02177683856 اسماعیلی

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

قطعا تا به حال ترکیدگی لوله شوفاژ و موتورخانه را از نزدیک دیده اید و یا حداقل خبر اتفاق افتادن آن را از یکی از نزدیکانتان، شنیده اید. در این نوشته، سعی خواهیم کرد که شما را با علل شایع ترکیدگی لوله ها و راهکارهای رفع آن آشنا کنیم. ترکیدگی لوله ها

و نشت حاصل از آن که ممکن است در هر ساختمانی اتفاق بیافتد، علاوه بر مختل کردن عملکرد سیستم های تاسیساتی، اثرات زیانبار دیگری را نیز بر جای می گذارد.

 ترکیدگی لوله های موتورخانه و رفع نشت آن ها 2

در صورتیکه نشت و ترکیدگی لوله، باعث خرابی و یا نم و رطوبت شود، لازم است در اسرع وقت، نسبت به یافتن محل نشتی و تعمیر آن اقدام کرد. در مواقعی ابعاد این نشتی به گونه ای است که تعویض بخشی از لوله کشی و یا حتی، تعویض کل سیستم لوله کشی موتورخانه اجتناب ناپذیر است.

ترکیدگی لوله ها در ساختمان هایی که سال ها مورد بهره برداری قرار گرفته اند، پدیده شایعی است. اما وقوع آن در ساختمان های نوساز، کمی عجیب به نظر می رسد. در صورت وقوع این اتفاق در ساختمان های نوساز، بایستی در درجه اول به کیفیت اجرای تاسیسات شک کرد که این هم به نوبه خود ناشی از ضعف دانشی و مهارتی اجرا کننده است.

ترکیدگی لوله های موتورخانه و رفع نشت آن ها 4

عوامل متعددی باعث ایجاد نشتی در لوله ها می شوند، که در ادامه شماری از مهمترین علل این امر، آورده شده است:

  •  خوردگی و یا فرسودگی لوله ها و مخازن
  •  پدیده های آب و هوایی محیطی مانند گرمای شدید، سرما و یخبندان
  • خسارت های پیشبینی نشده و عملیات سایر گروه های کاری که باعث آسیب دیدگی لوله ها و مخازن می شود
  • بهره برداری نامتعارف از تاسیسات

از میان این عوامل، فرسودگی لوله ها و مخازن در گذر زمان طبیعی است. اگرچه با پیشرفت تکنولوژی و تولید مصالح نوین، فرسودگی در طول عمر بیشتری، اتفاق می افتد، اما لازم است راهکارهای کنترل آن را همواره مدنظر قرار داد. پدیده خوردگی هم به واسطه مواد خورنده و یا عبور سیالات با ضریب سایشی بالا رخ می دهد و با رویکردهای اصلاحی نوین، امید می رود که این پدیده را نیز بتوان کنترل کرد. عوامل و پدیده های محیطی ناشی از شرایط حاد آب و هوایی که چرخه های دمایی مخربی بر مصالح تحمیل می کند، نیز از عوامل تشدید کننده نشتی هستند. به دلیل حضور تیم های مختلف کاری در طول پروژه احداث یک بنا، ممکن است خسارت های پیش بینی نشده ای بر تاسیسات مکانیکی وارد آید. همچنین بهره برداری از تاسیسات در چارچوبی غیر از چارچوب پیش بینی شده در طراحی آن ها، می تواند آسیب های جدی بر لوله ها برجای بگذارد. به عنوان مثال، بهره برداری در شرایط دمایی و فشاری خارج از محدوده متعارف و در مدت زمان طولانی، احتمال ترکیدگی و نشتی لوله ها را به مقدار قابل ملاحظه ای بالا می برد.

عوامل مهم دیگری می توانند در ترکیدگی لوله های موتورخانه، نقش داشته باشند. حدیده کاری بیش از حد متعارف توسط لوله کش بر روی لوله فلزی باعث تشدید نشتی آب هنگام افزایش فشار آب لوله های ساختمان می شود. همچنین انبساط و انقباض لوله های فلزی آب گرم به ویژه در ناحیه اتصالات، باعث شل شدن آن ها می شود.

