چنانچه شما نیز به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستید که پرشر سوئیچ پمپ آب چیست؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 انواع پمپ آب در قدرت های نیم تا 3 اسب بخار از جمله تجهیزات پرکاربرد در ساختمان هایی هستند که با کمبود فشار آب مواجه بوده و یا قصد دارند آب را تا ارتفاع بالایی پمپاژ کنند.

اما توجه داشته باشید که استفاده از پمپ آب به تنهایی نه تنها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست، بلکه کارایی این وسیله را تا حد بسیاری تنزل می دهد.

چرا که اگر پمپ آب به تنها و بدون هیچ گونه تجهیزات جانبی در ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد، باید با هر بار باز و بسته شدن هر کدام از شیرآلات ساختمان پمپ آب نیز دائماً روشن و خاموش می شود.

این روند در دراز مدت سبب سوختن پمپ و مصرف بیش از اندازه برق در این سیستم می شود، بنابراین باید به فکر راه چاره ای بود.

در این بین تجهیزات جانبی گوناگونی برای کنترل زمان روشن و خاموش شدن پمپ و به نوعی حفاظت از این سیستم طراحی شده اند، که ما در ادامه این مطلب قصد داریم با یکی از آن ها، یعنی پرشر سوئیچ پمپ آب آشنا شویم.

 

پرشر سوئیچ پمپ آب چیست؟

همانطور که گفتیم پمپ آب مسئول انتقال آب بهداشتی به داخل سیستم لوله کشی آب در ساختمان های مسکونی و تجاری می باشد.

اما ما به وسیله ای نیاز داریم که نه تنها میزان فشار آب دریافتی توسط پمپ آب را طوری تنظیم کند که بر اساس سیستم لوله کشی ساختمان باشد، بلکه این وسیله باید از روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب جلوگیری کند.

در غیر این صورت این فشار بالا سبب ایجاد ضربات قوچی در پمپ و از هم گسستگی اتصالات سیستم لوله کشی آب ساختمان شده و با هر باز و بسته شدن شیر آب پمپ روشن و خاموش می شود.

پرشر سوئیچ پمپ آب یا کلید فشار، دقیقاً همان وسیله ای است که برای رسیدن به این اهداف به آن نیازمندیم.

به بیانی بهتر پرشر سوئیچ پمپ آب وسیله ای است، که زمان روشن و خاموش شدن پمپ آب را بر اساس میزان فشار این وسیله تنظیم و کنترل می کند.

در نتیجه از افت فشار آب و یا فشار بیش از حد در سیستم لوله کشی خبری نیست و می توان با هر بار باز کردن شیر آب، از آب با فشار مناسب بهره برد.

لازم به ذکر است که پرشر سوئیچ پمپ آب را باید به همراه مخزن تحت فشار، گیج فشار و پنج راهی بر روی پمپ آب نصب نمود، تا این وسیله با توجه به تغییر فشار آب سبب راه اندازی خودکار پمپ آب شود.

پرشر سوئیچ پمپ آب چیست1

نحوه عملکرد پرشر سوئیچ پمپ آب

روش کار پرشر سوئیچ پمپ آب وابسته به فشار آب بوده و در واقع این فشار سیستم است که سبب فعال یا غیر فعال شدن این دستگاه می شود.

به این صورت که پرشر سوئیچ، میزان فشار پمپ را در سیستم مانیتور می کند، هر زمان فشار پمپ به نطقه ست پوینت در دستگاه به عنوان فشار cut-on یا روشن برسد، کنتاکت های الکتریکی واقع در پرشر سوئیچ پمپ آب فعال می شوند.

در این هنگام با فعال شدن سوئیچ، فرمان روشن شدن پمپ را صادر کرده و از این طریق پمپ شروع به پمپاژ آب می کند.

به عنوان مثال چنانچه فشار تنظیمی یا cut-onپمپ آب بر روی 3 بار باشد، زمانی که این میزان فشار در سیستم به زیر 3 بار برسد، پرشر سوئیچ پمپ آب فعال می شود.

در این حالت کنتاکت فعال شده یک سیگنال الکتریکی به پمپ آب ارسال می کند و با روشن کردن پمپ آب اجازه می دهد جریان آب برقرار شود تا فشار سیستم به نقطه ست پوینت یا مقدار مورد نظر برسد.

در مقابل به عنوان مثال، چنانچه فشار حداکثری یا cut-off پمپ آب بر روی 4 بار تنظیم شده باشد، اگر فشار پمپ آب از این بازه فراتر برود، کنتاکت های پرشر سوئیچ پمپ آب قطع اتصال می کنند تا با خاموش کردن پمپ از افزایش فشار سیستم جلوگیری شود.

محل قرارگیری پرشر سوئیچ معمولاً در داخل جعبه ای بر روی پمپ آب است، که البته در مدل های متفاوت از پمپ آب، این محل می تواند کمی متغیر باشد.

چنانچه فشار پمپ آب شما دائماً درحال کم و زیاد شدن است، به مقاله علت نوسان فشار پمپ آب ساختمان و رفع آن مراجعه کنید.

پرشر سوئیچ پمپ آب چیست2

اجزای پرشر سوئیچ پمپ آب

پرشر سوئیچ پمپ آب از اجزای مختلفی تشکیل شده است، که همکاری تمامی این قسمت ها سبب کارایی این وسیله در کنترل و تنظیم فشار پمپ آب می شود:

  1. پیچ تنظیم فشار

پیچ تنظیم فشار یکی از مهمترین قسمت ها به منظور تنظیم فشار پمپ آب خانگی می باشد، چرا که این قطعه در پرشر سوئیچ، میزان فشار دستگاه را تنظیم می کند.

