اگر شما هم به هر دلیلی قصد جابجایی پمپ آب ساختمان خود را دارید، به شما توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

امروزه در اکثر ساختمان ها به خصوص مجتمع های مسکونی که تعداد واحدهای آپارتمانی زیاد هستند، ما شاهد استفاده از انواع پمپ آب خانگی و یا بوستر پمپ آب می باشیم.

دلیل این امر تنها به کمبود فشار آب در طبقات بالای ساختمان های مرتفع و نیاز به تقویت فشار آب در چنین شرایطی مربوط می شود.

حال بعد از اتمام نصب پمپ آب در ساختمان ممکن است بنا به دلایلی که در ادامه بیشتر به بررسی آن ها خواهیم پرداخت، قصد جابجا کردن پمپ آب را داشته باشیم.

 

دلایل جابجایی پمپ آب ساختمان

محل نصب پمپ آب خانگی را می توان با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله نوع پمپ و فضای مورد نیاز برای تعمیر و سرویس پمپ آب در نقاط متنوعی در داخل یا خارج از ساختمان در نظر گرفت.

به عنوان مثال اگر پمپ آب خانگی از نوع 0/5 اسب بخار باشد، می توان آن را حتی در سرویس بهداشتی داخل ساختمان نیز نصب کرد.

اما از آنجا که پمپ های آب با قدرت های بیشتر، دارای صدای تولیدی بالاتری هم می باشند، نمی توان در داخل محوطه آن ها را نصب کرد.

در نتیجه باید در مکان هایی همچون پشت بام، پارکینگ، موتورخانه یا حیاط خلوت محلی را برای نصب پمپ آب خانگی و منبع در نظر گرفت.

جابجایی پمپ آب ساختمان1

با این حال و با توجه به اهمیت محل نصب پمپ آب خانگی، متاسفانه برخی افراد بدون در نظر گرفتن شرایط مورد نیاز، محلی را برای نصب پمپ آب در نظر می گیرند که بعد از مدت کوتاهی از این کار پشیمان می شوند.

مثلاً ممکن است پمپ آبی با قدرت یک اسب بخار را در محلی همچون زیر پله ساختمان در طبقه همکف و بدون در نظر گرفتن شرایط عایق کاری دیوارها نصب کنند.

در چنین شرایطی سلب آسایش از ساکنین به خصوص در هنگام استراحت شبانه اصلاً دور از انتظار نیست.

حتی در بین سوابق کاری مجموعه و پروژه های صورت گرفته توسط همکاران ما نمونه هایی وجود داشته که قدرت پمپ آب از نوع نیم اسب بخار بوده است.

ولی به دلیل اینکه سرویس منظم پمپ آب به تعویق افتاده، پمپ صدای بلندی را ایجاد کرده است.

به حدی که با وجود اجرای روش های کاهش صدای پمپ آب خانگی باز هم صاحب خانه مجبور به جابجا کردن محل نصب پمپ آب به بالای پشت بام ساختمان شده است.

بنابراین یکی از مهمترین دلایل جابجایی پمپ آب ساختمان به نارضایتی ساکنین از صدای تولیدی پمپ آب مربوط می شود.

البته همانطور که در قسمت قبل نیز گفتیم، یکی دیگر از خصوصیات محل نصب پمپ آب این است که فضای کافی برای نگهداری، سرویس و تعمیر پمپ آب توسط سرویسکار وجود داشته باشد.

اما اگر این مسئله از نظر نصاب پمپ آب مهم نباشد، به محض نیاز این وسیله به تعمیر و یا سرویس مشکلات آغاز می شود و راهی جز جابجا کردن محل نصب پمپ آب وجود ندارد.

در یک حالت دیگر ممکن است محل نصب پمپ آب خانگی هیچ مشکلی نداشته باشد، اما صاحب خانه بخواهد اسباب کشی کرده و به خانه جدید برود.

در این شرایط نیز آشنایی با روند جابجایی پمپ آب از محل قبلی و نصب مجدد آن در مکان جدید بسیار لازم به نظر می رسد، که در ادامه در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

نحوه جابجایی پمپ آب ساختمان

بعد از بررسی دلایل نیاز به جابجا کردن پمپ آب ساختمان نوبت به آشنایی با نحوه انجام این کار می رسد.

روند جابجایی پمپ آب ساختمان دارای دو مرحله کلی باز کردن پمپ آب از محل قبلی و اتصال مجدد همان پمپ به محل جدید می باشد.

