انسان با مشاهده فرآیند آب و جوشش آب در چشمه ها به فکر شبیه سازی آن افتاد و با ارائه راه کارها و استفاده از تکنیک های مختلف توانست چیزی شبیه به آن را با نام جکوزی طراحی کند که امروزه به شدت مورد پسند مردم و استفاده آنها شده و می بینیم که نصب جکوزی خانگی هم چندین سالی است که مورد توجه قرار گرفته است.

 

توصیه پزشکان به آب درمانی و تاثیرات درمانی زیاد فشار آب و هوای تولید شده در جکوزی برای تسکین درد های استخوانی و عضلانی باعث شده تا استفاده از جکوزی نه تنها به دلیل آرامشی که به همراه دارد بلکه به دلیل خواص درمانی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به شما توصیه می کنیم مطالعه مقاله مزایا و معایب جکوزی خانگی را از دست ندهید.

نحوه کار جکوزی خانگی 1

نمونه جکوزی خانگی

نحوه کار جکوزی آپارتمانی

جکوزی ها انواع مختلفی دارند که پیشتر بصورت عمومی تنها شناخته می شدند و در مکان هایی مانند استخرها و یا مجموعه های ورزشی بیشتر ساخته می شدند و امروزه با استفاده از تکنیک های مهندسی در قالب جکوزی های خانگی با ابعاد بسیار کوچکتر هم ساخته می شوند.

صرف نظر از اندازه و بزرگی و کوچکی این جکوزی ها مکانیسم کاری جکوزی را نمی توان تفاوت زیادی با استخر ها گذاشت.

تقریبا یک جکوزی با همان استاندارد های لوله کشی و فیلتراسیون استخرها کار می کند و تنها در چند مورد تفاوت هایی با هم دارند که همین تفاوت ساختاری باعث ایجاد فشار و خروجی متفاوت آب به درون وان جکوزی می شود.

همانگونه که پمپ آب استخر را می مکد و پس از آنکه از طریق لوله هایی این آب به فیلتر و یا تصفیه خانه هایی وارد می شود و تصفیه می شود و مجددا بوسیله همان پمپ و یا پمپ دیگری وارد مدار ورودی استخر می شود و در این راه به غیر از این که آب تصفیه می شود ممکن است مقداری هم گرم شود و یا کلر و مواد ضد عفونی کننده و یا گاز و اکسیژن و گند زدا و ... به آن اضافه شود، جکوزی نیز به همین ترتیب عمل می کند.

نحوه کار جکوزی خانگی 2

در واقع جکوزی هم بواسطه یک یا دو پمپ عملیات مکش آب را از خروجی های مخصوص در وان های جکوزی انجام می دهد. در این مسیر با انتقال آب مکیده شده به فیلتر و یا تصفیه مخصوص آب را تصفیه میکند.

سپس با هدایت به سمت المنت های مخصوص و یا مشعل حرارتی آب گرم شده و دوباره وارد وان جکوزی بواسطه پمپ می شود و در این میان اقداماتی مورد نیاز بر روی آب در مراحل مختلف و بسته به قابلیت های جکوزی خانگی اعمال می شود.

ولی با تمام این شباهت ها باید چندین تفاوت اساسی را در بین جکوزی و استخر بر شمرد که از آن جمله می توان به رسیدگی بیشتر و تصفیه قوی تر برای جکوزی اشاره نمود.

در واقع آب جکوزی بسیار کمتر از یک استخر است و گرمای آن به مراتب بالاتر است.

جت ها یا هیدروجت ها عملیات ماساژ بدن را انجام می دهند که این موضوع باعث می شود که چربی بدن و آلاینده های پوستی بیشتر وارد آب شود.

از این رو باید تصفیه خانه و یا فیلتر در نظر گرفته شده برای جکوزی کارآمدتر و قوی تر از استخر در نظر گرفته شود و خیلی زودتر عمل شستشو و یا بکفاش جکوزی نسبت به استخر انجام شود.

دومین تفاوت اساسی در عملیات جکوزی با استخر فشار آب وارد شده به حوضچه جکوزی می باشد.

در اصل این فشار آب است که عملیت ماساژ را انجام می دهد و باید به شکلی باشد که قدرت لازم را برای ماساژ دهی داشته باشد و این در حالی است که استخر نیازی به این میزان از فشار آب ندارد.

نحوه کار جکوزی خانگی 3

در مسیر آب جکوزی با تعبیه هیدروجت ها و شیر هوا ترتیبی اتخاذ شده است تا آب با میزان مشخص و البته قابل تنظیمی با هوا ترکیب و مخلوط شود.

ترکیب هوا و آب باعث ریزتر شدن مولکول های آب و بالاتر رفتن میزان فشار آب می شود. طبیعی است که هر چه میزان هوا بیشتر باشد میزان قدرت و خروجی آب یا فشار آب بیشتر هم می شود.

در اصل این هیدورجت ها هستند که با تنظیم فرمان شیر هوا اقدام به مخلوط کردن هوا با آب می کنند و آن را با فشار زیاد و در راستای متلاطم کردن آب جکوزی وارد حوضچه جکوزی می کنند.

هر کدام از پمپ های جکوزی خانگی دارای سیستم دو سرعته می باشند.

معمولا برای جکوزی های خانگی و آپارتمانی یک نفره، دو نفره و یا بالاتر از پمپ هیدرو جت 12 الی 15 GPM استفاده می شود تا قدرت و دبی لازم را در جکوزی ایجاد کنند.

سرعت پایین تر پمپ ها هر چند در برق و هزینه صرفه جویی می کنند ولی در نظر داشته باشید که اصلا کیفیت دور بالا را ندارند.

نحوه کار جکوزی خانگی 4

بهترین جکوزی های خانگی و یا جکوزی ها آپارتمانی جکوزی هایی هستند از از هیدرو جت هایی استفاده می کنند که قابل تنظیم به جهات مختلف می باشند و یا حالت دورانی ایجاد می کنند.

این خصوصیت باعث می شود که ماساژ آب بصورت نقطه ای نباشد و یک جریان ماساژ ناهموار و بهینه تر را ایجاد می کنند.

شیرهای هوا در جکوزی میزان ورودی هوا را تنظیم می کنند. در اصل با تنظیم این شیر ها است که به شما این امکان داده می شود که فشار آب را در جکوزی کم و یا زیاد کنید.

حالت صفر و یا بسته این شیرهای هوا باعث می شود که آب به تنهایی وارد جکوزی شود و خاصیت ماساژدهی کمتری داشته باشد.

اما میزان 100 یا نهایت شیر هوا باعث می شود فشار آب تا اندازه ای فوق العاده بالا تنظیم شود که حتی ممکن است گاها برای برخی از افراد دردآور و غیرقابل تحمل باشد.

در این میان ذکر این نکته مهم است که یکی از پارامترهای انتخاب جکوزی خانگی پمپ هیدور جت جکوزی می باشد. برخی از این پمپ ها صدای زیادی تولید می کنند که ممکن است آزار دهنده باشد بنابراین باید قبل از خرید از این موضوع اطمینان پیدا کنید.

نحوه کار جکوزی خانگی 5

انواع جکوزی خانگی

امروزه تنوع زیادی در ساخت جکوزی های خانگی وجود دارد. قطعا نمی توان در یک مقاله همه انواع جکوزی ها را شرح داد.

آنچه که اهمیت دارد انتخاب جکوزی بر اساس برخی از قابیلت ها و همچنین اندازه جکوزی می باشد.

قبل از انتخاب و خرید جکوزی حتما اندازه های محل مورد نظر خود را محاسبه کنید و سپس اقدام به خرید جکوزی بکنید.

ما در مقاله اندازه های استاندارد جکوزی خانگی به تشریح انواع اندازه های استاندارد جکوزی های خانگی پرداختیم که می توانید با مراجعه به این مقاله اندازه و سایز مورد نیاز خود را انتخاب و سپس بر اساس آن خرید خود را تضمین کنید.

 

به شکل کلی وان های جکوزی به چند دسته مهم تقسیم می شوند:

  • وان جکوزی قابل حمل
  • وان جکوزی ساخته شده در زمین
  • وان های جکوزی با طرح استریویی و چراغ های درمانی متنوع
  • وان های جکوزی هوا
  • وان های جکوزی گردابی
  • وان های جکوزی حباب ساز
  • وان های جکوزی هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور
  • وان های جکوزی دارای عرشه
  • وان های جکوزی کابین دار که همه سیستم ها را مستقلا دارا می باشند

جهت مشاهده انواع وان جکوزی خانگی به همراه جزئیات، اطلاع از قیمت آنها و مقایسه آنها با یکدیگربر رویخریدوان جکوزی خانگی از سایت دیجیکالا بزنید.

در هنگام نصب جکوزی خانگی در نظر داشته باشید که باید با تمام شرایط نصب جکوزی آشنا باشید زیرا ممکن است هرگونه حمل و نقل نامناسب و یا نصب اشتباه باعث خرابی جکوزی شود.

برای اطلاع از نحوه لوله کشی جکوزی بخصوص برای انواع جکوزی که از پیش ساخته نمی باشند بهتر است حتما مقاله نحوه لوله کشی جکوزی خانگی را مطالعه فرمایید.

ضمن اینکه شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز سئوالات و ابهامات خود را برای خرید و یا انتخاب و نصب جکوزی خانگی با مشاوران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته مطرح نموده و خیلی زود جواب خود را دریافت نمایید و یا برای نصب جکوزی آپارتمانی خود از کارشناسان حرفه ای ما بهره بگیرید.

اشتراک گذاری این صفحه