در ادامه مطلب دلیل کار نکردن پمپ آب با وجود برق دار بودن قصد داریم علت پلاتین چسباندن پمپ آب و راهکار رفع آن را توضیح دهیم.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

 همانطور که می دانید نصب پمپ آب خانگی به تنهایی غلط و غیر قانونی است و باید آن را در کنار مخزن تحت فشار و ست کنترل یا کلید اتومات به کار برد.

چنانچه قصد تهیه مخزن تحت فشار و کسب اطلاع از قیمت های خرید این وسیله کاربردی را دارید، لینک خرید مخزن تحت فشار از دیجی کالا را لمس کنید.

مزیت های فراوانی در صورت استفاده از این تجهیزات در کنار پمپ آب وجود دارند، که از آن جمله می توان به بالا رفتن عمر پمپ، کاهش مصرف برق و امکان مدیریت بهتر روشن و خاموش شدن پمپ آب اشاره کرد.

تمامی این مزیت ها زمانی قابل دسترس و دریافت هستند که کلید اتومات پمپ آب که مسئول روشن و خاموش کردن پمپ است سالم بوده و به درستی کار کند.

اما یکی از مشکلات رایج در کلید اتومات پمپ آب پلاتین چسباندن این قطعه می باشد که سبب مشکلات زیادی در سیستم پمپ آب می شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم ابتدا با مفهوم پلاتین چسباندن پمپ آب آشنا شده و سپس به بررسی علل این مشکل و در نهایت به بازبینی راهکار رفع آن بپردازیم.

 

پلاتین چسباندن پمپ آب یعنی چه؟

برای تنظیم روشن و خاموش شدن پمپ های آب می توان از دو نوع کلید استفاده کرد، یکی از آن ها کلید اتوماتیک دیجیتال یا ست کنترل پمپ آب است و دیگری کلید اتوماتیک مکانیکی پمپ آب است.

انتخاب نوع کلید مورد نیاز پمپ آب با توجه به میزان فشار آب ورودی به ساختمان و ارتفاع محل مصرف تا پمپ متفاوت است.

به عنوان مثال نصب کلید اتوماتیک دیجیتال یا ست کنترل در ساختمان های چند طبقه که دارای فشار آب کمتر از 5/1 بار هستند، مناسب نیست.

زیرا این مدل کلید تنهای زمانی فرمان روشن شدن پمپ آب را صادر می کند، که جریان آب را در پشت پمپ احساس کند.

در نتیجه در ساختمان های چند طبقه که شیر آب در طبقات بالاتر باز می شود، کلید اتوماتیک دیجیتال هیچ نوع جریان آبی را در پشت خود احساس نکرده و در نتیجه پمپ را روشن نمی کند.

این موضوع علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالاتر ساختمان را روشن می کند و تنها راه حل رفع آن استفاده از منبع تحت فشار پمپ آب به همراه کلید اتوماتیک مکانیکی است.

کلید اتوماتیک پمپ آب همانطور که از نامش پیداشت، دارای قطعات مکانیکی از جمله فنر و پیچ های بزرگ و کوچک بوده که برخلاف بسیاری از نمونه های کلید اتوماتیک دیجیتال فنرهای کلید اتوماتیک قابل تنظیم است.

این کلید به سنسور مجهز بوده و هر زمان که فشار آب در لوله های ساختمان کم باشد، پمپ آب را روشن می کند.

بنابراین کلید اتوماتیک پمپ آب گزینه بسیار مناسبتری برای استفاده در سیستم پمپ آب خانگی در ساختمان های مرتفع و دارای فشار آب ورودی پایین محسوب می شود.

علت پلاتین چسباندن پمپ آب و راهکار1.docx

اما مشکلی که در کلید اتومات دیجیتال و مکانیکی وجود دارد، احتمال پلاتین چسباندن آن ها است.

پلاتینی که از آن در کلید اتومات پمپ آب یاد می کنیم، در واقع کنتاکت های سیستم برق کلید اتومات است که از جنس پلاتین ساخته شده اند.

مزیت استفاده از کنتاکت های پلاتینی در کلید اتومات پمپ آب این است که چون از جنس پلاتین هستند، مانع از خال زدن یا آسیب دیدن کنتاکت ها در اثر جریان برق می شوند.

بنابراین مفهوم پلاتین چسباندن پمپ آب یعنی وقتی کنتاکت های کلید اتومات پمپ آب به یکدیگر جوش می خورند و می چسبند.

 

دلایل پلاتین چسباندن پمپ آب

تا این قسمت از متن گفتیم که بهترین نوع کلید اتومات برای سیستم پمپ آب خانگی مخصوصاً در ساختمان های چند طبقه استفاده از کلید اتوماتیک پمپ آب است.

اما مشکل پلاتین چسباندن در این قطعه یکی از نواقص بزرگ آن محسوب می شود که در این بخش قصد داریم علت آن را بررسی کنیم.

