دستگاه اتو لوله کشی از ابزارآلات الزامی در کار با لوله است که با نام دستگاه جوش لوله نیز شناخته می شود، این دستگاه که نحوه کار با آن آسان و سریع است دارای یک یا دو المنت برقی است و همچنین دارای قالب هایی به دو شکل نر و ماده می باشد

که کارکرد قالب ماده برای ورود لوله و قالب نر برای اتصال و گرم کردن آن است، ما از دستگاه فیوژن یا اتو لوله کشی برای اتصال لوله های پلاستیکی به یکدیگر استفاده می کنیم، در ادامه نحوه کار با این دستگاه را به طور کامل شرح خواهیم داد.

نحوه کار با دستگاه اتو لوله کشی 1

نحوه کار با دستگاه اتو لوله کشی

از آنجایی که نحوه کار با دستگاه اتو لوله کشی برای لوله های سبز و لوله های پروپیلن اندکی متفاوت است، در دو بخش مجزا چگونگی اتصالات این لوله ها را توضیح خواهیم داد. برای آشنایی با اتصالات انواع دیگر لوله ها می توانید به مقاله اتصالات لوله کشی آب ساختمان مراجعه فرمایید.

 توجه داشته باشید که در کار با اتو لوله کشی به هیچ ابزار دیگری از جمله چسب نیاز نیست.

 نحوه کار با دستگاه اتو لوله کشی 2

اتصالات لوله سبز: پس از گرم شدن اتو، یک سر لوله و یک سر رابطی که قرار است لوله به آن متصل شود را بر روی محل های مشخص شده بر روی اتو قرار دهید تا اتو در طی زمان کمتر از یک دقیقه آن ها را گرم کند.

این داغ شدن لوله و رابط باعث می شوند تا آنها به راحتی در هم فرو روند و هنگام سرد شدن نتوان آن دو را از هم جدا کرد.

توجه: در هنگام اتصال لوله سبز و رابط نهایت دقت را داشته باشید تا به درستی و با زاویه مناسب در هم فرو روند زیرا پس از آن امکان جدا کردن آنها وجود نداشته و حتی در صورت امکان بسیار سخت است.

 نحوه کار با دستگاه اتو لوله کشی 3

اتصالات لوله پروپیلن: در اتصال لوله های پروپیلن به یکدیگر نیازی به فرو رفتن دو نقطه اتصال در یکدیگر نیست، بلکه این لوله ها اتصال لب به لب دارند و باید روش جوشکاری لب به لب را به کار برد.

برای این کار ابتدا با استفاده از اتو از هر دو سر لوله به طور موازی و به یک اندازه یک لایه بردارید، این کار دو سر لوله را بدون هیچ فاصله ای بر هم منطبق می کند.

سپس با قرار دادن صفحه داغ اتو در مقابل این دو قسمت لوله و گرم شدن آنها با همان اتو دو سر موازی لوله را به هم فشار دهید، گرمای دستگاه باعث چسبیدن آن دو به هم پس از سرد شدن لوله ها می شود.

 

نکات کار با دستگاه اتو لوله کشی

  • اتصالات لوله ها با استفاده از دستگاه اتو نیازمند دقت و ظرافت است پس در هنگام کار با این دستگاه تمامی توجه خود را متمرکز کنید.
  • استفاده از دستکش و رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از بروز حادثه الزامی است.
  • از دستگاه ایمن و با کیفیت مناسب بهره بگیرید، دستگاه مناسب اتصال متناسب را ضمانت می کند.

 

فیلم نحوه کار با اتو لوله

در کلیپ کوتاه زیر نحوه اتو زدن لوله تک لایه را مشاهده میکنید.

