

همین عامل خود می تواند یکی از دلایل برق دار شدن پکیج باشد، که در این صورت فیوز قابل تعمیر نبوده و فقط می توان آن را با یک فیوز جدید تعویض کرد.

02.jpg

  1. اتصال سیم های رابط برق داخلی با بدنه

طبیعتاً برای برقراری جریان برق به قطعات الکترونیکی داخل پکیج بایستی از اتصالات سیم برق استفاده کرد.

حال اگر اتصال سیم برق به این قطعات بنابر دلایلی همچون نصب اشتباه و یا جابجایی پکیج دیواری قطع شود، این احتمال وجود دارد که سر سیم ها با بدنه یا حتی یا سایر اجزای داخلی پکیج اتصال پیدا کند.

  1. از بین رفتن روکش سیم های رابط

ساده ترین علت برق دار شدن بدنه پکیج به از بین رفتن روکش سیم های رابط برق در دستگاه یا به معنای عامیانه آن لخت شدن سیم ها مربوط می شود.

  1. عدم اتصال کابل ارت در پکیج

در این قسمت شما را با اصلی ترین دلیل برق دار شدن پکیج آشنا می کنیم و آن عدم اتصال کابل ارت پکیج است.
پکیج نیز همانند سایر وسایل برقی همچون ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولر آبی و غیره در تمام طول سیم کشی خود و در کنار فاز و نول خود یک عدد کابل ارت دارد .

دلیل به کارگیری کابل ارث (earth) که برخی در زبان عامیانه به آن کابل ارت نیز می گویند، تخلیه بار الکتریکی جمع شده در دستگاه به زمین است.

این سیم باعث جلوگیری از برق گرفتگی خواهد شد. با این توضیح که در مدارات الکتریکی داخل پکیج و قطعات الکترونیکی دستگاه ممکن است نشتی برق بوجود بیاید، که در قسمت فوق به آن ها اشاره کردیم.

حال در ادامه این احتمال وجود دارد که این نشتی جریان برق توسط اجسام هادی یا رسانای داخلی پکیج به سطخ خارجی آن نیز مانند بدنه پکیج منتقل شود.

به طوری که با دست زدن به سطح بدنه پکیج جریان الکترسیته به بدن افراد و حتی اجسام هادی اطراف آن همچون آب درون دستگاه و شیرآلات ساختمانی انتقال پیدا کند.

به همین دلیل و با هدف جلوگیری از بروز این فاجعه لازم است اجسام هادی پکیج از طریق یک سیم به زمین متصل شوند. این کار با کمک کابل ارت موجود در سیم کشی ساختمان صورت می گیرد.

با انجام این کار نه تنها خطرات برق گرفتگی از پکیج به دلیل نشتی جریان برق از بین می رود، بلکه ایمنی محیط زندگی و کار افزایش پیدا می کند.

03.jpg

نحوه رفع مشکل برق دار شدن پکیج

حال اگر با وجود توضیحاتی که تا به اینجا دادیم، بدنه پکیج برق دار شود، راه چاره چیست؟

ما چند راهکار در این قسمت برای شما بیان کرده ایم:

  • انجام سرویس دوره ای مرتب پکیج

اولین توصیه ما به شما این است که به منظور پیشگیری و حتی رفع برق دار شدن پکیج، سرویس دوره ای دستگاه را به صورت مرتب و برنامه ریزی شده انجام دهید.

در طی سرویس پکیج فرد سرویسکار می تواند وجود مشکلات احتمالی در سیستم برق دستگاه و ایرادات جزئی در فن، پمپ و یا شیر سه راهی پکیج را شناسایی کرده و قبل از ایجاد مشکلات بیشتر آن ها را رفع کند.

در کلیپ کوتاه زیر آقای محمد اشتیاقی از سرویسکاران پکیج در مورد سرویس دوره ای پکیج و مزایای آن نکاتی را بیان می کنند.

 

 

  • نصب پکیج توسط مجری متخصص نصاب و تعمیرکار پکیج

از آنجا که یکی از دلایل برق دار شدن پکیج به نصب غیر اصولی این وسیله مربوط می شود، لازم است پکیج تنها توسط فرد نصاب و تعمیرکار پکیج نصب شود تا از سلامت سیستم برق و اتصال کابل ارت پکیج اطمینان حاصل کند.

