علت روشن نشدن پمپ آب خانگی می تواند بنا به دلایل متنوعی باشد. برخی از آن ها در حد قطع بودن برق ورودی به دستگاه ساده و بعضی دیگر به اندازه اشکال در تنظیمات پمپ آب پیچیده هستند.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

گاهی مواقع پیش آمده که با وجود نصب پمپ آب خانگی و منبع در ساختمان در موقعیت هایی که به آب پر فشار نیاز داریم، خبری از روشن شدن پمپ آب نیست.

در این شرایط تمام هزینه هایی که برای نصب پمپ آب و منبع خرج کرده ایم را نابود شده تصور می کنیم، چون این دستگاه نتوانسته نیاز ما به آب پر فشار را تامین کرده و در زمان مورد نیاز ما روشن نشده است.

به دلیل اهمیتی که این مشکل برای مصرف کنندگان دارد، ما تصمیم گرفتیم تا در این مطلب تک به تک علت هایی که می توانند در روشن نشدن پمپ آب خانگی موثر باشند را بررسی کرده و حتی راهکارهایی برای خلاصی از این معضل بیان کنیم.

 

10 دلیل روشن نشدن پمپ آب خانگی به همراه راه حل آن ها

زمانی که با مشکل روشن نشدن پمپ آب خانگی مواجه شدید، ممکن است علت این مسئله یکی از موارد زیر باشد، پس برای ریشه یابی این موضوع پیشنهاد می کنیم هر کدام از این دلایل را بررسی کنید:

  1. قطع بودن آب ورودی به ساختمان

اگر مشاهده کردید که وقتی یکی از شیرهای آب در ساختمان را باز می کنید، اما پمپ آب روشن نمی شود، ابتدا به سراغ شیر فلکه آب ساختمان بروید. بعضی موارد مشاهده شده که شیر فلکه آب بسته بوده است.

  1. قطع بودن برق ورودی به پمپ آب خانگی

موضوع وجود مشکل در برق ورودی به پمپ آب خانگی می تواند در سه وضعیت ایجاد شده و سبب روشن نشدن پمپ آب شود:

الف) زمانی که پریز برق پمپ آب برق ندارد.

این یکی از ساده ترین حالت هایی است که می تواند مانع از جریان یافتن برق در پمپ آب و روشن شدن این وسیله شود.

برای تست پریز برق پمپ آب کافیست از یک فازمتر کمک بگیرید تا از وجود جریان های فاز و نول در داخل پریز مطمئن شوید و به اصلاح بدانید پریز برق دار هست یا نه؟

البته گاهی هم این احتمال وجود دارد که پریز برق دار باشد، اما به دلیل بالا رفتن دما بخش هایی از اجزای داخلی پریز پمپ ذوب شده و مانع از روشن شدن پمپ شوند.

به همین دلیل بد نیست با رعایت شرایط ایمنی، پریز برق پمپ را باز کرده و از سالم بودن قطعات داخل آن اطمینان حاصل کنید.

ب) زمانی که کابل برق ورودی به پمپ آب دچار قطعی شده باشد.

اگر در زمان نصب و یا جابجایی پمپ آب کابل برق کشیده شده باشد، این احتمال وجود دارد که روکش سخت کابل از بین رفته و سیم های داخل آن دچار قطعی شده باشند.

بنابراین توصیه می کنیم دو شاخه برق پمپ را از پریز جدا کرده و ظاهر کابل را از لحاظ آسیب دیدگی به خوبی چک کنید.

گاهی ممکن است مشکل در داخل کابل باشد، در این صورت می توانید با دست کل کابل را چک کنید، اگر قسمتی از کابل دارای برآمدگی بود، به احتمال زیاد قطعی در داخل کابل وجود دارد.

در انتها می توانید محل اتصال سوکتی کابل را چک کنید، چون ممکن است سوکت کابل بر اثر کشیدگی جدا شده باشد.

پ) زمانی که سیم پیچ پمپ دچار مشکل می شود.

بررسی سیم پیچ موتور پمپ آب خانگی یک اقدام تخصصی است که فقط باید در زمان تعمیر پمپ آب و توسط مجری نصاب و تعمیرکار انجام شود.

برای بررسی سایر موارد دلیل کار نکردن پمپ آب با وجود برق دار بودن آن کافیست لینک مقاله را مطالعه کنید.

10 دلیل روشن نشدن پمپ آب خانگی به همراه راه حل1

  1. معیوب بودن فشار سنج پمپ و یا تنظیم نادرست کلید اتوماتیک

در صورتی که میزان فشار نمایش داده شده در فشار سنج پمپ آب پایین تر از فشار استارت پمپ یا همان CUT-IN باشد، باید پمپ روشن شود، مگر اینکه مشکلی در ساختمان پمپ وجود داشته باشد.

