چگونگی اعلام قیمت لوله کشی به مشتری یکی از سوالاتی است که احتمالاً برای افراد زیادی ایجاد می شود. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

 

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که به تازگی وارد شغل لوله کشی شده اید و یا قصد ورود به این شغل را دارید.

بنابراین یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود این است که چگونگی اعلام قیمت لوله کشی برای مشتری چگونه است؟

چگونگی اعلام قیمت لوله کشی به مشتری 1

لازم به ذکر است که به دلایل مختلفی نمی توان بدون بازدید حضوری از پروژه قیمت لوله کشی را به مشتری اعلام کرد. از جمله این دلایل می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بررسی میزان سختی کار
  • بررسی محل پروژه
  • بررسی میزان دسترسی به کار
  • بررسی نوع کار که به صورت زیر سقفی باشد یا زمینی

نتایج بررسی های ذکر شده که در قسمت بالا ذکر شد، باعث می شود که قیمت لوله کشی از یک پروژه تا پروژه بعدی کاملاً متفاوت باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با چگونگی اعلام قیمت لوله کشی به مشتری روند انجام یک پروژه لوله کشی برای مشتری را از ابتدا تا انتهای آن بیان می کنیم.

 

روند اجرای پروژه لوله کشی

  1. ثبت سفارش از طرف مشتری:

اولین و مهمترین مرحله در آغاز عملیات لوله کشی برای یک پروژه این است که مشتری یا کارفرما به منظور اجرای لوله کشی در محل مورد نظر خود ثبت سفارش را انجام دهد.

لازم به ذکر است که ثبت سفارش می تواند از طرق مختلفی همچون برقراری تماس، مراجعه به محل کار شما و یا به صورت اینترنتی باشد.

  1. بازدید از پروژه:

بعد از اتمام ثبت سفارش یا درخواست مشتری بنا بر دلایل گفته شده در ابتدای متن حال نوبت به بازدید از محل پروژه می رسد.

در صورتی که به صورت انفرادی و آزاد در شغل لوله کشی فعالیت داشته باشید، باید به شخصه محل پروژه را بررسی کنید.

اما در صورتی که در یک شرکت تاسیساتی مشغول به کار هستید، معمولاً کارشناس شرکت به محل پروژه مراجعه کرده و به بررسی محل، میزان کار، نوع خدمات قابل اجرا و به طور کلی به بررسی جزئیات پروژه می پردازد.

  1. تعیین قیمت لوله کشی:

بعد از بررسی های صورت گرفته توسط کارشناس یا فرد لوله کش حال بنا بر جزئیات پروژه می توان به تعین قیمت لوله کشی در پروژه مورد نظر اقدام کرد.

پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت لوله کشی در یک ساختمان موثر هستند، که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

موارد موثر بر قیمت لوله کشی

  • متراژ ساختمان:

یکی از مهمترین پارامترها در تعیین قیمت لوله کشی اندازه متراژ ساختمان است. چرا که طبیعتاً طول لوله ها و پیچیدگی سیستم لوله کشی در یک ساختمان 100 متری در مقایسه با لوله کشی در یک ساختمان 300 متری و چند واحده کاملاً متفاوت است.

  • نوع روش لوله کشی:

همانطور که می دانید لوله کشی آب و فاضلاب در ساختمان ها دیگر مانند گذشته نیست که فقط به یک صورت سنتی و توکار اجرا شود.

امروزه تنوع شیوه های لوله کشی در ساختمان ها بسیار بیشتر از قبل شده و از طرفی نوع لوله ها و اتصالات به کار رفته در کار نیز با گذشته بسیار متفاوت است.

همین تفاوت در انتها سبب تغییر قیمت تمام شده لوله کشی در ساختمان می شود.

چگونگی اعلام قیمت لوله کشی به مشتری 2

مثلاً قیمت لوله کشی برای ساختمانی که کارفرما درخواست اجرای لوله کشی زیرسقفی را دارد، با توجه به سختی کار این نوع لوله کشی، لزوم نصب داکت و عبور لوله ها از داخل آن ها بیشتر از لوله کشی روکار خواهد بود.

  • نوع ساختمان:

یک مورد دیگر که باید در محاسبه قیمت لوله کشی مد نظر قرار داد، نوع ساختمان است. زیرا با توجه به نوع کاربری از ساختمان قیمت لوله کشی نیز متفاوت است.

مثلاً قیمت لوله کشی در یک ساختمان مسکونی با قیمت لوله کشی در یک ساختمان اداری و یا بیمارستان کاملا فرق دارد، که باید بعد از بازدید کارشناس پروژه قیمت نهایی به کارفرما اعلام شود.

  • جنس لوله و اتصالات:

همانطور که گفتیم امروزه علاوه بر تغییر در روش های لوله کشی در ساختمان ها، نوع و جنس لوله ها نیز متفاوت هستند.

همین مسئله سبب تغییر قیمت تمام شده یک پروژه لوله کشی خواهد شد.

به عنوان مثال لوله کشی آب و فاضلاب با لوله های فلزی بسیار سخت تر از لوله کشی با لوله های پلیکا و یا پلیمری می باشد.