ترکیدگی لوله های موتورخانه و رفع نشت آن ها 3

 

همانطوری که عنوان شد، جنس مصالح و عوامل محیطی در بروز و کنترل ترکیدگی نقش دارند.  لوله های متفاوتی در بازار یافت می شود که هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را داشته و محدوده کاربرد مشخصی برای هر کدام از آن ها تعریف می شود. لوله هایی که در اغل موتورخانه ها به کار می رود، از جنس آهنی و گالوانیزه هستند. در این لوله ها سرعت پوسیدگی زیاد است و بروز فرسودگی ناشی از گذر زمان در این نوع لوله ها غیرقابل اجتناب است. به عبارت دیگر فرسودگی این نوع از لوله ها در سازه ای با قدمت بیشتر از 30 سال، طبیعی است و باید به فکر جایگزین کردن سیستم لوله کشی موتورخانه بود. در حالیکه بروز این اتفاق در سازه ای با قدمت زیر 12 سال نشان از وجود عوامل دیگری است که باعث افزایش سرعت فرسودگی و پوسیده شدن لوله ها می شود. یکی از این عوامل تشدید کننده، رطوبت است که با شناسایی درست منبع رطوبتی و اتخاذ راهکار مناسب، می توان این عامل را کنترل کرد. عامل مهم دیگر، وجود مصالح مزاحم و مخربی چون گچ و آهک در کنار این لوله هاست. شایان ذکر است که عایق کاری مناسب لوله های موتورخانه می تواند به میزان بسیار زیادی از پوسیدگی آن ها جلوگیری کند.

 

در اغلب اوقات، امکان تشخیص دقیق مکان ترکیدگی میسر نیست و فقط ممکن است آثار محدودی از رطوبت و چکه ظاهر می شود. در ادامه شما دوستان را با برخی از راهکارهای تشخیص آشنا می کنیم.

  •  دستگاه های رابط نشت و صدا:

یکی از روش های معمول تشخیص محل ترکیدگی لوله دارای نشتی، استفاده از امواح صوتی است. حرکت آب در داخل لوله ها باعث پیدایش امواج صوتی می شود. در صورت وقوع ترکیدگی در لوله، خروج آب از لوله مستقل از میزان آب خروجی، همراه با شدت بالایی خواهد بود. این شدت بالای خروج آب، باعث به وجود آمدن امواج صوتی خاصی می شود که در محدوده شنوایی انسان نیست. اما با کمک دستگاه هایی می توان محل انتشار این امواج که در واقع محل نشتی می باشد، از روی کم و زیاد شدن صدای آن پیدا کرد. اگر لوله های موتورخانه به هر دلیلی مدفون باشند، این دستگاه ها تا عمق 40 سانتی متری توانایی تشخیص نشتی را خواهند داشت. دقت اینگونه دستگاه ها بالا بوده و با فاصله مکانی کمتر از 10 سانتی متر محل نشتی را مشخص می کنند. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت سنسورهای با درجه حساسیت بالا، بعید است ترکی بتوان یافت که دستگاه های نسل آینده قادر به تشخیص آن نباشند.

برخلاف دید عموم مبنی بر عدم نیاز به اپراتور با وجود یک دستگاه تشخیص دقیق، حضور یک فرد با تجربه برای کار با این گونه از دستگاه ها ضروری است تا در مواردی مانند تفکیک امواج مربوط به لوله از امواج مزاحم محیطی، بتواند به درستی دستگاه را به حرکت درآورده و مسیر لوله کشی را حدس زند.

  • تزریق گاز ردیاب

علاوه بر روش رابط نشت و صدا که پیش تر به آن اشاره شد، تکنولوژی تزریق گاز ردیاب نیز در تشخیص ترکدیگی لوله به کار می رود. در این روش، با تزریق یک گاز بی اثر در داخل لوله و ردیابی اثر باقی مانده ناشی از خروج آن گاز، محل نشتی مشخص می شود. گاز ردیابی که به طور سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، سولوفورهگزا فلوراید(SF6) است.

  • دستگاه های نشت یاب

دستگاه های نشت یاب FID، گونه دیگری برای تشخیص نشت گاز به خصوص در لوله های تو کار می باشد که بر اساس فرآیند یونیزاسیون شعله هیدروژن کار می کند. این دستگاه حاوی یک محفظه احتراقی با سوخت هیدروژن است که هوای محیط اطراف را جذب می کند و با ورود اندک مقادیری از هیدروکربن های گازی به داخل این محفظه، سطح یونیزه شدن محیط پیرامون شعله عوض شده و در نهایت، نتیجه در قالب پیام های بصری ویا صوتی گزارش می شود.

  • گازیاب ها

این ابزار، درتشخیص وجود گاز در غلظت های پایین تر از حد انفجار و هشدار دادن در مورد آن به کار می رود. این دستگاه ها حاوی فیلامنت کاتالیستی پلاتینی هستند که در غلظت های کمتر از آستانه انفجار، می تواند با فراهم آوردن امکان ترکیب شدن گاز و اکسیژن و با توجه به میزان غلظت گاز، دمای فیلامنت را عوض کند که در نتیجه آن، در یک مدار الکتریکی با تغییر مقاومت و تغییر جریان ناشی از آن، بر روی صفحه نمایشگر خروجی بصری ظاهر و یا علائم صوتی شنیده می شود. از نظر کاربردی این دستگاه ها دو دسته هستند:

  1.  گازیاب های دستی و قابل حمل که توسط اپراتور مجرب در مسیر لوله گاز و یا محل های مورد نظر حرکت داده می شوند که در صورت مواجهه با کمترین میزان عیوب، وجود نشتی و شدت آن را اطلاع می دهد. این نوع از دستگاه ها در مواردی از قبیل نظارت بر لوله هایی که به شکل روکار اجرا می شوند، حصول اطمینان از عدم وجود گاز قبل از هرگونه عملیات جوشکاری و هر عملیات گرم دیگر بر روی خطوط لوله، اطمینان از نبود گاز در مکان های بسته مانند موتورخانه و مخازن قبل از ورود آن ها و ... به کار می روند.
  2.   گازیاب های ثابت که برای تشخیص گاز به شکل دائمی مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب در محیط های صنعتی، سالن ها یا کارگاه ها نصب می شوند و به دو گونه هستند:
  •  گازیاب های منفرد: این نوع گازیاب ها که به صورت مستقل کار می کنند، بیشتر کاربرد غیرصنعتی دارند  و در واحدهای مسکونی، موتورخانه ها، ساختمان ها، آبدارخانه ها و ... از این نوع، استفاده می شود. محل استقرار این نوع گازیاب ها برای گاز طبیعی در ارتفاع بالا  و برای گاز مایع در سطح پایین است.
  • گازیاب های شبکه ای: این سیستم از یک مرکز کنترل اصلی و دستگاه های تشخیص دهنده و حساس به گاز تشکیل شده که در نقاط مختلف تاسیسات نصب می گردد. این نوع از گازیاب ها بیشتر در ابعاد وسیع مانند سالن های تاسیسات، انبارها و یا محفظه های توربین ها مورد استفاده قرار می گیرند. تابلوی اصلی این سیستم که با همه حسگرهای گاز در ارتباط است، در اتاق کنترل و یا مرکز آتش نشانی قرار می گیرد و سنسور ها در نقاطی از محل مورد نظر، که احتمال نشت گاز در آن محل ها بیشتر از بقیه جاها است، نصب می شود. هر یک از سنسورها بلافاصله بعد از تشخیص گاز علائمی را به مرکز ارسال می کند و در قالب این پیام ارسالی، کاربر از محل و شدت نشتی اطلاع می یابد.

اگر در سیستم لوله کشی موتورخانه ساختمان خود، علائمی از ترکیدگی را مشاهده می کنید، با ما تماس بگیرید تا کارشناسان زبده ما در واحد فنی با حضور در محل، پس از جست و جو و یافتن محل نشتی، عملیات رفع نشتی و تعمیر و بهسازی را با بهترین کیفیت و با قیمتی مناسب انجام دهند تا شما با خیالی آسوده، از تاسیسات خود استفاده کنید.

دیدگاه‌ها  

0 # نواب 1397-02-19 15:51
سلام
یکی از لوله های موتورخانه ما مرتبا از محل اتصال آب می دهد. لوله گالوانیزه است و حدیده ای است. چطور باید مشکل را را حل کنیم؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-02-20 23:45
سلام
احتمالا در زمانی که حدیده انجام شده بار زیادی از روی لوله برداشته شده است. بهتر است با خمیر و کنف و سپس تفلون به خوبی دنده های لوله پوشانده شوند و بعدا به آرامی اتصال راببندید تا احتمالا مشکل بر طرف شود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # سرخی 1397-02-21 23:10
معمولا بهترین راه گرفتن نشتی لوله ها چیست؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-02-22 19:10
بهتر است لوله را تعویض کنید و یا با جوشکاری مناسب نشتی گیری کنید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # فرید 1397-02-23 23:55
سلام . آیا عدم عایق کاری هم تاثیری در فرسودگی لوله ها دارد؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # اسماعیلی 1397-02-24 20:18
سلام وقت شما بخیر
بله. عایق کاری لوله ها باعث می شود گرمای بیرونی و رطوبت محیط کمتر به لوله آسیب وارد کند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید