در تکمیل مطلب پکیج دیواری چیست قصد داریم تا در خصوص معایب پکیج بدون فن توضیحاتی را بیان کنیم.

 

 انواع پکیج

پکیج های قابل استفاده در منازل مسکونی را با توجه به چند فاکتور به چند دسته مختلف دسته بندی می کنند، از جمله:

  • نوع سوخت پکیج

تقسیم بندی پکیج ها بر اساس نوع انرژی مصرفی آن ها به منظور گرم کردن آب مصرفی و سیستم گرمایشی ساختمان به صورت های، پکیج های گازوئیل سوز، پکیج های گازی، پکیج های دوگانه سوز و پکیج های برقی می باشد.

پکیج های گازوئیل سوز را فقط به صورت زمینی و در موتورخانه ها و یا انباری های خارج از محیط داخلی واحدهای مسکونی می توان نصب کرد. لذا از این مدل دستگاه در ویلاها و یا ساختمان های یک طبقه ویلایی استفاده می شود.

در این میان پکیج های گازی از لحاظ مصرف سوخت با صرفه تر بوده و گازهای حاصل از احتراق آن ها محدودتر است، به همین دلیل شانس بالاتری به منظور انتخاب از سوی مصرف کننده دارد.

اما میزان مصرف برق در پکیج های برقی بسیار بالا است و به دلیل قیمت بالای برق در کشور ما، استفاده از این نوع دستگاه بسیار محدود است.

معایب پکیج بدون فن1

  • زمینی یا دیواری

پکیج های برقی و پکیج های گازسوز را می توان در هر دو مدل زمینی و یا نصب شده بر روی دیوار استفاده کرد. اما همانطور که گفتیم پکیج گازوئیل سوز فقط به صورت زمینی کاربرد دارد.

انتخاب نوع زمینی و یا دیواری پکیج بستگی به متراژ ساختمان دارد، با این توضیح که برای متراژهای بالاتر از 300 متر مربع بهتر است که از پکیج های زمینی استفاده شود.

  • تک مبدله یا دو مبدله

دسته بندی دیگر پکیج های گازی بر اساس تک مبدله بودن و یا دو مبدله بودن است. تامین همزمان آب گرم مصرفی و گرمای مورد نیاز در سیستم گرمایش با کمک مبدل حرارتی پکیج که از نوع مبدل صفحه ای می باشد صورت می گیرد.

حال تک مبدله بودن پکیج دیواری به این معنی است که تنها از یک مبدل برای انجام این مهم استفاده شده است، در نتیجه احتمال رسوب گرفتن آن مخصوصاً در محیط های دارای سختی بالای آب بسیار زیاد است.

در حالی که در پکیج های دو مبدله از یک مبدله ثانویه برای گرم کردن آب گرم مصرفی استفاده شده است و نتیجتاً راندمان و بازدهی پکیج های دو مبدله بیشتر است.

به همین دلیل برای ساختمان های با متراژ بالا و یا دوبلکس توصیه می شود که از پکیج های دو مبدله استفاده شود.

  • فن دار یا بدون فن

آخرین دسته بندی انواع پکیج به فن دار بودن و یا بدون فن بودن دستگاه مربوط می شود. از آنجا که این مطلب بیشتر در خصوص مشخصات و معایب پکیج های بدون فن است، بگذارید قدری بیشتر در این خصوص توضیح دهیم.

 

کاربرد فن در پکیج فن دار

فن موجود در پکیج های فن دار این وظیفه را ندارد که اجزای داخلی پکیج را خنک کند، بلکه مسئولیت مهم این قطعه در پکیج های گازسوز و گازوئیل سوز این است که محصولات حاصل از احتراق دستگاه را به خارج از دستگاه هدایت کند.

به این صورت که فن داخل پکیج با ایجاد یک جریان هوای فشورده سبب هول دادن گازهای حاصل از احتراق دستگاه به بیرون می شود.

همانطور که ملاحظه کردید، وجود فن در پکیج باعث افزایش ضریب امنیت دستگاه می شود، زیرا در این نوع محصولات تا زمانی که برد پکیج روشن شدن فن دستگاه را تایید نکند، دستگاه قادر به روشن شدن نبوده و پکیج در حالت قفل قرار می گیرد.

