حوله خشک کن یکی از ابزارهای انتقال حرارت به فضای داخلی ساختمان است که برخلاف ظاهر کوچک و جمع جور خود می تواند قابلیت های زیادی داشته باشد.

اما مزایای حوله خشک کن تنها در صورت داغ شدن این وسیله قابل استفاده است، یعنی اگر حوله خشک کن سرد باشد، نمی تواند دمای حمام و سرویس بهداشتی را بالا ببرد، این امکان را ندارد که با حرارت خود به خشک کردن البسه کمک کند و از همه مهمتر چون حوله خشک کن سرد شده دیگر قابلیت پیشگیری از تولید قارچ و کپک را در فضای مرطوبی همچون حمام و سرویس بهداشتی را ندارد.

در ادامه این مطلب به طور مفصل بررسی خواهیم کرد که چه دلایلی مانع داغ کردن حوله خشک کن می شوند و چگونه می توان این موانع را از سر راه برداشت. پس اگر شما هم با مشکل گرم نشدن حوله خشک کن روبرو هستید تا انتها ما را همراهی کنید.

 

دلایل داغ نکردن حوله خشک کن به همراه راه حل رفع هر کدام

سرد بودن حوله خشک کن و یا گرم نبودن مطلوب این وسیله علت های متنوعی دارد که باید یک به یک بررسی و رفع شوند تا دوباره بتوان از مزیت های حوله خشک کن بهره مند شد.

 

  1. خاموش بودن سیستم حرارت مرکزی و یا پکیج

حوله خشک کن همانند رادیاتورهای شوفاژ در ساختمان حرارت خود را از طریق گردش آب گرم تولید شده در پکیج و یا موتورخانه دریافت می کنند. پس اگر پکیج و یا سیستم حرارت مرکزی ساختمان خاموش باشد، طبیعتاً از آب گرم در حال گردش در لوله های حوله خشک کن خبری نیست.

بنابراین در اولین گام در ریشه یابی علت داغ نکردن حوله خشک کن مطمئن شوید که پکیج و یا موتورخانه روشن هستند.

 

  1. تنظیم نامناسب دمای پکیج و یا شوفاژ خانه

برای اینکه حوله خشک کن داغ شود باید پکیج و یا موتورخانه را در حالت زمستانه تغییر وضعیت دهیم تا مسیر گرمایش سیستم حرارت مرکزی آغاز به کار کند، اما این تازه اول کار است چون بعد از این مرحله باید دمای رادیاتورها را متناسب با سرمای هوا و گرمای مطلوب خود تنظیم کنیم.

پس بعد از اینکه پکیج و یا موتورخانه را در حالت زمستانه تنظیم کردید، درجه شوفاژ را از طریق ولوم های روی پکیج و یا دمای دیگ موتورخانه بر روی دمای مطلوب تنظیم کنید.

همانطور که در مطلب دمای مناسب پکیج در زمستان گفتیم بهتر است تا سیستم گرمایش را روی درجه 75 درجه سانتی گراد قرار دهیم تا حرارت رادیاتورها و حوله خشک کن مناسب باشد.

 

  1. کم بودن فشار بار پکیج

منظور از فشار بار پکیج مقدار آبی است که در داخل دستگاه در حال گردش می باشد. اگر فشار بار پکیج کم باشد، گردش آب گرم در مدار گرمایش نیز به مشکل می خورد و احتمالاً با سرد بودن رادیاتورها و حوله خشک کن مواجه می شویم.

فشار بار پکیج در حالت عادی بین 1.5 تا 2 بار باشد، پس اگر بعد از بررسی فشار دستگاه متوجه پایین بودن آن شدید، کافیست شیر پرکن تعبیه شده در زیر پکیج را تا زمان رسیدن فشار دستگاه به 2 بار باز نگه دارید و پس از آن دوبار شیر پرکن را ببندید.

تصویر بدنه جلویی پکیج

  1. بالانس نبودن رادیاتورها

معمولاً سیستم حرارت مرکزی به چندین رادیاتور شوفاژ و حوله خشک کن متصل می شود که تمام این رادیاتورها از طریق گردش آب گرم خروجی از پکیج گرم می شوند.

منظور از بالانس نبودن رادیاتورها این است که میزان فشار آب گرم ورودی به رادیاتورها و حوله خشک کن تنظیم نیست. به شکلی که رادیاتورهای نزدیک به پکیج آب گرم بیشتری دریافت می کنند، بنابراین گرم تر هستند. اما رادیاتورهای دور از پکیج و به خصوص حوله خشک کن که فاصله بیشتری تا پکیج دارد، فشار آب گرم کمتری دریافت می کند در نتیجه داغ نمی شود.