  • چک کردن قطعات در صورت برق دار شدن پکیج

در مواقعی که ملاحظه کردید پکیج برق دار شده است، بایستی هرچه زودتر از یک تعمیرکار پکیج بخواهید تا دستگاه را چک کند.

از نظر بسیاری از متخصصن حوزه برق و الکترونیک اگر پریز اتصال دو شاخه پکیج کابل ارت داشته باشد، این اتفاق رخ نمی دهد.

ولی در بعضی مواقع برق دزدی قطعات پکیج که دارای برق ۲۲۰ ولت هستند، مانند پمپ پکیج، فن، شیر برقی گاز و اتصال آنها به بدنه باعث این مشکل می شود.
بنابراین لازم است تعمیرکار پکیج برای رفع این مشکل سیم ارت را از این قطعات جدا کرده و هر کدام را به صورت تک به تک تست کند.

از شما دعوت می کنیم برای آشنایی با علائم خرابی پمپ پکیج و نحوه رفع عیب آن به مقاله تعمیر پمپ پکیج مراجعه کنید.

04.jpg

  • حفر چاه ارت در ساختمان

چنانچه برق دار شدن پکیج به دلیل نبود کابل ارت در ساختمان باشد، تنها راه حل اساسی برای رفع آن حفر چاه ارت در ساختمان است.

چاه ارت را به دو صورت عمیق و سطحی می توان حفر کرد. همانطور که در تصویر زیر می بینید، در روش عمقی یک عدد چاه را در عمق زمین حفر می کنند و در داخل آن یک سیم مسی بر روی صفحه ای فلزی جوش داده می شود.

سپس اطراف آن را از مواد بنتونیت می پوشانند و سیم مسی را تا بیرون از چاه ارت ادامه می دهند. در ادامه تمامی دستگاه های الکترونیک را به آن متصل می کنند.

05.jpg

البته برخی افراد یک نظریه دیگر برای رفع برق دار شدن پکیج نیز دارند، که از نظر بسیاری از متخصصین حوزه برق و الکترونیک این کار نه تنها اصولی نیست، بلکه می تواند فاجعه آور باشد.

پیشنهاد ایشان این است که یک عدد سیم را از یک طرف به بدنه پکیج و از طرف دیگر به لوله آب یا گاز داخل ساختمان متصل کنیم.

اما همانطور که گفتیم عملی بودن این پیشنهاد از سمت متخصصین رد شده است. هر چند ممکن است برای مدت زمان موقت کارساز باشد.

  • استفاده از محافظ برق پکیج

در کنار تمام توصیه ها و راهکارهایی که تا این قسمت عنوان کردیم، استفاده از دستگاه محافظ برق پکیج نیز می تواند یک راهکار ساده، عملی و ارزان قیمت به منظور رفع برق دار بودن بدنه پکیج باشد.

چرا که این وسیله می تواند وجود بار الکتریکی اضافی در دستگاه را شناسایی کرده و به صورت خود به خود برق ورودی به پکیج را قطع کند تا زمانی که نوسانات برق از بین برود.

اگر شما هم به دنبال تهیه محافظ برق پکیج هستید، به شما توصیه می کنیم پیش از اقدام به خرید مقاله راهنمای خرید بهترین محافظ برق پکیج را مطالعه کنید.

 

جمع بندی:

با توضیحاتی که در این قسمت در خصوص علت برق دار شدن پکیج دادیم، به این نتیجه رسیدم که علت این مشکل را هم می توان در قطعات داخلی پکیج و هم در سیستم برق ساختمان جستجو کرد.

چنانچه مشکل از قطعات داخلی پکیج باشد با اقدام به موقع در خصوص سرویس و تعمیر پکیج می توان تا حدود زیادی از رخ داد این اتفاق پیشگیری کرد.

06.jpg

با توجه به اینکه نصب، سرویس و تعمیر پکیج از جمله خدمات ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته است، مجریان متخصص ما می توانند علت برق دار شدن پکیج شما را در اسرع وقت شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنند.

بنابراین شما می توانید همین الان برای ثبت سفارش با ما تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منابع:

منبع 1، 2، 3، 4، ،6 5

اشتراک گذاری این صفحه