البته گاهاً مشاهده شده که رسوبات پمپ آب بر روی عقربه فشار سنج تاثیر گذاشته و باعث عملکرد اشتباه فشار سنج می شوند.

اما اگر میزان فشاری که عقربه فشار سنج نشان می دهد، بالاتر از فشار شروع یا CUT-IN پمپ آب خانگی باشد، اصلاً انتظار نداشته باشید که پمپ روشن شود.

در چنین شرایطی یکی از شیرهای آب در ساختمان را باز کرده و به عقربه فشار سنج نگاه کنید، زمانی که درجه فشار سنج به زیر فشار CUT-IN پمپ برسد، دستگاه روشن خواهد شد.

گاهی هم ممکن است پمپ آب در حال کار بوده و فشار آب در داخل ساختمان جریان داشته باشد، اما درجه فشار سنج حرکت نکند، که در این صورت فشار سنج نیاز به تعویض دارد.

  1. خرابی کلید اتومات پمپ آب خانگی

رسوبات محلول در آب می توانند مانع از پاسخگویی و عکس العمل صحیح و به موقع کلید اتومات در مقابل تغییرات فشار آب در پمپ شوند.

در نتیجه ممکن است با استفاده از آب، فشار افت پیدا کند. اما چون کلید اتومات خراب شده، پمپ نمی تواند در این مرحله که فشار پایین آمده و نیاز به روشن شدن دارد، عمل کند.

برای اینکه بدانید مشکل روشن نشدن پمپ آب به دلیل جمع شدن رسوبات در کلید اتوماتیک پمپ است یا خیر، می توانید با دست ضربه ای به کلید اتوماتیک بزنید، اگر پمپ روشن شد، مشکل از رسوبات است.

در یک حالت دیگر این احتمال وجود دارد که رله کنترلی در کلید اتوماتیک سوخته باشد، در نتیجه این موضوع مانع از اتصال برق کلید اتوماتیک و در نهایت روشن شدن پمپ آب می شود.

بنابراین از جمله مواردی که می توانند به دلیل خرابی کلید اتوماتیک مانع از روشن شدن پمپ آب شوند، عبارتند از:

  • سوختن و یا کثیف شدن کنتاکت های کلید اتوماتیک پمپ آب
  • قطع شدن اتصال برق کلید اتوماتیک
  • تجمع رسوبات بر روی دیافراگم سنسور فشار بر روی کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک دیجیتال یا همان ست کنترل با سنس کردن میزان فشار در پمپ، روشن و خاموش شدن این وسیله را کنترل می کند، بنابراین خرابی این کلید می تواند علت اصلی روشن نشدن پمپ آب باشد.

10 دلیل روشن نشدن پمپ آب خانگی به همراه راه حل 2

  1. نشتی از لوله کلید اتوماتیک پمپ آب

احتمال بعدی که می تواند دلیل روشن نشدن پمپ آب خانگی باشد، نشتی آب از محل اتصالات لوله کلید اتوماتیک پمپ است.

جنس این لوله می تواند از استیل، مس یا پلاستیکی باشد. در هر صورت اگر فیتینگ اتصال دهنده لوله به کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب دچار خوردگی و نشتی شود، کلید اتوماتیک نمی تواند با وجود پایین آمدن فشار، پمپ آب را روشن کند.

توجه داشته باشید که گاهی نشتی ممکن است از سایر قسمت های سیستم لوله کشی پمپ آب باشد، بنابراین ضروریست تا کل سیستم را برای یافتن و رفع نشتی چک کنید.

  1. زنگ زدن کنتاکت های کلید اتوماتیک پمپ آب

گاهی کنتاکت های کلید اتوماتیک پمپ آب دچار زنگ زدگی می شوند، که در این حالت مانع از برقرار اتصال برق دستگاه خواهند شد.

از جمله دلایلی که سبب زنگ زدن کنتاکنت های سوئیچ اتومات پمپ آب می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا رفتن طول عمر کلید اتوماتیک پمپ آب
  • روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب
  • نصب کلید اتوماتیک پمپ آب در یک محیط مرطوب
  • کیفیت پایین کلید اتوماتیک پمپ آب

اما با کمک یک راه کار ساده می توانیم زنگ زدگی کنتاکت های کلید را از بین ببریم. به این صورت که ابتدا برق ورودی به پمپ را به طور کامل قطع کرده و سپس تمام پیچ های نگه دارنده کلید را باز می کنیم.

در نهایت با استفاده از سمباده و یا فرچه نرم آغشته به مقداری گازوئیل تمام نقاط تماس بر روی کنتاکت های کلید را تمیز کرده و در آخر کلید را در جای خود می بندیم.