  • در نظر گرفتن محل جدید نصب پمپ آب

قبل از اینکه برای باز کردن پمپ آب اقدام کنیم، لازم است محل جدید نصب این وسیله را مشخص کرده و در ادامه شرایط لازم برای قرار دادن پمپ آب در آن نقطه را ارزیابی کنیم تا پیش زمینه نصب آن محیا باشد.

در این بین یکی از مهمترین نکاتی که باید این بار مد نظر قرار دهیم، کسب مشاوره از متخصصین حوزه پمپ آب خانگی به منظور انتخاب بهترین محل برای نصب مجدد پمپ آب است.

جابجایی پمپ آب ساختمان2

مثلاً ممکن است شما به عنوان ساکن و مالک ساختمان تصمیم داشته باشید محل جدید پمپ آب در بالای پشت بام باشد.

هرچند نصب پمپ آب در بالای پشت بام به معنی حذف کامل صداهای آزار دهنده این دستگاه است، اما شاید از نظر متخصص و نصاب پمپ آب امکان این عملیات مقدور نباشد.

زیرا همانطور که در مطلب نصب پمپ آب خانگی در بالای پشت بام گفتیم، انجام این کار پیش زمینه های مختلفی را می طلبد.

به عنوان نمونه یکی از پارامترهای بسیار مهم برای نصب پمپ آب در بالای پشت بام این است، که سیستم لوله کشی آب ساختمان از اول به شکلی طراحی شده باشد که رایزر به بالای پشت بام هدایت شده و بعد از بالا به سمت طبقات پایین منشعب شود.

اما اگر روش لوله کشی آب ساختمان از پایین به بالا باشد، باید قبل از نصب پمپ آب در بالای پشت بام، هزینه و وقت زیادی صرف شود تا لوله رایزر به بالای پشت بام هدایت شود.

بنابراین می توان پس از مشورت با نصاب با تجربه پمپ آب علاوه بر انتخاب محل مناسب پمپ شرایط و پیش زمینه های لازم برای جابجایی پمپ آب را فراهم کرد.

  • باز کردن پمپ آب از محل قبلی

پس از اینکه تمام شرایط و مقدمات لازم برای جابجایی پمپ آب فراهم شد، نوبت به باز کردن پمپ آب از محل قبلی می رسد. برای این منظور بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

  1. سیستم برق پمپ آب را از منبع قطع کنید.
  2. شیر فلکه اصلی آب ساختمان و ورودی آب به پمپ را ببندید.

جابجایی پمپ آب ساختمان3

  1. نزدیک ترین شیر آب به پمپ را باز کنید تا آب درون لوله های دستگاه به طور کامل تخلیه شود.
  2. اگر مخزن تحت فشار و یا منبع نیز در کنار پمپ نصب شده است، اتصالات منبع به پمپ را باز کرده و سپس شیر تخلیه منبع را باز کنید تا کلیه آب های درون آن خالی شود.

جابجایی پمپ آب ساختمان4

  1. مخزن تحت فشار یا منبع را در محل مناسبی به دور از آسیب قرار داده و دوباره به سراغ پمپ آب رفته و فیتینگ های لوله های رفت و برگشت پمپ آب را باز کنید.
  2. پس از باز کردن پمپ آب از روی خط لوله اصلی آب ساختمان، پمپ را در محل امنی قرار دهید و لوله اصلی آب ساختمان را به شبکه آبرسانی متصل کنید.

                       

 نکته!

قبل از اینکه پمپ آب در محل جدید نصب شود، بهتر است پمپ آب و تجهیزات جانبی آن همچون مخزن تحت فشار و یا ست کنترل مورد سرویس کامل قرار بگیرند.

 

 

  • نصب پمپ آب در محل جدید

پس از باز کردن پمپ آب از محل قبلی و انجام تدارکات لازم نوبت به نصب همان پمپ آب، اما در محل جدید می رسد.

برای این منظور بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

  1. ابتدا قبل از انجام هر کاری ابزار مورد نیاز برای نصب پمپ آب را فراهم کنید. از جمله این ابزار می توان به نوار تفلن، قیچی لوله بر، آچار، زانویی، فیتینگ، شیر قطع کن، شیر یکطرفه، پنج راهی و شیر رابط اشاره کرد.

