کولرهای آبی معمولا از یک موتور دو دور برای انجام فعالیت خنک کنندگی خود بهره می گیرند که از قبل در جای خود محکم و اصولی نصب شده اند. در این مقاله قصد داریم به آموزش نصب موتور کولر آبی بپردازیم.

قبلا در مقاله نصب کولر آبی و همچنین سرویس کولر آبی توضیحاتی در خصوص نصب، راه اندازی و سرویس دوره ای کولر و اهمیت آن سخن به میان آمد و گفتیم که باید موتور نیز در این سرویس دوره ای بازدید شود.

حتی در مقاله آموزش نحوه روغن کاری موتور کولر به توضیح اصول روغن کاری موتور کولر پرداختیم. اما در شرایطی ممکن است نیاز باشد که موتور کولر آبی را باز و بسته کنید و برای این منظور باید آمادگی لازم را داشته باشید.

در شرایط زیر احتمال دارد شما نیاز داشته باشید موتور کولر آبی را باز و بسته کنید:

  • برای نصب کولر آبی مجبور باشید قطعات کولر را باز کنید تا کولر را بتوانید به جایگاهی که در نظر گرفته اید انتقال داده و دوباره آن را سر هم کنید
  • موتور خراب شده و برای تعمیر به یک تعمیرگاه ارسال شده و اکنون باید دوباره نصب شود.
  • و یا موتور جدیدی برای کولر خود خرید کرده اید

 

نصب موتورهای کولر آبی

موتور کولر آبی همانگونه که عنوان شد از نوع دو دور است. یک دور معمولا 1000 و یک دور 1500 دارد که دور 1000 برای سرعت کند کولر و دور 1500 برای سرعت تند کولر استفاده می شود.

قبلا در مقاله موتور کولر آبی به تفصیل عملکرد این موتورهای تشریح شد و می توانید برای اطلاع بیشتر مقاله عیب یابی و تعمیر موتور کولر آبی مراجعه کنید.

ساختمان موتور کولر با سه نوع سیم پیچ که به سیم پیچ راه انداز، سیم پیچ دور تند و سیم پیچ دور کند شهرت دارند مجهز شده است.  بر روی بدنه این موتور  یک کلید گریز از مرکز وجود دارد  که خروجی سیم پیچ ها و کابل برق ورودی  بر روی آن تعبیه شده است.

در بدنه کائوچویی سه قسمت وجود دارد. یکی به نام com یکی به نام hi  و دیگری به نام lo . hi  برای دور تند، lo برای دور کند و com برای مشترک و یا فاز دیده شده است. 

جریان برقی که موتور برای کار نیاز دارد حدود یک اسب بخار است. البته این برای کولر های معمولی است و برخی از کولر های با حجم زیاد هستند که از موتورهای سه فاز بهره می گیرند.

آموزش نصب موتور کولر آبی 1

قسمت کائوچویی برای ورود سیم های موتور

قسمت استاتور موتور قسمتی است که سیم پیچ ها در ان قرار دارد و جوش داده شده است . بر روی آن سوراخ هایی برای تهویه هوا و داغ نکردن موتور دیده شده است.

در هنگامی که موتور را روی پایه مربوطه برای نصب قرار می دهید باید قسمت بیرون منفذ به سمت بالا باشد تا از آب و رطوبت ایمن باشد. روتور موتور  در درپوش های انتهای موتور تعبیه شده است.

کلید تعبیه شده بر روی موتور چهار سر ورودی برق دارد که باید فیش های برق به آن وصل شود. برای این منظور مطابق با علامت های lo و hi و com  باید فیش ها را متصل کنید.

 

بستن موتور کولر

در درون کولر آبی و  بر روی محفظه فن و یا پروانه کولر یک پایه تعبیه شده که باید موتور بر روی آن بسته شود. به یاد داشته باشید اولین اقدام برای بستن موتور این است که تسمه کولر را تنظیم کنید.

برای این منظور باید موتور به شکلی قرار بگیرد که قسمت پولی و یا تسمه خودر آن به سمت بر بیرون باشد و درست مطابق با قسمت پولی پروانه  بر روی یاتاقان ها باشد.

آموزش نصب موتور کولر آبی 21

نحوه قرار گرفتن کولر بر روی پایه نگهدارنده

پس از اینکه اطمینان یافتید که پولی ها در یک راستا هستند تسمه را جا بیاندازید و با دست امتحان کنید که محکم و یا شل نباشد. سپس در اطراف پمپ محل هایی وجود دارد که با چهار پیچ باید موتور را به قسمت مربوطه محکم کنید.

قبل از محکم شدن موتور بر روی پایه موارد زیر را بررسی کنید:

  • منافذ خنک کننده موتور در دو طرف موتور و به سمت پایین باشند
  • تسمه موتور سفت و یا شل نباشد.
  • تسمه کولر بصورت مستقیم و در یک خط قرار گرفته باشد.

سپس پیچ ها را محکم کنید و به وسیله یک پیچ گوشتی تخت پیچ بست نگه دارنده سمت عقب موتور را محکم کنید .

مقالات راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی دوسو و چهارسو دستی و راهنمای خرید بهترین پیچ گوشتی همه کاره یا چندکاره را به منظور یافتن انتخاب پیچ گوشتی از دست ندهید.

آموزش نصب موتور کولر آبی 3

سفت کردن پیچ نگهدارنده عقب موتور

دوباره سر سیم ها را تست کنید که در جای خود محکم باشند و در ضمن به درستی نصب شده باشند و اتصالی هم نداشته باشند.

در انتها دوباره تسمه موتور را بررسی کنید که زیاد شل و یا محکم نباشد. اگر تسمه محکم باشد استهلاک موتور کولر را بالا می برد و اگر شل باشد موتور نمی تواند به درستی پروانه را بچرخاند.

آموزش نصب موتور کولر آبی 14

اگر قصد مشاهده قیمت انواع موتور کولر آبی و یا خرید آن را دارید بر روی لینک خرید اینترنتی موتور کولر آبی از سایت دیجی کالا بزنید.

نظرات خریداران هر موتور کولر بهترین راهنمایی برای خرید می باشد.

علاوه بر این مطلب راهنمای خرید بهترین موتور کولر آبی می تواند به شما کمک کند انتخاب آگاهانه ای داشته باشید.

برای سرویس دوره ای و یا نصب کولر آبی خود اگر نیاز به تکنسین مجرب دارید با گروه تاسیسات 24 ساعته تماس بگیرید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

اشتراک گذاری این صفحه