اما توجه داشته باشید که پکیج های فن دار نیز دارای شرایط خاصی برای نصب هستند، به عنوان مثال نصب پکیج فن دار فقط در مکان های باز مانند بالکن یا پاسیو و همچنین مکانی که در آن مسیر دودکش پکیج به صورت افقی بیش از 30 سانتی متر باشد، امکان پذیر است.

 

نکته!

صدای پیکج های فن دار نقص بزرگی است که برای برخی از کاربران نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد، در حالی که پکیج های بدون فن اصلاً صدا نداشته و قیمت خرید مناسب تری نیز دارد.

نقش دودکش در پکیج های فن دار نیز بسیار مهم است، زیرا باید دودکش این نوع محصول به صورت دوجداره باشد تا با کمک یک جدار آن دود دستگاه به محیط باز بیرون فرستاده شده و با استفاده از جدار خارجی آن که 10 سانتی متر قطر دارد، هوای آزاد به محفظه احتراق پکیج برسد.

معایب پکیج بدون فن2

مشخصات پکیج بدون فن

تا این قسمت از متن دریافتیم که تنها کاربرد فن در پکیج های فن دار وارد کردن فشار مضاعف به گازهای حاصل از احتراق برای خارج شدن از دستگاه است.

بنابراین در پکیج های بدون فن این قابلیت حذف شده و به جای فن از دودکش برای خروج گازهای آلوده حاصل از احتراق دستگاه استفاده می شود.

در این نوع محصول دودهای حاصل از احتراق به صورت نیروی مکشی تولید شده در طول دودکش به دلیل ارتفاع آن از دستگاه خارج می شوند.

برخلاف پکیج های فن دار که باید در فضاهای باز نصب شوند، پکیج های بدون فن را می توان در فضای داخلی ساختمان نیز نصب کرد.

تنها تفاوت دودکش های پکیج فن دار و بدون فن در جنس و قطر دودکش این دو محصول است، با این توضیح که جنس دودکش پکیج فن دار می تواند از جنس ورق استیل و یا آلومنیوم باشد.

در حالی که جنس دودکش در پکیج های بدون فن باید از جنس سیمان بوده و در داخل دیوار ساختمان نصب شود.

همچنین دودکش سیمانی در پیکج های بدون فن باید با هوای آزاد بیرون در تماس مستقیم باشند ولی در عین حال نباید در معرض باد و طوفان شدید قرار بگیرند، برای این منظور نصب کلاهک در قسمت انتهایی دودکش پکیج بدون فن الزامی است.

نکته!

طول دودکش در پکیج های بدون فن هر چه بیشتر باشد، میزان مکش دودکش بیشتر خواهد بود، البته نباید این میزان تا حدی باشد که مقاومت دودکش پایین بیاید.

 همانطور که گفتیم یکی دیگر از تفاوت های پکیج های بدون فن و فن دار در میزان قطر دودکش آن ها نیز هست.

قطر دودکش پکیج بدون فن 15 سانتی متر بوده و نباید ارتفاع آن کمتر از 3 تا 5/3 متر باشد تا مکش مورد نیاز برای خارج کردن دود احتراق تامین شود.

در حالی که در پکیج های فن دار قطر جدار داخلی دودکش 6 سانتی متر و قطر جدار خارجی آن 10 سانتی متر است.

 

معایب پکیج های بدون فن

تا این قسمت از متن تا حدودی با انواع پکیج و تفاوت های پکیج های فن دار با نمونه بدون فن آشنا شدید، حال در ادامه قصد داریم تا معایب پکیج های بدون فن را بررسی کنیم:

  1. استفاده از اکسیژن داخلی ساختمان

از آنجا که در پکیج های بدون فن از دستگاه فن استفاده نشده است، لذا اگر دستگاه با کمبود اکسیژن وارده از دودکش مواجه شود، مجبور است برای تامین هوای مورد نیاز خود به منظور سوخت گاز از اکسیژن داخل محیط استفاده کند.

