با توجه به اهمیت عادلانه تقسیم شدن هزینه مصرف آب در بین مشترکین آپارتمان ها در این مطلب قصد داریم تا در خصوص نحوه محاسبه قبض آب آپارتمان توضیحاتی را بیان کنیم.

اگر شما هم زندگی در یک آپارتمان چند واحده را تجربه کرده باشید، حتما با معضل تقسیم قبوض پرداختی آب بین همسایه ها مواجه شده اید.

از زمان های گذشته با توجه به این سری مشکلات راه حل های زیادی از سمت قانون و حتی مدیران ساختمان های چندین واحده پیشنهاد شده است تا هر واحد هزینه واقعی در آب مصرفی خود را پرداخت کند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا با توضیح راه حل های بیان شده، نقاط ضعف هر یک از این راهکارها را توضیح داده و در نهایت بهترین گزینه برای تقسیم عادلانه قبوض پرداختی از جمله آب را به شما معرفی کنیم.

 

راه های محاسبه قبض آب آپارتمان

  1. محاسبه قبض آب بر اساس مساحت آپارتمان

تقسیم قبض آب بر اساس مساحت ساختمان راهکاری قدیمی است که توسط قانون گذار و مجریان املاک درآپارتمان ها تعیین شده است.

بر این اساس مبلغ قبض کنتور آب مشترک بر اساس مساحت واحد ساختمان محاسبه می شود.

در این روش هزینه قبض آب کنتور مشترک ساختمان به تعداد واحدها تقسیم می شود و در ادامه به طور مثال واحدی که مساحت آن 400 متر مربع است باید دو برابر واحدی که مساحت آن 200 متر مربع است، آن مبلغ را پرداخت کند.

 

  1. محاسبه قبض آب آپارتمان بر اساس تعداد نفرات ساکن در هر واحد

روش محاسبه قبض آب آپارتمان بر اساس تعداد افراد ساکن در هر واحد به این صورت است که مبلغ قبض آب کنتور مشترک در آپارتمان بر تعداد کل نفرات ساکن در ساختمان تقسیم می شود.

در نتیجه سهم هر واحد به تعداد افراد ساکن در واحد مجزا بستگی دارد.

نحوه محاسبه قبض آب آپارتمان 1

 

نقاط ضعف محاسبه قبض آب آپارتمان

این روش ها تا مدتی در بین مشترکین و آپارتمان نشین ها مورد استفاده قرار گرفت، اما با نقاط ضعف متعددی همراه بود که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • یکسان نبودن تعداد افراد ساکن در تمام واحدهای آپارتمانی

شیوه محاسبه قبض آب آپارتمان بر اساس متراژ ساختمان زمانی کار ساز است که تعداد افراد ساکن در تمام واحدها مساوی باشند، در غیر این صورت تقسیم عادلانه نیست.

  • متفاوت بودن میزان مصرف واقعی هر مشترک

حتما شما هم در بین آشنایان خود با افرادی ملاقات داشته اید که به طور کلی آب زیاد مصرف می کنند، به این صورت که یا به دفعات دوش می گیرند و یا مهمان داری زیادی دارند.

در این شرایط طبیعی است که با وجود مساوی بودن تعداد ساکنین واحدها، میزان مصرف آب در واحدی که آبریزی بیشتری دارند، بیشتر است.

  • عدم حضور طولانی مدت برخی از ساکنین در آپارتمان

در برخی موارد نیز مشاهده شده است که بعضی از ساکنین تا مدت طولانی در واحد خود حضور نداشتند و یا ریتم زندگی آن ها به صورتی بوده که از صبح تا شب در محل کار خود رفته و تنها شب ها برای استراحت به منزل خود مراجعه می کردند.

طبیعتاً میزان مصرف آب در واحدهایی با این خصوصیات بسیار کمتر از واحدهایی است که در تمام روز طول در منزل حضور دارند.

بعد از ملاحظه عدم حضور مساوی تمام ساکنین آپارتمان ها، مدیران ساختمان ها به فکر راهکاری برای رفع این مشکل بودند.

به همین دلیل گزینه مدت حضور ساکنین در آپارتمان را در کنار عواملی همچون تعداد نفرات ساکن در هر واحد و همچنین میزان مساحت هر واحد را در جدول محاسبه قبض آب مشترک لحاظ کردند تا از این طریق مقدار واقعی مصرف آب توسط مشترک به صورت مجزا محاسبه شود.

حتی در بسیاری ازمجتمع های مسکونی چندین واحده مدیران ساختمان از نرم افزارهای هوشمند به منظور محاسبه قبض آب آپارتمان استفاده می کنند.

