نظرات برخی از مشتریان

موتورخانه های مجهز به دیگ های چگالشی یکی از جایگزین های مناسب موتورخانه های سنتی به شمار می آیند. با این حال، همین دیگ ها، خود با محدودیت ها و معایبی همراه هستند که در این مطلب، آنها را بررسی می کنیم.

در مطلب بویلر چگالشی چیست تا حد زیادی راجع به شیوه کارکرد و ویژگی های بویلرهای چگالشی آشنا می شوید. همچنین با مراجعه به نصب بویلر چگالشی، اطلاعات مناسبی پیرامون نصب و راه اندازی این تجهیزات می توانید به دست آورید.

معایب دیگ چگالشی 1

شکل 1 دیگ چگالشی به کار رفته در موتورخانه سیستم حرارت مرکزی یک ساختمان. منبع عکس

  • هزینه اولیه بالا

قیمت یک دیگ چگالشی موتورخانه نسبت به نوع معمولی آن در حدود 50 درصد بیشتر است. اگرچه از طریق صرفه جویی در قیمت سوخت، می توان از ۲-۵ سال این هزینه جبران شود (بسته به نوع و قیمت سوخت و کشوری که در آن نصب شده)، اما همچنان تفاوت قیمت زیاد، سبب اکراه کارفرمایان برای بکارگیری این دیگ ها شده است.

البته چگونگی نصب، مقدار کارکرد و بازدهی کلی سیستم در تعیین هزینه نهایی نقش به سزایی دارند. شرکت های تولید کننده معمولا دلایل زیر را برای این افزایش قیمت مطرح می سازند:

  1. نیاز به نصب مبدل بزرگتر در بعضی مدل ها و نیاز به دو مبدل در برخی دیگر از مدل ها که برای ساخت آنها بایستی از مواد مقاوم در برابر خوردگی استفاده شود.
  2. نیاز اجباری به نصب فن که به منظور خروج دود پیشبینی می شود.
  3. نیاز به سیستم تخلیه کندانسیت که شاملتله بخار و در بعضی مدل ها پمپ می شود.

معایب دیگ چگالشی 2

شکل 2 مجموعه ای از دیگ های چگالشی برای تامین نیازهای حرارتی یک مجموعه. منبع عکس

  • تجمع دود پیرامون خانه و ساختمان هاي مجاور

پخش دود خروجی از بويلرهاي چگالشي موتورخانه به دليل داشتن درجه حرارت پایین تر در قیاس با ساير بويلرها در ارتفاع پايين تري انجام می شود كه مي تواند از یک طرف سبب تشكيل دود و بخار قابل رویت شده و از طرف دیگر، جمع شدن قطره هاي آب بر روي سطوح و همچنین جمع شدن دود در اطراف خانه و ساختمان هاي مجاور را سبب شود.

  • کاربرد اولیه، تنها در سیستم­های توزیع آب گرم

مشکلی که رویارویی با آن در زمینه سیستم­های چگالش آب محتمل است، کاربرد سیستم­های توزیع اولیه و ثانویه است که به منظور تامین جریان ثابتی از آب به دیگ بخار و جریان متغیری از آب به کویل­های حرارتی طراحی می شوند. در صورتیکه نرخ این دو جریان برابر نباشد، این مجموعه سبب اختلاط آب برگشتی با آب لازم می ­شود. همچنین، این اختلاط باعث افزایش درجه حرارت آب بازگشتی به دیگ­های موتورخانه و یا کاهش درجه حرارت آب لازم کویل­ها می ­شود که هر دوی اینها کاهش راندمان دیگ چگالشی را بدنبال خواهد داشت.

معایب دیگ چگالشی 3

شکل 3 نمایی از پروژه تعمیر و سرویس یک موتورخانه مسکونی

  • پایین بودن نرخ turndown در دیگ های چگالشی

طراحی دیگ­های چگالشی معمولا با نرخ turndown پایین (در حدود %۲۰ یا کمتر) انجام می شود. گفتنی است که برخی از دیگ­های موتورخانه دارای نرخ turndown پایین تر از %۵ نیز می باشند. اگر بارها به مقدار کمتری از نرخ turndownبرسد، دیگ­های چگالشی بایستی سیکل روشن و خاموش شدن را طی کنند تا بتوانند به بار لازم برسند که این به نوبه خود می ­تواند کاهش قابل ملاحظه ای در راندمان دیگ را به همراه داشته باشد.

هنگامی که دیگ­ها چرخه را طی می ­کنند، احتراق هوا در مشعل دیگ و مبدل حرارتی قبل و بعد از تخلیه نیاز است. در نتیجه هنگامی شروع به کار کردن یک دیگ بخار، برای یک یا دو دقیقه جریان هوا به داخل مبدل حرارتی دمیده می­شود و بدین طریق حرارت از مبدل حرارتی و دیگ بخار تخلیه می­شود.