برای بالانس کردن حوله خشک کن و رادیاتورها باید از شیرهای خود رادیاتورها و حوله خشک ها کمک بگیریم. رادیاتورها و حوله خشک کن دو عدد شیر رفت و برگشت دارند، پس برای متعادل کردن سیستم کافیست هر چه از پکیج دورتر می شویم شیر برگشت یا شیر پایین رادیاتور را به مقدار بیشتری باز کنیم، با این ترفند ساده وقتی به آخرین رادیاتور می رسیم، شیر برگشت کاملاً باز است و کل سیستم حرارت یکسانی خواهند داشت.

ما توضیحات کامل تر در این خصوص را در مقاله ای با عنوان نحوه راه اندازی شوفاژ، پکیج و تنظیم آن ها قرار داده ایم که پیشنهاد می کنیم جهت مطالعه روی لینک مقاله بزنید.

شیلنگ های زیر پکیج دیواری

  1. خرابی پمپ پکیج و یا پمپ سیرکولاسیون موتورخانه

فرقی نمی کند که حوله خشک کن شما به پکیج متصل است یا موتورخانه، در هر صورت یکی از اصلی ترین و مهمترین دلایل داغ نکردن آن می تواند خرابی پمپ سیرکولاسیون پکیج یا موتورخانه باشد.

چرا که این پمپ همانطور که از نامش پیداست وظیفه سیرکوله کردن یا به گردش درآوردن آب گرم در مدار گرمایش را به عهده دارد، پس اگر خراب و یا ضعیف شود، نمی تواند گردش آب گرم را به خوبی انجام دهد که یکی از نتایج آن سرد بودن حوله خشک کن خواهد بود.

اغلب خرابی پمپ سیرکولاتور به دلایلی مختلفی از جمله تجمع رسوبات در روتور پمپ، کثیف شدن صافی پمپ، شکستن پروانه و جام کردن آن اتفاق می افتد و خرابی خود را با علائمی همچون لرزش شدید، داغ کردن و تولید صداهای بلند نشان می دهد.

برای حل این مشکل باید از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید، اگر پمپ قابلیت تعمیر داشته باشد آن را عیب یابی و تعمیر می کنند و در اغلب موارد راهی جز تعویض پمپ نیست.

 

  1. هوا گرفتن حوله خشک کن

وقتی لوله های حوله خشک کن پر از هوا می شوند، امکان چرخش آب گرم در لوله ها وجود ندارد. علائمی همچون سرد بودن نرده های پایین تر حوله خشک کن به نسبت نرده های بالا و شنیدن صدایی شبیه به کوبیدن از حوله خشک کن به ما این موضوع را یادآور می شوند که حوله خشک کن نیاز به هواگیری دارد.

نحوه هواگیری حوله خشک کن تقریباً شبیه به روشی است که برای هواگیری رادیاتورهای شوفاژ انجام می دهیم، به این شکل که ابتدا سیستم حرارت مرکزی را خاموش می کنیم تا آب داخل مدار کمی سرد شود، سپس شیر بالای حوله خشک را با کمک آچار مخصوص هواگیری کمی باز می کنیم تا هوای داخل لوله ها خارج شود. هر وقت آب از شیر تخلیه شد، به معنی پایان هواگیری است.

هواگیری حوله خشک کن

  1. لوله کشی غیر اصولی حوله خشک کن

اگر در زمان لوله کشی پکیج و رادیاتورها از لوله ای در سایز نامناسب استفاده شود و مسیر لوله کشی را پر خم و پیچ اجرا کنیم، احتمال داغ نکردن حوله خشک کن وجود دارد. چون همین پیچ و خم های زیادی کلی در هدر رفت حرارت در مسیر لوله کشی موثر هستند و تا زمانی که آب گرم به حوله خشک کن برسد، به احتمال زیاد سرد شده است.

بهترین راه حلی که می توان برای چنین شرایطی در نظر گرفت بازسازی لوله کشی رادیاتور شوفاژ با کمک مجری لوله کشی متخصص است.

 

  1. رسوب گرفتن مبدل پکیج

دلایل زیادی باعث رسوب گرفتن مبدل پکیج می شوند که از آن جمله می توان به سختی بالای آب، بی کیفیت بودن جنس مبدل و حرارت بالای آب گرم داخل مبدل اشاره کرد. وقتی رسوبات در مبدل اولیه و ثانویه پکیج بالا می رود، آب به خوبی گرم نمی شود و در نتیجه با سرد بودن کل رادیاتورهای شوفاژ و از همه مهمتر حوله خشک کن روبرو می شویم.

به همین دلیل است که در طی سرویس دوره ای پکیج به اسیدشویی مبدل های دستگاه با کمک اسید دستکلر اقدام می شود تا بعد از تمیز کردن جرم ها و رسوب های چسبیده به مبدل ها دوباره حرارت آب بالا رفته و حوله خشک کن نیز در کنار رادیاتورهای دیگر گرم شود.