اما با وجود تمام این تلاش ها نیز از عدم نارضایتی مشترکین در هزینه های پرداختی قبض آب متعلق به آن ها کاسته نشد و بیشتر مدیران ساختمان هر ماه بر سر تقسیم و پرداخت قبض آب در بین مشترکین دردسرهای زیادی دارند.

به نظر شما راه حل اساسی رفع این مشکل چیست و با وجود افزایش هزینه های قبوض پرداختی و یارانه ای کردن آن ها چگونه می توان میزان مصرف حقیقی مشترک را محاسبه کرد؟

از نظر متخصصین حوزه تاسیسات ساختمانی و حتی کارشناسان شرکت آب و فاضلاب کشور، تنها راه حل محاسبه عادلانه قبض آب مشترکین نصب کنتور فرعی آب در آپارتمان های چند واحده است.

نحوه محاسبه قبض آب آپارتمان 2

 

نحوه محاسبه قبض آب کنتور فرعی آب

تا این قسمت از متن مشکلات استفاده از کنتور مشترک در ساختمان های چند واحده را توضیح دادیم و شما نیز به این نقطه نظر رسیدید که استفاده از روش های قدیمی در محاسبه قبض آب آپارتمان با وجود کنتور آب مشترک اصلاً عادلانه نیست.

در نتیجه راه حل نهایی خلاصی از این مشکل را در نصب کنتور فرعی آب برای هر واحد به صورت مجزا یافتیم.

ما در مطلب کنتور فرعی آب چیست توضیحات کاملی را در خصوص ویژگی های این وسیله و مزیت های فراوان آن بیان کردیم.شما می توانید جهت آشنایی با نوع جدیدتری از کنتور فرعی آب به مطالعه مطلب کنتور فرعی آب دیجیتال بپردازید.

در ادامه قصد داریم تا در مورد نحوه محاسبه قبض آب کنتور فرعی آب در آپارتمان توضیحاتی را بیان کنیم.

با وجود تجهیز کردن هر واحد آپارتمان به یک کنتور آب فرعی باز هم کل ساختمان دارای کنتور آب مشترک یا اصلی می باشد که قوانین کشور بر این اساس است که فقط قبض آب کنتور اصلی را برای کل ساختمان صادر شود.

پس محاسبه قبض آب آپارتمان در این شرایط با استفاده از قبض صادر شده توسط شرکت آب و فاضلاب منطقه و همچنین توجه به رقم ثبت شده بر روی کنتور آب فرعی داخل هر واحد آپارتمانی صورت می گیرد. در ادامه قصد داریم تا در مورد نحوه محاسبه قبض آب کنتور فرعی آب در آپارتمان توضیحاتی را بیان کنیم.

  1. مشخص کردن ابتدای دوره مصرف

منظور از ابتدای دوره مصرف زمانی است که مامور اداره آب به خواندن اعداد روی کنتور آب اقدام می کند. از آنجا که این زمان می تواند متغییر باشد، شما می توانید با ساکنین ساختمان توافق کنید که به عنوان مثال ابتدای هر ماه مرجع اعداد روی کنتور باشد.

اما به این نکته مهم دقت داشته باشید که برای رسیدن به محاسبات دقیق تر باید زمان ابتدای دوره مصرف به تاریخ بازدید کنتور توسط مامور شرکت آب نزدیک باشد. به این دلیل که ممکن است در یک دوره زمانی خاص مصرف آب بیش از مواقع دیگر باشد. به عنوان مثال در فصل تابستان یا دوران قبل از عید نوروز مصرف آب واحدها بیشتر از مواقع دیگر سال است که اغلب قبض مشمول جریمه می شود.

در این شرایط باید محاسبات دقیق تر انجام شده و مبلغ جریمه در همان دوره توسط مالکین انجام شود. اما اگر مامور آب دهم ماه کنتور را قرائت کند و مدیر ساختمان اول ماه کنتورهای فرعی را بازدید کند، فاصله زیادی بین دوره ایجاد شده و از دقت محاسبات کم می شود.

  1. محاسبه مقدار آب مصرف شده هر واحد در دوره مصرف

برای محاسبه مقدار آب مصرف شده هر واحد در آن دوره کافیست رقم ابتدایی دوره بعد را از رقم ابتدایی دوره قبل کم کنید. به عنوان مثال اگر رقم ابتدایی دوره قبل یک واحد 125836 بوده و رقم ابتدای دوره جدید 128714 باشد، مقدار مصرف این دوره واحد مورد نظر اینطور محاسبه می شود:

128714-125836=2878

با کمک این فرمول مقدار آب مصرف شده هر واحد را محاسبه می کنید.

