به منظور تکمیل تعمیر کولر آبی قصد داریم تا این بار در خصوص نحوه تعویض برزنت کولر آبی توضیحاتی را بیان کنیم.

 

 آشنایی با برزنت کولر آبی و نقش آن در این وسیله

همانطور که می دانید نحوه کار کرد کولر آبی به این صورت است که پروانه کولر توسط موتور دستگاه به کار افتاده و از این طریق به تولید باد می پردازد.

اما برای اینکه این باد خنک شود، باید آب توسط پمپ آب کولر آبی بر روی پوشال های دستگاه ریخته شود تا بعد از تماس باد با آب، هوای خنک از طریق دهانه کولر خارج شده و در نهایت توسط کانال کولر آبی به داخل ساختمان هدایت شود.

در این بین به منظور ممانعت از هدر رفتن باد کولر باید از پارچه ای به نام برزنت در حد فاصل دهانه کولر و دریچه کانال استفاده شود.

جنس برزنت همانطور که گفتیم پارچه ای است، اما جنس این پارچه بسیار ضخیم بوده و لایه ای از پلاستیک نیز به منظور دفع نفوذ آب، نور خورشید و جلوگیری از خروج باد کولر بر روی این پارچه برزنتی قرار می گیرد.

چنانچه از برزنت در مراحل نصب کولر آبی استفاده نشود، تمام انرژی مصرف شده کولر به منظور تولید سرما هدر شده و باد مناسب و کافی وارد کانال نمی شود.

علاوه بر آن یکی از اهداف مهم استفاده برزنت بر روی دریچه کولر آبی دفع لرزش های دریچه در هنگام کار کردن دستگاه می شود، در واقع این قطعه به منظور لرزه گیری دریچه کولر نیز استفاده می شود.

تعویض برزنت کولر آبی1

با همین توضیح مختصر می توان به اهمیت استفاده از برزنت بر روی دریچه کانال و دهانه کولر آبی پی برد.

همچنین مشخص می شود که خراب شدن برزنت و حتی سوراخ شدن آن هر چند اندک می تواند کارایی دستگاه را به شکل چشم گیری کاهش دهد.

بنابراین نقش برزنت در سیستم کولر آبی ایجاد ارتباط بین دهانه دریچه و کانال کولر و دفع لرزه های کولر می باشد.

 

علت تعویض برزنت کولر آبی

تا این قسمت از متن با برزنت و اهمیت استفاده آن در سیستم کولر آبی آشنا شدیم، اما در این قسمت قصد داریم علت تعویض این قطعه را بررسی کنیم.

همانطور که گفتیم از برزنت برای جلوگیری از هدر رفت باد و همچنین نفوذ آب و نور خورشید در فاصله بین دهانه و دریچه کولر و دفع لرزه های کولر استفاده می شود.

اما از آنجا که اکثر کولرهای آبی بر روی پشت بام و در معرض تابش مستقیم نور خورشید نصب می شوند، برزنت به مرور زمان دچار پوسیدگی و پارگی می شود.

حتی ممکن است از محل اتصال خود به دریچه یا کانال کولر کنده شود.

در این حالت باد سرد تولیدی در کولر از طریق محل آزاد شده برزنت خارج شده و بازدهی کولر آبی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

در نتیجه در این شرایط به منظور حفظ کارایی دستگاه و پیشگیری از هدر رفتن انرژی راهی جز اقدام به تعویض برزنت کولر آبی باقی نمی ماند.

تعویض برزنت کولر آبی2

نکات مهم در انتخاب و خرید برزنت کولر آبی

چنانچه در هنگام سرویس کولر آبی با علائم خراب شدن آن از قبیل پوسیدگی، پارگی و جدا شدن اتصال برزنت به دریچه یا کانال کولر مواجه شدیم، باید سریعاً برای تعویض برزنت اقدام کرد.

برای این منظور باید ابتدا یک عدد برزنت جدید برای کولر آبی انتخاب و تهیه شود، اما توجه داشته باشید که هر نوع برزنتی برای این کار مناسب نیست.

