امروزه بسیاری از خانه های بخصوص آپارتمان ها و واحد هایی که در مکان های شهری واقع شده اند و یا بصورت انبوه سازی آماده می شوند استفاده از کولر گازی را به عنوان سیستم تهویه و یا سیستم خنک کننده خانه انتخاب می کنند.

اما نکته ای که در خصوص آن سئوالات زیادی می شود بهترین مکان نصب کولر گازی در ساختمان ها است. شاید بهتر باشد این سئوال را به نحو دیگری پرسید، بهترین جا برای جانمایی کولر گازی در موقع ساخت چه نقطه ای باید باشد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

انتخاب مناسب محل نصب کولر گازی

برخی از افراد هم استفاده از کولر گازی را در زمانی انتخاب می کنند که ساختمان ساخته شده و لوله کشی خاصی برای آن انجام نشده و نیاز است که برای این منظور تصمیم گیری کنند.

در هر صورت ما در این مقاله به دنبال ارائه راهکارهایی هستیم تا شما با در نظر گرفتن این موضوعا ت در زمان ساخت خانه و یا در زمان تعبیه کولر گازی مد نظر قرار دهید تا بهترین پاسخ را از کولر گازی خود دریافت نمایید.

در مقاله های سرویس دوره ای کولرهای گازی و همچنین تعریف کولر گازی و اسپلیت تشریح کردیم که کولرهای گازی از دو پنل ساخته شده اند.

یک پنل داخلی و یک پنل خارجی. برای نصب کولر گازی باید هر برای جانمایی هر دو پنل تصمیم درستی اتخاذ شود تا نتیجه در خروجی باد دستگاه مشهود شود.

بهترین محل نصب کولر گازی 2

لوله کشی کولر گازی برای نصب پنل داخلی

البته منظور ما کولرهای گازی است که به دیوار نصب می شود و به نام  اسپلیت هم می شناسند زیرا کولرهای گازی پنجره ای، کولر پرتابل و یا داکت اسپلیت هم داریم که قصد ما توضیح این موارد نیست.

زیرا قبلا در مقاله عیب یابی کولرهای پنجره ای در خصوص کولر گازی پنجره ای و در مقاله کولر گازی پرتابل در خصوص جانمایی کولرهای گازی پرتابل توضیح داده شد.

بهترین محل نصب کولر گازی 1 

محل نصب پنل داخلی کولر گازی

پنل های داخلی کولر گازی وظیفه پرتاب باد در سالن و یا محیط را دارند.

این پنل ها پس از جریاناتی که اتفاق می افتد و باد تشکیل می شود باد را در محیط خانه رها می کنند و در ضمن با استفاده از یک ترموستات محیطی دمای محیط را بررسی و به بورد دستگاه گزارش می دهند تا در زمان های مورد نیاز دستگاه را کم و زیاد و یا خاموش و روشن کند.

خروجی باد بصورت مستقیم و رو به جلو، به حالت شناور از بالا به پایین و یا به حالت مواج و ثابت تنظیم می شود که این کار در تنظیمات و با کنترل کولر گازی امکان پذیر است.

بهترین محل نصب کولر گازی 4

در هر صورت باد تنها بصورت مستقیم وارد اتاق می شود حالا یا بالا و پایین می شود یا ثابت است.

قدرت پرتاب باد هم بین 5 تا 10 متر بسته به نوع کولر متفاوت است. بنا براین باید پنل را در شرایطی تعبیه کنید که طول مورد نیاز را پوشش دهد و در ضمن باد به راحتی وارد اتاق شود و مانعی بر سر راه باد نباشد.

در جانمایی کولر گازی به یاد داشته باشید که کولر گازی باید محیط متناسب با خود را خنک کند. منظور اینکه همین که راستای فعالیت خود را خنک کند کفایت می کند.

ممکن است سالن بزرگتر از حد توان کولر گازی باشد که باید در این صورت دو عدد کولر برای سالن در نظر گرفته شود و فعالیت هر کدام یکدیگر را تکمیل کنند.

در کلیپ زیر آقای صالح آبادی توضیحاتی را در مورد معیارهای ظرفیت مناسب کولرگازی بیان می کنند.