  1. محاسبه مقدار آب مصرف شده در مشاعات

منظور از آب مصرفی مشاء مقدار آب صرف شده برای آبیاری باغچه ها، شستشوی پارکینگ و ... است که در قسمت مشاعات ساختمان مصرف شده و برای کل واحدها مشترک است.

برای محاسبه مقدار آب مصرف شده در مشاء کافیست حجم آب مصرفی درج شده بر روی قبض آب را از مقدار آب مصرف شده هر واحد کم کنید.

به عنوان مثال اگر یک ساختمان 4 واحد داشته باشد و حجم آب مصرفی محاسبه شده هر واحد طبق روش گفته شده در مرحله قبل به ترتیب 3489- 2459-4291-2878 باشد، کافیست این اعداد را با هم جمع کنید:

2878+4291+2459+3489=13117 کل حجم مصرفی ساکنین

حال حاصل بدست آمده را از حجم مصرفی درج شده بر روی قبض آن ساختمان کم کنید. فرض کنید حجم مصرفی این دوره ساختمان 17041 بوده است:

17041-13117= 3924حجم آب مصرف شده در مشاء

  1. محاسبه هزینه آب هر یک از مشترکین

برای محاسبه هزینه آب هر یک از مشترکین باید ابتدا درصد مصرف آن ها را به نسبت میزان کل آب مصرف شده در ساختمان به دست آورده و سپس حاصل آن را در عدد قبض آب ضرب کنید.

به عنوان مثال هزینه قبض آب یک ساختمان 4 واحدی با 16 نفر ساکن حدوداً 120 هزار تومان شده است. اگر میزان مصرف کل آب ساختمان 17041 باشد، هزینه آب هر 4 واحد به شکل زیر محاسبه می شود:

2878÷17041×120000=20266 هزینه آب مصرفی واحد یک

4291÷17041×120000= 30216 هزینه آب مصرفی واحد دو

2459÷17041×120000= 17315 هزینه آب مصرفی واحد سه

3489÷17041×120000=24568 هزینه آب مصرفی واحد چهار

  1. محاسبه هزینه آب مصرفی مشاء هر واحد

برای محاسبه هزینه آب مشاء هر واحد باید مقدار آب مصرف شده مشترک بین واحدها یا همان مشاء کل محاسبه شده در مرحله 3 را بر حجم کل آب مصرفی تقسیم کرده و سپس حاصل آن را در هزینه قبض آب ضربه کنید. در نهایت عدد به دست آمده را بر تعداد واحدها تقسیم کنید.

3924÷17041×1200000=27632

27632÷4=6908  مبلغ مشاء هر واحد

  1. محاسبه مبلغ قابل پرداخت هر واحد

مبلغ به دست آمده از محاسبه هزینه مشاء هر واحد را به با هزینه آب هر واحد جمع کرده و به ساکنین اعلام کنید. به عنوان مثال مبلغ قابل پرداخت قبض آب واحد 1 به صورت زیر محاسبه می شود:

20266+6908=27174 مبلغ قابل پرداخت قبض آب واحد یک

30216+6908=37124 مبلغ قابل پرداخت قبض آب واحد دو

17315+6908=24223 مبلغ قابل پرداخت قبض آب واحد سه

24568+6908=31476 مبلغ قابل پرداخت قبض آب واحد چهار

برای مشاهده فرمول محاسبه قبض آب بهای کنتور فرعی ساختمان بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه محاسبه قبض آب آپارتمان 3

با توجه به توضیحات بیان شده در این مطلب و ملاحظه درد سرهای تقسیم قبض آب کنتور مشترک در بین واحدها، به نظر می رسد بهتر است ساختمان هایی که شرایط استفاده از کنتور فرعی آب را دارند، هرچه زودتر برای نصب آن اقدام کنند.

از آن جا که نصب کنتور فرعی آب در آپارتمان ها از جمله خدمات تیم تاسیسات 24 ساعته به شمار می رود، شما می توانید از کارشناسان ما برای این منظور استفاده کنید.

راه ارتباطی شما با مجریان ما تماس از طریق تلفن های سایت و یا پر کردن فرم مخصوص درخواست سرویسکار متخصص است، تا کارشناسان ما در اسرع وقت در محل شما حاضر شوند.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع:

منبع 1  منبع 2 منبع 3

 

اشتراک گذاری این صفحه