اگر جنس، کیفیت، سایز و اتصال برزنت نامناسب باشد، باز هم مشکل کولر آبی حل نمی شود.

به همین دلیل ما در ادامه به چند نکته مهم در زمان انتخاب و خرید برزنت کولر آبی اشاره می کنیم:

  • توجه به اقیلم آب و هوایی مورد نظر

هر چه اقلیم آب و هوایی مورد نظر گرمسیر تر باشد، باید لایه پارچه ای و پلاستیکی برزنت ضخیم تر باشد، تا در برابر تابش مستقیم آفتاب سریع پوسیده نشده و نور را از خود عبور ندهد.

حتی جهت تابش خورشید به کولر آبی نیز در تعیین ضخامت برزنت مورد نیاز برای کولر مهم است.

  • در نظر گرفتن سایز برزنت

نکته بسیار مهم دیگر در هنگام انتخاب و خرید برزنت کولر آبی توجه به سایز برزنت می باشد، چرا که سایز این قطعه در کولرهای آبی با ظرفیت های متفاوت فرق می کند.

در نتیجه باید از برزنت با سایز متناسب با دریچه کولر استفاده کرد. برای این منظور طول و عرض دریچه را اندازه زده و بر اساس آن برای خرید برزنت اقدام کنید، البته می توان این قطعه را با توجه به ظرفیت کولر آبی نیز تهیه کرد.

  • کیفیت جنس برزنت

جنس برزنت انتخابی برای کولر آبی باید مقاوم در برابر نور خورشید، ضد آب، ضد باد، ضد پوسیدگی و انعطاف پذیر باشد تا بتواند سال های طولانی بدون هیچ گونه مشکلی در دستگاه مورد استفاده قرار بگیرد.

تمامی این فاکتورها سبب بالاتر رفتن کیفیت برزنت کولر آبی می شوند. توجه داشته باشید، اهمیت کیفیت جنس برزنت کولر آبی به قدری بالا است، که اگر از برزنت بی کیفیت استفاده شود، حتی پرقدرت ترین کولر آبی نیز راندمان پایینی نشان خواهد داد.

به همین دلیل توصیه ما به شما خرید از فروشگاه های معتبر مانند سایت دیجی کالا می باشد تا بتوانید برزنت کولر آبی را با بالاترین سطح کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری کنید.

به منظور مشاهده محصولات سایت دیجی کالا در زمینه قطعات کولر آبی مخصوصاً برزنت کولر بر روی نام سایت بزنید.

تعویض برزنت کولر آبی3

انواع برزنت کولر آبی

لازم به ذکر است که برزنت های کولر آبی بدون در نظر تفاوت در میزان ضخامت، سایز و رنگ دارای طراحی های متفاوت به منظور نصب بر روی دستگاه می باشند:

  1. برزنت کولر آبی کش دوزی شده به همراه بست های پلاستیکی و یا فلزی
  2. برزنت کولر آبی قابل نصب به همراه چسب مخصوص
  3. برزنت کولر آبی قابل اتصال با استفاده از تسمه فولادی، پیچک و پیچ

توجه داشته باشید که نوع مدل اتصال برزنت به کولر آبی در میزان سختی و آسانی تعویض برزنت موثر است.

مثلاً اتصال برزنت کش دوزی شده به همراه بست های پلاستیکی و یا فلزی جزو ساده ترین اتصالات نصب برزنت می باشد.

 

نحوه تعویض برزنت کولر آبی

بعد از اینکه به انتخاب برزنت کولر آبی بر اساس نکات ذکر شده اقدام شد، نوبت به تعویض آن می رسد.