توجه داشته باشید که شاید لازم نباشد برای جابجایی پمپ آب تمامی این اقلام را تهیه کنید، اما برخی ابزار همچون نوار تفلن، آچار و قیچی لوله بر قطعاً مورد نیاز هستند.

چنانچه لوله بر در دسترس نداشته و قصد خرید آن را دارید، راهنمای خرید بهترین قیچی لوله بر می تواند در انتخاب این وسیله به شما کمک کند.

به منظور خرید نوار تفلن و اطلاع از قیمت انواع آچار و خرید آن از دیجی کالا لینک مربوط به هر محصول را لمس کنید.

  1. حال بر اساس آنچه در مطلب نصب پمپ آب خانگی و منبع ذکر کردیم، به نصب پمپ در محل جدید اقدام می کنیم.
  2. چنانچه نیاز باشد پمپ آب به همراه مخزن تحت فشار نصب شود، به این صورت اقدام می کنیم:
    • ابتدا لوله انشعابات اصلی آب ساختمان در محل جدید نصب پمپ را با استفاده از قیچی لوله بر بریده و با کمک اتصال یک سه راهه به آن انشعاب را تقسیم می کنیم.
  • با استفاده از آچار و فیتینگ مناسب راه اصلی انشعابات اصلی ساختمان را به ورودی مخزن و راه دیگر را به لوله های اصلی آب ساختمان وصل می کنیم.

جابجایی پمپ آب ساختمان5

  • توجه داشته باشید، قبل از اتصال انشعابات به ورودی مخزن و لوله اصلی آب باید از نوار تفلن استفاده شود و یک شیر قطع کن در هر دو مسیر قرار بگیرد. همچنین از قرار دادن شیر شناور بر روی ورودی آب به مخزن فراموش نشود.

جابجایی پمپ آب ساختمان6

  • سپس خروجی پمپ را به ورودی اصلی لوله ها متصل می کنیم.
  • در مسیر خروجی مخزن و پمپ آب باید شیر یک طرفه وصل شود تا از بازگشت آب به سمت مخزن و پمپ آب پیشگیری شود.

جابجایی پمپ آب ساختمان7

  1. چنانچه از ست کنترل در کنار پمپ آب استفاده کردیم، دیگر نیازی به نصب مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی نیست.

البته بهتر است باز هم در این خصوص با یک متخصص مشورت کنید تا بر اساس میزان نیاز ساختمان مورد نظر به آب در خصوص استفاده یا عدم استفاده از مخزن تحت فشار تصمیم گیری شود.

  1. اگر نیازی به نصب مخزن در کنار پمپ آب خانگی نبود، می توانید روش نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن را در همین سایت دنبال کنید.

جابجایی پمپ آب ساختمان8

  1. پس از اینکه اتصال پمپ آب پایان یافت نوبت به تست کردن روند کار دستگاه می رسد. برای این منظور ابتدا شیر فلکه اصلی آب ساختمان را باز کرده و اتصال برق پمپ آب را برقرار کنید.
  2. حال نزدیکترین شیر آب به پمپ را باز کنید تا روند روشن شدن پمپ آب را چک کرده و از عدم نشتی آب در مسیر لوله کشی پمپ آب مطمئن شوید.

جابجایی پمپ آب ساختمان9

 

جمع بندی:

در این مطلب آموختیم که گاهی بنابر دلایلی همچون صدای بلند پمپ آب و یا مناسب نبودن محل نصب پمپ برای انجام سرویس و تعمیر این وسیله مجبور به جابجایی پمپ آب در ساختمان می شویم.

اما قبل از انجام این کار باید پیش زمینه های لازم، همچون بررسی سیستم لوله کشی آب در محل مورد نظر و همچنین انتخاب محل مناسب جدید را با کمک مجری متخصص و نصاب پمپ آب خانگی انجام دهیم.

همانطور که در طول متن ذکر شد، روند باز کردن پمپ آب و نصب مجدد آن نیازمند تجربه و تخصص است، بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که اگر با انجام این کار آشنایی ندارید، حتماً از نصاب پمپ آب کمک بگیرید.

جابجایی پمپ آب ساختمان10

همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما شهروندان عزیز در خصوص جابجایی و نصب مجدد انواع پمپ آب خانگی می باشند.

در صورت نیاز به خدمات ما در سراسر تهران همین الان تماس گرفته و یا سفارش خود را از طریق پر کردن فرم مخصوص درخواست سرویسکار ثبت کنید.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

اشتراک گذاری این صفحه