اگر می خواهید به صورت تصویری یاد بگیرید که چطور می توان مبدل اولیه و ثانویه پکیج را اسیدشویی کرد پیشنهاد می کنیم کلیپ زیر را تماشا کنید.

 

 

  1. جرم گرفتن لوله های حوله خشک کن

در صورتی که جنس لوله های حوله خشک کن نامناسب باشد، به مرور زمان از داخل دچار خوردگی می شوند و به همراه شن ریزه ها و ذرات معلق در آب تشکیل جرم می دهند. وجود جرم در لوله های رادیاتور و حوله خشک کن حتی باعث وارد شدن فشار به پمپ پکیج نیز می شوند.

در این حالت هر چقدر که آب گرم شدن در مبدل پکیج حرارت بالایی داشته باشد و پمپ پکیج به خوبی آب گرم را تا حوله خشک کن برساند، اما به احتمال زیاد مسیر چرخش آب گرم در لوله های حوله خشک کن مسدود شده و حتی اگر آب گرم گردش هم بکند چون جداره لوله ها جرم دارند، حرارت هدر می رود.

در حالی که می توان لوله های حوله خشک کن را به سادگی هرچه تمام و تنها با استفاده از فشار آب شستشو دارد، کافیست آموزش زیر را دنبال کنید:

  • پکیج را خاموش کرده، شیر ورودی آب به پکیج را ببنید و شیر پرکن پکیج را به همراه یکی از شیرهای آب گرم در ساختمان باز کنید تا فشار پکیج به صفر برسد.
  • در زیر پکیج چهار شیلنگ آب به ترتیب از سمت راست برگشت شوفاژ، ورودی آب سرد، برگشت آب گرم مصرفی و رفت شوفاژ وجود دارند که باید تمام این شیلنگ ها را باز کنید.
  • ورودی آب سرد را از طریق مغزی تبدیل به مسیر رفت شوفاژ وصل کنید.
  • شیلنگ برگشت را در داخل ظرف بزرگ قرار داده و شیر آب سرد ورودی را کم کم باز کنید تا آب خروجی از شیلنگ کاملاً زلال شود.

بعد از این مرحله ابتدا شیلنگ های پکیج را طبق مدلی که از قبل بودند به زیر دستگاه می بندید و شیرهای رادیاتورها و حوله خشک را در حالت باز قرار می دهید. در نهایت شیر پر کن پکیج را باز می کنید تا با آبگیری مجدد فشار بار پکیج تنظیم و دستگاه روشن شود.

 

10. بسته بودن شیرهای رفت و برگشت حوله خشک کن

گفتیم که حوله خشک هم همانند رادیاتور شوفاژ دو عدد شیر رفت و برگشت دارد که باید کاملاً باز باشد، حتی نیمه باز بودن شیرهای رفت و برگشت حوله خشک کن باعث داغ نکردن آن می شود.

علت داغ نکردن حوله خشک کن چیست 4

11. کم بودن ظرفیت حرارتی پکیج دیواری

اگر ظرفیت حرارتی پکیج کمتر از مقدار بار حرارتی مورد نیاز ساختمان باشد، هر چقدر که پکیج تلاش کند باز هم نمی تواند حوله خشک کن را گرم کند و حتی ممکن است علاوه بر حوله خشک کن، دیگر رادیاتورهای شوفاژ نیز حرارت مطلوبی نداشته باشند.

در این شرایط راهی جز ارتقا ظرفیت حرارتی پکیج از طریق تعویض آن با پکیج با ظرفیت بالاتر وجود ندارد. در کلیپ زیر تعمیرکار پکیج آقای اشتیاقی برای شما توضیح می دهد که چگونه می توان ظرفیت مناسب پکیج را انتخاب کرد.

 

 

  1. سوراخ شدن حوله خشک کن

حوله خشک کن ها به دلایل مختلفی از جمله عدم هواگیری به موقع، نشتی و تجمع آب بر روی لوله های خود دچار خوردگی و در نهایت سوراخ شدگی می شوند.

البته عوامل بیرونی همچون ضربه فیزیکی نیز می تواند باعث سوراخ شدن حوله خشک کن شود و چون لوله ها سوراخ شد اند، آب گرم از داخل آن ها نشت کرده و سبب سرد شدن حوله خشک کن می شود. ما در مطلب تعمیر حوله خشک کن راه حل مشکل سوراخ شدن حوله خشک کن را برای شما توضیح داده ایم، جهت مطالعه لینک مقاله را لمس کنید.

 

  1. ضعیف شدن فنر بای پس

چنانچه پکیج روشن است، اما رادیاتورها و از جمله حوله خشک کن حرارت مطلوبی ندارد، احتمالاً فنر بای پس پکیج به دلیل تجمع رسوبات در داخل آن ضعیف شده و نیاز به تعویض دارد.