برای تعویض برزنت کولر آبی به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • برزنت نباید در حالت کش بر روی دریچه و کانال کولر متصل شود، در غیر این صورت در اثر لرزه های کولر آبی کشیده شده و پاره می شود.
  • در مقابل برزنت کولر آبی نباید خیلی چروک و روی هم جمع شده باشد، چرا که مانع از حرکت باد دستگاه می شود.
  • فاصله برزنت تا دریچه کولر باید حداکثر 30 سانتی متر در نظر گرفته شود.
  • قبل از نصب برزنت جدید بر روی دریچه کولر آبی حتماً آن را بررسی کنید که احتمالاً سوراخ یا پارگی نداشته باشد.

برای تعویض برزنت کولر آبی ابتدا باید برزنت قبلی را از روی دریچه و کانال کولر برداریم. حال بر اساس مدل برزنت خریداری شده به منظور نصب آن بر روی دریچه و کانال کولر اقدام می کنیم.

  • نحوه نصب برزنت کولر آبی دارای تسمه فولادی، پیچک و پیچ خودکار

چنانچه برزنت دارای تسمه فولادی، پیچک و پیچ خودکار باشد، ابتدا برزنت را با استفاده از تسمه فولادی یا فلزی به دهانه کولر و کانال کولر متصل کرده و سپس با کمک پیچ خودکار و پیچک اتصال تسمه به کانال کولر را محکم می کنیم.

تعویض برزنت کولر آبی4

  • نحوه نصب برزنت قابل اتصال با چسب مخصوص

چنانچه نصب برزنت با استفاده از چسب مخصوص باشد، ابتدا فاصله دهانه و کانال کولر را طوری تنظیم می کنیم که حداکثر فاصله آن ها از یکدیگر 30 سانتی متر باشد، سپس چسب را بر روی کانل و دریچه ریخته و برزنت را بر روی آن قرار می دهیم.

  • نحوه اتصال برزنت کش دوزی شده دارای گیره های پلاستیکی یا فلزی

همانطور که گفتیم اتصال این نوع از برزنت بسیار ساده تر از مدل های دیگر صورت می گیرد، برای این منظور ابتدا دهانه برزنت کش دوزی شده را بر روی ورودی دهانه و کانل کولر قرار می دهیم.

سپس بست های نگه دارنده برزنت را در فواصل کوتاه از یکدیگر طوری قرار می دهیم که لبه برزنت بر روی لبه دهانه و کانال کولر متصل شود.

معمولاً تعداد بست های برزنت بین 24 تا 32 عدد می باشد، بنابراین می توان به راحتی محل استقرار برزنت را با کمک آن ها محکم کرد.

توجه داشته باشید در صورت اتصال برزنت با کمک بست، انعطاف پذیری برزنت کولر آبی در حد بالایی حفظ می شود، علاوه بر این به کانل و دریچه کولر آسیبی وارد نمی شود.

تعویض برزنت کولر آبی5

جمع بندی:

بر اساس آنچه گفته شد می توان این طور جمع بندی کرد که استفاده از برزنت در کولر آبی نقش بسیار مهمی در بازدهی دستگاه دارد.

همچنین دانستیم برزنت کولر آبی از جمله قطعاتی در دستگاه است که باید به طور مرتب چک شود.

زیرا علاوه بر اینکه اهمیت بالایی در کارایی دستگاه دارد، در معرض مستقیم باد، گرد و غبار، نور خورشید، برف و باران نیز قرار می گیرد.

بنابراین بهترین زمان تعویض برزنت کولر آبی قبل از استفاده مجدد کولر در فصول گرم سال می باشد.

چرا که در این زمان می توان قبل از اقدام به راه اندازی مجدد دستگاه تمام قطعات آن از جمله برزنت را بر اساس چک لیست سرویس و نگهداری از کولر آبی بررسی کرد.

تعویض برزنت کولر آبی6

یکی از خدمات ما در گروه تاسیسات 24 ساعته انجام سرویس و تعمیر کولر آبی در سراسر تهران و در اسرع وقت می باشد.

بنابراین چنانچه برای تعویض برزنت و انجام سرویس کولر آبی خود نیاز به کمک دارید، می توانید همین الان به منظور ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منبع:

منبع1 

اشتراک گذاری این صفحه