توجه داشته باشید که اگر کنتاکت های کلید اتوماتیک پمپ آب سوخته یا خال زده باشند، تنها با تمیز کردن آن ها نمی توانید مشکل را رفع کنید و تنها راه تعویض کلید اتوماتیک پمپ آب است.

  1. گرفتگی لوله اتصال دهنده پمپ آب و ست کنترل یا منبع تحت فشار

پمپ آب خانگی را در کنار ست کنترل پمپ آب و یا منبع تحت فشار نصب کرده و مورد استفاده قرار می دهند. یک لوله باریک ارتباط بین پمپ آب و تجهیزات متصل به آن را برقرار می کند.

اگر این لوله توسط رسوبات مسدود شده باشد، مانع از عملکرد درست ست کنترل و یا منبع تحت فشار در مقابل تغییرات فشار آب خواهند شد.

این مشکل در ظاهر خود را به این صورت نشان می دهد که کلید اتوماتیک دیجیتال یا ست کنترل خراب شده و به موقع روشن و خاموش نمی شود تا پمپ را نیز روشن کند.

در حالی که علت اصلی گرفتگی لوله متصل به کلید اتوماتیک پمپ آب است. اگر آب مصرفی در ساختمان شما سطح زیادی مواد محلول داشته و در واقع سختی بالایی دارد، این احتمال بسیار قوی است که این لوله مسدود شود.

در نتیجه حتی وقتی فشار در داخل پمپ به زیر مقدار CUT-IN می رسد، به دلیل گرفتگی لوله اتصال دهنده پمپ و کلید اتوماتیک، دستگاه قادر به روشن شدن نخواهد بود.

بهترین راه حل برای رفع مشکل روشن نشدن پمپ آب خانگی به دلیل گرفتگی لوله اتصال دهنده پمپ و کلید اتوماتیک این است که این لوله را تعویض کنید تا با وصل کردن لوله جدید، مسیر عبور آب باز شود.

10 دلیل روشن نشدن پمپ آب خانگی به همراه راه حل 3

  1. هوا گرفتن پمپ آب خانگی

از بررسی علل روشن نشدن پمپ آب به دلیل مشکلات متنوع در کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ که بگذریم، باید به سراغ خود پمپ برویم.

مشکل هوا گرفتن در پمپ آب به این معنی است که حجم هوای محبوس شده در داخل پمپ به قدری زیاد می شود که پمپ دیگر نمی تواند آب را مکش کند و از طرفی پروانه پمپ هم قادر به مکش آب نیست.

به همین دلیل با مشکل روشن نشدن پمپ آب خانگی مواجه می شویم، در حالی می توانیم با اقدامی بسیار ساده این هوای داخل پمپ را تخلیه کرده و روند کار این وسیله را بهبود دهیم.

بر روی انواع پمپ آب خانگی یک پیچ کوچک به منظور هواگیری پمپ تعبیه شده است، این پیچ را با کمک آچار مناسب باز کرده و زمانی که صدای تخلیه هوا را از آن شنیدید، پیچ را به همان شکل نگه دارید تا کل هوا خارج شود.

حالا می توانید پمپ آب را روشن کنید تا فشار مضاعف پمپ به دلیل هوای داخل آن نیز تخلیه شده و وقتی که آب از شکاف پیچ خارج شد، به معنی اتمام هواگیری پمپ آب است و باید پیچ را محکم ببندید.

  1. گیر کردن پروانه پمپ آب خانگی

گاهی هیچ مشکلی در کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب وجود ندارد، اثری از نشتی در کلید اتوماتیک و لوله های پمپ مشاهده نمی شود و حتی آب ساختمان با فشار مناسب به پمپ وارد می شود، اما باز هم پمپ روشن نمی شود.

در چنین مواقعی این احتمال وجود دارد که پروانه داخل پمپ به خاطر لجن های انباشته شده و یا نفوذ اجسام خارجی به داخل پمپ، گیر کرده و امکان چرخش نداشته باشد.

زمانی که پروانه پمپ آب خانگی توان چرخش نداشته باشد، هیچ آبی به سمت پمپ حرکت نکرده و دستگاه عملاً از کار می افتد.

تجمع لجن در داخل پروانه پمپ آب گاهاً به دلیل راکد ماندن آب در تانکر متصل به سیستم پمپ آب صورت می گیرد.

بنابراین توصیه می کنیم برای پیشگیری از وقوع این مشکل هر 3 ماه یک بار مخزن و یا تانکر آب خود را شستشو دهید و یا هر هفته یکی دو قاشق کلر در داخل مخزن یا تانکر بریزید.

اما بهترین راه حل نصب فیلتر و یا تصفیه کننده در مسیر پمپ آب است تا از به خطر افتادن سلامت اجزای داخلی پمپ محافظت کند.

حال اگر پروانه پمپ آب خانگی گیر کرده باشد، تنها راه خلاصی از این مشکل باز کردن بدنه پمپ و تمیز کردن پروانه آن است.

اما اگر پره های پروانه بسیار آلوده شده و حتی ترک برداشته باشند، راهی جز تعویض پروانه پمپ آب وجود ندارد

10. داغ شدن پمپ آب خانگی

در صورتی که در زمان نصب پمپ آب خانگی از کلید اتومات و یا منبع تحت فشار در کنار پمپ استفاده نشده باشد، به طور قطع پمپ آب دائماً روشن و خاموش می شود.

این روشن و خاموش شدن های پی در پی، باعث داغ کردن پمپ آب و در نهایت سوختن این وسیله خواهند شد.

البته عوامل دیگری همچون معیوب بودن پروانه پمپ، خرابی موتور پمپ و حتی نارسایی برق به دستگاه می تواند باعث داغ کردن پمپ آب خانگی شوند.

 

توصیه هایی به منظور پیشگیری از مشکل روشن نشدن پمپ آب خانگی

در طول این مطلب شما را با تمام دلایلی که می توانند سهمی در روشن نشدن پمپ آب داشته باشند، آشنا کردیم.

اما همانطور که می دانید خرابی پمپ آب و روشن نشدن آن می تواند معظلات زیادی برای مصرف کنندگان ایجاد کند و از طرفی هزینه تعمیر پمپ آب و منبع گاهاً بالاست.

به همین دلیل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در ادامه توصیه هایی را با شما در میان می گذاریم که می توانند در جلوگیری از بروز این مشکل موثر باشند:

  • سرویس پمپ آب خود را جدی بگیرید.

بر اساس نظر کارشناسان ما پمپ آب خانگی بهتر است هر 2 الی 3 ماه توسط مجری سرویسکار پمپ و بر اساس چک لیست سرویس پمپ آب چک شود.

در طی این چکاپ ها باد منبع، سلامت کلید اتومات و قطعات داخلی پمپ بررسی می شوند و در نتیجه از خرابی های بیشتر جلوگیری می شود.

10 دلیل روشن نشدن پمپ آب خانگی به همراه راه حل 4

  • در زمان تهیه کلید اتومات پمپ آب با افراد متخصص مشورت کنید.

کیفیت پایین کلید اتومات پمپ آب خود یک دلیل قطعی در خراب شدن زود هنگام این قطعه حیاتی در سیستم پمپ خواهد بود.

در صورتی که اگر قبل از اقدام به خرید، با افراد متخصص و با تجربه مشورت کنید، می توانید به جای خرید اجناس چینی بی کیفیت از بهترین مارک ها خرید خود را انجام دهید.

  • نسبت به تغییر کارکرد پمپ آب خود حساس و گوش به زنگ باشید.

روشن نشدن پمپ آب خانگی موضوعی نیست که به یک باره اتفاق بیوفتد، بلکه ممکن است خود را با علائمی همچون داغ کردن و روشن نشدن های گاه و بی گاه نشان دهد.

بنابراین اگر دقت و نظارت کافی بر روی روند کار پمپ آب خود داشته باشید، می توانید این مشکل را زودتر از آنکه به یک معضل پر هزینه تبدیل شود، یافته و به دنبال رفع آن باشید.

 

کلام آخر...

همه می دانیم که روشن نشدن پمپ آب خانگی تا چه حد می تواند در سلب آسایش مصرف کننده و ساکنین یک ساختمان موثر باشد.

به همین دلیل توصیه می کنیم اگر با این مشکل مواجه شدید، هر چه زودتر به دنبال رفع آن با کمک یک مجری تعمیرکار پمپ آب حرفه ای باشید.

10 دلیل روشن نشدن پمپ آب خانگی به همراه راه حل 5

متخصصن ما مجموعه تاسیسات 24 ساعته می توانند برای پیشگیری و رفع مشکل روشن نشدن پمپ آب خانگی به شما کمک کنند.

به این صورت که اگر قصد تهیه کلید اتومات پمپ آب را دارید، می توانید سوال خود را در انتهای همین مطلب قرار دهید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

اما اگر مدت هاست پمپ آب خود را سرویس نکرده اید و یا پمپ آب خانگی شما روشن نمی شود، بهترین کار تماس با شماره های داخل سایت و یا پر کردن فرم درخواست سرویسکار متخصص به منظور سرویس و تعمیر پمپ آب است.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منبع فارسی

منابع انگلیسی: منبع 1، منبع 2

 

اشتراک گذاری این صفحه