 

  1. دور بودن بیش از حد حوله خشک کن تا پکیج

یکی از پارامترهای مهم در زمان انتخاب ظرفیت مناسب پکیج دیواری این است که به متراژ ساختمان دقت کنیم، چون متراژ ساختمان میزان فاصله رادیاتورها و حوله خشک کن را از پکیج تعیین می کند و هر چه این فاصله بیشتر باشد، باید از پکیج با ظرفیت بالاتر استفاده کنیم.

اما اگر این مورد مهم را نادید بگیریم، هر چه از پکیج دورتر می شویم، حرارت آب گرم در رادیاتورها کم شده و در نهایت حوله خشک کن گرمای بسیار کمی خواهد داشت. تعویض پکیج و یا جابجایی محل نصب پکیج بهترین راه حل این مشکل هستند.

 

  1. تنظیم اشتباه شیر ترموستاتیک حوله خشک کن

اغلب از شیر ترموستاتیک بر روی حوله خشک کن استفاده می شود که قابلیت تنظیم دمای حوله خشک کن را دارد، پس احتمال دارد که شیر ترموستاتیک را بر روی درجه پایین تنظیم کرده باشید که با تنظیم مجدد آن مشکل داغ نکردن حوله خشک کن حل می شود.

علت داغ نکردن حوله خشک کن چیست 5

 

جمع بندی

در این مطلب دانستیم که داغ بودن حوله خشک کن می تواند در فراهم کردن یک حمام گرم و دلچسب برای ما موثر باشد و به همان اندازه گرم نبودن حوله خشک کن می تواند فضای سرد حمام و سرویس بهداشتی را غیر قابل تحمل کند.

حدوداً 15 دلیل برای داغ نکردن حوله خشک کن در ساختمان بشمردیم که اکثر این دلایل فقط و فقط توسط تعمیرکار پکیج متخصص قابل تشخیص و رفع هستند. مثلاً شاید خودتان بتوانید با توجه به توضیحات داده شده در این مطلب حوله خشک کن را هواگیری کنید، اما حل دیگر علت های سرد بودن حوله خشک کن از قبیل خرابی پمپ پکیج و یا اسیدشویی مبدل ها کار شما نیست.

به همین دلیل ما مجموعه تاسیسات 24 ساعته را به شما پیشنهاد می دهیم که می تواند با کمک تعمیرکاران پکیج با سابقه و حرفه ای خود مشکل حوله خشک کن و سیستم حرارت مرکزی شما را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن حل کند.

تعمیر حوله خشک کن و تعمیر پکیج در کنار سایر خدمات تاسیساتی این مجموعه به همراه گارانتی به مشتریان عرضه می شود تا اگر مشتری از کیفیت خدمات رضایت نداشت، پروژه وی دوباره و بدون دریافت پول توسط مجریان کاربلد این مجموعه انجام شود.

با این تفاسیر می توانید به کیفیت خدمات تاسیسات 24 ساعته اعتماد کنید و اگر حوله خشک کن شما به هر دلیلی داغ نمی کند همین الان برای ثبت سفارش فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

 

خلاصه آنچه در این مطلب گفتیم

  • حوله خشک کن تنها یک وسیله لوکس و لاکچری در حمام و سرویس بهداشتی نیست، بلکه با حرارت خود می تواند فضای حمام را گرم کرده و به خشک شدن البسه و دفع رطوبت نیز کمک کند.
  • اصلی ترین دلیل داغ نکردن حوله خشک کن در عدم گردش آب گرم در جوله خشک کن به علت هوا گرفتن آن، تجمع رسوبات در لوله ها و خرابی پمپ پکیج است.
  • اگر ظرفیت حرارتی پکیج متناسب با نیاز ساختمان باشد، دیگر با مشکل داغ نکردن حوله خشک کن به دلیل دوری آن تا پکیج مواجه نخواهیم شد.
  • برای حل مشکل داغ نکردن حوله خشک کن باید پکیج نیز عیب یابی و تعمیر شود.

اگر مشکلی که شما با حوله خشک کن خود دارید، در این مطلب عنوان نشده است و یا به راهنمایی بیشتر نیاز دارید، می توانید سوال خود را در قسمت نظرات این مطلب درج کنید تا کارشناسان تاسیسات 24 ساعته در کمترین زمان ممکن پاسخ دهند.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2، منبع 3

منبع انگلیسی

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

نظر آقای محمدزاده در مورد تجربه استفاده از خدمات مجموعه تاسیسات 24 ساعته

 

نظر جناب آقای قهرمانی در مورد تجربه استفاده از خدمات ما در زمینه تعمیر پکیج

 

اشتراک گذاری این صفحه