اگر قصد راه اندازی موتورخانه را دارید؛

اگر می خواهید با تجهیزات موتورخانه و حتی جایگیری آن ها در موتورخانه آشنا شوید؛

اگر به دنبال آشنایی با نقش هرکدام از تجهیزات موتورخانه با دیگ آب داغ هستید؛

مطالعه این مطلب به درد شما می خورد. با وجود اینکه در سالیان اخیر، سیستم های جدیدی در زمینه تاسیسات حرارتی ساختمان ها معرفی شده است.

اما سیستم حرارت مرکزی با موتورخانه، همچنان به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های گرمایشی یک ساختمان، مطرح است.

در این مطلب، ابتدا اجزا و کارکرد موتورخانه با دیگ آب داغ مورد بررسی قرار داده ایم و سپس اجزای لوله کشی موتورخانه را  شرح داده ایم.

 

کلیپ معرفی اجزای موتورخانه

در همین ابتدای صحبت های خود تصمیم داریم تا با کمک توضیحات آقای مهندس اسماعیلی با اجزای اصلی موتورخانه آشنا کنیم. پس از آن به بررسی اجزای دیگ آب گرم موتورخانه خواهیم رفت.

پس برای آشنایی دقیق تر با اجزای اصلی موتورخانه کلیپ زیر را از دست ندهید.

 

اجزای موتورخانه با دیگ آب گرم

دیگ آب گرم (یا بخار) است، مهمترین جزء یک موتورخانه گرمایشی است که هرچه راندمان بالاتری داشته باشد، اهداف سیستم حرارتی بیشتر محقق می شود.

اجزای دیگر موتورخانه شامل، مشعل، پمپ (برای مثال الکتروپمپ خطی)، منبع انبساط، منبع کویل دار یا دوجداره، سختی گیر، مخزن ذخیره سوخت، کلکتور و لوله ها می باشد.

 در سیستم حرارت مرکزی با آب گرم، گرمای تولید شده توسط مشعل به آب درونی دیگ منتقل شده و آب گرم شده از طریق لوله هایی به پخش کننده های گرما (رادیاتور، فن کویل و...) منتقل می شود.

آب داغ در پخش کننده های گرما توسط پدیده هایی همچون هدایت تابشی و جریان همرفتی به محیط منتقل شده و مجدداً برای جذب گرما به دیگ بر می گردد.

سیرکولاسیون(گردش) آب گرم رادیاتور ها یک سیستم بسته است، به این علت که حجم مشخصی از آب در مدار تاسیسات گرمایی در حال گردش است.

اجزا موتورخانه بخش اول 2

شکل 1 اجزای مختلف موتورخانه گرمایی و ارتباط آن ها با هم

در فلودیاگرام بالا، اجزایی موتورخانه گرمایی، قابل مشاهده است.

 بدیهی است به جای مخزن دوجداره می توان از مخزن کویلی یا مبدل صفحه ای استفاده کرد.

 و یا اینکه به جای دستگاه های گازوئیلی، از وسایلی استفاده کنیم که از گاز شهری به عنوان سوخت استفاده تغذیه می کنند.

در کلیپ زیر آقای مهندس اسماعیلی برای ما توضیح می دهد که اجزای دیگ آب گرم موتورخانه و وسیله هر کدام چه هستند؟

 

لازم به ذکر است که در رادیاتورها اغلب دمای آبی که در لوله رفت جریان می یابد، در حدود 90 درجه سانتی گراد و در لوله برگشت بین 60 تا 70 درجه سانتی گراد است. معمولاً جهت سرعت بخشیدن به روند انتقال آب، از پمپ استفاده می شود.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشعل های گازی و تنظیم آن ها، می توانید به دو مقاله تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه و سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه مراجعه فرمایید.

در سیستم های حرارت مرکزی با دیگ آب گرم یا بخار (بویلر)، آب گرم مصرفی واحدهای یک ساختمان، توسط منابع کویل دار (و یا منابع دوجداره و مبدل های حرارتی) تامین می شود.

این منابع ذخیره ای در راستای تامین آب مصرفی ساکنین، مورد استفاده قرار می گیرند.

آب شهر از یک سمت به منبع وارد شده و از سمتی دیگر، آب داغ بویلر نیز وارد کویل های منبع می شود، انتقال حرارت درون کویل ها صورت گرفته و آب شهر گرم شده و به مصرف کننده می رود.

اجزا موتورخانه بخش اول 1 

شکل 1اجزای مختلف موتورخانه گرمایی یک ساختمان و زاه های ارتباطی آن ها با هم

 

اجزای لوله کشی موتورخانه

 

لوله، فیتینگ، شیرآلات، سه راه صافی، بست، تکیه گاه، لوازم انبساط و انقباض، لرزه گیر عایق، رنگ و برچسب.

  • لوله آب گرم در مسیر رفت که از قسمت بالایی بویلر به کلکتور رفت آب گرم متصل شده و در ادامه از کلکتور رفت، لوله رفت آب گرم به مخزن دوجداره ( یا کویلی) و همچنین به سمت رادیاتورهای واحدهای ساختمان انشعاب گرفته شده است.
اجزا موتورخانه بخش اول 3

شکل 3لوله کشی در موتورخانه ساختمان

  • آب گرمی که به جداره خارجی مخزن دو جداره وارد می شود، بعد از فرآیند تبادل گرمایی با آب درون استوانه میانی، از طریق لوله آب گرم برگشتی، به کلکتور برگشت متصل می شود.
  • لوله برگشت آب گرم رادیاتورها، به واسطه لوله دیگری به کلکتور برگشت وصل می شود.
  • لوله برگشت آب گرم رادیاتورها، از طریق یک لوله دیگر، به کلکتور برگشت متصل می شود. همچنین یک دستگاه پمپ خطی مابین کلکتور برگشت آب گرم و دیگ، نصب شده که وظیفه به جریان در آوردن آب گرم بین دستگاه های تبادل کننده حرارت (رادیاتورها، مخزن دوجداره) را بر عهده دارد.
  • لوله ای به موازات پمپ خطی مشاهده می شود. این لوله که لوله بای پس نام دارد، در صورتی که پمپ خراب شود، شیر فلکه های دو طرف پمپ را می بندد. از طرف دیگر، شیر فلکه، لوله بای پس را باز می کند و آب گرم بین دستگاه هایی که بالاتر از دیگ واقع شده اند با جریان طبیعی به گردش درمی آید.
  • لوله رفت در مخزن گازوئیل از طریق شیر فلکه کشوی و فیلتر گازوئیل به مشعل ختم می شود. لوله پرکن گازوئیل، لوله هواکش و ارتفاع سنج گازوئیل در بالای مخزن گازوئیل نصب شده است.
اجزا موتورخانه بخش اول 4

 شکل 4 بخشی از سیستم لوله کشی موتورخانه ساختمان

  • به منظور اطلاع از درجه حرارت آب درون دیگ و ارتفاع ستون آبی که بر دیگ سوار است، بر روی آن، دماسنج و فشار سنج نصب شده است. همچنین به منظور امکان ارسال فرمان خاموش و روشن شدن مشعل، بایستی اکوستات مستغرق نیز بر روی دیگ آب گرم نصب شود.
  • در شکل، لوله آب سرد که همان آب شهری هسست مشاهده می شود که از قسمت پایینی استوانه میانی به مخزن دو جداره وارد شده و بعد از تبادل حرارتی و جذب گرما از قسمت بالای مخزن، از جهت مخالف خارج و به طرف استفاده در وسایل بهداشتی، جریان می یابد.
  • لوله برگشت آب گرم مصرفی نیز بعد از وارد شدن از طرف ساختمان به موتورخانه، از طریق الکتروپمپ خطی به قسمت وسط استوانه میانی منبع دوجداره متصل می شود.
  • پمپ مذکور، به منظورخارج کردن سریع آب گرم از شیر، با باز کردن شیر های آب گرم مصرفی، آب گرم مصرفی بین منبع دوجداره و وسایل بهداشتی، را به جریان در می آورد. دقت شود که مطابق شکل ارائه شده، این پمپ نیز مجهز به لوله بای پس است.
اجزا موتورخانه بخش اول 5

شکل 5پلان جانمایی اجزای موتورخانه

  • در قسمت بالایی استوانه میانی، مخزن دو جداره، شیر اطمینان نصب می شود که در هنگام افزایش دما و فشار آب گرم مصرفی درون منبع دوجداره، شیر باز شده و آب گرم تخلیه می شود.
  • لوله ای از لوله رفت آب گرم حرارت مرکزی منبع دوجداره به سمت پایین امتداد می یابد و در ادامه به شیر فلکه ای می رسد. شیر هواگیری دستی بوده و لوله خروجی آن به طور مشترک با لوله تخلیه استوانه میانی منبع دوجداره تا کف موتورخانه کشیده می شود.
  • در منبع دوجداره دو لوله رفت و برگشت آب گرم مشاهده می شود. لوله رفت در این منبع، از ناحیه ای قبل شیر فلکه زیر کلکتور گرفته شده و در مسیر آن شیری نصب نشده است. همچنین، لوله برگشت منبع انبساط به کلکتور برگشت که در قبل از قسمت مکش الکتروپمپ واقع شده است، متصل شده است.
  • لوله آب سرد پس از گذشتن از یک شیر فلکه کشویی از بالاترین محل اتصال به شیر شناور منبع انبساطی منتهی می شود. چنانکه دستگاه با کمبود آب مواجه شود، با پایین آمدن سطح آب درون منبع انبساط، با باز شدن شیر شناور، آب درون مخزن منبع انبساط جریان می یابد.
اجزا موتورخانه بخش اول 6

شکل 6اجزایی از یک موتورخانه ساختمان در حال بهره برداری 

  • لوله ای که پایین تر از لوله آب شهری به منبع انبساط اتصال می یابد، لوله سر ریز نام دارد. این لوله که تا موتورخانه ادامه دارد، وظیفه این را دارد که هرگاه سطح آب درون منبع انبساط، به هرعلتی افزایش یابد، آب از طریق این لوله سر ریز کند.
  • لوله تخلیه مخزن انبساط از طریق یک شیر فلکه کشویی به لوله سر ریز وصل گردیده است.
  • محل تخلیه آب درون دیگ در قسمت پایین دیگ آب گرم با رسم لوله تخلیه با یک شیر فلکه کشویی مشخص شده است.
  • منبع انبساط نیز دارای دو لوله رفت و برگشت است. لوله رفت آن کار سختی گیری را انجام می دهد و لوله برگشت آن به دیگ می رود.

برای آشنایی با نحوه عملکرد سیستم موتورخانه و تک تک اجزای آن پیشنهاد می کنیم به توضیجات مهندس اسماعیلی در کلیپ زیر دقت کنید.

ادامه این مطلب، در بخش دوم معرفی اجزای موتورخانه ساختمان آمده است. برای مطالعه این بخش، بر روی لینک اجزای موتورخانه ساختمان-بخش دو بزنید.

 

جمع بندی

در هنگام راه اندازی موتورخانه آشنایی با تجهیزات و روش کار هر کدام از اجزای آن بسیار ضروری می باشد.

چون می دانید برای نیاز ساختمان خود باید از چه تجهیزاتی استفاده کنید و حتی روش لوله کشی آن به چه صورت است.

از آنجا که طراحی و اجرای موتورخانه کار بسیار تخصصی بوده و به محاسبات دقیق نیاز دارد، توصیه می شود تنها به اطلاعات این مطلب اکتفا نکرده و حتماً از یک متخصص مشورت بگیرید.

تکنسین های موتورخانه در مجموعه تاسیسات 24 ساعته می توانند با سال های طولانی تجربه عملی و دانش فنی یکی از بهترین منابع برای مشورت باشند.

علاوه بر این طراحی و اجرای موتورخانه از محبوب ترین خدمات این مجموعه می باشد که همراه با ضمانت برای مشتریان انجام می شود.

بنابراین اگر می خواهید موتورخانه خود را نصب و راه اندازی کنید، می توانید به کیفیت خدمات این مجموعه و تخصص کارشناسان فنی آن اعتماد کنید.

برای ثبت سفارش همین الان فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید و یا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید.

منبع: کتاب نصب و راه اندازي دستگاه هاي موتورخانه تأسيسات گرمايي، رشته تأسيسات مكانيكي گروه مکانیک شاخه فنی و حرفه ای پایه یازدهم دوره دوم متوسطه 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک، پردیس، رودهن، بومهن، پرند، دماوند، قم، ارومیه، کرمانشاه، شهر قدس فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه تعرفه خدمات مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 200.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست سرویسکار متخصص، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های قسمت تماس با ما، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

برخی از سوابق کاری مرتبط با سرویس و تعمیر موتورخانه و تجهیزات وابسته

 

اشتراک گذاری این صفحه