 

نحوه خرید و قیمت دستگاه اتو لوله کشی:

این دستگاه ها تنوع بسیار زیادی و با قیمتهای مختلف دارند. اما سوال این است که کدامیک برای شما مناسب است؟

سوالی که از ما پرسیده می شود این است گرانترین دستگاه را بخرم یا ارزانترین دستگاه ها؟

این سوال کاملا بستگی به دفعات استفاده ی شما دارد. اگر شما یک لوله کشی متبحر ساختمانی هست و هرروز با آن کار میکنید نیاز به دستگاهی دارید که ابتدای کار هزینه بیشتری بابت آن پرداخت کنید که دوام بیشتری داشته باشد و بابت کار کشیدن زیاد به راحتی خراب نشود.

اما اگر به کار لوله کشی علاقه مند هستید و فقط برای رفع نیازهای ساختمان خود میخواهید یک دستگاه جوش لوله (اتو لوله) تهیه کنید نیاز به هزینه سنگین بابت آن نیست.

از آنجا که قیمت دستگاه به علت نوسانات بازار در تغییر است نمیتوانیم قیمت آن را در این مطلب بنویسیم.

اما شما اگر قصد خرید دستگاه اتولوله کشی دارید جهت مشاهده انواع آن، اطلاع از قیمت دقیق آنها و مقایسه آنها با یکدیگر بر روی لینک خرید و مشاهده قیمت دستگاه اتو لوله کشی در سایت دیجیکالا بزنید.

برای اینکه خرید مطمئنی داشته باشید پیشنهاد ما این است که نظرات کاربرانی که قبلا این وسیله را خریده اند نیز در همان سایت دیجیکالا بخوانید و بعد سفارش دهید.

 

بخارات و دود دستگاه اتو لوله آیا مضر است؟

بخارات و دود حاصل از کار با این دستگاه معمولاً مضر نیستند، مگر اینکه لوله‌ها یا اتصالات بسوزند یا آسیب ببینند. این ممکن است باعث تولید گازهای سمی مانند فرمالدهید یا استایرن شود. برای جلوگیری از این مشکلات، باید از چند نکته رعایت کنید:
- از دستگاه اتو لوله با کیفیت و استاندارد خوب خریداری کنید. این دستگاه‌ها معمولا دارای سیستم کنترل دما و زمان‌سنج هستند که جلوی سوختن لوله‌ها را می‌گیرند.
- از دستگاه اتو لوله در محیط‌های بسته و بی‌هوا استفاده نکنید. همیشه از تهویه مناسب مطمئن شوید و پنجره‌ها را باز نگه دارید.
- از دستگاه اتو لوله با تنظیمات حرارتی مناسب برای هر نوع و سایز لوله استفاده کنید. معمولا دمای مناسب بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد است.
- از دستگاه اتو لوله به صورت مداوم و بی‌وقفه استفاده نکنید. بین هر اتصال، دستگاه را خاموش کنید و المنت‌ها را خنک کنید. این کار باعث افزایش عمر دستگاه و کاهش مصرف برق می‌شود.
- از دستگاه اتو لوله با احتیاط و مراقبت استفاده کنید. از تماس با المنت‌های داغ یا سوکت‌های گرم خودداری کنید. از دستکش‌های محافظ و عینک‌های ایمنی استفاده کنید. از دستگاه اتو لوله در مجاورت مواد قابل اشتعال یا انفجاری استفاده نکنید.

 

جمع بندی:

دستگاه اتو لوله یک ابزار حیاتی در صنعت تاسیسات و لوله کشی است که به تعمیر و نگهداری سیستم های لوله کشی و گرمایشی کمک می کند. برای استفاده بهینه از این دستگاه، ابتدا باید آموزش مربوط به عملکرد آن را ببینید و از ایمنی خود و دیگران اطمینان حاصل کنید.

برای دستیابی به خدمات تاسیسات 24 ساعته، با ما تماس بگیرید. تیم ما از تخصصی‌ترین تکنسین‌ها و تجهیزات به روز برخوردار است تا به شما در هر موقعیتی کمک کند.

جهت دریافت خدمات تاسیسات 24 ساعته با ما تماس بگیرید و از تخصص و کارآیی ما بهره مند شوید. همیشه در خدمت شما هستیم.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص
 

 

اشتراک گذاری این صفحه