همچنین باهم در کلیپ زیر توضیحات آقای اشتیاقی در مورد ظرفیت مناسب کولر گازی و با وجود اتاق های متعدد را می شنویم.

موضوع دیگری که باید در نصب کولر گازی در نظر داشته باشید این است که هوای گرم همیشه در زیر سقف تجمع می کند. به همین دلیل باید تا جای ممکن پنل داخلی کولر گازی را پایین تر از سقف نصب کرد .

اینکه برخی از نصاب ها پنل را به نزدیکی سقف می برند کار اشتباهی است. متناسب با نوع تزئینات داخلی خانه به نصاب گوشزد کنید تا حتی المقدور بین 40 تا 50 سانتی متر پنل داخلی را در خانه پایین تر از سقف نصب کند چرا که باعث می شود جریان هوای خنک در سطح بیشتر تاثیر گذار باشد.

اگر قصد اطلاعات بیشتر در این مورد داریم پیشنهاد میکنم خواندن مطلب محل نصب پنل داخلی کولر گازی را از دست ندهید.

بهترین محل نصب کولر گازی 3

نصب کولر گازی در نزدیک به سقف اشتباه است

نکته های مهم در نصب پنل داخلی کولر گازی

  • پنل داخلی کولر گازی را در مجاورت بخاری و شوفاژ و ... و یا سیستم های سرمایش و گرمایشی دیگر تعبیه نکنید و اگر در آشپرخانه نصب می کنید مراقب باشید که رو ی اجاق گاز و یا سایر رطوبت ساز ها نصب نشود.
  • در نصب پنل داخلی کولر گازی امکان تعمیر و یا سرویس دور های پنل داخلی کولر گازی را در نظر داشته باشید.
  • قبل از نصب پنل داخلی مطمئن شوید که صفحه نگهدارنده پنل محکم در جای خود فیکس شده است.
  • در نصب پنل داخلی هر چند باید فاصله کمتر در نظر گرفته شود و ارتفاع پایین باشد ولی مراقب باشید تا در مسیر رفت و آمد نباشد .
  • در هنگام نصب پنل داخلی فضای مورد نیاز برای عیب یابی و تعمیر پنل داخلی کولر گازی را در نظر داشته باشید.

بهترین محل نصب کولر گازی 5

در فروشگاه ها و پاساژ های تجاری کولر گازی باید کجا نصب شود؟

موضوع نصب کولر گازی در ساختمان ها را مشخص کردیم که بهتر است در فاصله بین 40 تا حتی 50 سانتی متری سقف در خانه ها باشد. اما در فروشگاه ها و مراکز تجاری موضوع متفاوت است.

این مراکز معمولا به دلیل اینکه سقف های بلندی دارند و جریان هوا در آنها بیشتر اتفاق می افتد هوا کمی خنک است. ضمن اینکه هوای گرم به سمت سقف می رود که باعث می شود فشردگی هوای گرم کمتر باشد.

در این شرایط می توان در حدود ارتفاع نصب کولر گازی ارتفاع بالاتری را انتخاب کرد. ولی در نظر داشته باشید که باز هم باید پرتاب باد کولر در نظر گرفته شود.

به این منظور انتخاب ارتفاع حدود دو متری از سطح زمین برای نصب کولر گازی در فروشگاه ها و پاساژهای تجاری که ارتفاع سقف زیادی دارند بهترین انتخاب است.

بهترین محل نصب کولر گازی 10

نصب کولر گازی در پاساژ های تجاری در فاصله حدود دو متری

نصب کندانسور کولر گازی

کندانسورهای کولر گازی معمولا وظیفه تامین هوا و ساخت هوای خنک برای کولرها را بر عهده دارند.

برای نصب کندانسور باید محیطی را در نظر گرفت که سایه خوبی داشته باشد و در زیر نور مستقیم آفتاب نباشد.

دلیل آن کاملا مشخص است؛ آفتاب تولید هوای خنک را مختل می کند و باعث فرسایش بیشتر کندانسور هم می شود.

نصب کندانسور کولر گازی و یا اسپلیت در سایه راندمان بهتری را برای کولر گازی به همراه می آورد و مصرف برق کولر را کمتر و تبادل حرارت و خنک کردن باد کولر را بهتر می کند.

بهترین محل نصب کولر گازی 6

محل نصب کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی باید در منطقه ای قرار بگیرد که فضای آزاد در اطراف آن به میزان لازم فراهم باشد.

اشیا و یا دیوار و یا هر چیزی در مجاورت کمپرسور کولر گازی یا اسپلیت مانع تبادل درست گرما با محیط خواهد شد و این موضوع باعث کاهش بازدهی سیستم کولر گازی و گرم تر شدن هوای خروجی کولر می شود.

ضمن اینکه اگر کمپرسور نتواند اقدام به تبادل هوای گرم با محیط بکند مصرف برق دستگاه افزایش خواهید یافت و طول عمر کمپرسور نیز به شدت کاهش می یابد.

در مورد مکان کمپرسور و کندانسور بصورت مفصل تر در مطلب بهترین محل نصب کندانسور و کمپرسور کولر گازی صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنیم خواندن آن را از دست ندهید.

بهترین محل نصب کولر گازی 7

محل نصب پنل خارجی کولر گازی

در خصوص پنل داخلی توضیحات کافی ارائه شد. اما پنل خارجی نیز اهمیت زیادی دارد و باید در نصب آن به خوبی دقت شود.

هر چند در ساختمان های جدید محل نصب پنل خارجی به دلیل لوله هایی که از سقف ساختمان بیرون گذاشته می شود معمولا در گوشه ای از بام در نظر گرفته می شود ولی بهتر است این پنل ها در سایه باشند.

به همین دلیل اگر حتی در محیط رو باز نصب می شوند باید برای آنها سایبان در نظر گرفت. در ضمن نصب پنل خارجی کولر گازی باید در محیطی باشد که هوای آزاد در تردد است تا هوا به راحتی از پشت و جلوی پنل عبور کند.

در ضمن باید در صورت نیاز به تعمیر پنل خارجی کولر گازی فضای کافی برای تعمیرکار کولر گازی در نظر گرفته شده باشد.

بهترین محل نصب کولر گازی 8

به یاد داشته باشید محیط های بسته برای تعبیه پنل بیرونی کولر گازی اصلا مناسب نیستند.

معمولا پنل های خارجی و یا بیرونی کولرهای گازی را یا در تراس ساختمان و یا بر روی بام و زیر سقفی به عنوان سایبان باید نصب کرد و این موارد همیشه بهترین انتخاب هستند.

در کلیپ زیر آقای مجید صالح آبادی نکات مهمی را در مورد محل نصب کندانسور کولر گازی و جلوگیری از هزینه های بعدی بیان می کنند.

 

اهمیت انتخاب مکان خوب برای پنل بیرونی کولر گازی

پنل های بیرونی کولر گازی به دلیل اینکه کمپرسور و کندانسور کولر را در دل خود جای داده اند صدا و گرمای زیادی تولید می کنند.

انتخاب مکان در بیرون از ساختمان ضمن اینکه باعث می شود هواگیری بهتری بکنند و راحت تر خنک شوند باعث می شود که صدای آن کمتر خانواده را اذیت کند.

حتی اگز سایبانی برای پنل در نظر گرفته می شود این سایبان نباید تهویه هوا و گردش هوا را برای پنل مختل کند

از موارد مهمی که باید در نصب پنل بیرونی در نظر داشت این است که پنل باید به دور از نور آفتاب، به دور از رطوبت و نم و به دور از تابلوهای برق نصب شود.

همچنین مکان نصب پنل های خارجی نباید در محل رفت و برگشت لوله های آب، برق و یا گاز در نظر گرفته شود.

نکته دیگری که باید در نصب پنل خارجی در نظر گرفت این است که اگر این پنل ها را بر روی لبه پنجره و یا اسکلتی فلزی قرار می دهید به منظور ایمنی بیشتر بهتر است از لرزه گیر مناسب و یا منجیت استفاده شود.

در هنگام انتخاب مکان برای یونیت و یا پنل خارجی کولر گازی باید مکانی را انتخاب کنید که ضمن داشتن شرایط فوق از دودکش ها، هود آشپزخانه، فن های اگزاست و محیط های آلوده به دور باشد زیرا نه تنها باعث می شود بو و مقداری آلاینده به داخل اتاق هدایت شود بلکه خیلی زود کثیف و خراب می شوند.