  • جنس نامرغوب کلید اتومات (ست کنترل)

علت اصلی پلاتین چسباندن پمپ آب به جنس نامناسب کلید اتومات یا همان ست کنترل مربوط می شود به این صورت که کلید در واقع نوع تقلبی است که در بازار وجود دارد و معمولاً با برند چینی موجود هستند.

البته این جمله به این مفهوم نیست که تمام کلید های اتوماتیک مکانیکی و دیجیتال چینی تقلبی هستند، اما به طور کلی جنس اصلی و مرغوب کلید مانع از بروز مشکل پلاتین چسباندن پمپ آب می شود.

شما می توانید با لمس لینکخرید ست کنترل پمپ آب از دیجیکالا  از مدل های متنوع این وسیله و قیمت خرید آن ها مطلع شوید.

  • فشار بسیار بالای آمپر برق در پمپ آب

علت دیگر پلاتین چسباندن پمپ آب به دلیل جریان بسیار قوی برق در کلید است، به این صورت که جریان برق سبب ایجاد جرقه بین دو فلز کنتاکت پلاتینی شده و اگر جنس پلاتین نامرغوب باشد، سبب جوش خوردن پلاتین ها می شود.

این موضوع بیشتر در مورد پمپ های بیش از 1 اسب بخار مشاهده می شود، که فشار برق از نوع قوی بوده و اگر کلید نیز مقاومت پایینی داشته باشد، در هنگام جریان برق پلاتین می چسباند.

  • کم بودن باد مخزن تحت فشار پمپ آب

همانطور که می دانید کلید اتوماتیک مکانیکی به همراه مخزن تحت فشار در کنار پمپ آب نصب می شود. به محض احساس کمبود فشار آب درون مخزن تحت فشار، پمپ آب روشن شده تا دوباره آب ذخیره شده در مخزن به حد استاندارد و مورد نیاز برسد.

بنابراین روشن و خاموش شدن پمپ آب رابطه مستقیمی با میزان فشار باد درون مخزن تحت فشار دارد، از طرفی روشن و خاموش شدن پمپ آب در نتیجه استارت خوردن کلید اتومات آن صورت می گیرد.

در ادامه مطلب بررسی سالم یا معیوب بودن مخزن تحت فشار می توان گفت اگر باد مخزن به اندازه استاندارد نباشد، کلید اتومات باید دائماً استارت بزند.

در نتیجه این موضوع به مرور زمان سبب از بین رفتن کنتاکت ها و در ادامه باعث چسبیدن پلاتین های پمپ آب می شود.

علت پلاتین چسباندن پمپ آب و راهکار2.docx

علامت پلاتین چسباندن پمپ آب

وقتی مشکل پلاتین چسباندن در پمپ آب ایجاد می شود، مشکل بسیار مهمی را برای پمپ آب ایجاد می کند که واضح ترین علامت آن یکسره کار کردن پمپ آب خانگی است.

به این صورت که کلید اتومات پمپ به دلیل پلاتین چسباندن روشن نمی شود، در نتیجه پمپ آب به صورت یکسره کار می کند. توضیحات بیشتر در این خصوص را در مقاله 11 دلیل اتومات نکردن پمپ آب+ راه حل رفع این مشکل گفته ایم.

در این شرایط اگر مشکل پمپ آب رفع نشود، موضوع پلاتین چسباندن پمپ سبب سوختن پمپ آب خانگی شده که خسارت مالی بسیار سنگینی محسوب می شود.

بنابراین اگر بعد از مشاهده یکسره کار کردن پمپ آب، شاهد روشن نشدن پمپ با وجود جریان آب و برق در دستگاه شدید، بدانید که مشکل از پلاتین چسباندن پمپ آب است.

شما می توانید در این شرایط به منظور کسب اطمینان از پلاتین چسباندن پمپ آب، دستگاه پمپ آب را به تنهایی و بدون استفاده از کلید اتومات به برق وصل کنید. اگر با این وجود پمپ روشن نشد، باید برای تعمیر پمپ اقدام کرد.

در صورتی که پمپ آب بدون استفاده از کلید اتومات آن روشن شد، به این معنی است که مشکل از پلاتین چسباندن کلید اتومات پمپ آب است که باید سریعاً برای رفع آن اقدام کنید.

 

راهکار پیشگیری از پلاتین چسباندن پمپ آب

اهمیت سالم بودن کلید اتومات پمپ آب در روند کار کرد موثر این سیستم باعث می شود به دنبال راهکارهایی به منظور پیشگیری از بروز مشکل پلاتین چسباندن پمپ آب باشیم.

  • استفاده از کلید اتومات مرغوب

بهترین گزینه در پیشگیری از پلاتین چسباندن پمپ آب، استفاده از کلید اتومات مرغوب و استاندارد است.

ممکن است که قیمت خرید کلید اتومات چینی تقلبی نصف قیمت خرید کلید اتومات اصل باشد، اما به این نکته مهم توجه داشته باشید که نامرغوب بودن کلید در نهایت سبب سوختن پمپ آب می شود.