در این صورت احتمالاً افراد ساکن در ساختمان کمبود اکسیژن را حس کرده و با حالت هایی از جمله سرگیجه و سردرد مواجه خواهند شد.

البته این حالت ها زمانی رخ می دهند که از پکیج های بدون فن در ساختمان هایی با مساحت کمتر از 75 متر استفاده شود.

حتی در این صورت نیز می توان با باز گذاشتن یک خروجی هوا مانند پنجره در کنار پکیج هوای مورد نیاز دستگاه را تامین کرد.

  1. امکان پخش شدن گازهای حاصل از احتراق در داخل

چنانچه مسیر دودکش سیمانی پکیج بدون فن بنابر دلایلی همچون نداشتن کلاهک مسدود شود، احتمال برگشت گازهای حاصل از احتراق به داخل ساختمان وجود دارد، در این صورت احتمال مسموم شدن ساکنین وجود دارد.

البته در چنین شرایطی سیستم دود پکیج عمل کرده و تا زمان اقدام به تعمیر پکیج دستگاه را خاموش می کند تا آسیبی به مصرف کننده وارد نشود.

معایب پکیج بدون فن3

                                                    

  1. عدم امکان نصب پکیج بدون فن در بالکن و تراس

با توجه به اینکه امروزه در اکثر ساختمان ها با مشکل محدود بودن فضای داخلی مانند آشپزخانه مواجه هستیم و از طرفی اکثر ساختمان های آپارتمانی دارای بالکن و یا تراس می باشند، عدم امکان نصب پکیج بدون فن در بالکن و تراس یک نقص مهم محسوب می شود.

این در حالی است که می توان پکیج فن دار را در خارج از ساختمان به راحتی نصب کرد و از کل فضای مفید داخلی بنا نهایت استفاده را برد.

  1. شرایط سخت نصب پکیج بدون فن

همانطور که در طول متن ذکر شد، شرایط نصب پکیج بدون فن بسیار خاص و حساستر از پکیج های فن دار می باشد، از جمله این شرایط می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • وجود دودکش از جنس سیمان
  • کمتر نبودن طول دودکش از 3 متر
  • لزوم نصب کلاهک بر روی دودکش
  • کمتر نبودن قطر دودکش از 15 سانتی متر
  • لزوم تایید شرایط نصب توسط کارشناس مربوطه یا مجری نصاب و تعمیرکار پکیج
  • عدم امکان نصب پکیج بدون دودکش در فضای باز و در ساختمان هایی با متراژ کمتر از 75 متر مربع

 

نتیجه گیری:

بر اساس آنچه گفته شد می توان اینطور نتیجه گیری کرد که انتخاب نوع پکیج متناسب برای هر ساختمانی با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله متراژ محیط صورت می گیرد.

بنابراین نمی توان قطع به یقین گفت که پکیج های بدون فن سراسر عیب هستند، بلکه این محصول نیز با توجه به نیاز ساختمان مورد نظر گزینه های مناسبی دارد و می توان با در نظر گرفتن شرایط خاص نصب آن بدون هیچ نگرانی از این وسیله استفاده کرد.

از طرفی دریافتیم که شرایط نصب و حتی انتخاب پکیج دیواری از هر مدل فن دار و یا بدون فن بهتر است توسط کارشناسان مربوطه بررسی شود.

معایب پکیج بدون فن4

لذا توصیه ما به شما این است که چنانچه قصد خرید پکیج های ایرانی و یا پکیج خارجی در هر کدام از انواع مدل های ذکر شده را دارید، همین الان با کارشناسان ما در گروه تاسیسات 24 ساعته تماس گرفته و از مشاوره رایگان ایشان بهره مند شوید.

در انتها از شما تقاضا می کنیم چنانچه تجربه استفاده از پکیج های بدون فن را دارید، نظر خود در رابطه با این محصول را در قسمت نظرات این مطلب قرار دهید تا دیگر کاربران از تجربه شما استفاده کنند.

منابع انگلیسی:

منبع 1

منبع 2 

 

اشتراک گذاری این صفحه