اگر شما هم با شکستگی و یا نشتی لوله فاضلاب در ساختمان خود مواجه هستید، به طور حتم آشنایی با نحوه تعمیر لوله فاضلاب آن هم بدون تخریب می تواند کمک بزرگی برای حل مشکلات شما باشد.

 

شبکه لوله های فاضلاب در قسمت های مختلف از ساختمان محل سکونت و یا کار ما وجود دارند که به حمل آب های خاکستری فاضلاب به خارج از ساختمان کمک کرده و از این طریق نقش مهمی در حفظ سلامتی و آسایش ما دارند.

اما همین مجموعه از لوله های انتقال دهنده مواد فاضلابی ممکن است روزی بنا به دلایلی که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد، دچار نشتی و یا ترک خوردگی شوند.

از آنجا که لوله های فاضلابی اغلب به صورت توکار در ساختمان ها اجرا می شوند، درگیر شدن با مشکل ترک خوردگی لوله فاضلاب به معنی صرف هزینه های گزاف برای کنده کاری و ساعات طولانی بهم ریختگی است.

البته این تراژدی پیش از آشنایی با روش های تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب بود، خوشبختانه امروزه می توان لوله های فاضلاب توکار را در هر جنس و سایز بدون نیاز به تخریب ترمیم کرد.

اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، ابتدا دلایل و علامت های ترکیدگی و نشتی لوله های فاضلابی را بیان می کنیم و سپس به سراغ معرفی راه های ترمیم و تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب می رویم.

دلایل ترکیدگی و نشتی لوله های فاضلابی

لوله های فاضلابی بنا به دلایل متعددی ممکن است دچار ترکیدگی و نشتی شوند که سهمی از آن به دلیل سهل انگاری مصرف کننده و سهمی دیگری از آن به دلیل گذر زمان و فرسوده شدن لوله هاست.

در قسمت زیر هر دو دسته دلیل را برای شما بیان می کنیم:

  • استفاده از لوله های فاضلابی بی کیفیت در زمان اجرای لوله کشی فاضلاب در ساختمان فقط با این توجیح که هزینه های لوله کشی را تا حد امکان پایین بیاوریم.
  • زنگ زدگی لوله های فلزی فاضلاب در گذر زمان و واکنش با اکسیژن هوا که باعث ایجاد پوسیدگی در سطح داخلی لوله و بروز نشتی از همان نقطه می شود.
  • استفاده بیش از حد از فنر لوله باز کنی در لوله های فاضلاب سینک، حمام و سرویس بهداشتی به عنوان یکی از راه های باز کردن لوله فاضلاب مخصوصاً اینکه این کار توسط افراد ناآشنا با سیستم لوله کشی و در کل غیر متخصص انجام شود.
  • در زمان کنده کاری یا سوراخ کاری دیوار یا کف ساختمان به دلیل عدم آگاهی از مسیر عبور لوله ها به آن ها ضربه وارد شود.
  • سرد بودن بیش از حد هوا در منطقه و عدم توجه به لزوم عایق کاری لوله های آب و فاضلاب که در نتیجه تغییرات دمایی سبب ترکیدگی لوله ها می شود.
  • استفاده بیش از حد از مواد لوله بازکنی فاضلاب که در ادامه باعث از بین رفتن آب بندی لوله های فاضلابی و نشتی آب از همان نقطه می شود.
  • نصب و اتصال غیر اصولی لوله های فاضلابی در ساختمان که در نتیجه آن لوله های فاضلابی از محل اتصالات دچار سستی و نشتی می شوند.
  • خواباندن لوله های فاضلابی در عمق نامناسب خاک و مدفون کردن لوله ها با حجم سنگینی از مصالح که باز هم بر روی لوله ها فشار مضاعف وارد شده و در کمتر زمان ممکن دچار ترکیدگی و نشتی می شود.

نحوه تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب1

علائم ترکیدگی و نشتی لوله های فاضلابی

حال اگر بنا به یک یا چند دلیل فوق لوله های فاضلابی در ساختمان شما دچار ترکیدگی و نشتی شدند، لازم است هر چه سریع تر این مشکل رفع شود، در غیر این صورت خسارت های مالی سنگینی به بنا وارد می شود.

حتی ممکن است به دلیل ترکیدگی لوله های فاضلاب، آب و مواد فاضلابی با هم ترکیب شده و خطرات جانی برای ساکنین به همراه داشته باشد.

به دلیل اهمیت شناسایی سریع ترکیدگی و نشتی علائم این مشکل را در قسمت زیر آورده ایم:

  • مشاهده آبریزی از لوله به خصوص در مورد لوله های فاضلاب زیر سینک
  • توزیع گاز فاضلاب در ساختمان و ایجاد سردرد و مسمومیت بر روی افراد
  • نم زدگی دیوار و کف به صورت لکه های زرد رنگ
  • استشمام بوی بد فاضلاب در ساختمان
  • طبله شدن گچ دیوار

نحوه رفع نشتی لوله فاضلاب بدون تخریب

در این مرحله که با علت های ترکیدگی و نشتی لوله فاضلاب آشنا شدید و دریافتید که با چه علامت هایی می توانید وجود نشتی را در لوله شناسایی و تشخیص دهید، لازم است تا روش رفع نشتی را بررسی کنید.

رفع نشتی لوله فاضلاب در ساختمان به دو صورت کلی رفع نشتی همراه با تخریب و رفع نشتی بدون تخریب صورت می گیرد.

روش رفع نشتی لوله فاضلاب همراه با تخریب که از روی نام آن مشخص است، یعنی شما باید بعد از شناسایی محل دقیق نشتی بر اساس نوع روش لوله کشی ابتدا لوله را پیدا کنید.

مثلاً اگر لوله کشی شما به صورت توکار و سنتی است، باید کف زمین و یا دیوار را بِکنید تا به لوله معیوب شده برسید.

در صورتی که از لوله کشی فاضلاب به روش زیر سقفی استفاده کرده اید، کافیست کناف روی لوله ها را بردارید تا به لوله آسیب دسترسی پیدا کنید.

سپس با برش لوله از قسمت آسیب دیده و حدف آن می توانید لوله جدید را جایگزین آن کرده و در انتها تخریب های ایجاد شده را ترمیم و اصلاح کنید.

 
   

 

همانطور که می شود برداشت کرد، این روش سختی های زیادی داشته و هزینه های بالایی به منظور تخریب و اصلاح آن برای شما ایجاد می کند.

به همین دلیل روش دومی هم در این زمان به کار شما می آید که رفع نشتی لوله فاضلاب بدون تخریب است.

در این روش می توان لوله های فاضلابی را بدون کنده کاری تعمیر کرد و این کار توسط چسب های نانو، مواد درزگیر و محلول های ترمیم کننده لوله صورت می گیرد.

به عنوان مثال اگر لوله فاضلاب سینک دچار نشتی شده است، کافیست به روش زیر اقدام کنید:

  1. جریان سیال را در مسیر لوله کشی قطع کنید.
  2. محل نشتی لوله را کاملاً خشک و تمیز کنید.
  3. دستکش به دست کرده و دو بخش خمیر اپوکسی را با هم مخلوط کنید تا پس از ورز دادن آن یک خمیر یکدست خاکستری ایجاد شود.
  4. خمیر اپوکسی ایجاد شده را بر روی محل نشتی لوله فاضلاب قرار دهید و سطح معیوب لوله را به وسعت 5 سانتی متر از هر طرف خوب پوشش دهید.
  5. حداکثر 10 دقیقه تا سفت شدن کامل خمیر صبر کنید.
  6. حالا نوبت استفاده از نوار آب بندی می رسد، پس نوار آب بندی فایبرگلس را به مدت 15 تا 20 ثانیه در آب نگه دارید تا آب به خوبی در بین لایه های نوار نفوذ کند.
  7. حال نوار را روی بخش معیوب شده لوله و بر روی خمیر اپوکسی لوله بپیچانید. مقدار گسترش نوار از لبه خمیر باید حداقل 5 سانتی متر بوده و هر لایه نوار حداقل 30 درصد از لایه قبلی را بپوشاند.
  8. پس از اینکه هر لایه نوار را بر روی لوله پیچانیدید، روی هر لایه مقداری آب بریزید تا چسب پلی اورتان هر لایه نوار فعال شود و لایه بعدی را روی آن قرار دهید.
  9. پس از اتمام کار حدوداً 40 تا 55 دقیقه صبر کنید تا خمیر و نوار با هم به نوعی ترکیب شده و پس از آن جریان آب را باز کنید.
  10. نوارهای آبندی اپوکسی را به صورت بانداژی بر روی لوله ببندید.

با کمک استفاده از این روش نیازی نیست لوله معیوب شده را از مسیر لوله کشی خارج کنید و بدون تخریب می توان لوله را ترمیم کرد و حداقل تا چندین سال دیگر مورد استفاده قرار داد.

اگر مایلید با روش های ترمیم انواع لوله آب بدون تخریب آشنا شوید، به مقاله رفع نشتی لوله آب با کمک چسب و نوار آب بندی مراجعه کنید.

نحوه تعمیر لوله فاضلاب توکار بدون تخریب

در روش تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب با کمک نوار آب بندی و خمیر اپوکسی لازم است تا لوله فاضلاب حتماً به صورت روکار باشد و یا اگر لوله توکار است، باید برای استفاده از این مواد کنده کاری انجام شود.

هر چند نیازی به تخریب لوله و تعویض آن با لوله جدید نیست. اما در مواردی که لوله فاضلاب به صورت توکار است، چطور؟

آیا در آن صورت هم می توان بدون تخریب لوله فاضلاب را تعمیر کرد و نشتی یا ترک خوردگی لوله را رفع نمود؟

در جواب این سوال باید گفت بله. با ورود مواد بر پایه نانو به بازار هر کاری از جمله تعمیر لوله فاضلاب توکار بدون ذره ای تخریب هم امکان پذیر است.

در ادامه شما را با سه روش تعمیر لوله فاضلاب توکار بدون تخریب آشنا می کنیم:

  1. تعمیر لوله بدون حفاری و با کمک مواد نانو سیال

یکی از روش های بسیار محبوب برای تعمیر لوله فاضلاب بدون حفاری یا تخریب این است که از مواد نانو سیال برای تعمیرات لوله فاضلاب استفاده شود.

در این روش ابتدا باید محل دقیق نشتی لوله فاضلاب توسط دستگاه های نشتی یاب شناسایی شوند تا دقیقاً بدانیم کدام قسمت از لوله دچار آسیب شده و نیاز به تعمیر دارد.

سپس باید چسب های رزینی یا مواد ترمیمی اکلریک را در محل ترکیدگی لوله تزریق کنیم تا این مواد بر روی سطح ترک خوردگی لوله گرفته شود.

نحوه تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب2

معمولاً این روش تنها توسط مجریان لوله کش متخصص انجام می گیرد. به این صورت که ابتدا کابل دوربین را در داخل لوله فاضلاب وارد می کنند تا از این طریق محل دقیق ترک خوردگی مشخص شد.

سپس مواد نانو سیال را در دو مرحله به داخل آن تزریق می کنند تا جداره داخلی لوله توسط مواد آب گریز و ضد آب پوشانیده شود.

این روش که یکی از جدیدترین فناوری های مهندسی ساختمان است، استحکام و دوام بالایی دارد و میزان نفوذپذیری این مواد مورد تایید همه کارشناسان در این حوزه است.

استقامت و جوابدهی این روش تا حدی بالاست که گویی لوله جدید در محل ترک خوردگی نصب کرده اید، یعنی تا این حد می توانید از اثربخشی تزریق عایق ها و مواد نانو سیال به داخل لوله فاضلاب ترک خورده مطمئن باشید.

البته دو نکته مهم در خصوص استفاده از تعمیر لوله بدون حفاری و با کمک مواد نانو سیال وجود دارد، یکی اینکه قبل از انجام باید حتماً محل دقیق نشتی مشخص و موقتاً بی آب شود و دوم اینکه فقط توسط نصاب و لوله کش ماهر صورت بگیرد.

  1. آسترکشی لوله فاضلاب توکار بدون تخریب

یکی دیگر از روش هایی که ممکن است توسط مجری لوله کش برای رفع نشتی لوله فاضلاب انجام شود، آسترکشی لوله از داخل آن است.

چنانچه قطر لوله فاضلاب مورد نظر زیاد باشد، مجری لوله کش می تواند آستر لوله ای جدید در داخل آن قرار دهد و از این طریق لوله فاضلاب شکسته و ترک خورده را ترمیم دهد.

از روش آسترکشی لوله فاضلاب بدون تخریب می توان برای انواع لوله های فاضلابی سفالی، چدنی و پی وی سی یا پلیکا استفاده کرد.

البته توجه داشته باشید که برای انجام این روش از ترمیم لوله لازم است تا سوراخی در محل آسیب دیدگی لوله ایجاد کنیم تا دستگاه های مورد نیاز به داخل لوله وارد شوند، بنابراین به تخریب جزئی نیاز داریم.

نحوه تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب3

در این روش ابتدا داخل لوله فاضلاب را که به دلیل پوسیدگی، زنگ زدگی و یا هر دلیل دیگری ترک خورده است، توسط کاترهای مکانیکی تمیز می شود.

پس از اینکه داخل لوله فاضلاب به خوبی تمیز شد، چسب دو قسمتی اپوکسی به شکل آستر وارد لوله شده و داخل لوله به صورت چسب چسبیده می شوند.

در این حالت هیچ آبی نمی تواند در بین لایه آستر و سطح داخلی لوله قرار بگیرد و لوله مثل روز اول غیر قابل نفوذ و محکم خواهد شد.

همچنین در این روش سطح داخلی لوله بسیار صاف و یکدست خواهد بود که آب های فاضلابی به بهترین شکل در لوله حرکت کنند.

لازم به ذکر است که مواد نانو سیال با نام های مختلفی در بین عموم شهرت دارند که از آن دست می توان به خمیر درزگیر، چسب نانو، محلول ترمیم لوله و مواد درزگیر اشاره کرد.

  1. سوراخ کاری افقی لوله فاضلاب بدون تخریب

یکی از روش هایی که اکثر مجریان لوله کش باتجربه برای ترمیم لوله های فاضلاب قدیمی بدون تخریب ساختمان انجام می دهند، سوراخ کاری افقی است.

در این روش ابتدا محل اصلی لوله فاضلاب ترک خورده مشخص می شود و سپس توسط سوراخی که به صورت افقی بر روی سطح خاک محل قرارگیری لوله ایجاد شده، لوله شکسته خارج می شود.

در ادامه با راهنمایی های دوربین های درون لوله بخش جدید لوله به محل وارد شده و با کمک چسب های رزینی به سیستم لوله کشی متصل می شود.

چسب های رزینی از دو قسمت تشکیل شده اند و باید قبل از اتصال بر روی لوله با هم ترکیب شوند تا بتوانند به خوبی محل اتصال لوله را آب بندی کنند.

در این روش هم همانند مدل قبلی لازم است تا کمی کنده کاری در محل آسیب دیدگی لوله انجام شود.

با این حال یکی از مهمترین ویژگی های تمام روش های گفته شده در این قسمت این است که یا اصلاً کنده کاری در محل ایجاد نمی شود و یا حداقل آن صورت می گیرد.

در نتیجه کار ترمیم لوله فاضلاب با بالاترین سرعت و کمترین مقدار هزینه قابل انجام است. با این حال ممکن است این روش ها مادام العمر پاسخگوی نیاز شما نباشد.

پس اگر به دنبال درمان قطعی نشتی لوله فاضلاب هستید، پیشنهاد ما به شما اقدام به بازسازی لوله کشی فاضلاب در ساختمان است.

با این حال می توان چند مزیت مهم برای روش های تعمیر لوله فاضلاب توکار بدون تخریب برشمرد:

  • انجام حداقل میزان حفاری
  • بدون نیاز به روش های تعمیری پر هزینه
  • اثر بخشی طولانی مدت حداقل تا چند دهه
  • قابل استفاده بر روی انواع سایز از لوله های فاضلابی
  • یک روش کاربردی در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری

نحوه تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب4

نحوه تعمیر لوله فاضلاب چدنی بدون تخریب

در گذشته بیشتر لوله های فاضلاب از نوع چدنی بودند و حدوداً چند سالی است که لوله هایی همچون پوشفیت و پلیکا جایگزین آن ها شده اند.

اگر بین انتخاب لوله فاضلاب پلیکا و پوشفیت دچار تردید هستید، به مقاله لوله کشی فاضلاب پلیکا بهتر است یا پوش فیت مراجعه کنید.

لوله های چدنی به دلیل اثر مواد اسیدی که اکثراً در مواد لوله بازکنی فاضلاب یافت می شود و همچنین سختی بالای آب دچار پوسیدگی زود هنگام می شوند.

از جمله علائم نشتی لوله چدنی فاضلاب می توان به نم زدگی دیوار یا فرش، تخلیه کُند در لوله ها و انتشار بوی فاضلاب در ساختمان اشاره کرد.

برای تعمیر لوله های فاضلابی چدنی بدون تخریب بهترین راه حل همان روش تزریق لایه ای از آستر به داخل لوله است.

همانطور که قبلاً هم توضیح دادیم این روش هیچ نیازی به کنده کاری و تخریب ندارد و تنها به یک دسترسی اندک به لوله نیاز داریم. بنابراین این روش به عنوان یک درمان فوری برای لوله محسوب می شود.

فرآیند تعمیر لوله فاضلاب چدنی بدون تخریب با یک تصویر ویدوئی از داخل لوله آغاز می شود تا بتوان سطح تخریب لوله را مشاهده کرده و بهترین مدل برای تعمیر لوله را تعیین نمود.

مرحله بعدی این است که سطح داخلی لوله کاملاً از رسوبات جمع شده و زنگ زدگی تمیز شود تا قطر لوله به حالت اولیه خود بازگشته و حرکت آب در داخل آن به سهولت انجام بگیرد.

برای قدم بعدی لازم است تا لوله حامل چسب اپوکسی به داخل لوله تزریق شود. سپس یک پلاستیک بادکنک شکل در داخل لوله قرار داده شده و باد می شود.

با این عمل چسب اپوکسی به دیواره داخلی لوله در محل ترک خوردگی فشار داده می شود و در نتیجه سایز یا قطر لوله با وجود چسب اپوکسی تغییری نکرده و کوچک نمی شود.

زمان مورد نیاز برای استفاده از این روش در تعمیر لوله فاضلاب چدنی بدون تخریب حداقل یک روز کامل است تا چسب کاملاً سفت شده و ترک خوردگی لوله را پوشش دهید. پس از آن می توان با خاطری آسوده از لوله استفاده نمود.

چنانچه به دلیل خرابی های پی در پی لوله فاضلاب چدنی خود قصد تعویض آن را دارید، مقاله تعویض لوله کشی چدنی را مطالعه کنید.

نحوه تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب5

چند توصیه به منظور پیشگیری از ترکیدگی و نشتی لوله فاضلاب

از آنجا که ترکیدگی لوله فاضلاب در ساختمان می تواند یک کابوس وحشتناک برای هر کدام از ما باشد، در انتهای این مطلب قصد داریم چند توصیه به منظور پیشگیری از ترکیدگی و نشتی لوله های فاضلاب با شما به اشتراک بگذاریم:

  • لوله های فاضلاب ساختمان خود را حداقل سالی یک بار مورد بررسی قرار دهید.

برای این منظور می توانید از مجری لوله کش ماهر کمک گرفته و از او درخواست کنید تا سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان شما را بررسی کند.

برخی از شرکت های تاسیساتی دوربین های مخصوص نشت یابی لوله ها را در اختیار دارند، که می توانند در داخل لوله فاضلاب را به منظور یافتن هر گونه گرفتگی و پوسیدگی مشاهده کنند.

  • مراقب ریشه درختان زیر خاک باشید.

اگر در خانه شما درخت وجود دارد، گاهی ترکیدگی لوله های فاضلابی در اثر حرکت ریشه درختان به سمت لوله ها و وارد کردن فشار بیش از حد به آن ها رخ می دهد.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی لازم است تا پیش از اینکه ریشه های درختان به لوله ها آسیب وارد کنند آن ها را قطع کنید.

  • مراقب سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان خود باشید.

در این قسمت می توان موارد مختلفی را نام برد که در صورت توجه به آن ها سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان شما در امان خواهد ماند.

از جمله اینکه کمتر از مواد بازکننده فاضلاب اسیدی استفاده کنید، از انداختن اجسام سخت در داخل لوله که سبب گرفتگی لوله می شوند اجتناب کرده و حتماً چک لیست لوله کشی فاضلاب را مد نظر داشته باشید.

جمع بندی:

در این مطلب دلایل ترکیدگی و بروز نشتی در لوله فاضلاب را بررسی کرده و روش هایی برای تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب را برای شما عنوان کردیم.

هر کدام از روش هایی که در این مطلب به عنوان راهکارهایی برای تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب گفتیم، تنها باید توسط مجری لوله کش متخصص انجام شود.

نحوه تعمیر لوله فاضلاب بدون تخریب6

به همین دلیل توصیه می کنیم در صورت مواجه شدن با مشکل نشتی و ترکیدگی در لوله های فاضلاب روکار و توکار ساختمان خود همین الان با شماره های داخل سایت تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

البته با این توضیح که مجریان ما در مجموعه تاسیسات 24 ساعته تعمیر لوله فاضلابی با کمک مواد نانوسیال را انجام نمی دهند، اما می توانند لوله فاضلاب توکار ساختمان شما را با کمترین حد از تخریب تعمیر نمایند.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

منابع فارسی:

منبع1 منبع2

منابع انگلیسی:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4

اشتراک گذاری این صفحه