نکته مهم دیگر در نصب پنل خارجی کولر گازی انتخاب فضای کافی است تا در صورت نیاز به تعمیرات کولر گازی ، سرویسکار کولر گازی بتواند به راحتی در اطراف پنل فعالیت داشته باشد.

توصیه می شود اگر چند پنل کولر گازی در خانه استفاده شده فاصله تقریبی 80 سانتی متر تا 1 متر در نظر گرفته شود.

بهترین محل نصب کولر گازی 9

اگر پنل خارجی کولر گازی را در ارتفاع بالاتر از یونیت داخلی باید نصب کنید بهتر است از تله روغن استفاده کنید و نکته آخر اینکه از تراز بودن پنل خارجی حتما اطمینان یابید.

در کلیپ زیر آقای اشتیاقی مشکلات تراز نبودن کولر گازی و مخصوصا کندانسور کمپرسور را بیان می کنند.

 

جمع بندی

در این مطلب هر آنچه که لازم بود در مورد محل نصب کولر گازی بدانید را با شما به اشتراک گذاشتیم. همانطور که دیدید شاید در ظاهر امر انتخاب محل نصب پنل داخلی و خارجی کولر گازی بسیار ساده به نظر برسد، اما در عمل نکات حساس و مهمی وجود دارند که حتی می توانند بر روی نحوه عملکرد کولر گازی تاثیر مستقیم داشته باشد.

به همین دلیل توصیه می کنیم حتماً پیش از اقدام به نصب کولر گازی با یک متخصص مشورت کنید تا بهترین محل برای قرارگیری این وسیله را انتخاب نمایید.

یکی از ده ها خدمات محبوب ما در گروه تاسیسات 24 ساعته نصب کولر گازی و همچنین اجرای لوله کشی توکار کولر گازی است. متخصصین ما می توانند بهترین مکان برای نصب کولر گازی را به شما پیشنهاد دهند. همچنین خدمات کولر گازی را همراه با گارانتی تضمین کیفیت به شما عرضه می کنند.

در کلیپ زیر می توانید اعلام رضایت مندی یکی از ده ها مشتری ما را ببینید که از خدمات کولر گازی مجموعه ما بهره مند شده اند.

برای ثبت سفارش کافیست همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

 

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • بهترین محل نصب پنل داخلی کولر گازی جایی است که راستای فعالیت خود را خنک کند و پایین تر از سقف اتاق باشد.
  • اگر سالن ساختمان بیش از حد بزرگ است، باید از دو عدد کولر استفاده شود تا فعالیت یکدیگر را تکمیل کنند.
  • نصب پنل داخلی کولر گازی در نزدیکی بخاری و شوفاژ ممنوع است و باید به دور از اجاق گاز و سایر رطوبت سازها نصب شود.
  • انتخاب ارتفاع حدود دو متری از سطح زمین برای نصب کولر گازی در فروشگاه ها و پاساژهای تجاری که ارتفاع سقف زیادی دارند بهترین انتخاب است.
  • پنل خارجی کولر گازی باید به دور از آفتاب، وزش باد شدید و رطوبت باشد. به همین دلیل بهتر است برای پنل خارجی از سایبان استفاده شود.
  • یونیت بیرونی کولر گازی باید در مکانی نصب باشد که بیشترین حد از سرمایش و گردش هوا را در اختیار داشته باشد و از طرفی سر و صدای آن باعث سلب آسایش ساکنین نباشد.

 

پرسش و پاسخ های متداول

  1. فاصله بین پنل داخلی و یونیت خارجی کولر گازی چقدر باید باشد؟

حداکثر 10 متر لوله تا فشار کمتری به کمپرسور وارد شود.

  1. چه رابطه ای بین فاصله بین پنل بیرونی و داخلی کولر گازی وجود دارد؟

فاصله بین این دو یونیت نباید کمتر از 3.5 متر باشد. به طور کلی هر چه فاصله بین این دو یونیت کمتر باشد، کولر گازی بازدهی بالاتری دارد.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

 

اشتراک گذاری این صفحه