در صورتی که سیکل دیگ بخار در حدود ۲۰ دقیقه یا بیشتر باشد اتلاف حرارتی ناچیز خواهد بود، اما اگر هر سیکل دیگ بخار در ۵ دقیقه و با سرعت طی بشود، آن­گاه اتلاف قابل ملاحظه ای را خواهیم داشت. گفتنی است که در دیگ بخار با سیکل سریع در حدود ۲ دقیقه، یک دقیقه برای اجرا و یک دقیقه برای تخلیه آن زمان صرف می شود.

  • Low-mass بودن دیگ های چگالشی

Mass boiler به مقدار آب درون دیگ بخار اطلاق می شود که باعث وارد شدن فشاری مستقیم بر سیکل دیگ بخار در بار کم می شود. بیشتر دیگ­های چگالشی low-mass هستند به این معنا که آن­ها می­توانند به مقدار دو لیتر آب در درون خود جای دهند. مشکل دیگ­های low-mass مسئله ای است که کارکرد سیکل دیگ بخار موتورخانه را در سیکل­های با سرعت در بارهای پایین، مختل می کند. می­توان با اضافه کردن تانک­های ذخیره آب خارجی به داخل سیستم لوله کشی سیکل کوتاه را کاهش داد یا آن را حذف کرد.

معایب دیگ چگالشی 4

شکل 4 یکی از پروزه های تعمیر و نگهداری تجهیزات موتورخانه توسط گروه تاسیسات 24 ساعته

  • خاصیت اسیدی و خورندگی آب چگالنده

آب چگاليده دارای خاصیت اسیدی دارد. فراموش نکنید که این آب ممكن است باعث ایجاد خوردگي در سيستم هاي فاضلاب قديمي که از جنس چدن هستند، شود. توصیه ما برای جلوگیری از این خوردگی، نصب يك خنثي كننده با خاصیت قلیایی است.

همچنین خاصیت خورندگی، خود تجهیزات و ملحقات دیگ در ناحیه خروجی آب را ممکن است در معرض خوردگی قرار دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، جنس دیگ های چگالشی را از فولادهای مقاوم در برابر خوردگی و یا سایر ماتریال های مناسب انتخاب می کنند.

نصب و راه اندازی دیگ های (چگالشی و غیرچگالشی) موتورخانه خود را به ما بسپارید. کافیست با شماره گیری تلفن مندرج در سایت، نیاز تاسیساتی خود را اعلام کنید تا کارشناسان فنی گروه تاسیسات 24 ساعته با حضور در محل، مجموعه خدمات نصب، تجهیز، تعمیر و تعویض را برای اجزای موتورخانه ساختمان شما انجام دهند.

اشتراک گذاری:

اینجا جواب میگیری اگر سوال فنی بپرسی

تصویر امنیتی

دیدگاه‌ها  

آموزنده بود +3 # حافظی 1397-08-02 21:07
سلام برای جلوگیری از خاصیت اسیدی دیگ چگالشی از خنثی کننده استفاده می شود جنس خنثی کننده چه ماده ای است مخزن های خنثی کننده که درموتور خانه استفاده می شود محتوی چه ماده ای است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +4 # مقصود 1398-06-17 00:57
سلام وقت بخیر دوست عزیز
جنس دیگ یا از پلی استر میشه یا برخی از قطعاتش گالوانیزه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # مهدی قاسمی 1397-11-12 20:28
با سلام
1- در سیستم های چگالشی در چه شرایطی دبی مدار ثانویه می تواند کمتر یا مساوی مدار اولیه گردد؟
2- الزام استفاده از پمپ دور متغیر یا دور ثابت در مدار اولیه و ثانویه در سیستمهای چگالشی چیست؟
3- مکانیزم نگهداشتن دلتاتی بیشتر در مدار اولیه نسبت به مدار ثانویه به چه طریقی می باشد؟