چرا که حمل و نقل لوله ها، نحوه نصب و زمان اتصال لوله ها دارای تفاوت زیادی می باشند.

لازم به ذکر است که قیمت لوله کشی با توجه به دو عامل مهم دیگر نیز محاسبه و به مشتری اعلام می شود.

در واقع می توان گفت اعلام نهایی قیمت لوله کشی به مشتری با توجه به این دو مورد انجام می شود:

  • تهیه لوله و اتصالات:

همانطور که می دانید هزینه لوله و اتصالات مورد نیاز در لوله کشی ساختمان به عهده مشتری می باشد و مجری لوله کش یا شرکت تاسیساتی هیچ وظیفه ای برای پرداخت لوازم مورد نیاز اجرای کار ندارند.

حال در برخی پروژه ها خود مشتری یا کارفرما اقدام به تهیه لوله و اتصالات برای ساختمان می کند، که در این صورت تمامی وظایف مربوط به تهیه لوله و اتصالات بر عهده مشتری می باشد.

در این صورت نباید هیچ هزینه اضافی مبنی بر تهیه اقلام مورد نیاز برای اجرای لوله کشی به مجری لوله کش پرداخت شود و تنها هزینه ای که باید به وی پرداخت شود، دستمزد اجرای کار می باشد.

چگونگی اعلام قیمت لوله کشی به مشتری 3

اما در برخی پروژه ها بنا به درخواست مشتری باید مجری لوله کش تمامی لوله و اتصالات مورد نیاز برای اجرای کار را تهیه کند، که در این صورت باید در این خصوص هزینه ای مازاد به مجری پرداخت شود.

  • دستمزد مجری لوله کش:

امروزه لوله کشی ها را به دو صورت کلی و جزئی اجرا می کنند که در بازار به نام های کنتراتی و ساعتی شناخته می شوند.

حال اینکه کارفرما کدام روش را ترجیح دهد، در قیمت نهایی لوله کشی تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال در یک پروژه ساختمانی و بعد از بررسی کار توسط کارشناس، کارفرما قصد دارد پروژه را به صورت کلی یا کنتراتی به مجری لوله کش واگذار کند.

در این حالت مجری با بررسی های صورت گرفته تخمین می زند که در نهایت با صرف دو روز کاری پروژه تمام می شود و دستمزد او به صورت کلی و برای همین دو روز کاری محاسبه می شود.

مثلاً اگر مجری حساب کند دو روز کاری او به اندازه 500 هزار تومان هزینه دارد، کارفرما باید به همان مقدار به مجری دستمزد پرداخت کند.

اما در روش دیگر کارفرما قصد دارد تا پروژه را به صورت جزئی به مجری واگذار کند.

به عنوان مثال از مجری می خواهد فقط لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی ساختمان را انجام دهد.

در این صورت هزینه نهایی به اندازه قیمت اجرای لوله کشی سرویس بهداشتی محاسبه می شود.

حال اگر در این بین لوله کشی آب، نصب شیرآلات و یا هر کدام از امورات مربوط به لوله کشی ساختمان به صورت تک به مجری سپرده شود، قیمت لوله کشی با توجه به هزینه نصب و اجرای هر کدام از خدمات ذکر شده حساب می شود.

به عنوان مثال چنانچه هزینه اجرای لوله کشی آب با توجه به پارامترهای ذکر شده در قسمت فوق 200 هزار تومان، هزینه نصب شیرآلات 50 هزار تومان و هزینه لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی 200 هزار توان باشد، در نهایت کارفرما باید 450 هزار تومان به مجری لوله کش پرداخت کند.

از طرفی نکته دیگری که باید در زمینه محاسبه و اعلام قیمت لوله کشی مد نظر قرار دهیم، هزینه های مربوط به تخریب محل مورد نظر به منظور بازسازی لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب و لوله کشی شوفاژ است.

چگونگی اعلام قیمت لوله کشی به مشتری 4

در این سری پروژه ها که نیاز به انجام تعمیرات لوله کشی و یا تعویض لوله کشی قدیمی ساختمان است، مشتری باید هزینه جداگانه را به صورت توافقی به مجری پرداخت کند.

با توجه به نکات ذکر شده کاملاً مشخص است که نحوه محاسبه و اعلام قیمت لوله کشی به مشتری دارای جزئیات فراوانی می باشد.

بنابراین باید به صورت دقیق بررسی و کارشناسی شود و موضوعی نیست که بشود به صورت شخصی با آن برخورد کرد.

در انتها لازم به ذکر است که تمامی قیمت های ذکر شده در مثال های فوق کاملاً تصادفی بوده  است.

اگر قصد اطلاع از هزینه های اجرای لوله کشی توسط گروه تاسیسات 24 ساعته را داشته باشید، می توانید به صفحه تعرفه خدماتی ما مراجعه کنید.

اگر تاسیساتی حرفه‌ای هستید، جهت همکاری با ما کلیک کنید.

اشتراک گذاری این صفحه