قیمت خرید پمپ آب خانگی مرغوب چندین برابر قیمت خرید کلید اتومات است، که با یک حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که نباید پمپ آب را قربانی کلید اتومات تقلبی کرد.

اگر قصد خرید اینترنتی کلید اتومات سا ست کنترل مرغوب را دارید پیشنهاد میکنیم بعد از اینکه بر رویخرید ست کنترل پمپ آب از دیجیکالا  و یا خرید ست کنترل پمپ آب از باسلام زدید، نظرات دیگر کاربران را بخوانید و بعد خرید مطمئنی داشته باشید.

 

  • استفاده از کلید اتومات با ظرفیت متناسب با پمپ آب

پیشنهاد بعدی ما در پیشگیری از پلاتین چسباندن پمپ آب، استفاده از کلید اتومات متناسب با توان و قدرت پمپ آب است. زیرا همانطور که در قسمت فوق نیز گفتیم، یکی از دلایل پلاتین چسباندن بالا بودن آمپر ورودی به کلید اتومات است.

این مشکل به دلیل استفاده از کلید اتومات کم ظرفیت برای پمپ آب بالاتر از 1 اسب بخار رخ می دهد.

  • انجام دوره ای سرویس پمپ آب و منبع

راهکار نهایی ما به منظور پیشگیری از پلاتین چسباندن پمپ آب به انجام سرویس پمپ آب و منبع به صورت منظم و دوره ای و بر اساس چک لیست سرویس پمپ آب مربوط می شود.

چرا که در این صورت مجری سرویسکار پمپ آب می تواند مشکل احتمالی در کلید اتومات را زودتر شناسایی کند و از عمیق تر شدن مشکل و در نهایت سوختن پمپ آب جلوگیری کند.

علت پلاتین چسباندن پمپ آب و راهکار3.docx

نحوه رفع مشکل پلاتین چسباندن پمپ آب

حال اگر با وجود مراقبت های لازم باز هم با مشکل پلاتین چسباندن پمپ آب مواجه شد، باید چه کرد؟

برای این منظور دو راهکار وجود دارد:

  1. تعمیر کلید اتومات پمپ آب

اگر میزان خال زدن یا همان چسبیده شدن کنتاکت های کلید اتومات کم بود، می توان با سنباده کشیدن بر روی کنتاکت ها خال های زده شده را رفع کرد و با بستن دوباره سیم های برق کلید اتومات این مشکل را به صورت موقت برطرف نمود.

برای تهیه ورق سنباده کافیست لینک خرید سنباده از باسلام و یا لینک سنباده در سایت دیجیکالا را لمس کنید.

  1. تعویض کلید اتومات پمپ آب

بهترین گزینه پیشنهادی ما به شما در صورت مشاهده پلاتین چسبیدن پمپ آب، تعویض کلید اتومات پمپ آب و جایگزینی آن با نمونه اصل و مرغوب است.

در این صورت احتمال بروز این مشکل در پمپ آب بسیار کم می شود و می توان در صورت داشتن برنامه ریزی منظم برای سرویس پمپ آب تا سال های متوالی از این قطعه بر روی پمپ استفاده کرد.

 

نتیجه گیری:

با توجه با مطالب بیان شده می توان این طور نتیجه گیری کرد که در ساخت و سازهای امروزی که اکثر ساختمان ها مرتفع هستند و نصب پمپ آب و منبع بسیار لازم به نظر می رسد، باید لوازم جانبی پمپ آب همچون مخزن تحت فشار و کلید اتومات را نیز با دقت بسیار انتخاب کرد.

در غیر این صورت مواجه شدن با مشکل پلاتین چسباندن پمپ آب اصلاً به دور از انتظار نیست.

به همین دلیل توصیه ما به شما این است که در هنگام خرید پمپ آب و متعلقات آن از مجری نصاب پمپ آب نظر خواهی کنید.

چنانچه قصد خرید پمپ آب را دارید، بر رویخرید ست کنترل پمپ آب از دیجیکالا و یا خرید ست کنترل پمپ آب از باسلام بزنید، تا از قیمت خرید این وسیله و کیفیت آن مطلع شوید.

اما قبل از اقدام نهایی برای تهیه این وسیله، حتماً مطلب راهنمای خرید بهترین پمپ آب داخل آپارتمان را مطالعه کنید تا با بهترین برندهای این حوزه آشنا شوید.

علت پلاتین چسباندن پمپ آب و راهکار4.docx

همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته دارای تخصص و تجربه کافی در زمینه انواع کلید اتومات پمپ آب هستند و همچنین توانایی تعمیر انواع پمپ آب را دارند.

بنابراین شما می توانید برای کسب مشاوره با ایشان و انجام ثبت سفارش همین الان با ما تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظرات مشتریان

 

منبع انگلیسی:

منبع 1

اشتراک گذاری این صفحه