4- نحوه برآورد و محاسبه تاثیر رطوبت نسبی ، ارتفاع از سطح دریا ، میزان هوای اضافه احتراق ، میزان دی اکسید کربن و دمای محیط برراندمان دیگهای چگالشی چیست؟
5- آیا می توان دیگ چگالشی را به جای دیگ غیر چگالشی بااجزای تاسیسات مانند رادیاتور فن کویل و سایر تجهیزات که به صورت معمول انتخاب شده است به کار برده و حداکثر راندمان را در صورت محیا شدن سایر شرایط ازآن استحصال نمود؟
6- آیا صرف وجود low loss header می تواند ضامن قرار گرفتن سیستم در مود چگالش باشد و دمای آب برگشتی به سیستم را در زیر محدوده مورد نیاز چگالش تضمین کند؟ (زیر 55 درجه سانتیگراد)
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # مقصود 1398-06-17 01:25
سلام وقت بخیر دوست عزیز
(1)در صورت باز بودن تمامی فلکه ها
(2)گردش مداوم آب تو سیستم
(3)از طریق کلوکتور رفت و برگشت
(4)بسته به نوع عایق(پشم شیشه،الاستومری و...)
(5)بله
(6)خیر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # رسول 1398-10-11 13:55
با سلام
سوال بنده این است که با توجه به اینکه دیگهای چگالشی فشار محدودی را تحمل میکنند آیا از این دیگه میتوان در ساختمانهی بلند مرتبه ای که موتورخانه آنها در پایین می باشد استفاده کرد در صورت مثبت بودن وزن ستون آب روی دیگ در زمان خاموش بودن سیستم آیا باعث صدمه به دیگ نمیشود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +2 # اردبیلیAlijeddi 1398-10-14 01:34
باسلام ودرود ویژه به کاربرگرامی یک توضیح کامل وتجربه های خود را به شما انتقال میدهیم
اول. دود خروجی از بويلرهای چگالشی به علت حرارت پایین تر در مقیاسه با نوع دیگر بويلرها در ارتفاع کم وپایین قرار بدهید كه مي تواندمشکلاتی اعم از تشكيل دود و بخار شده ودیده شود و جمع شدن قطره هاي آب رابه خود بگیرد
دیگ های چگالشی را از فولادهای مقاوم ومحکم بسازید که در برابرخاصیت اسیدی آب چگالنده دوام بیاره
این آب حتی لوله های قديمی که چدن بودن وهستن پوسیده وخراب میکند خیلی خاصیت قوی دارد ویاباعث (سوراخ)شدن لوله شود شما میتوانیدبااجرای سیستم قلیانی این مشکل وحل کنیدوحرارت از مبدل حرارتی و دیگ بخار تخلیه میشه
دربعضی ها نیاز به مبدل بزرگ است حتما نگاه کنید که از کدام مدل است.
وحتما وحتما یک فن برای تخلیه دود نصب کنید بعداین کارشما نیاز به سیستم تخلیه بخارهم دارین
واحتراق هوا در مشعل دیگ و مبدل حرارتی هم بعد هم قبل از تخلیه حتما نصب کنید
وبهترین پیشنهاد به عهده متخصصین وکاربلد داین تخصص درسایت 24بسپاریم
وگارانتی نصب واجرای تخصصی برخوردار باشید سوالی بود درخدمت بزرگوارا وعزیزان هستیم
موفق باشین
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # محمدرضا 1398-10-14 18:34
باسلام به مدیریت سایت وپاسخ به سوالات رایگان راهنمایی آقای اردبیلی کاملا صحیح ومتین بوده
یک سوال دارم درباره موتورخانه که دیگ یا مخزن آب مصرفی با شوفاژها جداهستن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود +1 # اردبیلیAlijeddi 1398-10-14 19:24
باسلام ممنون از کاربر گرامی موتورخانه مربوط دوتا مخزن داره رادیاتورها جدا باآب مصرفی هستن توموتورخانه پمپ وترموستات جهت رادیاتورها میباشد بازم سوالی بود ماهستیم درخدمت عزیزان
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # موسوی 1398-11-14 00:35
سلام هزینه دیک برای سا ختمان پنج طبقه ۱۰ واحد چقدره؟
وفرق راندمان ومصرف انرزی این سیستم جدید چیه
وفرق قیمتش چقدره
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
آموزنده بود 0 # mohamad javad 1398-11-14 10:17
سلام کاربر گرامی اول از همه برای اینکه بدونید قیمت دیگ چقدر هستش باید فهمید که متراژ هر واحد چقدر میباشد و اینکه در هر واحد تعداد رادیاتورها و پره های آن را حساب کرد و همچنین هر واحد در روز چقدر از آب گرم مصرف میکنند با محاسبه اینها میتوان هم با خیال راحت یک دیگ مناسب که نه ظرفیت پائین باشه و نه بالا برای ساختمان تهیه کرد و قیمت آن را محاسبه کرد واینکه پرسیدید فرقش چیه دیگ ها کلا دو مدل هستن چگالی، غیر چگالی که تو دیگ های معمولی منظور دیگ آب گرم فایر تیوب می باشد و با احتراق سوخت گازای داغ تولید می شود که با رد شدن از مبدل حرارتی بیشتر این انرژی به آب منتقل میشه که باعث بالا رفتن دما آب می شود و بخار آب نیز یکی از گاز های داغ تولید شده در فرآیند احتراق است که ترکیب هیدروژن با اکسیژن می باشد اما تو دیگ های چگالی کارائی به صورت دیگه ای هستش که در کل اینجوری بهتون بگم بهتره که استفاده از دیگ چگالی 10٪ بازدهی دیگ رو بیشتر میکنه.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن