در این مقاله در نظر داریم تا شما را با علت پرتاب آب از دهانه ورودی کولر آبی در ساختمان آشنا نماییم.

کولرهای آبی، یکی از وسایل سرمایشی محبوب در فصل تابستان هستند که می توان گفت، طبق آمار بیش از حد 70 درصد مردم از این کولر استفاده می کنند.

در واقع کولرهای آبی یکی از دستگاه های سرمایشی تبخیری هستند که با تبخیر آب، هوای محیط را خنک می کنند.

بنابراین با توجه به عملکرد این کولرها، ممکن است دهانه ورودی کولر آبی به دلایلی از جمله پارگی شلنگ، فضای باز بیش از اندازه در پدها یا پوشال ها، اشکال در چند راهه های توزیع کننده و ... دچار نشتی آب شود.

پس با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله، راجع به علت آب دهی از پنل داخلی کولر آبی و نحوه رفع آن، اطلاعات کامل تری را در اختیار شما قرار دهیم.

 

علت پرتاب آب از دهانه ورودی کولرهای آبی چیست؟

همان طور که گفته شد، کولرهای آبی از پر استفاده ترین سیستم های تهویه مطبوع هستند و بدیهی است که ممکن است دچار عیوب متعددی بشوند.

علت پرتاب آب از دهانه ورودی کولر آبی 1

اما یکی از مشکلات عدیده ای که در فصل تابستان در کولرهای آبی، همانند کولرهای گازی مشاهده می شود، پرتاب آب از دهانه کولر آبی به درون خانه است.

این مشکل را یکی از کابران ما اینطور عنوان کرده اند که علت پرتاب شدن آب از دهانه ورودی کولر چیست؟ برای بیان پاسخ این سوال می توان دلایل زیر را عنوان کرد:

* پارگی شیلنگ و رسیدن آب به تسمه

ممکن است شیلنگ کولر پاره شده باشد و باعث شود که آب به داخل پره های توربین پاشیده شود و یا این که آب از طریق پوشال و تسمه کولر آبی به داخل فن آن ریخته شود.

علت پرتاب آب از دهانه ورودی کولر آبی 2

* باز بودن بیش از حد پدها یا پوشال ها

گاهی ممکن است در کولرهای آبی، مناطق زیادی به خصوص در بخش بالایی پدها باز باشد و همین عاملی می شود تا آب از دهانه ورودی کولر آبی، به محیط چکه کند.

علت پرتاب آب از دهانه ورودی کولر آبی 3

همچنین این مشکل در پوشال ها هم ممکن است رخ دهد. به این صورت که اگر پوشال ها به خوبی روی درب کولر چفت نشده باشند، از طریق فضای باز موجود، آب به جای ریختن روی پوشال یا پد از طریق چرخش پروانه به دهانه کولر وارد شده و آب در محیط چکه می کند.

* اشکال در چند راهه های توزیع کننده

بعضی اوقات پیش می آید که چند راهه های توزیع کننده مربوط به کولرآبی، آب را به آبراه ها وارد و یا تخلیه نمی کنند.

بد نیست بدانید که در سیستم های کولر آبی، بخش هایی به نام چند راهه های توزیع کننده آب وجود دارد که آب دریافتی از پمپ را، بر روی پوشال های کولر می ریزند.

* پخش شدن آب روی حلزونی

در این حالت، احتمالاً آبی که پمپ مکش می کند بر روی فن و یا حلزونی کولر آبی پرتاب می شود و آب به دریچه منتقل شده و در محیط چکه می کند.

* لبریز شدن آب از آبراه ها

آبراه ها در واقع همان منافذ زیر درب های کولر آبی هستند که آب از طریق چند راه های توزیع کننده به آن ها وارد شده و بعد از همین طریق روی پوشال ها ریخته می شود.

حال اگر این آبراه ها دچار آسیب شوند، آب از آنها سرریز شده و سبب می شود که آب از طریق دهانه ورودی کولر آبی، به محیط داخلی خانه وارد شود.

جهت مطالعه مقاله علت آب دادن کولر گازی می توانید از طریق لینک آن اقدام نمایید.

 

راه حل رفع مشکل پرتاب آب از دهانه ورودی کولر آبی

در بخش قبل راجع به معضلاتی که باعث چکه کردن آب کولر آبی به درون منزل شما می شود صحبت کردیم. حال قصد داریم راه حل هایی را برای رفع هر کدام از این مشکلات بیان نماییم.

* راه حل رفع مشکل پارگی شیلنگ و خیس شدن تسمه

در این حالت کاری که باید انجام شود، این است که حتماً شیلنگ را تعویض نمایید و مانع از رسیدن آب به تسمه های کولر شوید. برای انجام این کار حتما به لینک خرید شیلنگ کولر از دیجی کالا سر بزنید.

اما برای پیدا کردن دلیل ریزش آب روی تسمه، می توان درب سمت موتور را بسته و درب دیگر را باز گذاشت. در این حالت اگر کولر را روشن نمایید، می توانید متوجه شوید که آب به چه شکل و از کجا روی تسمه می ریزد.

* راه حل رفع مشکل باز بودن بیش از حد پدها یا پوشال ها

برای رفع این مساله باید بست هایی که پوشال یا پد را با آن به درب کولر ثابت نگه می دارند را مجدداً نصب یا با بست های جدید جایگزین نمایید. جریان هوا می تواند به اندازه کافی قوی باشد، تا قطرات آب را به داخل بلوور منتقل کند.

علت پرتاب آب از دهانه ورودی کولر آبی 4

* راه حل رفع مشکل تخلیه یا ورود آب به آبراه ها توسط چند راهه های توزیع کننده

اگر با این مشکل در کولر آبی برخورد کردید، باید چند راهه های توزیع کننده را توسط متخصص، مجدداً، با تراز اصلاح یا تعویض نمایید.

* راه حل رفع مشکل پخش شدن آب روی حلزونی

برای این منظور باید اتصالات پمپ مکش داخل کولر را بررسی کنید تا علت جذب بیش از حد آب توسط پمپ مشخص شود و مدار آب رسانی درون کولر تنظیم شود.

* راه حل رفع مشکل لبریز شدن آب از آبراه ها

برای حل مشکل لبریزی آب از آبراه ها، باید رسوبات و اجسام خارجی که امکان دارد در آبراه ها گیر کرده باشند را تمیز کنید و با استفاده از گیره محدود کننده شیلنگ پمپ، جریان آب عبوری از پمپ را محدود نمایید.

* سرویس کولر آبی

یکی از مهم ترین روش هایی که برای پیش گیری از نشت آب از دهانه ورودی کولر آبی توصیه می شود، سرویس کولر آبی است.

در واقع در سرویس کولر آبی، مواردی از قبیل تعویض سالیانه پوشال ها، کنترل شیلنگ آب و تعویض آن در صورت وجود درز و سوراخ در آن، تنظیم استاندارد تسمه کولر و ... انجام می شود که همه موارد در کنار هم سبب جلوگیری از آب دهی کولر آبی می شوند.

برای آشنایی با علل آب دادن کولر آبی و روش رفع آن می توانید از طریق لینک آن، این مقاله را مطالعه نمایید و اگر برای سرویس کولر آبی خود نیاز به تهیه پوشال دارید، لینک خرید پوشال کولر آبی از دیجی کالا را لمس کنید.

 

جمع بندی:

همان طور که در این مقاله گفته شد، آب دهی دهانه ورودی کولر آبی به درون خانه معضل مهمی است که می تواند آرامش شما را بهم بزند.

بنابراین با توجه به تخصصی بودن این موضوع، شما می توانید از متخصصان ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته در خصوص عیب یابی و تعمیر کولرهای آبی کمک بگیرید.

پس همین حالا از طریق شماره تماس های درج شده در سایت یا پر کردن فرم درخواست سرویس با ما ارتباط برقرار کنید تا در اسرع وقت از خدمات تخصصی مجموعه تاسیسات 24 ساعته بهره مند شوید.

منابع فارسی: منبع 1، منبع 2

منبع انگلیسی

 

اشتراک گذاری این صفحه