با استفاده از پیچ تنظیم فشار می توان فشار روشن و خاموش را به شکلی تنظیم کرد که سوئیچ در این بازه روشن و خاموش شود.

لازم به ذکر است که برخی از مدل های پرشر سوئیچ پمپ آب دارای دو عدد پیچ تنظیم برای فشار روشن و فشار خاموش دستگاه می باشند.

در حالی که برخی از مدل های دیگر تنها دارای یک عدد پیچ هستند، که با استفاده از همان پیچ می توان فشار کلید را تنظیم کرد.

بازه فشار روشن و خاموش پرشر سوئیچ پمپ آب در مدل های مختلف شاید متفاوت باشد، اما اکثراً بین 2 تا 6 بار قابلیت تنظیم فشار دارند.

چنانچه دو عدد پیچ تنظیم در پرشر سوئیچ پمپ آب به کار رفته باشد، پیچ بزرگ تر مخصوص کم و زیاد کردن میزان فشار cut-in و cut-off و پیچ کوچک تر مخصوص تنظیم دلتای پمپ آب می باشد.

پرشر سوئیچ پمپ آب چیست3

  1. دیافراگم

دیافراگم پرشر سوئیچ می تواند از جنس پلاستیکی و یا فلزی انتخاب شود، این قطعه به ورودی فشار سوئیچ متصل شده و با کاهش و یا افزایش فشار در سوئیچ، دیافراگم جابجا می شود.

در نهایت حرکت دیافراگم به بدنه یا شفت سوئیچ فشار وارد کرده و سبب جابجایی آن می شود.

زمانی که فشار وارده به شفت به حداکثر خود برسد، با رسیدن به سوئیچ سبب اتصال کنتاکت ها می شود و به این صورت است که پرشر سوئیچ پمپ آب فعال می شود.

در مقابل وقتی فشار در سیستم افت می کند، دوباره شفت از سوئیچ جدا شده و کلید به حالت اولیه خود یعنی خاموش باز می گردد.

  1. کنتاکت های الکتریکی

کنتاکت های الکتریکی در پرشر سوئیچ پمپ آب همان قطعه بسیار مهمی هستند، که سبب فعال یا غیر فعال شدن پرشر سوئیچ و ارسال فرمان مبنی بر روشن و خاموش شدن پمپ آب می شوند.

به این صورت که وقتی میزان فشار در سیستم افت می کند، کنتاکت ها بر اثر حرکت دیافراگم موجود در پرشر سوئیچ بسته می شوند تا بعد از برقراری اتصالات، پمپ برای روشن شدن فعال شود.

در مقابل وقتی فشار پمپ به نقطه ست پوینت یا مقدار مورد نظر برسد، کنتاکت ها باز می شوند تا اتصال سوئیچ با پمپ قطع شده و دستگاه خاموش شود.

پرشر سوئیچ پمپ آب دارای یک سیم پیچ نیز می باشد، که درون جعبه کنترل تعبیه شده، سیم های درون جعبه به ورودی های جداگانه به در سوئیچ متصل شده اند و تعدادی از این ورودی ها به برق منبع اتصال دارند.

پرشر سوئیچ پمپ آب هم مانند هر وسیله دیگری ممکن است خراب شود، به همین دلیل مطلب تعمیر پرشر سوئیچ پمپ آب را برای شما آماده کرده ایم. جهت مطالعه روی لینک مقاله بزنید.

جمع بندی:

استفاده از پرشر سوئیچ در کنار پمپ آب به منظور حفظ سلامت، کارایی و کاهش صدمات وارده به پمپ بسیار لازم به نظر می رسد.

در این بین انتخاب و خرید پرشر سوئیچ استاندارد و دارای حساسیت بالا از اهمیت زیادی برخوردار است تا نه تنها دقت بالایی داشته باشد، بلکه روش تنظیم آن نیز به راحتی صورت بگیرد.

به همین دلیل توصیه ما به شما این است که بر روی لینک خرید پرشر سوئیچ پمپ آب از دیجی کالا بزنید تا پس از بررسی نظر کاربران قبلی بهترین نمونه را انتخاب و خریداری نمایید.

در ادامه مهترین مرحله به منظور دستیابی به کارایی بالای این وسیله، نصب آن توسط مجری متخصص نصاب و تعمیرکار پمپ آب است، تا بتوان از پرشر سوئیچ متناسب با نیاز پمپ آب استفاده کرد.

هرچند توجه به سرویس منظم پمپ آب نیز مانع از بروز مشکل در این وسیله شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض پرشر سوئیچ پمپ آب را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

پرشر سوئیچ پمپ آب چیست4

به همین دلیل همکاران ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته آماده اشتراک گذاری تجارب خود در زمینه نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری پرشر سوئیچ پمپ آب هستند.

بنابراین شما می توانید علاوه بر قرار دادن سوال خود در قسمت نظرات این مطلب، سفارش خود در خصوص نصب و تعمیر پرشر سوئیچ پمپ آب را از طریق تماس با ما و یا پر کردن فرم درخواست سرویسکار متخصص ثبت نمایید.

منابع انگلیسی:

منبع 1 منبع 2 منبع3

 

اشتراک گذاری این صفحه